Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+918234

Kan noen gi meg noe tips her.. Har lest tråden, men ble ikke mindre forvirret av det :)

 

Jeg har:

Asus Maximus Extreme.

E8400 3,0Ghz cpu.

OCZ DDR3 2048MB Platinum EB XTC PC3-12800 2x1024MB 1600MHz minne.

1kw PSU.

Har i tillegg vannkjøling på cpu og HK.

 

Jeg klarer ikke å kjøre minnet på 1600mhz og cpu på 3,6Ghz... Har testet med forskjellige spenninger på cpu, minne osv. Er det ikke mulig å klare det jeg ønsker. Noen som eventuelt kan hjelpe meg med noen bra innnstilinger.

 

Håper ikke det er feil plass å spørre.

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg noe tips her.. Har lest tråden, men ble ikke mindre forvirret av det :)

 

Jeg har:

Asus Maximus Extreme.

E8400 3,0Ghz cpu.

OCZ DDR3 2048MB Platinum EB XTC PC3-12800 2x1024MB 1600MHz minne.

1kw PSU.

Har i tillegg vannkjøling på cpu og HK.

 

Jeg klarer ikke å kjøre minnet på 1600mhz og cpu på 3,6Ghz... Har testet med forskjellige spenninger på cpu, minne osv. Er det ikke mulig å klare det jeg ønsker. Noen som eventuelt kan hjelpe meg med noen bra innnstilinger.

 

Håper ikke det er feil plass å spørre.

Det skal gå bra med 400 fsb og 9,0 multi vcore får du teste deg frem til jeg brukte 1,200 på den fsb'en, så er det bare å sette minne til 1600 mhz og sette timing manuelt 7-6-6-24(tror det stemmer) volten husker jeg ikke (tror jeg hadde den på auto) :cool:

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei, jeg har problemer med mitt hk. Nå nekter den å starte opp, den poster. Men slår seg av umiddelbart deretter, og etter flere forsøk når man trykker på powerknappen så starter den, varer 1 sekund og slår seg av.. og dette gjentar seg hver gang jeg trykker på powerknappen.

 

Har tatt ut alt av komponenter og satt inn igjen. Sjekket for kortslutninng, alt bra der..

 

LCD-poster viser CPU INIT, Et annet merkelig fenomen er at northbridge temp er -65 grader og viser NB overheat protection når den har postet før.

 

Har nyeste bios, sjekket md en ram brikke. Prøv det meste, kan vil kalle det RMA hk?

Lenke til kommentar
Hei, jeg har problemer med mitt hk. Nå nekter den å starte opp, den poster. Men slår seg av umiddelbart deretter, og etter flere forsøk når man trykker på powerknappen så starter den, varer 1 sekund og slår seg av.. og dette gjentar seg hver gang jeg trykker på powerknappen.

 

Har tatt ut alt av komponenter og satt inn igjen. Sjekket for kortslutninng, alt bra der..

 

LCD-poster viser CPU INIT, Et annet merkelig fenomen er at northbridge temp er -65 grader og viser NB overheat protection når den har postet før.

 

Har nyeste bios, sjekket md en ram brikke. Prøv det meste, kan vil kalle det RMA hk?

CPU init betyr at CPU initialisation har feilet, og det mest sannsynlige årsaken er: feil på CPU eller Motherboard. Sørg for at "cpu power" sitter riktige til motherboard.

 

Hvis alt er i orden der, dette kan også forårsakes av feil teiming på RAM, eller svak/dårlige PSU også.

Til slutt ta en "reset" på BIOSen også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hei, jeg har problemer med mitt hk. Nå nekter den å starte opp, den poster. Men slår seg av umiddelbart deretter, og etter flere forsøk når man trykker på powerknappen så starter den, varer 1 sekund og slår seg av.. og dette gjentar seg hver gang jeg trykker på powerknappen.

 

Har tatt ut alt av komponenter og satt inn igjen. Sjekket for kortslutninng, alt bra der..

 

LCD-poster viser CPU INIT, Et annet merkelig fenomen er at northbridge temp er -65 grader og viser NB overheat protection når den har postet før.

 

Har nyeste bios, sjekket md en ram brikke. Prøv det meste, kan vil kalle det RMA hk?

CPU init betyr at CPU initialisation har feilet, og det mest sannsynlige årsaken er: feil på CPU eller Motherboard. Sørg for at "cpu power" sitter riktige til motherboard.

 

Hvis alt er i orden der, dette kan også forårsakes av feil teiming på RAM, eller svak/dårlige PSU også.

Til slutt ta en "reset" på BIOSen også.

 

 

 

Hei, hva mener du med cpu power? Jeg tror at cpuen eller hovedkortet er dødt. Skal prøve med en annen cpu (Q9450) når jeg får den i posten.

 

Jeg har tatt en reset på BIOS, det hjelper heller ingenting. Har skiftet ny kjølepasta, ingen hjelp der heller.

 

Fenomenet er at når jeg trykker på powerknappen så starter alt, men slår seg umiddelbart på et sekund. Det er ingen feil på rammen heller.

 

Dette er med andre ord irriterende.. :hrm:

Lenke til kommentar
Det er alltid ireterende når man får ikke sterte maskinen. Men ta det med ro, det lar seg fikses.

 

CPU Power, er ledningen med 2 x 4 pin kobling som går fra PSU til HK. Hvis dn sitter løs, kan det ha slike konsekvenser.

 

 

Jeg har koblet disse 2 x 4 pin ledningene til "cpu-power" skal prøve med en annen kabel. Deretter prøve å resette CMOS flere ganger.

 

Hvis det ikke funker kan det være årsak nr. 3 som er defekt PSU? :hmm:

Lenke til kommentar

En svak/dårlig PSU kan forårsake dette også. Men hvis maskinen har fungert før med denne PSUen, da er det veldige lite sannsynlig.

 

Hva har skjedd like før dette? Maskinen reebootet mens du belastet/spilte? Noe annet merklige i dagne før dette?

 

EDIT:

Jeg ser at du har kraftige GPU som krever en del, kan det hende at PSUen er overblastet?, har du hatt reeboot under spilling/blastning før?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
En svak/dårlig PSU kan forårsake dette også. Men hvis maskinen har fungert før med denne PSUen, da er det veldige lite sannsynlig.

 

Hva har skjedd like før dette? Maskinen reebootet mens du belastet/spilte? Noe annet merklige i dagne før dette?

 

EDIT:

Jeg ser at du har kraftige GPU som krever en del, kan det hende at PSUen er overblastet?, har du hatt reeboot under spilling/blastning før?

 

Maskinen har virket 24/7 og plutselig på lørdag har den bare rebootet seg også kom denne problematikken..

 

Det var ikke noe spesiellt merkelig uten at det stod NB overheat press F1 to continue.. men dette klarte jeg å leve med i 3 måneder. Jeg har også sett at NB tempen har vært -64, sikkert sensoren som er defekt, men maskinen har i sin helhet fungert tilfredstillende.

Lenke til kommentar

Den "NB overheat"-meldingen antyder at det kan være noe feil på HK. Om det er bare sensoren eller noen annet er ikke alltid like lett å si. Det er veldige sannsynige at feilen ligger på HK.

 

Særlige hvis du har hatt for høy NB-spenning.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234
Kan noen gi meg noe tips her.. Har lest tråden, men ble ikke mindre forvirret av det :)

 

Jeg har:

Asus Maximus Extreme.

E8400 3,0Ghz cpu.

OCZ DDR3 2048MB Platinum EB XTC PC3-12800 2x1024MB 1600MHz minne.

1kw PSU.

Har i tillegg vannkjøling på cpu og HK.

 

Jeg klarer ikke å kjøre minnet på 1600mhz og cpu på 3,6Ghz... Har testet med forskjellige spenninger på cpu, minne osv. Er det ikke mulig å klare det jeg ønsker. Noen som eventuelt kan hjelpe meg med noen bra innnstilinger.

 

Håper ikke det er feil plass å spørre.

Det skal gå bra med 400 fsb og 9,0 multi vcore får du teste deg frem til jeg brukte 1,200 på den fsb'en, så er det bare å sette minne til 1600 mhz og sette timing manuelt 7-6-6-24(tror det stemmer) volten husker jeg ikke (tror jeg hadde den på auto) :cool:

 

Lykke til :thumbup:

 

Prøvde litt som du skrev,men den vill ikke starte. Hvis jeg setter ned minnet så starter den. Prøvde en del forskjellige spenninger og timinger..:(

 

Har du flere tips :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eg har eit såørsmål:

 

Går det and å kjøre 2 "Sapphire Radeon HD 4870 512MB" på Asus Maximus Formula?

Ja, Maximus Formula har 2 stk PCIe med full 16x, og passer perfekt til crossfire oppsett.

 

EDIT:

Hvis du ikke har veldige hastverk, det er lurt å vente på HD4870X2. Mye er uklart, men alt tyder at dette blir et bedre valg (både pris og ytelse) enn 2 * 4870.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Her har jeg noen innstillinger for å få viftestyring på de forskjellige kanalene i Speedfan:

 

HDD1/Aux1 = W83627DHG PWM1/Sys Fan

CPU = W83627DHG PWM2/ Cpu0 fan)

DRAM = W83791D Fan2 / PWM2

HDD2 = HDD2 (W83791D Fan3 / PWM3)

VGA = ADT7475 Fan1 / PWM1

 

HDD1/2 = ved sata-kontaktene

CPU = doh

DRAM = ved DDR2-slottene

VGA = rett over pci-e 16x port #1

Aux: Rett ved lydkort-slotten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...