Gå til innhold

SHG i motvind


Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke tar helt feil så er ITButikken også samme firma. Sjekker man websidene dems så har de hvertfall skremmende like IP'er.

 

86.58.129.137 på itbutikken og

86.58.129.132 på shg.

 

EDIT:

Sjekker man sidene til ITbutikken.no oppgir de følgende org.nr: 887432732 .

Slår man opp dette i brreg finner man utrolig nok SHG.NO AS

 

Samme eierne, samme saksbehandlerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til pass. Møter man ikke opp til jobb på avtalt tidspunkt fortjener man ikke å ha jobben. SHG gjorde det rette i å sparke dem. Hvis arbeidsforholdene virkelig er så ille så må det vel være et eller annet arbeidstilsyn der nede som ville tatt det opp?

Så når arbeidsforholdene er farlige for arbeiderne så skal de bare pent og pyntelig komme på jobb å utsette seg selv og andre for fare? Danmark har kanskje lavere lønn og rettigheter enn oss i Norge, men de er ikke noe u-land. Alle arbeidere har krav på å være beskyttet mot farlige arbeidsforhold. Streik er et vanlig pressmiddel om man ikke blir hørt. Å hente tunge pakker fra flere meter oppe uten truck er livsfarlig, å det er ulovlig her i landet i alle fall.

Avtalen fagforeningen og de streikende arbeiderne ønsket å inngå ville gitt bedre timelønn og søndagstillegg, men Haldborg legger vekt på at en forbedring av arbeidsforholdene er vel så viktig. Sykefraværet i bedriften er høyt, og flere av de unge ansatte sliter med senehinnebetennelse og ryggsmerter som følge av tunge løft. En defekt lagerrobot har også skapt plassproblemer på lageret.

 

tenker nok at det er hovedkvarteret i danmark som har tatt denne besluttningen.samtidig er det naivt å tro at et arbeidstilsyn eller en tillitsvalgt kan eller tør gjøre noe med forhold som ikke er holdbare.

 

Alikevel jobber de der helt frivillig. Hvis de ikke er fornøyd kan de bare gå. Tenk på tapet for bedriften når de bestemmer seg for ikke å utføre jobben de blir betalt for. Det er ikke da bare snakk om at bedriften taper penger på ikke å få sendt ut pakkene, men også rykte (og dermed fremtidig handel) som en konsekvens. Uten at jeg kjenner til arbeidsmarkedet i danmark så vil jeg alikevel tro det er flere som gjerne tar på seg jobben uten å klage. Det er tross alt mye verre jobber der ute in my opinion

Om det med høy arbeidsledighet i Danmark som han før i tråden skreiv om stemmer, så er det ikke bare for alle å ta sin hatt å gå. Har man familie og faste utgifter så trenger man penger. Lønna er så som så vil jeg tro, men ikke mange som liker å gå NED i lønn. Det vitner enten om en bedrift som ikke har penger, eller for stort tilgang på arbeidere på arbeidsmarkedet.

 

Er det bare meg som reagerer på den truck-historien?

 

De har ikke truck til å få det ned, og klager for at de må hente skjermer og tunge lydsystemer ned fra 2 meters høyde?

 

Hvordan i allverden fikk de opp skjermene og lydsystemene i utgangspunktet? Og hvem var så smart å velge å lagre tunge ting oppi høyden på et lager uten plass for truck?

De har valgt en robotløsning på lageret leste jeg på bloggen til SHG folka, varene kan jo ha blitt lastet opp mens den fungerte, eller med truck før det ikke ble plass til å kjøre de ned. Har selv jobba på lager i mange år som deltidsarbeider ved siden av studier å vet det ofte brukes mere plass enn det som er forsvarlig. Det er ledelsen som bestemmer hvor stort lager man har til varene. Så har man ikke stort nok lager så er det de som må få bygd ut. Arbeiderne prøver bare å innordne seg så best de kan til forholdene.

 

Sykt.

 

Jeg har 162 i timen her selv som lagerarbeider. Og syntes ikke det er noe bra ...

Da bør du ta å se på hva andre i samme bransje tjener, 162 kr timen er godt over 300.000 i året uten overtid(noe de fleste lagerarbeidere har nok av). Jeg tjente til sammenligning bare 134.50 i timen på lager. Nå er jeg avd. ing. men tjener ikke mer enn 152 kr timen i staten, enda denne jobben krever noen år på skolebenken. Det er arbeidsmarkedet som bestemmer lønna, og nå sliter lager etc. med å få tak i folk. Derfor får dere bedre betalt enn jobben skulle tilsi.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Apro webdesign, Arngren må da være referanse når det kommer til dårlige nettsider :)

OT: Haha, den her var jo i en klasse for seg sjøl.. Er vel et sånt firma jeg knapt hadde turt å kjøpe en strømkabel fra, og så selger de 2-seters helikopter til 399.000,-. Litt skeptisk ...

 

 

Når det gjelder denne artikkelen, så er det jo enda en side ved saken, som IDG skrev om for en tid tilbake (http://www.idg.no/computerworld/article72779.ece). Nemlig det at sparkingen av de streikende fikk såpass stor publisitet at diverse underleverandører begynte å boikotte SHG. Dårlig med varer inn altså ... Går man inn på butikken i dag, ser man jo at de fleste varene har en leveransedato på seg, de fleste noen dager fram i tid. Men de som har fulgt med litt på en del varer der i det siste, vet at den datoen bare flyttes og flyttes. Jeg kjenner flere som har bestilt tv fra shg i det siste, de har ventet i uker allerede og ingen av dem har fått noe. Dette ser ut som en butikk som står for fall ...

 

Men som noen andre nevner, er det vanskelig å unngå kyniske nettbutikker. Komplett.no trudde jo jeg var en ålreit nettbutikk på alle måter, men i IDG-artikkelen blir disse trukket fram som en av de verste slavedriverne i Norge. Jaja, får bare håpe de etter hvert må behandle arbeiderne litt bedre. Men på den annen side, det finnes alltids folk som er villig til å jobbe under elendige forhold...

Lenke til kommentar
Skeptismen lagt til side, les mer om kundeefaringer her.

 

Snittkarakteren tilsier at det er en 50/50 sjanse for at du blir fornøyd med handelen din :)

Nåja, er ikke så lett.

 

Har selv handlet der 20 ganger uten å bli skuffet, men det blir da allikevell bare en karakter fra meg.

Det er jo også slik at de som har gjonnomført en god handel ikke akkurat tenker på å skrive en kommentar.

 

De som har opplevd en dårlig handel kjøper naturlig nok der bare en gang, og ønsker også å få gitt en dårlig karakter.

Med andre ord så vil negative kommentarer alltid være i langt overtall.

 

(en kan vel strengt tatt også si at noen av kommentarene er helt ute på jordet, men det er nå så)

Lenke til kommentar
Apro webdesign, Arngren må da være referanse når det kommer til dårlige nettsider :)

OT: Haha, den her var jo i en klasse for seg sjøl.. Er vel et sånt firma jeg knapt hadde turt å kjøpe en strømkabel fra, og så selger de 2-seters helikopter til 399.000,-. Litt skeptisk ...

Tja. Arngren har jo eksistert _lenge_, faktisk så lenge jeg kan huske (og jeg er 28). Så jeg tror ikke det er noe særlig grunn for å være skeptisk til dem. Tidligere så drev de bare med postordre, samt hadde en liten butikk i Oslo. Husker da vi var på klassetur til Oslo for mange herrens år siden, dro vi på Arngrensbutikken. Utrolig gøy. Butikken var omtrent sånn som websidene er :) Websidene deres gjenspeiler en gjennomført stil de har hatt på alt det de har holdt på med i mange, mange år.

 

Og til SHG. Ser at det er mange her som mener at det er til pass at de ansatte får fyken. Det er to ting man må finne ut av:

1) Er det en lovlig streik?

2) Har man tilsvarende regelverk i Danmark som i Norge?

Dersom man lovlig streiker i Norge, er det faktisk forbudt for arbeidsgiver å si opp de streikende. Streik er faktisk en lovlig aksjonsform i Norge.

Lenke til kommentar
Til de som syns det er riktig å sparke arbeidere som streiker fordi de vil ha tariffavtale og syns det er helt greit at bedriften setter ned lønninger helt uten videre:

[...]

Det er kanskje ikke det samme når det gjelder deg selv? Pussig.

 

 

Jeg kjenner ikke til danske arbeidslover, men jeg regner med at streiken var ulovlig, som gjorde at shg kunne sparke sine ansatte uten å være redde for konsekvenser. Og i det tilfellet har jeg stor empati med shg. Hvis du bryter loven for å markere at arbeidsgiveren bryter loven, så forsvinner poenget.

 

 

I alle tilfeller håper jeg at situasjonen bedrer seg for de nyansatte.

Lenke til kommentar

Cyclo: Enig i beskrivelsen av Arngren. Selv vil jeg kalle det en krysning mellom Clas Ohlson og Nille. Jeg tror de har drevet med den samme stilen i over 25 år.

 

Men tilbake til SHG: Jeg synes det har vært mye lynsjestemning her i tråden. Husk nå at mange av oss har handlet der og blitt fornøyde. Å hive seg med i en mobbegjeng og sparke nettbutikken i en sårbar situasjon synes jeg virker barnslig. La oss heller håpe de løser personalproblemene sine på en verdig måte, selv om det skulle bety høyere priser for oss, sånn at de kan fortsette å konkurrere i det norske markedet.

Lenke til kommentar
Men tilbake til SHG: Jeg synes det har vært mye lynsjestemning her i tråden. Husk nå at mange av oss har handlet der og blitt fornøyde. Å hive seg med i en mobbegjeng og sparke nettbutikken i en sårbar situasjon synes jeg virker barnslig. La oss heller håpe de løser personalproblemene sine på en verdig måte, selv om det skulle bety høyere priser for oss, sånn at de kan fortsette å konkurrere i det norske markedet.

:thumbup:

Jepp. For oss forbrukere så ville det vært et tap om markedet mistet en såpass god konkurrent, som presset prisene ned.

Lenke til kommentar
Til pass. Møter man ikke opp til jobb på avtalt tidspunkt fortjener man ikke å ha jobben. SHG gjorde det rette i å sparke dem. Hvis arbeidsforholdene virkelig er så ille så må det vel være et eller annet arbeidstilsyn der nede som ville tatt det opp?

Så når arbeidsforholdene er farlige for arbeiderne så skal de bare pent og pyntelig komme på jobb å utsette seg selv og andre for fare? Danmark har kanskje lavere lønn og rettigheter enn oss i Norge, men de er ikke noe u-land. Alle arbeidere har krav på å være beskyttet mot farlige arbeidsforhold. Streik er et vanlig pressmiddel om man ikke blir hørt. Å hente tunge pakker fra flere meter oppe uten truck er livsfarlig, å det er ulovlig her i landet i alle fall.

[

 

Ut ifra de opplysningene som ble gitt er det IKKE farlig å møte opp på jobb. Hvor har du det fra at det er farlig å møte opp på jobb? Poenget er jo at de mener at noen av arbeidsoppgavene er farlige. Hvis de arbeidsoppgavene bryter med dansk lovgivning (noe jeg antar de gjør) kan de lovlig nekte å utføre den delen av jobben. Men de har da ikke noe grunnlag for å nekte å gjøre resten av jobben sin? At streik er et vanlig pressmiddel er så, men det er forskjell på en lovlig og en ulovlig streik. Er rimelig sikker på at streiken ikke er lovlig siden bedriften sparket de. Skulle nå streiken være lovlig og dermed oppsigelsen ulovlig vil det jo fort slå tilbake på SHG uten at vi trenger å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Simen1: Jupp. Og før internett ble noe alle hadde tilgang til, var Arngren hobbyelektrikerens mekka. De hadde masse morsome byggesett og dipedutter. Da jeg var liten hadde jeg en speiderleder som var "Arngrenianer". Alle bilene hans hadde selvbygde ryggealarmer som spilte teite melodier, lagd med byggesett fra Arngren. Alle speiderens walki talkier, videokameraer, etc. hadde "ekstrabatteripakker" loddet sammen av ting og tang fra Arngren. Og hjemme hos han var det alltid masse blinkende dioder over alt :)

 

Så til saken igjen. Mye av det som diskuteres her har også blitt diskutert i en annen tråd. Selv hadde jeg en førstebestillingsopplevelse som gjør at jeg ikke kommer til å bruke SHG mer. Kort oppsummert: Jeg bestillte noe fra SHG (fordi det var eneste nettbutikk som hadde varen). Samtidig bestillte jeg en vare fra Taiwan. Etter å ha ventet en stund kontaktet jeg kundeservice og fikk beskjed at det var postens skyld fordi de tullet med fortollingen. Jeg fikk også beskjed om at "Det ikke var noen vits å prate med postens kundeservice, fordi privatkundeservicen deres ikke var informert om saken". Dette gjorde meg misstenkelig, og ved hjelp av andre på forumet fant jeg ut at det sannsynligvis bare var pur bullshit. Mest sannsynlig hadde de rett og slett ikke sendt pakken enda, for å spare penger på porto ved å samle opp mange pakker. Pakken fra Taiwan bruke 2 virkedager mindre på å nå meg, enn pakke fra SHG.

 

Legger like greit ut mailen jeg:

 

Det har dessverre vært en del problemer hos posten med sendinger vi har levert til dem.....pakkerne har ikke kommet frem til kunderne våre.

 

Vi har kontaktet vår bedriftskontakt hos Posten og de vet om problemet og har lovd å løse problemet så fort som mulig.

 

Dessverre vet ikke Postens Kundeservise om problemet når kundene ringer dem...

 

Vi forventer din pakke kommer til deg en av dagene.

 

Legg merke til det som er uthevet.

 

Så konklusjonen min er da:

-SHG behandler sine ansatte dårlig.

-SHG behandler kundene sine dårlig.

Å spare et par hundrelapper blir da ikke verdt det for min del. Og de kan gjerne presse prisene på markedet så mye de bare vil, men når det i hovedsak går ut over både ansatte og kunder, ser jeg ingen grunn for at de er noe tap å miste dem.

Lenke til kommentar

Bestillte en 22" Samsung skjerm fra de i forrige uke. Fikk sporingsnr samme kveld, men det skjedde lite i løpet av uken. Forklaringen var at posten har rota bort alle pakkene som ble sendt den dagen. Ringte mandag, tirsdag ingenting skjedde. Ringte på onsdag, var litt ironisk egentlig med uttalelsene mine, helt standard, avbestilling bla bla. Ble enig med saksbehandleren å få en ny pakke, som venter meg på postkontoret i dag :) Bestiller sikkert fra de igjen. Normalt kjøper jeg direkte fra norek og henter det i Sandefjord, men har ikke tenkt meg dit på en stund.

 

Når det gjelder lønn, så tror jeg ikke at ansatte på komplett \ norek sitt lager får så mye mer enn 100 kr timen.

Lenke til kommentar

dakar, må løfte tungt de a! :ermm:

"Blant annet kan vi lese at de ansatte flere ganger har opplevd å måtte hente ned 70 kilo tunge lydsystemer og 40-tommers TV-er fra to meters høyde. Riktignok har ingen alvorlige arbeidslulykker oppstått, men dette kan nok ikke tilskrives annet enn flaks.".

Hvordan alvorlige arbeidsulykker kunne ha skjedd her da?.

F.eks Tømrere og murere må da løfte tunge ting, hver dag, hele tiden.

 

Neida skjønner de godt jeg, og 120kr i timen på en søndag er dårlig! :nei:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
dakar, må løfte tungt de a! :ermm:

"Blant annet kan vi lese at de ansatte flere ganger har opplevd å måtte hente ned 70 kilo tunge lydsystemer og 40-tommers TV-er fra to meters høyde. Riktignok har ingen alvorlige arbeidslulykker oppstått, men dette kan nok ikke tilskrives annet enn flaks.".

Hvordan alvorlige arbeidsulykker kunne ha skjedd her da?.

F.eks Tømrere og murere må da løfte tunge ting, hver dag, hele tiden.

 

Neida skjønner de godt jeg, og 120kr i timen på en søndag er dårlig! :nei:

 

Spiller du helt korka, eller er du det ?

 

Hørt om HMS? Det er langt ifra forsvarlig å hente ned en stor pakke på 70kg, å det øker sjangsen for ulykker betraktlig.

 

Jeg støtter arbeiderne, lønna sugde jo maks da

Lenke til kommentar
Til de som syns det er riktig å sparke arbeidere som streiker fordi de vil ha tariffavtale og syns det er helt greit at bedriften setter ned lønninger helt uten videre:

 

Jeg skjønner at dere ikke liker den beskyttelse som vi har i arbeidsmiljøloven i Norge. Jeg oppfordrer dere til å "put your money where your mouth is" og levere arbeidsgiveren deres en ferdig signert oppsigelse med datofeltet tomt, og skriv i oppsigelsen at dere gjør avkall på den normale oppsigelsestiden så dere kan gå på dagen om arbeidsgiver ønsker det. Da kan arbeidsgiver bare fylle inn datoen når som helst og så må du forlate stedet samme dag uten å få mer lønn.

 

Du syns ikke det var noen god ide? Det er kanskje ikke det samme når det gjelder deg selv? Pussig.

 

Du må gjerne oppfordre til det, men det er slik i Norge at avtaler som er i strid med arbeidsmiljøloven er ugyldige. Ergo ville en slik "blanko"-oppsigelse faktisk ikke være verdt papiret den var skrevet på.

Lenke til kommentar
Så konklusjonen min er da:

-SHG behandler sine ansatte dårlig.

-SHG behandler kundene sine dårlig.

Å spare et par hundrelapper blir da ikke verdt det for min del. Og de kan gjerne presse prisene på markedet så mye de bare vil, men når det i hovedsak går ut over både ansatte og kunder, ser jeg ingen grunn for at de er noe tap å miste dem.

Dog skal det sies at den norske avdelingen er meget god. Har mottatt pakken nærmest på dagen...

Uansett så hadde jeg gjerne ventet et par dager ekstra for til tider å spare en tusenlapp eller to.

(noe som var tilfellet her for noen uker siden) :)

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

blant annet kan vi lese at de ansatte flere ganger har opplevd å måtte hente ned 70 kilo tunge lydsystemer og 40-tommers TV-er fra to meters høyde. Riktignok har ingen alvorlige arbeidslulykker oppstått, men dette kan nok ikke tilskrives annet enn flaks.

 

Det jeg lurer på er hvordan de 70 kilo tungene TVene havnet 3 meter over bakken til og begynne med. Hvis de ikke kommer til med truck for å få de ned, må de da ha løftet de opp for hånd også?

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvordan de 70 kilo tungene TVene havnet 3 meter over bakken til og begynne med. Hvis de ikke kommer til med truck for å få de ned, må de da ha løftet de opp for hånd også?

To mulige forklaringer:

 

1) Leverandør leverer rett inn i hylla

2) Leste et annet sted på nett at de tidligere har hatt truck, men at da denne gikk i stykker gadd ikke ledelsen å ordne det. Ergo kan disse tingene ha blitt satt på hylla før trucken gikk i stykker.

Lenke til kommentar

Det er virkelig trist det som skjer i detaljbransjen nå.

SHG har jeg handlet hos siden 2000 da SHG var et enmannsfirma i boligen til eieren ute i Tranbjerg syd for Århus. En evighet med bussen. Så flyttet de ned til Viby, stadigvekk bra service og Århus' beste pc-shop etter mitt syn. De var svært tidlig ute med god webløsning på den tiden de fleste kjøpte direkte over disk i butikk.

Neste flyttetrinn ut til Højbjerg var sannsynligvis nødvendig, men der ekspanderte de nok i overkant. Det var ikke lenger noe lite firma. Det var nok nødvendig i forhold til annen konkurranse.

 

Vi har nok selv skylden for de dårlige arbeidsforholdene ved SHG ved å være så i overkant prisfokuserte når vi handler.

SHG var innovative og på et tidspunkt både best og billigst. Nå er det umulig å være billigst uten å være kjeltring.

95 kr i timen er jo en åndssvak betaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...