Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Å betegne togene som et miljøprosjekt er en smule drøyt. Togene vil forurense mindre enn bilene, men midlene som skal til for å bygge dette enorme prosjektet kunne gitt en BETRAKTELIG større klimagevinst på andre felter.

Enig. Hurtigtog vil først og fremst være et samferdselsprosjekt.

 

Det har blitt sagt før her at terrenget er et hinder, noe som er en selvfølge. De tyske konsulentene hadde operert med helt feil tall i deres gjennomgang. Dessuten har ikke Norge en stor nok kundemasse til disse togene, så om banen en gang i fremtiden vil stå ferdig vil ikke dette være et lønnsomt prosjekt for noen. En billett på disse togene vil koste grisen, så staten vil ende opp med å måtte subisidiere togene langt frem i tid. Så det økonomiske argumentet er ikke der.

Det er flere ting som taler mot det du skriver over, og allerede har vært sagt i denne tråden og andre steder hvor hurtigtog diskuteres, 100 ganger :)

 

Synsing: Nå kan ikke jeg noe om togenes akselerasjon osv., men på strekningen Oslo-Trondheim er det mange stopp. Jeg antar at det vil ta tid for et tog å komme opp i en fart på 250km/t, så for mange stopp underveis kan det ikke være. Dermed må folk som nå bor rett ved siden av en togstasjon i fremtiden dra et langt stykke for å komme til et av togets stoppested. Dette kan da ikke være særlig klimavennlig.

Mesteparten av trafikken vil komme fra folk som skal reise mellom de største byene. Da vil det å ta toget by-by være langt mer klimavennlig enn å måtte reise by-flyplass-flyplass-by, da man ofte bruker forurensende transportmidler mellom by og flyplass.

 

Norge er inne i en høykonjunktur og økonomisk tenkning tilsier at nå er det på tide for staten å stenge slusene. Et prosjekt i en så stor skala vil virke inflasjonsdrivende og arbeidskraften som skal til for å bygge denne banen er enorm. Arbeidskraft er noe vi sårt mangler.

Nå er høyhastighetstog noe som diskuteres i et veldig langt perspektiv. Vi trenger ikke akkurat å gjennomføre det i morgen liksom. Høykonjunktur og lavkonjunktur kommer og går, kanskje er det lavkonjunktur innen man får somlet seg til å starte utbyggingen.

 

Jeg setter pengene mine på å utvide det eksisterende tognettet både i bredden og lengden. To spor og lenger mot nord.:)

Enig. Uansett om man bestemmer seg for høyhastighetstog eller ikke trenger det eksisterende nettet sårt til en utbedring, ikke minst er kapasiteten for godstransport sprengt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med lyntog til nord-norge også? Vi har faktisk ikke jernbane no særlig lenger enn til narvik.

Det er for lite trafikk nordover og for lange avstander til at det vil kunne lønne seg. Jeg ville heller brukt penger på å koble jernbanen Fauske-Narvik og elektrifisere Nordlandsbanen, og fjerne de verste flaskehalsene.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

jeg tror 2 spor blir løsing på dette transport probleme og, hvis du vil legge på noe eksrta kan de lage 3 spor et spor det togene kan passere vel andre hvis vi skal ha veldig mye trafikk. men er da lønnsomt og ha kanskje et lyntog som går natt til byene og store plasser, vi har natt toge som går fra Oslo - Trondheim. å bygge 2 spor skal vi da bygge til Bergen å? da vi jo det nesten koste det samme som å bygge en lyntog bane hvis alt skal være rett som mulig. Gods tog trenger jo ikke en rett linje fordi du kan kjøre bra på 80km/t uten at all er rett, hvis vi ønsker at togene skal gå fort må banen bli mest rett. eller hvis vi hadde et tog som kalles for APT-P (meaning Advanced Passenger Train Prototype) r et lyntog som hadde et fart på 240km/t . hvordan skal jeg forklare at dette toge passer for den Norske Jernbanen, dette toge kunne svinge etter svingen den følgte liksom med banen den kjørte ikke rett.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/APT-P kanskje en bedre forklaring her, enn den jeg kan si

Lenke til kommentar
eller hvis vi hadde et tog som kalles for APT-P (meaning Advanced Passenger Train Prototype) r et lyntog som hadde et fart på 240km/t . hvordan skal jeg forklare at dette toge passer for den Norske Jernbanen, dette toge kunne svinge etter svingen den følgte liksom med banen den kjørte ikke rett.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/APT-P kanskje en bedre forklaring her, enn den jeg kan si

Disse er et eksempel på en type tog som kalles for "krengetog" på godt norsk, og som er veldig mye brukt over hele Europa. Faktisk har NSB en god del krengetog, kalt for Type 73 (også tidligere kjent som Signatur) som de bruker på Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Østfoldbanen. Disse kan gå i opp til 210 km/t.

 

Men til og med krengetog krever en viss minimumstandard på skinnestrekningene. Norsk jernbane er håpløst foreldet, og mye av det følger enda traseer som var planlagt på 1800-tallet og tidlig 1900-tall. Disse er alt for dårlige til at krengetogene kan kjøre noe særlig kjapt, med det resultat at de ikke engang kan kjøre i halvparten av maksimalhastigheten mange steder.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

eing der, jernbanen fra 1800-tallet har sett sine dager. og den beste muligheten er vel å skrifte ut alt hvis du tenker på det. poltikken i norge har ikke bryd seg om jernbanen i det siste 10 årene. men nå må det gjøre noe for å få et bra transport system vi kan ikke være avhengi av biler og fly

Lenke til kommentar
eing der, jernbanen fra 1800-tallet har sett sine dager. og den beste muligheten er vel å skrifte ut alt hvis du tenker på det. poltikken i norge har ikke bryd seg om jernbanen i det siste 10 årene. men nå må det gjøre noe for å få et bra transport system vi kan ikke være avhengi av biler og fly

Tog kan erstatte fly på mellomdistanse, men aldri på lengere distanser.

 

Det meste av bilbruken kan imidlertid ikke erstattes av tog.

Lenke til kommentar
Tog kan erstatte fly på mellomdistanse, men aldri på lengere distanser.

 

Definér lengre distanser? Mellom Paris og Bruxelles er det helt slutt med flytrafikken etter at TGV Thalys (høyhastighetstog) ble satt i drift mellom byene. Mellom London og Paris er trafikken mer enn halvert etter at kanaltunnellen ble åpnet og Eurostar-togene satt i drift.

Lenke til kommentar
Tog kan erstatte fly på mellomdistanse, men aldri på lengere distanser.

 

Definér lengre distanser?

Over 8-900 km. Om forholdene ligger til rette for høyhastighetsbane så vil de kunne utkonkurrere fly opp til den avstanden.

Mellom Paris og Bruxelles er det helt slutt med flytrafikken etter at TGV Thalys (høyhastighetstog) ble satt i drift mellom byene. Mellom London og Paris er trafikken mer enn halvert etter at kanaltunnellen ble åpnet og Eurostar-togene satt i drift.

Du trenger ikke fortelle meg om lyntog på kontinentet. Det er antagelig ingen på forumet som har reist så mye med dem som meg.

 

Likevel mener jeg at forholdene ikke ligger til rette for slike tog i Norge.

Lenke til kommentar
tenkt litt på hvordan Norge ser ut , masse fjell ikke et flat land. men kysten vår følger jo opp hele Norge. kan dette være et svar på en transport måte, har huting båter og store laste båter jo du være en løsning. men det tar vel tid

 

Ingen god miljømessig løsning i hvert fall, båt- og ferjetrafikken langs kysten er jo regna som en av "verstingene" utslippsmessig.

Lenke til kommentar
Å bygge nos slikt i Norge vil bli et tapsprosjekt uten like, man vil antagelig enda opp med kun å kjøre i 160 km/t og det vil bli sterkt press for å stoppe i alle småsteder.

Her har vi peiling ja ... 160km/h er nåværende makshastighet på «Signatur»-togene. Før dette hadde de lov til å kjøre opp mot 210km/h inntil en viss hendelse på Nelaug. Topphastigheten kan dog igjen økes til 210km/h hvis NSB ønsker det. Flytoget, som er samme type tog som «Signatur»-togene, har en toppfart i Norge på 210km/h. Lyntogene det er snakk om her vil pr. planer ha lov til å kjøre opp mot 250-300km/h og skal stoppe ytterst få steder. Mao. pr. dags dato har vi allerede tog som går så kjapt som du tror lyntogene vil få. Ja, og de tidligere kalte «Agena»-togene har jeg sittet på mens de holdt 140km/h på Gardermobanen.

 

Jeg er positiv til de nye lyntogene, jeg. Spesielt Oslo-Stavanger. E24 hadde en liten artikkelserie. De nevnte noen tider, men ingen som gjorde at jeg kunne regne ut tida fra Arendal til Sandnes, som er aktuell i mitt tilfelle. Bussen tar 6 timer, med 25 minutters stopp (bussbytte :( ) i Kristiansand. Hadde toget tatt mindre tid, og uten togbytte, så hadde jeg tatt toget! Enkelt og greit.

 

Nå tar jeg aldri toget, pga togbytte på Nelaug, som er en oldtidsløsning fra oldtiden.

 

De nye planene er ikke i tog fra Arendal Sentrum akkurat, men en stasjon som ligger nærmere Arendal enn Nelaug. Etter hva jeg har fått med meg...

Ja, det hadde jo vært litt greit å bli kvitt de steinaldertogene mellom Nelaug og Arendal. Ut fra planene jeg har sett så ser det ut som de tenker seg en stasjon tett inntil Arendal.

 

De nye planene er ikke i tog fra Arendal Sentrum akkurat, men en stasjon som ligger nærmere Arendal enn Nelaug. Etter hva jeg har fått med meg...

Om det skal være lyntog kan de ikke drive å stoppe på småsteder som Arendal, da blir det melkerute. Slike lokale krav er en av grunnene til at vi aldri får skikkelig lyntog i Norge.

Nok engang viser du at du ikke har kjennskap til det som foreslås. Stoppet i Arendal skal dekke området mellom Tvedestrand og Grimstad. Det lille småstedet du snakker om er et område med over 73.000 innbygger. Neste stopp etter Arendal vil etter planen være Kristiansand og stoppet før vil være Porsgrunn/Skien. Med andre ord, hvis du faktisk skummer igjennom rapportene er det snakk om at stasjonene er nøye plassert for å være færrest mulig og oppnå mest mulig effektivitet. Følger man planene er det ikke snakk om å stoppe på småsteder, selv om det kan se ut sånn med både Stange og Tynset på planen mellom Oslo og Tr.heim.

 

Forøvrig ønsker jeg lyntog velkommen. Jernbanenettet er ganske nedslitt og en så stor satsning på tog som foreslått trengs sårt selv om det forsåvidt ikke vil ha noen innvirkning på lokaltrafikken. Med tilnærmet direkteruter mellom Oslo og Trondheim/Kristiansand/Bergen/Stavanger blir man kvitt mye av flytrafikken innenlands i tillegg til at de reisende får en mer effektiv reise uten stress i forhold til innsjekking og å komme seg til og fra flyplassen.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I Sør-Norge er det gode muligheter til å få store deler av flytrafikken over på høyhastighetsbane mellom de største byene. Her er det snakk om reisetider sentrum til sentrum ned mot 3,5 timer. Sammenlikner man med flytid+innsjekking+til/fra sentrum er reisetiden ca den samme. I tillegg vil de som bor midt i mellom få et høyhastighetstilbud som ikke fantes før (da er det jo bil eller vanlig tog).

 

En annen ting er jo at generelt all infrastruktur i Norge er dårlig stelt. Både kloakk, vann, telefon, internett, vei, jernbane og strøm består av mye gammelt utstyr og skriker etter vedlikehold/fornyelse. Her har vi kjempeutfordringer, og jeg tror vi kommer til å få mange problemer som ikke er verdig et av verdens rikeste land i årene som kommer. Kanskje en løsning ville være å opprette et nytt infrastruktur- og sikkerhetsdepartement som kan ha som oppgave å få oversikt over eksisterende infrastruktur og legge planer for oppussing/utskiftning?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Så en oversikt over utslippene fra lyntog versus fremtidige fly.

Flyene hadde et marginalt høyere utslipp enn togene per sete/km.

Når man samtidig vet at toget ikke går i en rett linje fra A til B, som flyet gjør så vil det medføre en utjevning av flyets høyere utslipp.

Altså fly og tog er like forurensende.

Husker dessverre ikke de nøyaktige tallene..

 

Til informasjon er dette hentet fra en presentasjon fra Norwegian.

Lenke til kommentar
Så en oversikt over utslippene fra lyntog versus fremtidige fly.

Flyene hadde et marginalt høyere utslipp enn togene per sete/km.

Når man samtidig vet at toget ikke går i en rett linje fra A til B, som flyet gjør så vil det medføre en utjevning av flyets høyere utslipp.

Altså fly og tog er like forurensende.

Husker dessverre ikke de nøyaktige tallene..

 

Til informasjon er dette hentet fra en presentasjon fra Norwegian.

Hva med per kolli gods? Hva med utslippene fra fremtidige tog versus fremtidige fly? Flyindustrien forsøker å få folk til å tro at tog ikke utvikler seg, det gjør de selvsagt.

Lenke til kommentar
Jeg håper dette aldri blir gjennomført. Oslo-Trondheim, prisanslag 60 milliarder.(nå) Innen det evt. er ferdig planlagt + at statlige prosjekter alltid blir dyrere enn antatt, er vel prisen 100 milliarder.

 

For den summen kunne NSB de neste tiårene greid å frakte alle passasjerer i limousine samme strekningen og samtidig bydd på champagne og kaviar. :p

 

Jeg kjeder meg noe jævlig så jeg bestemte meg for å finne ut om det er en sannhet i disse tallene.

 

I 2007 reiste 50,4 millioner passasjerer med nsb. For å presse alle inn i limousiner trenger vi 5 600 000 limmoer. Hver limmo koster 2500 kroner første timen og 1200 kroner de påfølgende timene. La oss si at hver limmo skulle kjøre strekningen Bergen - Oslo på 8 timer blir det en kostnad på 10900 pr tur. Jeg ganger dette med antall limmoer og prisen totalt blir 61 040 000 000. Er ikke det 61 milliarder?

 

Jeg er imponert. Tall hentet fra NSB.no og Rosenberg Limousin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...