Gå til innhold

Home Server leveringsklar


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579

For å oppklare da noen tar alt bokstavelig, evt. ikke forstår;

 

1. Man har ingen erfaring med mindre man har forsökt selv; man kan selvfölgelig danne seg en mening på grunnlag av hva andre sier og mener, men det skiller seg fra erfaring, og kan således ikke vektes likt.

 

2. Når man ikke evner å skille en illustrasjon/likning/allegori fra den bokstavelige meningen av en setning bör man tenke seg om för man uttaler seg.

 

At WHS er leveringsklar, som er subject, er utmerket. Vi vet at den er klar. Ihvertfall klar til salg, men om den er ren for bugs er vel heller tvilsomt dersom man legger erfaringer fra tidligere MS produkter til grunn. Så, atter en gang, hvilken grunn finnes det for å skulle bytte ut et allerede eksisterende system som tar minimalt med plass, er stabilt (oppetid på 297 dögn idag) og som har beskjedne krav til maskinvare? (Fanboys behöver ikke svare.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du allerede har et fungerende system som dekker dine behov og som du er fornøyd med, finnes det ingen grunner til å bytte om WHS er bugfri eller ei.

 

For mitt vedkommende som har en serverløsning jeg ikke er helt fornøyd med (jeg har ikke gitt opp Del, kommer snart med flere utfordringer i egnet forum ;) ), eller de som ikke har en serverløsning i det hele tatt, så kan nok WHS være er fullgod og ikke minst enkel løsning. Har man avanserte behov finnes det andre og bedre løsninger, men påregn da også noe mere knotting.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Faen for en irriterende thread det her er. Annenhver jævla post er fra forbanna linux idioter som skal si hvor dårlig WHS er! Hold nå kjeft for faen!

 

Etter å ha lest en del WHS artikler rundt på nettet så ser det nå ut til at det blir WHS på meg også, men er det noen som vet noe rundt dette med lisens? Får man tak i OEM? Upgrade av noe slag? Eller bare fullversjon?

Lenke til kommentar
Etter å ha lest en del WHS artikler rundt på nettet så ser det nå ut til at det blir WHS på meg også, men er det noen som vet noe rundt dette med lisens? Får man tak i OEM? Upgrade av noe slag? Eller bare fullversjon?

Hvis du skal bygge din egen, så er det bare ett SW-produkt til salgs, og det er en OEM-versjon. Du er dermed ansvarlig for å sørge for drivere etc. til den hardware du har valgt, og du har ikke krav på noe telefonsupport fra MS osv. Vanlige OEM-betingelser for MS-produkter, med andre ord.

 

Den OEM-versjonen du kan kjøpe (- f.eks. hos SHG som ser ut til å være billigst nå: NOK 1180,- -), er den samme som HP og de store gutta kan få kjøpt, så det er ingen forskjeller der. Sånn sett finnes det bare en versjon av WHS.

Lenke til kommentar
For mitt vedkommende som har en serverløsning jeg ikke er helt fornøyd med (jeg har ikke gitt opp Del, kommer snart med flere utfordringer i egnet forum ;) ), eller de som ikke har en serverløsning i det hele tatt, så kan nok WHS være er fullgod og ikke minst enkel løsning. Har man avanserte behov finnes det andre og bedre løsninger, men påregn da også noe mere knotting.
Helt enig. Må selvfølgelig innrømme at det er godt du ikke har gitt opp (det var jo tross alt du som trigget server howto'en), men kan godt hende det greieste for deg personlig er whs. Spesielt siden du allerede tilsynelatende har lagt ned mye energi på å sette deg inn i Microsoft sine løsninger. Uansett håper jeg du har lært noe underveis som du synes har verdi, det har ihvertfall jeg.

 

Så til et lite punkt, vennligst gi referanse når du påstår whs støtter back-up over trådløst. Selv om det bare er klienten som er trådløs så gjør de neppe det, og det vil høyst sannsylig ikke virke for alle heller av ymse årsaker.

Lenke til kommentar
Så til et lite punkt, vennligst gi referanse når du påstår whs støtter back-up over trådløst. Selv om det bare er klienten som er trådløs så gjør de neppe det, og det vil høyst sannsylig ikke virke for alle heller av ymse årsaker.

I WHS Getting Started Guide (PDF-fil) står det på side 10:

 

"After you connect your server to your home network, home computers that are wirelessly connected to your home network can connect to your server."

 

Det står ingen steder at det gjøres noe unntak for backup.

Jeg har kjørt backup over trådløst nett fra en laptop hjemme, og det fungerte fint.

 

Tidlig i beta-perioden var det noen skriverier på WHS-forum om at backup over trådløst nett ikke var støttet, men jeg er ikke sikker på om det var noen fra MS som noen gang bekreftet disse påstandene.

Lenke til kommentar
I WHS Getting Started Guide (PDF-fil) står det på side 10:

 

"After you connect your server to your home network, home computers that are wirelessly connected to your home network can connect to your server."

 

Det står ingen steder at det gjøres noe unntak for backup.

Jeg har kjørt backup over trådløst nett fra en laptop hjemme, og det fungerte fint.

 

Tidlig i beta-perioden var det noen skriverier på WHS-forum om at backup over trådløst nett ikke var støttet, men jeg er ikke sikker på om det var noen fra MS som noen gang bekreftet disse påstandene.

Såvidt jeg har forstått så mååå WHS kobles med kabel til f.eks en trådløs router. Hvordan klienter kobler seg til har ingenting å si, om er koblet trådløst til routeren som igjen er koblet med kabel til WHS eller om de bare er koblet med kabel til routeren.

 

Edit: Kjapt spørsmål, kan noen linke til maskiner i prisguiden som er ferdig installerte? Altså ikke bare softwaren, men med maskin også

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
I WHS Getting Started Guide (PDF-fil) står det på side 10:

 

"After you connect your server to your home network, home computers that are wirelessly connected to your home network can connect to your server."

 

Det står ingen steder at det gjøres noe unntak for backup.

Jeg har kjørt backup over trådløst nett fra en laptop hjemme, og det fungerte fint.

 

Tidlig i beta-perioden var det noen skriverier på WHS-forum om at backup over trådløst nett ikke var støttet, men jeg er ikke sikker på om det var noen fra MS som noen gang bekreftet disse påstandene.

Ganske fasinerende å se hvordan man forsøker å dytte ting under teppet. Det var aldri snakk om at man ikke kunne koble seg opp med trådløs, det var back-up som var poenget, og at det ikke vil fungere på alle oppsett. Her er denne foreldete tråden, slik at alle kan se:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...6&SiteID=50

Siden dette er MS sitt eget forum om whs, så antar jeg det som står der fortsatt gjelder, med mindre annen informasjon er kommet frem den siste måneden. Det silisiumlaget begynner å nærme seg 45nm nå synes jeg.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått så mååå WHS kobles med kabel til f.eks en trådløs router. Hvordan klienter kobler seg til har ingenting å si, om er koblet trådløst til routeren som igjen er koblet med kabel til WHS eller om de bare er koblet med kabel til routeren.

 

Edit: Kjapt spørsmål, kan noen linke til maskiner i prisguiden som er ferdig installerte? Altså ikke bare softwaren, men med maskin også

 

Så vidt jeg vet finnes det ikke "ferdigpakker" ennå av WHS med maskinvare å hele pakka. Jeg også er veldig interessert i hva disse kommer til å koste... så jeg sitter og bare venter på at noe skjer på den fronten.

Lenke til kommentar
Ganske fasinerende å se hvordan man forsøker å dytte ting under teppet. Det var aldri snakk om at man ikke kunne koble seg opp med trådløs, det var back-up som var poenget, og at det ikke vil fungere på alle oppsett. Her er denne foreldete tråden, slik at alle kan se:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...6&SiteID=50

Siden dette er MS sitt eget forum om whs, så antar jeg det som står der fortsatt gjelder, med mindre annen informasjon er kommet frem den siste måneden. Det silisiumlaget begynner å nærme seg 45nm nå synes jeg.

 

Omtrent like fasinerende som å lese dine dommedags-poster ;)

Vel, om det står et eller annet i MS sitt forum, så må det jo være sant? Han ser jo til og med ut til å være en vanlig bruker.. Holder meg like greit til dokumentasjonen til WHS, istedenfor en tilfeldig person på et forum.

 

Men, ettersom jeg er snill idag, sjekket jeg forumet litt. Blant annet her:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...8&SiteID=50

 

Antyder at klienter kan være koblet til via trådløst, og at det er supported. Leste også litt kjapt, at de anbefalte at man koblet til med kabel første gangen, ettersom det trolig var mye data, og resten kunne man ta via wireless.

 

Uansett, at det ikke fungerer på alle oppsett er vel kanskje ikke noen bombe. Selv bryr jeg meg ikke, da jeg vet at det fungerer på mitt oppsett. Men, akkurat kompabilitetsproblemer skal vel ikke akkurat noen pingviner komme med..

 

Eller, glem hele greia. Er like greit. Tro hva du vil.

Lenke til kommentar

Jeg syns WHS virker veldig interessert. En veldig grei løsning, ihvertfall slik MS presenterte løsningen på demoen i forrige uke. Men er avventende til flere brukere har prøvd systemet. Derfor hadde det vært greit om folk kunne droppe WHS vs. linux i denne tråden. Moderatorene har gjort en særdeles dårlig jobb her!

Lenke til kommentar
Fikk de som var med i betatestingen noe?

Rabatt på en verisjon eller liknende?

Nei, ingen rabatter.

Det eneste jeg kan komme på i farten var at MS "reserverte" et domenenavn for deg dersom du hadde opprettet et i løpet av beta-perioden.

 

Let me explain:

I test-perioden kjørte MS en dynamisk DNS-tjeneste ( livenode.com ) der man kunne registrere f.eks. foxteren.livenode.com og bruke denne adressen for å aksessere sin WHS fra internet. (En klient på WHS-maskinen sørget for å oppdatere DNS-serveren dersom din public IP address endret seg.)

 

Fra og med en eller annen dato (i august?) gikk MS over fra å bruke livenode.com til å bruke homeserver.com (for nye DNS "kontoer").

 

Hvis du hadde registrert foxteren.livenode.com før denne datoen, så reserverte MS automatisk foxteren.homeserver.com for deg, slik at ingen annen kunne komme og ta det.

 

Det var vel så langt gavmildheten rakk. (Men ingen var blitt lovt noe heller. Det var bare noen enkeltpersoner som begynte å fantasere om at de kanskje kom til å få et eller annet, og for noen av dem tok det kanskje litt av.)

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett den der servern med WHS som er på en del Microsoft bilder? Den runde, svarte. Skulle likt å se litt specs og hva den evt. ville koste. Evt. også HP Mediasmart

Endret av enden
Slettet en del av innlegget som spilte på andre slettede innlegg. Det stod nå uten mening.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...