Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har store problemer med asus maksimus formula når det gjelder RAM. Jeg har kjøpt Crucial Ballistix PC8500 men de fungerer overhodet ikke sammen med hovedkortet :(

Når jeg kjører memtest kommer det opp ørtifjørti feil,samt at jeg har også fått flere bluescreens med "pool" feilmelding. Jeg har oppgradert Biosen til den nyeste.

 

Kjenner dere til hvilke innstillinger det skal være i BIOSEN for i det hele tatt å kunne bruke minnebrikkene? Kan det også være at hastigheten på minnebrikkene er for høy? Jeg har testet minnebrikkene til min samboer og de fungerte utmerket sammen med hovedkortet,de har en hastighet på 5000 et eller annet.

 

Kanskje noen av dere vet eksakt hvilke minnebrikker som er absolutt kompatible og som fungerer sammen med maksimus formula??

 

Pretty please,jeg er desperat etter hjelp!

 

 

Hilsen snuppei stoor nød

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har store problemer med asus maksimus formula når det gjelder RAM. Jeg har kjøpt Crucial Ballistix PC8500 men de fungerer overhodet ikke sammen med hovedkortet :(

Når jeg kjører memtest kommer det opp ørtifjørti feil,samt at jeg har også fått flere bluescreens med "pool" feilmelding. Jeg har oppgradert Biosen til den nyeste.

 

Kjenner dere til hvilke innstillinger det skal være i BIOSEN for i det hele tatt å kunne bruke minnebrikkene? Kan det også være at hastigheten på minnebrikkene er for høy? Jeg har testet minnebrikkene til min samboer og de fungerte utmerket sammen med hovedkortet,de har en hastighet på 5000 et eller annet.

 

Kanskje noen av dere vet eksakt hvilke minnebrikker som er absolutt kompatible og som fungerer sammen med maksimus formula??

 

Pretty please,jeg er desperat etter hjelp!

 

 

Hilsen snuppei stoor nød

 

Har du vært i BIOS/Tweaker og ordnet med RAM instillingene? Men det var Ballistix? Hmmm. Les her: http://itpro.no/supportforum/index.php?act...=27&t=63124

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Takk så mye for tipset julepils :) Det kom godt med og vi prøvde ut de innstillingene i BIOSEN men til ingen nytte.......Det dukket fortsatt opp feil på memtesten og jeg nekter å bruke minne som ikke består memtesten. Jeg skal da bestille nye brikker idag av Kingston (har ikke prøvd det merket tidligere) og det er oppført på QLV lista fra ASUS.

 

Her er minne fra Kingston:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322261

 

Etter å ha testet ørti fjørti BIOS innstillinger i løpet av en hel kveld og natt, så har vi gitt opp å bruke Crucial ballistix brikkene. Makan til kranglete hovedkort har jeg aldri opplevd tidligere :realmad:

 

Forresten vet dere om man kan bruke angrefristretten når det gjelder kjøp av minne fra komplett?? Det vil si at man kan sende minnebrikkene som retur selv om man har åpnet forseglingen samt testet dem i egen PC??

Det er jo umulig å vite på forhånd om en minnebrikke vil være kompatibel med hovedkortet.......... :cry:

Endret av Mocci
Lenke til kommentar

Har kjört 4x1 gb Ballstix pc 8500 brikker på 1125 MHz nå i 9 mnd uten problemer på Formula kortet.

 

Etter min mening er det et "must" å bruke bios 0802. Eneste biosen jeg kan bruke med minnet på höyere hastigheter.

 

Her er noen bios innstillinger som fungerer fint for meg.

 

Bios:0802

 

Extreme Tweaker

Ai Overclock Tuner : Manual

OC From CPU Level Up : AUTO

CPU Ratio Control : Manual

- Ratio CMOS Setting : 9

FSB Frequency : 422

FSB Strap to North Bridge :400

PCI-E Frequency: 110

DRAM Frequency: DDR2-1125MHz

DRAM Command Rate : 2T

DRAM Timing Control: Manual

CAS# Latency : 5

RAS# to CAS# Delay :5

RAS# Precharge : 5

RAS# ActivateTime : 15

RAS# to RAS# Delay :Auto

Row Refresh Cycle Time :Auto

Write Recovery Time : Auto

Read to Precharge Time :Auto

 

Read to Write Delay (S/D) : Auto

Write to Read Delay (S) : Auto

Write to Read Delay (D) : Auto

Read to Read Delay (S) : Auto

Read to Read Delay (D) : Auto

Write to Write Delay (S) :Auto

Write to Write Delay (D) :Auto

DRAM Static Read Control: Enabled

Ai Clock Twister : Light

Transaction Booster : Enabled

Boost Level:0

 

CPU Voltage : 1.48750v

CPU PLL Voltage : 1.5v

North Bridge Voltage : 1.41v

DRAM Voltage : 2.04v

FSB Termination Voltage : 1.26v

South Bridge Voltage : 1.05v

Loadline Calibration : Enabled

CPU GTL Reference :Auto

North Bridge GTL Reference : Auto

DDR2 Channel A REF Voltage : Auto

DDR2 Channel B REF Voltage : Auto

DDR2 Controller REF Voltage :Auto

SB 1.5V Voltage : 1.5v

 

NB LED Selection : NB Volt

SB LED Selection : SB Volt

CPU LED Selection : CPU VOlt

Voltiminder LED :

 

CPU Spread Spectrum : Disabled

PCIE Spread Spectrum : Disabled

 

Advanced CPU Configuration

CPU Ratio Control : Manual

- Ratio CMOS Setting : 9

C1E Suppport : Disabled

CPU TM Function : Disabled

Vanderpool Technology : Disabled

Execute Disable Bit : Enabled

Max CPUID Value Limit : Disabled

 

USB Configuration

USB Functions: Enabled

Legacy USB Support : Disabled

 

Nökkelinnstillinger som gjorde systemet mitt stabilt:

 

DRAM Static Read Control: Enabled

Ai Clock Twister : Light

Transaction Booster : Enabled

Boost Level:0

 

Husk også at hk overvolter minnespenningen. 2.08v er 2.2v effektivt på mitt kort.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

Minnebrikkene skal jo kunne kjøres på 1066 mhz.....men kanskje 800mhz gir det mest stabile systemet?

 

Det uheldige med å kjøre dem på 1066mhz, er at det ofte krever en solid økning i NB volt. Om du lar NB stå på Auto i bios, så vil den sette en ganske høy volt dersom du setter brikkene på 1066mhz. Tempraturen du da får på NB uten aktiv kjøling/Vann kan bli høy.

Selv må jeg opp i over 1.5v på mitt maximus for stabil 1066mhz minnehastighet, men siden du kun kjører 333FSB, så skal du klare deg med en ikke altfor høy volt. Men, allt dette må finjusteres og tweakes, for å finne stabile innstillinger, så vil du slippe allt dette så setter du dem på 800mhz og eventuellt litt strammere timings.

 

Det er uansett veldig lite å hente ytelses messig på å sette minne på 1066mhz på en standard klokket maskin, selv på en klokket maskin er det ytterst liten praktisk ytelse å hente siden det stort sett er CPU frekvensen som avgjør ytelsen. Annbefaler deg å glemme 1066mhz, og gå for 800mhz, den 1% forskjellen i ytelse klarer du deg fint uten. Hodebryet med å finne stabile settinger på 1066mhz minnehastighet klarer du deg også fint uten...

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Mange takk for god informasjon Ourasi :)

 

Men saken er den at selv på 800mhz så får jeg ørten feil på memtest...:(

 

Jeg kjøpte nemlig først et sett med samme minnetype i mai og satte sammen Pcen uten å gjøre noen endringer i BIOS. Jeg visste ikke at jeg måtte stille inn noe i BIOSen for å kunne kjøre minnet stabilt. Jeg har til dags dato aldri hatt et slikt HK hvor man må tweake BIOS.

Systemet holdt i 2 mnd med default i BIOS, for en uke siden fikk jeg blue screen hvor det står pool error. Jeg tenker som så at da er det sikkert defekte minnebrikker jeg har fått og bestiller et sett med nye samme typen Crucial ballistix. Men jeg undres samtidig om det kan være manglende kompabilitet med HK og får meg en kalddusj når jeg leser på forumene her. Da jeg hadde fått de nye brikkene i hus, tester jeg dem på memtest som det første av alt og joda ørten feil på memtest...

Tester brikkene med et annet hovedkort og de funker som bare tusen, ingen feil på memtest.

Så nå sitter jeg med et sett ødelagte brikker, ett sett nye brikker som jeg i det hele tatt tviler sterkt på om vil funke og så har jeg bestillt nye kingston brikker med kun 800mhz (PC 6400). Disse skal være kompatible ifølge QVL.

 

Jeg er rimelig skuffet over HK hvis det skal være slik at man må omtrent være en overklokker guru for å kunne få systemet up and running. Den vanlige mann i gata har jo overhode ingen forutsetninger for å kunne få til et slikt system. Selv samboeren min som er siv.ing innen systemutvikling har overhode ikke snøring når det gjelder BIOS innstillinger o.l.....

 

og jeg som alltid pleier å gjøre god research foran et kjøp :confused:

Minnebrikkene var jo opprinnelig oppført på QVL listen fra ASUS for et par mnd siden da jeg først bestillte dem.....men er nå fjernet fra listen.

 

Jeg er bare sykt sur!! :realmad:

Endret av Mocci
Lenke til kommentar
Mange takk for god informasjon Ourasi :)

 

Men saken er den at selv på 800mhz så får jeg ørten feil på memtest...:(

 

Jeg kjøpte nemlig først et sett med samme minnetype i mai og satte sammen Pcen uten å gjøre noen endringer i BIOS. Jeg visste ikke at jeg måtte stille inn noe i BIOSen for å kunne kjøre minnet stabilt. Jeg har til dags dato aldri hatt et slikt HK hvor man må tweake BIOS.

Systemet holdt i 2 mnd med default i BIOS, for en uke siden fikk jeg blue screen hvor det står pool error. Jeg tenker som så at da er det sikkert defekte minnebrikker jeg har fått og bestiller et sett med nye samme typen Crucial ballistix. Men jeg undres samtidig om det kan være manglende kompabilitet med HK og får meg en kalddusj når jeg leser på forumene her. Da jeg hadde fått de nye brikkene i hus, tester jeg dem på memtest som det første av alt og joda ørten feil på memtest...

 

Jeg er bare sykt sur!! :realmad:

 

Det er slik at, dersom maximus sliter med noen minnebrikker, så gjør den det fra første boot, ikke fungerer fint i 2 mnd. før BSOD dukker opp.

Har selv 2 Ram sett som ikke funket på dette hovedkortet, dvs. de funket men med diverse problemer som bla. at maximus kortet ikke ville boote, og at de ikke klarte default timings.

 

Jeg håper at disse Kingston brikkene løser dine problemer, men blir ikke overassket om de ikke gjør det, for det kan hende at H/K er blitt defekt. Fjernløsing av problemer er aldri lett, men dersom et system blir ustabilt etter 2 mnd. med memtest errors, og nytt identisk minne ikke løser det og fungerer på annen maskin, så blir jeg mistenksom.

Dumt jeg ikke fulgte med på tråden før du handlet nye brikker, for da kunne jeg annbefalt deg et billig og veldig bra minnesett som garantert fungerer på maximus. Dersom disse ikke virket og var testet til å virke på et annet hovedkort, så ville man lett finne ut om det var noe galt med hovedkortet..

 

Men, jeg håper som sagt for din del, at allt funker stabilt med de nye brikkene...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg glemte å si at jeg testet noen andre minnebrikker (PC 5300) fra min samboers Pc system og da jeg kjørte memtest med disse brikkene så fikk jeg ingen feil :) Jeg håper dette betyr at HK ikke er defekt?

 

 

Tusen takk for all hjelp sålangt :) Ja, jeg håper inderlig at de nye brikkene mine passer, jeg skal i teorien få dem imorgen men komplett ser ikke ut til å ha sendt dem ennå.....:( De kan jo være så trege noen ganger...

Lenke til kommentar

Jeg mente det brikkesettet du tror er bankers å kjøre sammen med maksimus formula. Jeg skulle ønske jeg kunne kjøpt et annet HK men er vel stuck med denne shiten. Jeg kan vel ikke returnere det på garantien sålenge det ikke er noe feil på det??, (kun manglende kompabilitet med RAM sannsynligvis).

Lenke til kommentar

Har noenlunde samme problemet som deg Mocci. Liker ikke dette hovedkortet på grunn av en del irriterende greier som RAM kompitabilitet og nødvendige BIOS instillinger for at alt skal fungere (selv om det ikke fungerer hos meg med instillingene osv så alikevel, sitter ustabilt med random blåskjermer).

 

Har også lyst å gi mitt tilbake på 'angrerett' hos komplett. Har bestilt nytt hovedkort, P5Q Deluxe i håp om at ting skal fungere bedre.

 

Og om det ikke skulle hjelpe på kompitabiliteten eller stabiliteten for den sags skyld så regner jeg med at jeg ender opp med å kjøpe nye RAM også eller tar kontakt med Corsair for å høre om ram'en.

 

Men Maximus Formula har veldig bra lydkort som jeg tror jeg vil ta med meg til P5Q Deluxe kortet. Må nesten kjøpe lydkort utenom hvis ikke og det koster jo noenlunde det samme alikevel. : )

Endret av Julepils
Lenke til kommentar
Jeg mente det brikkesettet du tror er bankers å kjøre sammen med maksimus formula. Jeg skulle ønske jeg kunne kjøpt et annet HK men er vel stuck med denne shiten. Jeg kan vel ikke returnere det på garantien sålenge det ikke er noe feil på det??, (kun manglende kompabilitet med RAM sannsynligvis).

 

Minnebrikke mener du ja, da er disse bankers: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338074

Billig og veldig bra brikker....... Funker gull på 1.8v i bios. De er med på litt klokking, ca. 900-930mhz også.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...