Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar, Sam_Oslo og lucky666.

 

Ja, er helt enig at det beste er bare å vente på et kaldere vær. Her på østlandet er det alt for varmt for tiden, og på rommet koker det over.

 

Testet på 2.7GHz nå med OCCT og fikk stabilt. Så neste steg er 3.0GHz og 3.2GHz. Ender systemet stabilt på 3.2GHz, er jeg helt fornøyd. Akkurat nå så jeg at hovedkortet hadde gitt litt for mye spenning på RAM-modulene og måtte skynte meg ut av Vista og inn på BIOS. Senket til 1.9V.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Noen her som har prøvd å ta av NB kjøleribba og tatt på et nytt lag kjølepasta ? hjalp det?

 

Maximus SE med Fusion blokk har dårlig skjølepaste og flere har fått lavere temp med å påføre ny pasta. Men flere hevder at den luftkjølte modellen (ikke SE) har bra kjølepasta og det hjlper lite å påføre det på nytt.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt to ekstra 12cm-vifter i håp om å fikse de høye temperaturene i kabinettet.

 

Pull/push-metoden er en fin teori, men fungerer ikke så godt i praksis som man skulle ha det til. Det som mangler er rett og slett en vifte som blåser rett på hovedkortet (mange har påpekt dette). Dessverre kommer de fleste Lian-Li-kabinettene med et stort ankepunkt i mine øyne: de blir ikke levert med vifteåpning på sidedørene. Enn så lenge blir det en noe rar løsning, ved å feste en 12cm-vifte rett forran sidedøren med strips (muligens gummistrikk også).

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

I dag fekk eg Maximus Formula i posten. Må sei det ser rått ut. Gleder meg te at resten av PC-en kjeme i måro. Då ska da byggjast!

Lenke til kommentar

Trenger hjelp, fort! Har nettopp fått ny pc,og skulle begynne å bygge i dag. Probleme oppsto med en gang da jeg skulle legge nedi min Intel Core 2 Quad Q6600 i hovedkortet (Maximus Formula) oppdaget jeg at at det lille lokket som skal over prosessoren var en smule bøyd. Så for å få den helt ned måtte jeg presse spaken ved siden av med litt hjelp av refter. Trodde det gikk greit, så fortsatte med resten. Men da jeg først skulle skru på PC-en sto det på skjermen at det ikke var noe signal (kan være noe annet), men på den medfølgende LCD-posteren står det bare "CPU INIT", og på hovedkortet lyser ikke lysene ved siden av CPU'en. Har tatt ut alle komponentene nå og er klart for å prøve på nytt. Men trenger virkelig hjelp her hvis noe er galt.

Lenke til kommentar

Ingen fare. Det metallokket som skal holde CPU-en nede skal være bøyd, det er fordi den da skal presse CPU-en godt ned på sokkelen når lokket kommer over. Alt du skal gjøre, er å passe på at CPU-en er riktig montert på sokkelen, da skal den lille trekanten være nederst på venstre side. Det skal egentlig godt gjøres å montere feil. Så legger du lokket over og presser forsiktig ned med spaken. Husk at det skal være motstand, siden lokket er bøyd.

 

Når det gjelder ''CPU INIT'', hva slags CPU-kjøler bruker du? Mest sannsynlig kommer feilmeldingen opp fordi ingen CPU-kjøler er koblet til på CPU Fan, og dermed gjør hovedkortet deg oppmerksom på at det i teorien ikke finnes en kjøler montert.

Lenke til kommentar

Hovedkortet: Asus Maximus Formula (så klart)

CPU: Intel Core 2 Quad 6600

GPU: Asus EN9800GX2

RAM: Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5D5

PSU: Corsair TX 750W

CPU-kjøler: Zalman CNPS9500LED

 

Har prøvd to ganger nå, (ene gangen uten cpu-kjøler) og begge gangene har jeg fått CPU INIT. Er forresten første gang jeg bygger pc, så er ikke sikker på alle ledningene som skulle hit og dit. Skal sende PC-en til en bekjent i morgen, som visstnok visste hva problenet var, så får se om det fungerer etter det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

PC-en min er ferdigmontert og alt funker bra, men eg lurer på ein ting. Kor skal eg kobla lydkabelen frå frontpanelet (Antec 900) på hovudkortet (Maximus Formula)? Kabelen er delt i to; HD AUDIO og AC'97. Eg har kobla HD AUDIO rett i lydkortet som følgte med HK (SUPREMEFX II), men eg får ikkje lyd. AC'97 veit eg ikkje kor eg skal kobla.'

 

Nytt problem: Når eg er i bios og skal sette anna FSB, då trykker eg på enter og skriv inn den nye fsb-en. Men av og til skjer det ingen ting når eg prøver å skrive inn ny fsb. Det erumogleg å skrive ny fsb. Kva kjem dette av?

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar
Nytt problem: Når eg er i bios og skal sette anna FSB, då trykker eg på enter og skriv inn den nye fsb-en. Men av og til skjer det ingen ting når eg prøver å skrive inn ny fsb. Det erumogleg å skrive ny fsb. Kva kjem dette av?

 

Trykk inn "Num Lock" så funker den ser du :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6
Nytt problem: Når eg er i bios og skal sette anna FSB, då trykker eg på enter og skriv inn den nye fsb-en. Men av og til skjer det ingen ting når eg prøver å skrive inn ny fsb. Det erumogleg å skrive ny fsb. Kva kjem dette av?

 

Trykk inn "Num Lock" så funker den ser du :!:

 

Som om eg ikkje har testa det.

Lenke til kommentar
Nytt problem: Når eg er i bios og skal sette anna FSB, då trykker eg på enter og skriv inn den nye fsb-en. Men av og til skjer det ingen ting når eg prøver å skrive inn ny fsb. Det erumogleg å skrive ny fsb. Kva kjem dette av?

 

Trykk inn "Num Lock" så funker den ser du :!:

 

Som om eg ikkje har testa det.

hehe, har skjedd og skjer med meg også :whistle:

Ourasi sa det samme til meg å, men han sa også at det er mulig å trykke på minus og pluss-knappene, gjør det, det funket ihvertfall på meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...