Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det jenta's ansvar at hun blir gravid?


Anbefalte innlegg

I bunn og grunn blir det altså det samme som å forby abort. "Det oppsto en graviditet. Dessverre må man da vise ansvar og bære barnet frem. Det spiller ingen rolle om noen av dere ikke ønsker barnet. Graviditeten har oppstått, ta ansvar". Det er jo i bunn og grunn det du sier. Problemet er bare at det bare gjelder menn ...

9651315[/snapback]

 

Det kaaan ikke ha noe med at menn ikke trenger å gå gravid i 42 uker, føde ungen og så og si være dømt til å ta seg av ungen såfremt man ikke adopterer den bort?

 

:hmm:

 

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei.

 

Mange kvinner tåler ikke hormonprevansjon, og får både fysiske og psykiske reaksjoner bivirkninger. I tillegg så er det skremmende å se hvor mange som har gått på hormonprevansjon som i dag sliter med å bli gravid. Såklart kan det være andre årsaker til at tallet øker når det gjelder par som har problemer med å bli gravide, men det er fremdeles ikke helt 100% sikkert at hormonprevansjon ikke skaper vanskeligheter og tukler med den naturlige syklusen til kvinner.

 

Det er derfor ikke en selvfølge å si at det er bedre for begge at jenta går på piller.

 

Jeg synes det er synd at du som jente ikke vet mer om dette enn du gjør. Det tyder på at det informeres altfor lite før det deles ut hormonprevansjon.

9652668[/snapback]

 

 

hva er du snakker om? synd at jeg som jente ikke vet mer? jøss, du er jaggu kjapp med pekefingern du..! :roll:

 

du sier at mange kvinner ikke tåler hormonprevansjon, men ærlig talt.. jeg snakker ikke om de som IKKE tåler p-piller, og det er jo ytterst ett fåtall kvinner som får mulige bivirkninger kanskje..! alle vet jo at p-piller er ett veldig godt alternativ som prevansjonsmiddel.. men de aller fleste her i verden, sliter ikke med å bli gravid etter p-pille bruk!

 

Her står det fint forklart om p-piller

Lenke til kommentar

Ja, når du skriver slikt så går jeg ut i fra at du ikke vet nok om hormoprevansjon, fordi du ikke nevner noe om hvem du snakker om. Du har ikke nevnt noe om at det ikke gjelder alle.

 

Det er ikke et ytterst fåtall kvinner som får mulige bivirkninger. Det er veldig mange som får bivirkninger i form av depresjoner, uren hud, vektøkning, ustabilt humør +++

 

De fleste vet kanskje ikke engang at det er hormonprevansjonen som forårsaker dette.

 

Og det er ikke en selvfølge at det alltid er kvinner som skal stille kroppen sin til disposisjon for disse bivirkningene.

 

Det er bare vissvass å si at de aller fleste her i verden ikke sliter med å bli gravid etter p-pillebruk når man ikke vet hvorfor mange sliter med å bli gravid.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Ja, når du skriver slikt så går jeg ut i fra at du ikke vet nok om hormoprevansjon, fordi du ikke nevner noe om hvem du snakker om. Du har ikke nevnt noe om at det ikke gjelder alle. 

9652853[/snapback]

 

 

Jeg skulle nå tro at de fleste her skjønte at jeg snakket om flertallet her i verden da..

 

Det er ikke et ytterst fåtall kvinner som får mulige bivirkninger. Det er veldig mange som får bivirkninger i form av depresjoner, uren hud, vektøkning, ustabilt humør +++

 

De fleste vet kanskje ikke engang at det er hormonprevansjonen som forårsaker dette.

9652853[/snapback]

 

greit nok at det er noen som opplever disse bivirkningene, men de varer jo bare en liten stund da, det er kortvarige bivirkninger..

 

 

Og det er ikke en selvfølge at det alltid er kvinner som skal stille kroppen sin til disposisjon for disse bivirkningene.

 

Det er bare vissvass å si at de aller fleste her i verden ikke sliter med å bli gravid etter p-pillebruk når man ikke vet hvorfor mange sliter med å bli gravid.

9652853[/snapback]

 

de jobber jo på p-pillen for menn da.. om den har kommet ut på markedet eller ikke,vet jeg ikke.. men inntill det kommer på apotekene her i Norge, så er det jentene som må trå til!

 

og ang. det med å slite med å bli gravid etter p-pillebruk kan vel kanskje hende, men ikke for de fleste.. men finn noen sikre kilder på at p-pille gjør det vanskelig å bli gravid, så kan vi andre få lese om det og lære det du allerede vet.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
I bunn og grunn blir det altså det samme som å forby abort. "Det oppsto en graviditet. Dessverre må man da vise ansvar og bære barnet frem. Det spiller ingen rolle om noen av dere ikke ønsker barnet. Graviditeten har oppstått, ta ansvar". Det er jo i bunn og grunn det du sier. Problemet er bare at det bare gjelder menn ...

9651315[/snapback]

 

Det kaaan ikke ha noe med at menn ikke trenger å gå gravid i 42 uker, føde ungen og så og si være dømt til å ta seg av ungen såfremt man ikke adopterer den bort?

 

:hmm:

 

:ermm:

9652682[/snapback]

Problemet er jo at det som så fint har blitt fremstilt i tråden her er slik at menn må ta konsekvensen av at kvinnen er gravid. Kvinnen på sin side trenger ikke å ta de samme konsekvensene. Det man altså sier til menn er det samme som å forby kvinner abort. Konsekvensen er selvsagt forskjellig, men utgangspunktet er det samme, nemlig at begge ikke ønsker barnet. Hvis menn må være så påpasselig med prevensjon, hvorfor skal ikke dette gjelde kvinner? Er det slik at fordi konsekvensene er "større", så må man ha den muligheten? Hvordan kan man da sammenligne dette med 18års frustrasjon, følelse av å bli tråkket på, overkjørt og ikke bli hørt på som i verstefall ender opp i psykiske problemer over en lengre periode. For ikke å snakke om at man får en arving tvunget inn (som sikkert er mer frustrasjon for familien ellers enn mannen det gjelder). Hvordan man kan sammenligne dette opp mot 42 uker med ny tilværelse, føding osv. som bare vil være midlertidig og si at det siste er verst og det første ikke verdt å ta hensyn til?
Lenke til kommentar
Hvis menn må være så påpasselig med prevensjon, hvorfor skal ikke dette gjelde kvinner?

9653044[/snapback]

 

I mine øyne så burdte begge være påpasselig med at ihvertfall en av dem bruker prevansjon.. der skal det være 50-50..

 

For ikke å snakke om at man får en arving tvunget inn (som sikkert er mer frustrasjon for familien ellers enn mannen det gjelder). Hvordan man kan sammenligne dette opp mot 42 uker med ny tilværelse, føding osv. som bare vil være midlertidig og si at det siste er verst og det første ikke verdt å ta hensyn til?

9653044[/snapback]

 

De aller fleste familier glemmer den frustrasjonen rundt å "få en ny arving tvunget inn" sekundet de ser babyen. Og de bærer heller ikke nag til barnet, men mulig mot moren.. ellers så ser de fleste på ett barn som en velsignelse, uavhengig om barnet kom til verden mot gutten samtykke.

 

Men ikke glem at moren også må ta ansvar for ungen, så ansvaret er jo delt hele livet, hvis ikke mere ansvar på mor som de fleste mødre har i slike saker.. så den sammenligningen går ikke ann, for moren må ta like mye av ansvaret (og mer) etter fødsel og resten av livet..

Lenke til kommentar
Hun trenger ikke ta konsekvensene av sexen, hun trenger bare ta konsekvensene av valget hun tar etterpå.

9653225[/snapback]

 

 

mulig jeg er veldig trøtt nå, men hva mener du nå? er ikke det samme ting begge to da? :ermm:

 

edit: mener du at det er urettferdig fordi gutten må ta konsekvensen av sexen og valget jenta tar?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hun trenger ikke ta konsekvensene av sexen, hun trenger bare ta konsekvensene av valget hun tar etterpå.

9653225[/snapback]

 

 

mulig jeg er veldig trøtt nå, men hva mener du nå? er ikke det samme ting begge to da?

9653244[/snapback]

Joda. Men gutten må enten være avholds eller ta en risk, etter det stopper hans valgmuligheter, jenta derimot kan ta den litt lengre og får en "second chance" hvis du kan kalle det det.
Lenke til kommentar

Ansvaret ligger hos begge to, ingen tvil om det. Men i mine øyne ligger alikevel mesteparten av ansvaret hos damen. Hva om man (gutten) er ute i en annen by å ender opp med en dame. Søndagen kommer, å du reiser hjem. En stund etterpå merker dama at hun er gravid. Da sitter hun igjen med skjegget i postkasse. Er ikke lett å spore opp en mann du bare har sett en gang før når du bare har ett navn å gå på.

Lenke til kommentar
Kvinnen på sin side trenger ikke å ta de samme konsekvensene.

Hvilke konsekvenser må kvinnen ta da?

9653196[/snapback]

Hun trenger ikke ta konsekvensene av sexen, hun trenger bare ta konsekvensene av valget hun tar etterpå.

9653225[/snapback]

Jenta må jo også ta konsekvensen av sexen OG valget hun tar etterpå. Det er likt for begge.

Lenke til kommentar
Hvilke konsekvenser må kvinnen ta da?

9653196[/snapback]

Ingen praktiske, bortsett fra en pille innen 72 timer, eller litt flere piller/et lite kirurgisk inngrep innen 11 uker. Du har selvsagt de psykiske ettervirkningene, men om noen i fullt alvor tror at de er så mye verrefor kvinnen enn mannen, tror jeg det er noe grunneggende galt med tankesettet deres - det kan ihvertfall ikke ses å være noen generell regel.

 

Det vil muligens være en større psykisk belastning for kvinnen å ta en abort en del tilfeller, men jeg tror de psykiske "skadene" ved en fødsel er større for mannen. Et barn, ingen rettigheter, dårlig(ere) økonomi i 18 år. For moren å ha et barn som ikke var planlagt tror jeg ikke er verre enn å ha et planlagt barn, i hvert fall ikke på sikt.

 

red: Det første innlegget ble postet litt i ørska. Det er forsåvidt dette og. :p

 

red2@stine: Men valget etterpå er kvinnens, ikke mannens. Er det da rett at han skal måtte ta konsekvensene av hennes valg. Enten bør begge ta konsekvensen av sexen, eller så bør hver ta konsekvensen av sitt eget valg. I dag har ikke mannen noe valg (etter sex), men han kan få nok av konsekvenser pga. kvinnens.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Og jenta må sitte med en unge i atten år, som må kjøres, hentes, kjøpes klær til osv. Tror ikke det er ett økonomisk prosjekt dersom jenten velger å bære frem barnet. Og jeg nekter å betale for at du skal få pule uten kondom.

 

Om du gjør noen gravid så får du ta konsekvensen. Dersom du bruker beskyttelse riktig så er sjangsen for graviditet liten. 99% betyr ikke at man blir gravid 1 av 100 ganger, bare for å klare opp i det.

 

Og jeg tror at senvirkningene av en abort vil være større for jenten.

Lenke til kommentar
Og jenta må sitte med en unge i atten år, som må kjøres, hentes, kjøpes klær til  osv.  Tror ikke det er ett økonomisk prosjekt dersom jenten velger å bære frem barnet. Og jeg nekter å betale for at du skal få pule uten kondom.

9654017[/snapback]

"Må sitte med en unge i 18 år"? Newsflash: Folk får ung frivillig. Akkurat som jenta i dette eksempelet dersom hun ikke tar abort.Du kan faktisk tjene penger på barntrygden, men jeg skal innrømme at det er svært usannsynlig at det er noe økonomisk prosjekt. Men det er vel nær sagt aldri økonomi i det å få barn, uansett omstendighetene? Uansett blir det å diskutere følgene av en ønsket fødsel litt merkelig synes jeg - Det er en gruppe de fleste foreldre høre hjemme i
Om du gjør noen gravid så får du ta konsekvensen.
Det er uvanlig å være imot selvbestet abort i dag, men det er selvsagt lov å mene det. For det må vel gjelde samme regler for de som gjør "seg" gravide?
Dersom du bruker beskyttelse riktig så er sjangsen for graviditet liten. 99% betyr ikke at man blir gravid 1 av 100 ganger, bare for å klare opp i det.

 

Og jeg tror at senvirkningene av en abort vil være større for jenten.

9654017[/snapback]

At ettervirkningene av en abrt an bli større for jenta er jeg ikke helt enig i. I de fleste tilfeller: muligens. Men det er en del kunne-vært-fedre der ute som ikke glemmer så lett.
Lenke til kommentar

vel, jeg må nå si at abort er selvforskyldt, med unntak av at jenta ærlig ikke visste noe pga ett eller annet som gikk galt...

jeg tror sterkt på at alle fortjener en ny sjanse og man kan feile her i livet, men hvis en jente tar abort mer enn en gang her i livet, så får hun ikke noe sympati fra meg på det området ihvertfall.. (kommer kanskje an på hvis jenta er en ung tenåring og lever ett villt liv da) tenåringer har jo en annen måte og tenke på...

 

men er man litt eldre og gjør samme gjør samme feil, så blir det en kald skulder fra meg ihvertfall! Det er tross alt ikke verre enn å stikke ned på apoteket og kjøpe seg angrepille.. så er problemet vekk..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Og jenta må sitte med en unge i atten år, som må kjøres, hentes, kjøpes klær til  osv.  Tror ikke det er ett økonomisk prosjekt dersom jenten velger å bære frem barnet. Og jeg nekter å betale for at du skal få pule uten kondom.

9654017[/snapback]

... og hvem har sagt at det bare er jenta som tar seg av ungen frem til den er 18? Hva om hun finner seg en ny mann? Uannsett, har hun blitt gravid og beholder barnet er det noe hun selv vil, og vil hun etter fødsel ikke ha barnet alikevel så kan du banne på at hun nok finner en løsning på det. Det kan være alt fra ærlig adopsjon til noe så råttent som å bare forlate det. Menn kan overhode ikke gjøre noe i nærheten av det. De må stå til økonomisk ansvar selv om han har blitt lurt, sagt tydelig fra om sin mening på forhånd og/eller brukt prevensjon. Det finnes absolutt ingen rettferdighet i slikt.

 

Om du gjør noen gravid så får du ta konsekvensen. Dersom du bruker beskyttelse riktig så er sjangsen for graviditet liten. 99% betyr ikke at man blir gravid 1 av 100 ganger, bare for å klare opp i det.

9654017[/snapback]

Ta konsekvensene av det selv om det er snakk om at prevensjonene feilet? Ved perfekt bruk av kondom ligger feilraten på 2%. Dvs. at 2 av 100 par vil risikere å bli gravid i løpet av et års bruk. Skal man dog regne med typisk bruk snakker vi om 10-18%, hvilket blir 10 til 18 par ut av 100. Du kan gjerne si at 2% er lite. Dessverre er det i aller høyeste grad sannsynlig, spesielt hvis man kommer opp i 10%, eller i verstefall 18%. P-pillen er ikke helt feilfri den heller. Perfekt bruk gir 0.3% feilrate, men hvis man regner med at mennesker ikke er fult så perfekte som vi vil ha det til er det straks blitt til 8% (fortsatt snakk om et års bruk). Ved ti års bruk vil man med andre ord høyst sannsynligvis vært nær å bli gravid alikevel. Med andre ord, graviditet på tross av bruk av prevensjon er sannsynlig og skjer. Synes du det er rettferdig at menn skal betale for barn de overhode ikke har lyst på og har tatt forhåndsregler mot?

 

Og jeg tror at senvirkningene av en abort vil være større for jenten.

9654017[/snapback]

Ingen som har sagt at jenta må ta abort? Jeg har iallfall ikke nevnt noe om tvungen abort ... Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Leger har en tendens til ikke å være motstrebende til å foreskrive prevensjonspiller (p-piller) til unge, seksuelt aktive kvinner. Fordi pessarer og kondomer er mindre beskyttende og lett kan brukes galt, og fordi de blir betraktet som mer besværlige å bruke, er leger redde for at å ikke bruke p-pillen gir økt fare for graviditet. Å sitte ansikt til ansikt med en kvinne som har fremtiden foran seg, og der legen har valget mellom en mulig abort eller et uønsket barn, eller å gi en resept på p-piller, er ikke noen lett situasjon. Det er ikke noen tvil om at p-piller, injeksjoner eller implantater gir en svært effektiv og uproblematisk prevensjon, men det er også klart at de har farlige, uønskede bivirkninger.

 

· Seks ganger høyere risiko for trombose (blodet levrer seg inne i en åre)

· Fire ganger høyere risiko for å dø av hjerneslag.

· Fire ganger høyere risiko for hjerteanfall

· Tre ganger så mye hodepine.

· Dobbel risiko for migrene.

· Dobbel risiko for høyere blodtrykk.

· Dobbel risiko for død av ulykke eller vold.

· Dobbel risiko for å dø av kreft, særlig cervixkreft, brystkreft og i endometriet, hos kvinner fra 25 til 50 år.

· Økt risiko for eggstokkreft.

· Økt kreftrisiko for røykere, særlig melanom og lungekreft.

· Mer kreft i thyroidea og lever.

· Endret immunfunksjon

· Reduksjon av antioksydanter, særlig i lever.

· Et høyere tall for fødselsdefekter hos barn av kvinner som hadde brukt pillen.

· Økt risiko for osteoporose på grunn av unormale blodårer i benvev.

· Økt risiko for ovarialcyster, infeksjoner, urinveisproblemer, cervixerosjoner, allergier, galleblæresykdom, bihulebetennelser, ulcerøs colitt, Crohn's sykdom, lungesykdommer, epilepsi, tap av libido, infertilitet, svulster i hypofysen og schizofreni.

· Høyere bruk av beroligende medisiner, antidepressiva og sovemedisiner.

· Større sjanse for at deres uterus eller eggstokker ble fjernet.

 

Kilde

 

 

Det viste seg å være vanskelig å finne dokumentasjon på utbredte bivirkninger når det gjelder p-piller ved søk på google.com, for media virker å være udelt positiv til prevansjonsmetoden.

 

Jeg er derimot svært aktiv på et forum hvor kvinner legger frem sine egne erfaringer med p-piller i forbindelse med både prøving (på å bli gravid) og generelt p-pillebruk.

 

Faktumet er at p-piller er hormoner som vi unaturlig tilfører kroppen, og som påvirker kroppen på både negative og positive måter. Det er ingen selvsagt ting at kvinner skal godta å måtte gjøre dette helt uten videre.

 

Bivirkningene forsvinner ikke hos alle. Det er folk som sliter med depresjoner og med nedsatt sexlyst. Har man prøvd p-piller og funnet ut at det ikke er noe for deg, så bør andre respektere det valget. Selv om det ikke finnes noe dokumentert effekt av p-piller som tilsier at det medfører nedsatt fruktbarhet, så er det fremdeles tilfelle at svært mange må vente på at kroppen stabiliserer seg til normal syklus etter endt p-pillebruk. P-Pillebruk medfører også en kunstig menstruasjonssyklus, noe som gjør at kvinner ofte ikke kjenner sin egen kropps naturlige syklus. Dette kan medføre problemer den dagen de ønsker å bli gravid. Noen må vente opp til et år før syklusen stabiliserer seg, andre vet kanskje ikke at de faktisk ikke har eggløsning og at det noe galt. Det finnes kvinner som er eldre enn deg og meg, Melisma. Ved fylte 30 år, så minsker sjansene betraktelig til å bli gravid. Det er for mange derfor best å unngå hormonprevansjon slik at de slipper å vente på at syklusen skal stabilisere seg den dagen de ønsker å prøve å bli med barn.

 

Bare så det er sagt så er P-Piller er kjempeflott for mange kvinner - men det skal være kvinnens valg å tilføre kroppen disse hormonene.

 

Dette har jeg satt med uthevet skrift, fordi det er poenget mitt. Jeg har ikke som mål å sverte p-piller. Men jeg synes at det bør opplyses mer ang. mulige bivirkninger. Leger informerer og sjekker generelt sett for lite før de deler ut resept på p-piller. Det er også grunnen til at det er såpass mange problemer med blodpropp i forbindelse med p-pillebruk. Hadde legen sjekket ting godt nok, så hadde det kanskje kunne vært unngått. Og hadde jenter blitt godt nok informert så ville de også være i bedre stand til å ta et eget valg ang. p-piller. Ikke alle vet at bivirkninger kan unngås ved å bytte p-pillemerke heller. Og ikke alle vet at det er p-pillene som forårsaker deres nedsatte sexlyst, depresjoner, ustabile humør osv.

 

 

Og NEI, vi kan ikke gå ut i fra at du ved å si "alle" mener "alle utenom den og den og den".

Lenke til kommentar
Og NEI, vi kan ikke gå ut i fra at du ved å si "alle" mener "alle utenom den og den og den".

9654757[/snapback]

 

 

syns du skal snakke for deg selv, og ikke alle andre.. :roll: ingen andre som har reagert på det.. :hrm: Det var bare pirkete får jeg inntrykk av, en bitteliten detalj som du hakka på, som det virker som at alle andre skjønte.. som jeg ikke gidder å diskutetere mere rundt for det er unødvendig.. håper du har skjønt hva jeg mente nå da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...