Gå til innhold

SHG i motvind


Anbefalte innlegg

andrull: Hva mener du med "den norske avdelingen"? Jeg bestillte fra SHG.no og kontaktet support på SHG.no, så jeg antar da at det er den norske avdelingen? Alle pakker sendes vell fra Danmark uansett?

Etter hva jeg har skjønnt så har de varelager i Oslo også.

For jeg tviler på at det kan ha gått så raskt over "fjorden".

 

(tror også jeg leste om det et sted, men kan ikke huske helt sikkert)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At streik er et vanlig pressmiddel er så, men det er forskjell på en lovlig og en ulovlig streik. Er rimelig sikker på at streiken ikke er lovlig siden bedriften sparket de. Skulle nå streiken være lovlig og dermed oppsigelsen ulovlig vil det jo fort slå tilbake på SHG uten at vi trenger å gjøre noe.

1) Da legger du til grunn at man har samme lovverk i Norge og Danmark. Mener å huske at man i Danmark ikke har samme oppsigelsesvern ved streik som man har i Norge. Mulig jeg tar feil.

 

2) HTS (Handel, Transport & Service) og DEA (Dansk Erhverv Arbejdsgiver) støtter opp om streiken ved å boikotte alt som har med SHG å gjøre. I tillegg støttes streiken av norsk transportarbeiderforbund. Dette leder meg til å tro at streiken sannsynligvis er lovlig.

 

andrull: Hva mener du med "den norske avdelingen"? Jeg bestillte fra SHG.no og kontaktet support på SHG.no, så jeg antar da at det er den norske avdelingen? Alle pakker sendes vell fra Danmark uansett?

Etter hva jeg har skjønnt så har de varelager i Oslo også.

For jeg tviler på at det kan ha gått så raskt over "fjorden".

 

(tror også jeg leste om det et sted, men kan ikke huske helt sikkert)

Hadde tror jeg er det rette begrepet. Er rimelig sikker på at det norske lageret er nedlagt, og at alle varer nå sendes fra Danmark. Og i stedet for å ta følgene av at dette medfører lengre leveringstid, så sier de fortsatt 2-3 dager, og skylder på posten hver gang noen klager.

Lenke til kommentar
Jepp. For oss forbrukere så ville det vært et tap om markedet mistet en såpass god konkurrent, som presset prisene ned.

 

Vel, hvis prispresset fører til at det ikke er noen butikker som overlever samtidig som de har akseptable betingelser for de ansatte og akseptabel service til sine kunder, da taper vi alle til slutt. Da er det frie markedet plutselig ikke så fritt lenger.

Lenke til kommentar

Trodde ikke SHG hadde lager jeg. Det var en klagetråd oppe for en stund siden hvor han ikke fikk byttet CPUen fordi pakken ikke kom fra SHG, men direkte fra levereandør, fordi SHG selv ikke hadde lager.

 

Men det med sikkerheten. Det er jo ikke bare at de må ta ned tunge TVer osv fra høyden, siden de ikke har truck så må de jo sette de opp der også.

 

Skjønner godt at de streiker. På jobben hos oss så er det bare å si i fra hvis man ikke føler at det man holder på med er sikkert, så fikser man det. Sikkerheten kommer alltid først.

 

God jeg aldri har handlet fra den butikken.

Lenke til kommentar

Når alle ansatte på et lager går ut i ulovlig streik i et land som har høy arbeidsledighet og lave oppsigelsesterskler så sier det seg selv at SHG Danmark ikke har mye "skit i melposen".

Dette kommer til å få ringvirkninger.

 

Jeg har tidligere kjøpe mye utstyr av SHG, men dette opphører. Pris er ikke alt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Alikevel jobber de der helt frivillig. Hvis de ikke er fornøyd kan de bare gå. Tenk på tapet for bedriften når de bestemmer seg for ikke å utføre jobben de blir betalt for. Det er ikke da bare snakk om at bedriften taper penger på ikke å få sendt ut pakkene, men også rykte (og dermed fremtidig handel) som en konsekvens. Uten at jeg kjenner til arbeidsmarkedet i danmark så vil jeg alikevel tro det er flere som gjerne tar på seg jobben uten å klage. Det er tross alt mye verre jobber der ute in my opinion

 

Jeg tror du ikke vet så mye om dette, men jeg kan ta feil. :)

 

Tror du virkelig at alle har en reell valgmulighet til å ta seg arbeid basert på kvalifikasjon, nærhet til hjemsted, ønsket inntekt?

 

Klart, graden av "desperasjon" vil ha en viss innvirkning på valg av "yrke".

 

SHG's lager ser ikke ut til å komme høyt på listen over jobber man virkelig ønsker å ha/ta utifra det vi kan lese i artikkelen denne tråden tar opp. :(

 

Jeg ser jo også at enkelte ønsker å "forsvare" sitt valg av favorittwebshop utifra argumenter om barnearbeid i Kina.

Slikt imponerer virkelig. :roll:

Hvorfor ikke bare skrive/si at man d***r i hvor man kjøper varer bare man får de billig eller "whatever" kriterie man legger til grunn?

 

Litt mer irrasjonelt (min vinkling) vil jeg si at layout av Webshop tilsier at man ikke handler hos SHG.

At noen vil handle der utifra pris er (fra mitt ståsted) like uforståelig. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ikke like lett å gå ut i en lovlig streik når de ikke en gang får være med i noen form for fagforening.

Synes dette høres helt hårreisende ut, og kommer aldri til å bestille deler fra SHG igjen.

Siter selv i styret i fagforeningen på jobben, og hadde vi hatt slike forhold som det blir snakket om her, så kan du

banne på at vi hadde tatt alle medlemmene ut i streik. Og om ikke vi hadde gjort det, så hadde garantert verneombudet

gjort det. Synes det sprøtt at en bedrift kan ha så lite fokus på sikkerheten til de ansatte og i tillegg kan gi dem sparken

når dem prøver å sette foten ned og si at nok er nok. SHG burde skjemmes!

 

Vinci

Lenke til kommentar
Så når arbeidsforholdene er farlige for arbeiderne så skal de bare pent og pyntelig komme på jobb å utsette seg selv og andre for fare? Danmark har kanskje lavere lønn og rettigheter enn oss i Norge, men de er ikke noe u-land. Alle arbeidere har krav på å være beskyttet mot farlige arbeidsforhold. Streik er et vanlig pressmiddel om man ikke blir hørt. Å hente tunge pakker fra flere meter oppe uten truck er livsfarlig, å det er ulovlig her i landet i alle fall.

 

Snakket som en sann tillitsvalgt! Du burde vel ha noen gode tips i så måte? :D

 

Jeg tjente til sammenligning bare 134.50 i timen på lager. Nå er jeg avd. ing. men tjener ikke mer enn 152 kr timen i staten, enda denne jobben krever noen år på skolebenken. Det er arbeidsmarkedet som bestemmer lønna, og nå sliter lager etc. med å få tak i folk. Derfor får dere bedre betalt enn jobben skulle tilsi.

 

Lagerjobber er relativt godt betalt for ufaglærte. Veldig mye bedre enn butikk, men så er det mere slitsom og mere risikabelt. For ikke å snakke om at man må tilbringe store deler av dagen sammen med typiske lageransatte (ikke de skarpeste knivene i skuffen, de fleste av dem).

 

Uansett, nok digresjoner..

 

Jeg var i utgangspunktet positivt innstilt til prisnivået hos shg, men det var to ting som forhindret meg fra å handle der: den tidligere nevnte håpløse webshop-løsningen samt at de hadde lite varer på lager. Får neppe mere lyst til å handle der framover.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at alle har en reell valgmulighet til å ta seg arbeid basert på kvalifikasjon, nærhet til hjemsted, ønsket inntekt?

 

SHG's lager ser ikke ut til å komme høyt på listen over jobber man virkelig ønsker å ha/ta utifra det vi kan lese i artikkelen denne tråden tar opp. :(

 

Man kan ikke først gå frivillig med på å jobbe for X lønn og under Y arbeidsforhold og deretter bedrive utpressing mot arbeidsgiver for å tvinge igjennom en endring. Om det ikke finnes noen "bedre" jobb i nærmiljøet, eller om man ikke har kvalifikasjoner til noe "bedre", er knekkende likegyldig. Det er ingen tvang i bildet når det gjelder å ta seg jobb; arbeidsgiver presenterer et scenario og det er opp til arbeidstaker om han vil godta dette eller ikke.

Lenke til kommentar
Vi har nok selv skylden for de dårlige arbeidsforholdene ved SHG ved å være så i overkant prisfokuserte når vi handler.

SHG var innovative og på et tidspunkt både best og billigst. Nå er det umulig å være billigst uten å være kjeltring.

95 kr i timen er jo en åndssvak betaling.

Dersom man ikke liker lønna man blir tilbudt trenger man jo ikke takke ja til jobben.

Lenke til kommentar
Vi har nok selv skylden for de dårlige arbeidsforholdene ved SHG ved å være så i overkant prisfokuserte når vi handler.

SHG var innovative og på et tidspunkt både best og billigst. Nå er det umulig å være billigst uten å være kjeltring.

95 kr i timen er jo en åndssvak betaling.

Dersom man ikke liker lønna man blir tilbudt trenger man jo ikke takke ja til jobben.

Det var vel det at de går NED i lønn, kombinert med at de har fått farlige/dårlige arbeidsforhold som var grunnen til streik.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at alle har en reell valgmulighet til å ta seg arbeid basert på kvalifikasjon, nærhet til hjemsted, ønsket inntekt?

 

SHG's lager ser ikke ut til å komme høyt på listen over jobber man virkelig ønsker å ha/ta utifra det vi kan lese i artikkelen denne tråden tar opp. :(

 

Man kan ikke først gå frivillig med på å jobbe for X lønn og under Y arbeidsforhold og deretter bedrive utpressing mot arbeidsgiver for å tvinge igjennom en endring. Om det ikke finnes noen "bedre" jobb i nærmiljøet, eller om man ikke har kvalifikasjoner til noe "bedre", er knekkende likegyldig. Det er ingen tvang i bildet når det gjelder å ta seg jobb; arbeidsgiver presenterer et scenario og det er opp til arbeidstaker om han vil godta dette eller ikke.

Så du tror arbeidsgiver(SHG) har presentert til de ansatte, hei på sikt skal flere av dere går NED i lønn da de ble ansatt? Eller, snart skal dere gjøre arbeidet manuellt som dere før brukte truck på.

Dette er nok bare en kynisk bedriftsmoral, der man systematisk utnytter arbeidsledigheten i Danmark, de var jo ikke sein med å ansette 7 nye medarbeidere da de sa opp de andre.

Lenke til kommentar
Sykt.

 

Jeg har 162 i timen her selv som lagerarbeider. Og syntes ikke det er noe bra ...

 

Jeg synes dette hørtes ut som en veldig god lønn!

Et vanlig arbeidsår har mellom 1900 og 2000 timer. Dette gir deg en lønn på godt over 300.000,-

Som lagerarbeider høres dette veldig bra ut.

Mange som har jobber der man bør ha en god og relevant utdannelse, tjener mye mindre enn dette, så synes du absolutt bør være fornøyd med den lønna!

 

He he vi er i 2007 nå.

 

Har man en god utdannelse tjener en ikke under 300.000 i året vel? Hvorfor skal ikke en lagerarbeider tjene til livets opphold?Han gjør ihverfall noe samfunnsnyttig,istedet for å sitte å drikke kaffe og gumle kake hele dagen,noe alt for mange yrkesretninger i dette samfunnet har lagt seg til.

 

Et arbeidsår ligger vel på ca 1800 timer.

 

Bare for å oppklare,jeg er ikke lagerarbeider :)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Skeptismen lagt til side, les mer om kundeefaringer her.

 

Snittkarakteren tilsier at det er en 50/50 sjanse for at du blir fornøyd med handelen din :)

Nå har man lettere for å legge inn erfaring om man er misfornøyd enn motsatt. ;)

 

Men av personlige erfaringer kan jeg bekrefta at de ikke har det beste systemet. én gang ble kabinettet knust i posten, én annen kom z5500 aldri fram, og jeg så aldri mer til det. Det går derimot bra med de fleste ting, men betal alltid med postoppkrav.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at alle har en reell valgmulighet til å ta seg arbeid basert på kvalifikasjon, nærhet til hjemsted, ønsket inntekt?

 

SHG's lager ser ikke ut til å komme høyt på listen over jobber man virkelig ønsker å ha/ta utifra det vi kan lese i artikkelen denne tråden tar opp. :(

 

Man kan ikke først gå frivillig med på å jobbe for X lønn og under Y arbeidsforhold og deretter bedrive utpressing mot arbeidsgiver for å tvinge igjennom en endring. Om det ikke finnes noen "bedre" jobb i nærmiljøet, eller om man ikke har kvalifikasjoner til noe "bedre", er knekkende likegyldig. Det er ingen tvang i bildet når det gjelder å ta seg jobb; arbeidsgiver presenterer et scenario og det er opp til arbeidstaker om han vil godta dette eller ikke.

Jeg vet ikke hvor ofte du bytter jobb eller ansetter til stillinger, men jeg har ikke til dags dato opplevd at en arbeidsgiver maler et bilde som stemmer totalt med virkeligheten. Man maler det peneste bildet og unngår å nevne alle ubehageligheter samt alt som ikke kommer inn under arbeidsbeskrivelsen som du senere blir satt til.

 

EDIT:

Jeg har ikke handlet mye hos SHG men jeg har 1 dårlig erfaring hvor det kan skyldes posten og jeg har 2 gode erfaringer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...