Gå til innhold

SHG i motvind


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
egentlig bra om de ble oppsakt, om det er en av de som pakket HDen min før den ble sendt som fikk sparken. da er det på tide å få inn noen bedre uansett...

 

løs HD i antistatisk pose nedi en eske og litt krøllete papp på ene siden... huh? er jo dømt til å ta skade, noe den også gjorde, og døde innen 3 dager.

Du må huske på at de ikke fikk bonus for å pakke godt - de fikk bonus for å pakke fort ....

Lenke til kommentar

Det er morsomt hvordan folk fordømmer shg og fortsatt ukritisk kjøper produkt lagd i kina og andre steder med ustrakt bruk av barnearbeid ++

 

shg må følge konkurransen i danmark, og i danmark er de ikke noen verstinger. Forhåpentligvis er vilkårene bedre for ansatte i Norge, men det fins folk som sliter i Norge også. F.eks. de ansatte hos Sharif ...

Lenke til kommentar
tenker nok at det er hovedkvarteret i danmark som har tatt denne besluttningen.samtidig er det naivt å tro at et arbeidstilsyn eller en tillitsvalgt kan eller tør gjøre noe med forhold som ikke er holdbare.

 

Alikevel jobber de der helt frivillig. Hvis de ikke er fornøyd kan de bare gå. Tenk på tapet for bedriften når de bestemmer seg for ikke å utføre jobben de blir betalt for. Det er ikke da bare snakk om at bedriften taper penger på ikke å få sendt ut pakkene, men også rykte (og dermed fremtidig handel) som en konsekvens. Uten at jeg kjenner til arbeidsmarkedet i danmark så vil jeg alikevel tro det er flere som gjerne tar på seg jobben uten å klage. Det er tross alt mye verre jobber der ute in my opinion

Lenke til kommentar

Jeg har nettop bestilt en skjerm derfra :p Men det skal sies at jeg gjorde det før jeg så nyheten her på HW hehe. Gidder ikke avbestille, gleder meg sånn til skjermen :p Får heller bestille fra et annet sted neste gang, ettersom jeg har lest om dårlige erfaringer fra SHG. Får bare håpe skjermen er i orden når jeg får den.

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

Jeg har bodd i Århus i mange år, som jo er SHG's hjemsted. Har nok nesten siden oppstart handlet der, og har aldri hatt noe å klage på. Jeg var ute og se det nye lageret her i sommer. Og jeg lover dere......det er højt til taket.

 

Danske lønninger ligger under de norske, men ikke så mye. Forholdene som beskrevet, er ikke akseptale i det hele tatt, og jeg håper at SHG får seg en ordentlig smekk over fingrene.

 

Det har vært mye arbeidsløshet i Danmark. Arbeidsgiverne har levd flott på dette i mange år, både med lønninger, og også med arbeidsforhold. Ingen har turt å si noe, for så ryker man ut. De har jo visst at det står mange i kø for å få jobb.

 

Nå er arbeidsløsheten minsket, og det er ikke "bare" og få nye til. Dette kommer SHG til å mærke.

 

Oppfordrer til å boykotte SHG inntil arbeidsforholdene er i orden.

 

tukols

Lenke til kommentar

Er det bare meg som reagerer på den truck-historien?

 

De har ikke truck til å få det ned, og klager for at de må hente skjermer og tunge lydsystemer ned fra 2 meters høyde?

 

Hvordan i allverden fikk de opp skjermene og lydsystemene i utgangspunktet? Og hvem var så smart å velge å lagre tunge ting oppi høyden på et lager uten plass for truck?

Lenke til kommentar
Er det bare meg som reagerer på den truck-historien?

 

De har ikke truck til å få det ned, og klager for at de må hente skjermer og tunge lydsystemer ned fra 2 meters høyde?

 

Hvordan i allverden fikk de opp skjermene og lydsystemene i utgangspunktet? Og hvem var så smart å velge å lagre tunge ting oppi høyden på et lager uten plass for truck?

 

I utgangspunket har de lavd et "robot-lager". En robot henter tingene. Man vet jo med teknologi og spesielt med ny. Den svikter.

 

tukols

Lenke til kommentar

Det som det skrives om her er jo ikke bra, men jeg reagerer litt på en del av det som skrives her. Nå har vi jo kun litt informasjon her, og i hovedsak fra en side, men utifra min egen oppfatning kan problemet deles opp i 3 deler.

 

1. De ansatte mener de har for dårlig betalt og vil derfor ikke jobbe.

2. De ansatte mener arbeidsmiljøet er for dårlig og vil derfor ikke jobbe..

3. Eierne mener de ansatte har brutt arbeidsavtalen og sier de opp.

 

Så la oss se issolert på de tre påstandene.

 

1.

Lønnen de har er langt over minstelønn, så hvis de mener det er for lite får de finne seg en annen jobb. Nå er lovgivningen i danmark anderledes enn i Norge, men selv i Norge er det slik at arbeidsgiver tilbyr en lønn og du selv avgjør om du vil jobbe der for den lønnen.

 

2.

Hvis arbeidsforholdene bryter med dansk arbeidsmiljølov skal vel bruddene meldes inn. Det er ingen lovlig grunn til å streike. Heller ikke i Norge er det grunnlag for å bare bli hjemme hvis du mener deler av arbeidsoppgavene dine er lovstridige. Du må melde det inn først til arbeidsgiver så til kontrollorganet hvis arbeidsgiver ikke tar affære. Bryter deler av jobben din med arbeidsmiljøloven kan du nekte å utføre den delen, men du kan ikke nekte å møte opp på jobb.

 

Blir jo litt sykt å nekte å jobbe i det hele tatt med grunnlag i at noe av jobben er stridig med arbeidsmiljøloven. Eks: å nekte å pakke kasser fra første hylle med grunn i at pakkene på hylle to og tre er risikable å pakke.

 

3.

Kan en arbeidsgiver si opp en ansatt som ikke møter på jobb uten lovlig grunn? Ja det kan han. Det er jo noe som er fullt lovlig å gjøre i Norge også. Kommer du ikke på jobb uten å ha gyldig grunn og dette gjentar seg kan du sies opp. Somoftest er de fleste bedrifter ganske fleksible her, men de trenger jo noen som faktisk gjør jobben.

Lenke til kommentar
Sykt.

 

Jeg har 162 i timen her selv som lagerarbeider. Og syntes ikke det er noe bra ...

 

Jeg synes dette hørtes ut som en veldig god lønn!

Et vanlig arbeidsår har mellom 1900 og 2000 timer. Dette gir deg en lønn på godt over 300.000,-

Som lagerarbeider høres dette veldig bra ut.

Mange som har jobber der man bør ha en god og relevant utdannelse, tjener mye mindre enn dette, så synes du absolutt bør være fornøyd med den lønna!

Lenke til kommentar
Sykt.

 

Jeg har 162 i timen her selv som lagerarbeider. Og syntes ikke det er noe bra ...

 

Jeg synes dette hørtes ut som en veldig god lønn!

Et vanlig arbeidsår har mellom 1900 og 2000 timer. Dette gir deg en lønn på godt over 300.000,-

Som lagerarbeider høres dette veldig bra ut.

Mange som har jobber der man bør ha en god og relevant utdannelse, tjener mye mindre enn dette, så synes du absolutt bør være fornøyd med den lønna!

Stort sett enig, men lagerarbeider kan være så mangt, men i denne type jobb så er faktisk det god timebetaling.. Tror du skal lete lenge etter en tilsvarende stilling med stort høyere lønn enn det.

 

Edit(liten digresjon): når det er sagt så med det høye prisnivået vi har i Norge på boliger, biler etc, så kan jeg godt forstå at en slik lønn oppleves som utilstrekkelig. Når det er sagt tjener man selv ikke med høy utdanning stort mer rett etter skolen og da starter man med ett studielån på over 200000kr og det reduserer handlefriheten betydelig, så lønningsnivå mellom grupper med høy og lav utdanning bør bla av denne grunn ikke sammenliknes direkte... Ikke bare går man glipp av 5års yrkesliv dersom man tar høyere utdanning, men man starter altså negativt. Selv er jeg over den verste bøygen her, men jeg mener nok fremdeles at studielånet i det minste burde vært rentefritt(enten direkte eller over likning), det er tross alt penger som i stor grad ikke er brukt til tjenester som øker inflasjon i vesentlig grad. Dog synes jeg det er en god ide at ikke hele utdannelsen blir finansiert av stipend, noe må motivere folk til å bli ferdig på normert tid.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Sykt.

 

Jeg har 162 i timen her selv som lagerarbeider. Og syntes ikke det er noe bra ...

 

Jeg synes dette hørtes ut som en veldig god lønn!

Et vanlig arbeidsår har mellom 1900 og 2000 timer. Dette gir deg en lønn på godt over 300.000,-

Som lagerarbeider høres dette veldig bra ut.

Mange som har jobber der man bør ha en god og relevant utdannelse, tjener mye mindre enn dette, så synes du absolutt bør være fornøyd med den lønna!

 

vel..........en lagerarbeider, har hardt fysisk arbeid, med derav nedsliting. Du skal ikke jobbe mange år her, før du har kroniske skavanker.

Statistikken er helt klar på dette område. Så vær ikke misunnelig på lønna du.

Lenke til kommentar

trist å se at en del synes SHG gjør det rette ved å sparke disse "svina".

Tydelig at noen romantiserer samfunn uten rettigheter for arbeiderene :(

 

I tillegg til lav lønn og håpløse sikkerhetsrutiner, så leser jeg også at arbeiderne ønsker en avtale med Fagligt Fælles Forbund. Noe SHG tydeligvis motarbeider. Videre virker det som at lønna ble lavere ved innføring av nytt lønnsystem - slikt provoserer absolutt! Og det å måtte ha full jobb i tre år før man kan komme opp i 100,- kr timen er jo galskap!

 

Nei, tror jeg kommer til å fortsette med å handle datautstyr i norske butikker. Er klar over at varene uansett blir produsert i lavkostland med sannsynligvis langt værre arbeidsforhold - men det hindrer meg ikke fra å motarbeide forholdene i Danmark.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil så er ITButikken også samme firma. Sjekker man websidene dems så har de hvertfall skremmende like IP'er.

 

86.58.129.137 på itbutikken og

86.58.129.132 på shg.

 

EDIT:

Sjekker man sidene til ITbutikken.no oppgir de følgende org.nr: 887432732 .

Slår man opp dette i brreg finner man utrolig nok SHG.NO AS

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Til de som syns det er riktig å sparke arbeidere som streiker fordi de vil ha tariffavtale og syns det er helt greit at bedriften setter ned lønninger helt uten videre:

 

Jeg skjønner at dere ikke liker den beskyttelse som vi har i arbeidsmiljøloven i Norge. Jeg oppfordrer dere til å "put your money where your mouth is" og levere arbeidsgiveren deres en ferdig signert oppsigelse med datofeltet tomt, og skriv i oppsigelsen at dere gjør avkall på den normale oppsigelsestiden så dere kan gå på dagen om arbeidsgiver ønsker det. Da kan arbeidsgiver bare fylle inn datoen når som helst og så må du forlate stedet samme dag uten å få mer lønn.

 

Du syns ikke det var noen god ide? Det er kanskje ikke det samme når det gjelder deg selv? Pussig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...