Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

For det første har det vel visst seg at tidligere oppgitte CO2-tall for flytrafikk har vært for lave. I tillegg er det snakk om flere byer som blir dekt enn oslo bergen, og en bra høyhastighetsbane vil fjerne så godt som all trafikken med fly.

 

AtW

Oslo-bergen er den mest trafikerte strekningen. Det er f.eks. mye mindre trafikk fra Oslo-Trondheim. Biltrafikken vil ikke bli erstattet i noe særlig grad siden togene stopper bare på noen få stasjoner. Hvis jeg skal til hytten min vil det være veldig upraktisk å ta toget uansett hvor fort den går. Det er ikke sikkert at det er nøvendig en gang for de som skal til de byene siden de kan trenge bilen til å gjøre utflukter i lokalområdet.

 

Om så det blir mye mindre flytrafikk og litt mindre biltrafikk og dette gjelder for 300 000 tonn f.eks. vil dette forsatt være opp til hundre ganger mindre enn hva vi kan få til med de pengene på andre formål.

 

Som sagt så er jo ikke dette et rent miljøtiltak, så det hadde jo vært rimlig sensasjonelt om det var den billigste måten å minske CO2, men jeg påpeker allikevel unøyaktigheter når jeg ser de. Forøvrig har ihvertfall de planene jeg har sett også et sett med "mellomdistanse-tog" som går mellom de store byene som dekker de som vil transportere seg til steder mellom byene ganske godt. Dermed er det nok mer aktualt for mange enn ihvertfall fly.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første har det vel visst seg at tidligere oppgitte CO2-tall for flytrafikk har vært for lave. I tillegg er det snakk om flere byer som blir dekt enn oslo bergen, og en bra høyhastighetsbane vil fjerne så godt som all trafikken med fly.

 

AtW

Oslo-bergen er den mest trafikerte strekningen. Det er f.eks. mye mindre trafikk fra Oslo-Trondheim. Biltrafikken vil ikke bli erstattet i noe særlig grad siden togene stopper bare på noen få stasjoner. Hvis jeg skal til hytten min vil det være veldig upraktisk å ta toget uansett hvor fort den går. Det er ikke sikkert at det er nøvendig en gang for de som skal til de byene siden de kan trenge bilen til å gjøre utflukter i lokalområdet.

 

Om så det blir mye mindre flytrafikk og litt mindre biltrafikk og dette gjelder for 300 000 tonn f.eks. vil dette forsatt være opp til hundre ganger mindre enn hva vi kan få til med de pengene på andre formål?

 

Hvis ikke og hvis dette gjelder for de som støtter ideen også mener jeg det er en ide som ikke burde settes ut i liv. Det vil bare ende opp som et katastrofeprosjekt, i enorm omfang.

 

Som sagt så er jo ikke dette et rent miljøtiltak, så det hadde jo vært rimlig sensasjonelt om det var den billigste måten å minske CO2, men jeg påpeker allikevel unøyaktigheter når jeg ser de. Forøvrig har ihvertfall de planene jeg har sett også et sett med "mellomdistanse-tog" som går mellom de store byene som dekker de som vil transportere seg til steder mellom byene ganske godt. Dermed er det nok mer aktualt for mange enn ihvertfall fly.

 

AtW

Jeg klarer ikke å se at det er noen argumenter for dette prosjektet annet en det blir bittelitt mindre drivhusgasser og det er fint å kunne dra enkelt til forskjellige steder i Norge. Har du noen argumenter på lur.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
For det første har det vel visst seg at tidligere oppgitte CO2-tall for flytrafikk har vært for lave. I tillegg er det snakk om flere byer som blir dekt enn oslo bergen, og en bra høyhastighetsbane vil fjerne så godt som all trafikken med fly.

 

AtW

Oslo-bergen er den mest trafikerte strekningen. Det er f.eks. mye mindre trafikk fra Oslo-Trondheim. Biltrafikken vil ikke bli erstattet i noe særlig grad siden togene stopper bare på noen få stasjoner. Hvis jeg skal til hytten min vil det være veldig upraktisk å ta toget uansett hvor fort den går. Det er ikke sikkert at det er nøvendig en gang for de som skal til de byene siden de kan trenge bilen til å gjøre utflukter i lokalområdet.

 

Om så det blir mye mindre flytrafikk og litt mindre biltrafikk og dette gjelder for 300 000 tonn f.eks. vil dette forsatt være opp til hundre ganger mindre enn hva vi kan få til med de pengene på andre formål?

 

Hvis ikke og hvis dette gjelder for de som støtter ideen også mener jeg det er en ide som ikke burde settes ut i liv. Det vil bare ende opp som et katastrofeprosjekt, i enorm omfang.

 

Som sagt så er jo ikke dette et rent miljøtiltak, så det hadde jo vært rimlig sensasjonelt om det var den billigste måten å minske CO2, men jeg påpeker allikevel unøyaktigheter når jeg ser de. Forøvrig har ihvertfall de planene jeg har sett også et sett med "mellomdistanse-tog" som går mellom de store byene som dekker de som vil transportere seg til steder mellom byene ganske godt. Dermed er det nok mer aktualt for mange enn ihvertfall fly.

 

AtW

Jeg klarer ikke å se at det er noen argumenter for dette prosjektet annet en det blir bittelitt mindre drivhusgasser og det er fint å kunne dra enkelt til forskjellige steder i Norge. Har du noen argumenter på lur.

 

Altså, det spørs jo hvor mange argumenter man sekker sammen. Man kan jo godt si at det bare er et argument, og det er at det er kjekt å ha :). Poenget er at det effektiviserer transport av gods, det koster færre arbeidsplasser å drive, det korter ned og effektiviserer reising. Effektiv transport er jo et av hjørnesteinene i det moderne samfunn. En time kortere tranpsort er en time ekstra fritid, eller en time ekstra jobbing, det er en ganske stor effekt. Såklart kan man som sagt samle det sammen til "det er fint å kunne dra enkelt til foirskjellige steder i norge" om man vil det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er kjekt å ha har jeg allerede nevnt. Det effektiserer ikke transport av varer siden vi har ingen behov for å transportere varere raskere og det er mye billiigere å sende dem med lastebiler uansett.

 

En time kortere transport fører ikke til noen særlig store forandringer fordi folk som skal til storbyene kan dra like fort med flyet. Faktisk fortere siden de som pleier å pendle pleier bare å håndbagasje og da kommer de bare en halvtinme/time før de skal dra og flyturen tar ca 40 minutter. Dermed tar det ikke lenger enn 1 og en halv time å dra fra Oslo til f.eks. Bergen. Det tror jeg ikke en gang lyntogene slår. Ergo lyntogene effektiviserer bare transport av de som pendler til stoppestedene uten lufthavn noe som påvirker de færreste av pendlere som pendler på grunn av jobb. De som ikke pendler påvirker ikke økonomien på den måten og da kan vi lett tåle at de bruker en ekstra time.

 

Ergo vil det ikke effektivisere transport. Det som vil skje er at masse penger kommer til å gå ut for å vedlikholde dene banen, noe som vil koste mye mer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
efikkan
Om en høyhastighetsbane halverer dagens SAS-avganger mellom Oslo og Bergen, vil det redusere CO2-utslippene med drøyt 50 000 tonn i året. Dette er mindre enn 0,1 prosent av norske CO2-utslipp.

 

Kostnaden kan bli 100 milliarder kroner bare i investeringer. Til sammenligning regner Regjeringen at et CO2-renseanlegg på Kårstø koster 5 milliarder kroner og reduserer årlige CO2-utslipp med én million tonn.

 

Fikk du med deg dette. Dette viser hvor lite effekt det vil ha på miljøet. Selv om han burde ha lagt litt inn for redusert biltrafikk, er det tydlig at maneg andre tilltak har mye mer effekt. Husk på at for 5 milliarder kroner kunne vi sannsynligvis redusere med 10 millioner tonn hvis vi hadde gjort det i utlandet.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med avsporet av CO2. Det er noen få andre effekter som vi kan forandre på, men de har så liten effekt at det vi gjør i den fronten vil hjelpe lite.

Nei, det viser ikke hvor stor/liten effekt det har på miljøet.

 

For det første blir det langt mindre tungtransport på veiene. Vi vet godt at det fører til mindre partikler, eksos m.m. som gjør stor skade på nærmiljøet og skaper dårlig luftkvalitet. Om vi hadde fått bort mange av lastebilene, så hadde vi kraftig redusert et stort miljøproblem som folk opplever i hverdagen!

 

Antall tonn CO2 er ikke et mål på miljøeffekt. Om vi reduserer noen millioner tonn CO2, så vil det gi liten effekt, siden andre spyr ut stadig mer og f.eks. et vulkanutbrudd slipper ut mange ganger mer. Dessuten fører ikke CO2-kvoter til lavere utslipp, siden vi har ingen garanti for at andre land reduserer med tilsvarende mengde. Uansett, f.eks. 10 mill. tonn CO2 vil gi mindre effekt enn den reduserte lokalforurensingen.

 

Det er direkte idiotisk at gode klimatiltak blir nedprioritert fordi at nesten all fokus er på CO2 nå. Det er synd å avspore diskusjonen i dette, men drivhuseffekten er faktisk et "problem" vi kan gjøre minimalt med i forhold til problemer som luftkvalitet, sot, partikler osv. Det er trist å se at naturen tar stadig størrre skade mens folk prøver nytteløst å fjerne CO2, og glemmer andre ting. Anbefalt lesestoff er fysikk, naturfag og geografi, ikke ta alt fra FNs klimapanel for god fisk.

Lenke til kommentar
Det er kjekt å ha har jeg allerede nevnt. Det effektiserer ikke transport av varer siden vi har ingen behov for å transportere varere raskere og det er mye billiigere å sende dem med lastebiler uansett.

 

En time kortere transport fører ikke til noen særlig store forandringer fordi folk som skal til storbyene kan dra like fort med flyet. Faktisk fortere siden de som pleier å pendle pleier bare å håndbagasje og da kommer de bare en halvtinme/time før de skal dra og flyturen tar ca 40 minutter. Dermed tar det ikke lenger enn 1 og en halv time å dra fra Oslo til f.eks. Bergen. Det tror jeg ikke en gang lyntogene slår. Ergo lyntogene effektiviserer bare transport av de som pendler til stoppestedene uten lufthavn noe som påvirker de færreste av pendlere som pendler på grunn av jobb. De som ikke pendler påvirker ikke økonomien på den måten og da kan vi lett tåle at de bruker en ekstra time.

 

Ergo vil det ikke effektivisere transport. Det som vil skje er at masse penger kommer til å gå ut for å vedlikholde dene banen, noe som vil koste mye mer.

 

Selvsagt er det behov for å transportere varer raskere, kanskje ikke alle varer, men det er jo åpenbart at det er en fordel for veldig mye. Lyntogene slår glatt det å ta fly, jeg har reist mye med fly, og scenariot du kommer med er ikke realistisk. La oss si det tar ca 2 timer med lyntog mellom to byer i sørlandet, oslo bergen feks. Det tar deg (minst) en halvtime i praksis å komem ut til flyplassen, der må du vente i la oss si 45 minutter (i beste fall, fly er jo hårreisende ofte forsinket, tog over lengre distanser har uendelig mye mindre forsinkelsesproblemer), flyturen tar 45 minutt. Om du er heldig og ikke har bagasje er du kanskje ut av flyplassen 10 minutter senere. Og må bruke en ny halvtime på å komme deg inn til byen igjen. I realiteten tar det ofte enda lenger tid. Og i tilegg er det ineffektivt fordi det er vanskligere å gjøre noe fornuftig under reisen. 1.5 timer fra oslo til bergen i total reisetid med fly er nærmest utopisk.

 

Fly må også vedlikeholdes, de analysene jeg har sett tyder på at man fint kan drive banen bedriftsøkonomisk løønsomt om man ser bortifra utbyggingskostnadene, dermed blir veldikehold dekt av de som driver banen, og ikke fellesskapet.

 

AtW

Lenke til kommentar
efikkan
Om en høyhastighetsbane halverer dagens SAS-avganger mellom Oslo og Bergen, vil det redusere CO2-utslippene med drøyt 50 000 tonn i året. Dette er mindre enn 0,1 prosent av norske CO2-utslipp.

 

Kostnaden kan bli 100 milliarder kroner bare i investeringer. Til sammenligning regner Regjeringen at et CO2-renseanlegg på Kårstø koster 5 milliarder kroner og reduserer årlige CO2-utslipp med én million tonn.

 

Fikk du med deg dette. Dette viser hvor lite effekt det vil ha på miljøet. Selv om han burde ha lagt litt inn for redusert biltrafikk, er det tydlig at maneg andre tilltak har mye mer effekt. Husk på at for 5 milliarder kroner kunne vi sannsynligvis redusere med 10 millioner tonn hvis vi hadde gjort det i utlandet.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med avsporet av CO2. Det er noen få andre effekter som vi kan forandre på, men de har så liten effekt at det vi gjør i den fronten vil hjelpe lite.

Nei, det viser ikke hvor stor/liten effekt det har på miljøet.

 

For det første blir det langt mindre tungtransport på veiene. Vi vet godt at det fører til mindre partikler, eksos m.m. som gjør stor skade på nærmiljøet og skaper dårlig luftkvalitet. Om vi hadde fått bort mange av lastebilene, så hadde vi kraftig redusert et stort miljøproblem som folk opplever i hverdagen!

 

Antall tonn CO2 er ikke et mål på miljøeffekt. Om vi reduserer noen millioner tonn CO2, så vil det gi liten effekt, siden andre spyr ut stadig mer og f.eks. et vulkanutbrudd slipper ut mange ganger mer. Dessuten fører ikke CO2-kvoter til lavere utslipp, siden vi har ingen garanti for at andre land reduserer med tilsvarende mengde. Uansett, f.eks. 10 mill. tonn CO2 vil gi mindre effekt enn den reduserte lokalforurensingen.

 

Det er direkte idiotisk at gode klimatiltak blir nedprioritert fordi at nesten all fokus er på CO2 nå. Det er synd å avspore diskusjonen i dette, men drivhuseffekten er faktisk et "problem" vi kan gjøre minimalt med i forhold til problemer som luftkvalitet, sot, partikler osv. Det er trist å se at naturen tar stadig størrre skade mens folk prøver nytteløst å fjerne CO2, og glemmer andre ting. Anbefalt lesestoff er fysikk, naturfag og geografi, ikke ta alt fra FNs klimapanel for god fisk.

For det første blir det like mye tungtransport på veiene siden grunnen til at varer blir sendt med lastebil istedenfor tog er fordi det er billigere. Lyntogene vil ikke på noen måte bli billigere. De partikklene du snakker om er positivt, fordi de forhindrer global oppvarming.

 

Så du mener at vi ikke skal gjøre noe fordi de andre kommer til å forsette å forurense. Det er tydlig at du ikke vet hvordan CO2-kvoter fungerer. Alle kyotolandene må dokumentere hvor mye de forurenser og de skjekker dem nok opp også. Ergo er det vanskelig å holde store kullkraftverk skjult og det vil hjelpe. Hadde det ikke hjulpet hadde vi ikke gitt penger. Hvor dumme tror du politikerene våres er?

 

Det er idiotisk at du ikke kan noen ting om global oppvarming og tror at du kan uttale deg om saken. Les deg opp om global dimming og slutt å trekke konklusjoner uten å faktisk forstå hva du snakker om.

 

 

ATWindsor: Hvilke varer? Trenger vi å sende fisk raskere? nei. Hva med tømmer? nei. Hva med gass? nei. Jeg klarer ikke å finne en vare som har behov for å bli sendt fort. Hvorfor tror du vi sender varer med båt over atlanteren, fordi det har ikke noe å si hvor fort det går.

 

Hvis vi regner med transport må det legges på togene. Det tar ihvertfall 30 minutter å komme til toget og det tar sikkert rundt 15 fra stoppeplassen til der man skal. Da vil det ta 2 timer og 45 minutter med tog og 2 timer og 30 minutter med fly. uansett hvordan du vrir og vender på det ser du at forskjellen er veldig liten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
For det første blir det like mye tungtransport på veiene siden grunnen til at varer blir sendt med lastebil istedenfor tog er fordi det er billigere. Lyntogene vil ikke på noen måte bli billigere. De partikklene du snakker om er positivt, fordi de forhindrer global oppvarming.

 

Dette er litt feil. Tungtransport er billigst på skinner, noe som også er grunnen til at den store majoriteten av varetransport til mellom byer med togforbinnelse, nøyaktig foregår på skinner.

 

Varetransport har på ingen måte noe spesielt behov for raskere levering. Når en vare allerede har brukt kanskje så mye som fire mnd. på båter og forskjellige havner, er det ikke noen skrikende nødvendighet at de kommer frem et par timer tidligere. De som har behov for rask levering, vil uansett bruke enten bil eller fly, dette siden lossingstiden er vesentlig lavere på disse transportmidlene.

Lenke til kommentar
ATWindsor: Hvilke varer? Trenger vi å sende fisk raskere? nei. Hva med tømmer? nei. Hva med gass? nei. Jeg klarer ikke å finne en vare som har behov for å bli sendt fort. Hvorfor tror du vi sender varer med båt over atlanteren, fordi det har ikke noe å si hvor fort det går.

 

Hvis vi regner med transport må det legges på togene. Det tar ihvertfall 30 minutter å komme til toget og det tar sikkert rundt 15 fra stoppeplassen til der man skal. Da vil det ta 2 timer og 45 minutter med tog og 2 timer og 30 minutter med fly. uansett hvordan du vrir og vender på det ser du at forskjellen er veldig liten.

 

Angående reisetid: man regner gjerne med at folk vil til sentrum av en by, dermed git det ikke mening å legge til reisetid på samme måte med tog. (og tidene jeg la til med fly er for å komme inn i sentrum, så må du komme deg videre derfra om det ikke er dit du skal). Veldig mange vil in til oslo sentrum, ekstremt få har et jorde mange mil nord for oslo som siste stoppested på reisen. Fly går ikke fra bykjerne til bykjerne, det er derfor man må legge på denne transporten.

 

Varer som sendes fort gjør at man kan ha mindre lagre, og at kommer fortere ut til brukeren, brev pakker, PC-utstyr er eksempler på ting som har fordeler av å fraktes fort. Noen ting sendes med båt fordi kostandsbesparelsen ved å kjøre store mengder varer med båt er så stor, at det veier opp for tiden brukt. Det betyr ikke at tidsbruken er irrelevant. Alle varer har fordeler av å kunne bli sendt fortere (dog noen større enn andre)

 

AtW

Lenke til kommentar
For det første blir det like mye tungtransport på veiene siden grunnen til at varer blir sendt med lastebil istedenfor tog er fordi det er billigere. Lyntogene vil ikke på noen måte bli billigere. De partikklene du snakker om er positivt, fordi de forhindrer global oppvarming.

 

Dette er litt feil. Tungtransport er billigst på skinner, noe som også er grunnen til at den store majoriteten av varetransport til mellom byer med togforbinnelse, nøyaktig foregår på skinner.

 

Varetransport har på ingen måte noe spesielt behov for raskere levering. Når en vare allerede har brukt kanskje så mye som fire mnd. på båter og forskjellige havner, er det ikke noen skrikende nødvendighet at de kommer frem et par timer tidligere. De som har behov for rask levering, vil uansett bruke enten bil eller fly, dette siden lossingstiden er vesentlig lavere på disse transportmidlene.

Faktisk ikke, vi sluttet å bruke skinner til varetransport nettopp fordi det var billigere å bruke lastebiler. Hvorfor tror du alle varetransporttogene har blitt lagt ned?

 

Resten er jeg enig i.

 

ATWindsor: Ja, derfor tok jeg bare 15 minutter fra toget. Man bruker ikke 15 på å dra mange mil. Tror du at man kan dra mange mil på 15 minutter?

 

Ja, posten kan være greit å sende fort fordi mange ønsker å få sendt posten sin fort. Derimot PC-utstyr har ingen nøvendighet å bli sendt fort og kostnadbesparelsen er mye viktigere. Saken er at togene kommer til å være mye dyrere enn å sende dem med lastebil og dermed vil de ikke bli sendt med toget om vi skaffer oss lyntog. Ergo vil det ikke bli færre lastebiler på veiene og det blir ingen effektivisering av transporten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
ATWindsor: Ja, derfor tok jeg bare 15 minutter fra toget. Man bruker ikke 15 på å dra mange mil. Tror du at man kan dra mange mil på 15 minutter?

 

Poenget er at det går ikke noe fly til oslo, det går et fly til noen områder flere mil nord for oslo. Det er derfor man må regne transport-tiden for å komme seg inn i selve byen i tilegg når man flyr. Å komme seg fra sentrum og ut til et annet sted i oslo tar like lang tid uansett om man kjører fly eller tog, så det kan man se bort ifra.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor: Ja, derfor tok jeg bare 15 minutter fra toget. Man bruker ikke 15 på å dra mange mil. Tror du at man kan dra mange mil på 15 minutter?

 

Poenget er at det går ikke noe fly til oslo, det går et fly til noen områder flere mil nord for oslo. Det er derfor man må regne transport-tiden for å komme seg inn i selve byen i tillegg når man flyr. Å komme seg fra sentrum og ut til et annet sted i oslo tar like lang tid uansett om man kjører fly eller tog, så det kan man se bort ifra.

 

AtW

Når jeg skal til et sted f.eks. i Bergen pleier jeg ikke å dra først ned til sentrum og så tilbake igjen til hotellet. Jeg pleier å stoppe på stasjonen som er nærmest, derimot toget går sannsynligvis ikke rett utenfor døren til hotellet og da blir det 15 minutter.

Lenke til kommentar
ATWindsor: Ja, derfor tok jeg bare 15 minutter fra toget. Man bruker ikke 15 på å dra mange mil. Tror du at man kan dra mange mil på 15 minutter?

 

Poenget er at det går ikke noe fly til oslo, det går et fly til noen områder flere mil nord for oslo. Det er derfor man må regne transport-tiden for å komme seg inn i selve byen i tillegg når man flyr. Å komme seg fra sentrum og ut til et annet sted i oslo tar like lang tid uansett om man kjører fly eller tog, så det kan man se bort ifra.

 

AtW

Når jeg skal til et sted f.eks. i Bergen pleier jeg ikke å dra først ned til sentrum og så tilbake igjen til hotellet. Jeg pleier å stoppe på stasjonen som er nærmest, derimot toget går sannsynligvis ikke rett utenfor døren til hotellet og da blir det 15 minutter.

 

Problemet er at feks flytoget inn til oslo gjerne ikke stopper så nærme dit du skal uansett. Det stopper på nasjonalteateret eller skøyen, om det er nærmere, så er du heldig, men det er snakk om 5 minutter fra oslo s til de stedene. Det er sjelden transporten fra flyplassen går "rett utenfor døra til hotellet" også. Om du da ikke tar en svindyr taxi. Det er ganske så åpenbart at det i nesten alle tilfeller tar (vesentlig) lengre tid å komme seg fra flyplassen til dit du skal, enn togstasjon til dit du skal.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor: Ja, derfor tok jeg bare 15 minutter fra toget. Man bruker ikke 15 på å dra mange mil. Tror du at man kan dra mange mil på 15 minutter?

 

Poenget er at det går ikke noe fly til oslo, det går et fly til noen områder flere mil nord for oslo. Det er derfor man må regne transport-tiden for å komme seg inn i selve byen i tillegg når man flyr. Å komme seg fra sentrum og ut til et annet sted i oslo tar like lang tid uansett om man kjører fly eller tog, så det kan man se bort ifra.

 

AtW

Når jeg skal til et sted f.eks. i Bergen pleier jeg ikke å dra først ned til sentrum og så tilbake igjen til hotellet. Jeg pleier å stoppe på stasjonen som er nærmest, derimot toget går sannsynligvis ikke rett utenfor døren til hotellet og da blir det 15 minutter.

 

Problemet er at feks flytoget inn til oslo gjerne ikke stopper så nærme dit du skal uansett. Det stopper på nasjonalteateret eller skøyen, om det er nærmere, så er du heldig, men det er snakk om 5 minutter fra oslo s til de stedene. Det er sjelden transporten fra flyplassen går "rett utenfor døra til hotellet" også. Om du da ikke tar en svindyr taxi. Det er ganske så åpenbart at det i nesten alle tilfeller tar (vesentlig) lengre tid å komme seg fra flyplassen til dit du skal, enn togstasjon til dit du skal.

 

AtW

Ja, men nå har vi beregnet 45 minutter fra flyplassen. Flytoget er så raskt (19 min) at det vil på ingen måte ta mer enn 45 minutter å komme frem. Faktisk vil det ta mindre. I Bergen bruker de busser, men da kan man komme mye nærmere hvor man bor, det kan man ikke hvis man tar toget. Ergo vil det ikke bli raskere å ta toget så lenge det ikke er forsinkelser.

Lenke til kommentar

 

Problemet er at feks flytoget inn til oslo gjerne ikke stopper så nærme dit du skal uansett. Det stopper på nasjonalteateret eller skøyen, om det er nærmere, så er du heldig, men det er snakk om 5 minutter fra oslo s til de stedene. Det er sjelden transporten fra flyplassen går "rett utenfor døra til hotellet" også. Om du da ikke tar en svindyr taxi. Det er ganske så åpenbart at det i nesten alle tilfeller tar (vesentlig) lengre tid å komme seg fra flyplassen til dit du skal, enn togstasjon til dit du skal.

 

AtW

Ja, men nå har vi beregnet 45 minutter fra flyplassen. Flytoget er så raskt (19 min) at det vil på ingen måte ta mer enn 45 minutter å komme frem. Faktisk vil det ta mindre. I Bergen bruker de busser, men da kan man komme mye nærmere hvor man bor, det kan man ikke hvis man tar toget. Ergo vil det ikke bli raskere å ta toget så lenge det ikke er forsinkelser.

 

Jeg har regnet en halvtime for å komme seg ut av flyplassen. Jeg skjønner ikke hvor 45 minutter kommer fra? Spesielt ikke om du mener at flyturen tilsammen skal ta 2.30. Med 45 minutters reiesetid ut og inn til flyplassen er det totalt uoppnåelig i praksis. Det tar heller ikke 30 minutter å komme seg til togstasjonen for de aller fleste mennesker. Tallene du operer med er lite sannsynlige. Har du noen gang målt hvor lang tid du faktisk bruker på en flytur? Du kommer kanskje til å bli overrasket.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, jeg dro til Bergen for litt siden. Jeg brukte litt under 30 minutter på å komme på flytoget, og da var jeg på flyplassen etter ca 45 min. Så ventet jeg en time før flyet lettet og det tok rundt 45 min. Da kom jeg til bergen og det tok meg 45 min før jeg var på hotellet.

 

Dette blir 3 timer og 15 min for en flytur til Bergen.

 

Hadde jeg tatt lyntoget ville det ta meg 45 min til toget. (jeg tåler en liten forsinkelse med flytoget siden de går hele tiden, men det gjør jeg ikke med lyntoget fordi da må jeg vente mye lenger.)

2 timer på toget og 15 min fra toget til hotellet. Altså det ville tatt 3 timer. Du kommer ikke fra det, forskjellen er veldig liten.

Lenke til kommentar
Ja, jeg dro til Bergen for litt siden. Jeg brukte litt under 30 minutter på å komme på flytoget, og da var jeg på flyplassen etter ca 45 min. Så ventet jeg en time før flyet lettet og det tok rundt 45 min. Da kom jeg til bergen og det tok meg 45 min før jeg var på hotellet.

 

Dette blir 3 timer og 15 min for en flytur til Bergen.

 

Hadde jeg tatt lyntoget ville det ta meg 45 min til toget. (jeg tåler en liten forsinkelse med flytoget siden de går hele tiden, men det gjør jeg ikke med lyntoget fordi da må jeg vente mye lenger.)

2 timer på toget og 15 min fra toget til hotellet. Altså det ville tatt 3 timer. Du kommer ikke fra det, forskjellen er veldig liten.

 

Forskjellen er lite om man kommer 20 minutt før toget går kontra å treffe akkurat på minuttet, og man slipper flyforsinkelser, bussen går rett etter du kommer ut av svingdøra, og du ikke har bagasje ja. Det skal jeg være enig i. Problemet er at det skal ekstremt lite till før alt dette ikke klaffer. Fly er stadig forsinket, sas liker jo å smykke seg med sine fine statistikekr om hvor få som er mer enn en time forsinket, men det er eksremt mange som er feks 20-30 minutter forsinket, i særdelsehet litt utover dagen. Ofte er det en nødvendighet å ha med bagasje også. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd forsinkelser på innenlands flyreiser.

 

EDIT: i tilegg kan det nevnes at det er uendelig mye mer behagelig å kjøre tog, og man kan faktisk få gjort noe der.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ja, jeg dro til Bergen for litt siden. Jeg brukte litt under 30 minutter på å komme på flytoget, og da var jeg på flyplassen etter ca 45 min. Så ventet jeg en time før flyet lettet og det tok rundt 45 min. Da kom jeg til bergen og det tok meg 45 min før jeg var på hotellet.

 

Dette blir 3 timer og 15 min for en flytur til Bergen.

 

Hadde jeg tatt lyntoget ville det ta meg 45 min til toget. (jeg tåler en liten forsinkelse med flytoget siden de går hele tiden, men det gjør jeg ikke med lyntoget fordi da må jeg vente mye lenger.)

2 timer på toget og 15 min fra toget til hotellet. Altså det ville tatt 3 timer. Du kommer ikke fra det, forskjellen er veldig liten.

 

Forskjellen er lite om man kommer 20 minutt før toget går kontra å treffe akkurat på minuttet, og man slipper flyforsinkelser, bussen går rett etter du kommer ut av svingdøra, og du ikke har bagasje ja. Det skal jeg være enig i. Problemet er at det skal ekstremt lite till før alt dette ikke klaffer. Fly er stadig forsinket, sas liker jo å smykke seg med sine fine statistikekr om hvor få som er mer enn en time forsinket, men det er eksremt mange som er feks 20-30 minutter forsinket, i særdelsehet litt utover dagen. Ofte er det en nødvendighet å ha med bagasje også. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd forsinkelser på innenlands flyreiser.

 

EDIT: i tillegg kan det nevnes at det er uendelig mye mer behagelig å kjøre tog, og man kan faktisk få gjort noe der.

 

AtW

Å prøve å treffe akkuratt på minuttet er idioti. Hva om T-banen ned til byen blir forsinket? Hadde man alltid kommet tidsnok kunne man komme til flyplassen 30 minutter før flyet drar.

 

De som har bagasje trenger vi ikke å tenke på siden de har nok av tid. Du drar ikke til Bergen og starter å jobbe samme dag om du har med deg masse bagasje. De vi snakker om er f.eks. busnissmen. Saken er at tidsforskjellen er ikke nevneverdig og det eneste argumentet som blir igjen er at det er kjekt å ha fordi det er enklere og mer behagelig og det gir en bitteliten miljøeffekt, men er svinedyrt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Ja, jeg dro til Bergen for litt siden. Jeg brukte litt under 30 minutter på å komme på flytoget, og da var jeg på flyplassen etter ca 45 min. Så ventet jeg en time før flyet lettet og det tok rundt 45 min. Da kom jeg til bergen og det tok meg 45 min før jeg var på hotellet.

 

Dette blir 3 timer og 15 min for en flytur til Bergen.

 

Hadde jeg tatt lyntoget ville det ta meg 45 min til toget. (jeg tåler en liten forsinkelse med flytoget siden de går hele tiden, men det gjør jeg ikke med lyntoget fordi da må jeg vente mye lenger.)

2 timer på toget og 15 min fra toget til hotellet. Altså det ville tatt 3 timer. Du kommer ikke fra det, forskjellen er veldig liten.

 

Forskjellen er lite om man kommer 20 minutt før toget går kontra å treffe akkurat på minuttet, og man slipper flyforsinkelser, bussen går rett etter du kommer ut av svingdøra, og du ikke har bagasje ja. Det skal jeg være enig i. Problemet er at det skal ekstremt lite till før alt dette ikke klaffer. Fly er stadig forsinket, sas liker jo å smykke seg med sine fine statistikekr om hvor få som er mer enn en time forsinket, men det er eksremt mange som er feks 20-30 minutter forsinket, i særdelsehet litt utover dagen. Ofte er det en nødvendighet å ha med bagasje også. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd forsinkelser på innenlands flyreiser.

 

EDIT: i tillegg kan det nevnes at det er uendelig mye mer behagelig å kjøre tog, og man kan faktisk få gjort noe der.

 

AtW

Å prøve å treffe akkuratt på minuttet er idioti. Hva om T-banen ned til byen blir forsinket? Hadde man alltid kommet tidsnok kunne man komme til flyplassen 30 minutter før flyet drar.

 

De som har bagasje trenger vi ikke å tenke på siden de har nok av tid. Du drar ikke til Bergen og starter å jobbe samme dag om du har med deg masse bagasje. De vi snakker om er f.eks. busnissmen. Saken er at tidsforskjellen er ikke nevneverdig og det eneste argumentet som blir igjen er at det er kjekt å ha fordi det er enklere og mer behagelig og det gir en bitteliten miljøeffekt, men er svinedyrt.

 

Nå var jo "akkurat på minuttet" det som skulle til for å bruke så mye kortere tid du skisserer på å bruke flytog kontra vanlig tog. 20 minutt for tidlig på vanlig tog, treff akkurat på minuttet for flytog. Som en liten historie i forbindelse med det, forrige gang jeg reiste fra gardermoen brukte jeg hele 45 minutter! på å komme fra ingangsdøret til innsiden av sikkerhetskontrollen.

 

Jeg har reist mange ganger i jobbøyemed med bagasje (amn trenger strengt tatt ikke å måtte ha "massevis av bagasje" for at det blir mer enn håndbagasje). Og selv om man antar at man ikke gjør det. Så er det det du sier bare riktig om man ikke verdsetter folks fritid i det hele tatt. Det er vel vanlig å regne med at folks fritid er like mye verd som den tiden de arbeider?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...