Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Har fått satt på nye chipsett kjølerere.

 

Det har hjulpet en del på tempraturene NB, men SB har faktisk gått litt opp, men det skyldes nok dårlig luft strøm rundt der.

 

bruker EnzoTech CNB-S1Lsom kjøler på SB og Thermalright HR05-SLI/IFX som kjøler på NB.

 

Southbridge kjøleren montert

 

IMG_4308.JPG

 

Northbridge kjøleren montert

 

IMG_4310.JPG

 

Noe jeg veldig lurte på før jeg kjøpte det var om NB kjøleren sperret for PCI sporet noe som hadde ødelagt for lydkort og CF samtidig, men etter litt skjekking på XS og driverse forum tok jeg sjansen og her er beviset

 

IMG_4321.JPG

 

Tok med et bilde til ;)

 

IMG_4306.JPG

 

En til som skal kanskje legges til er at første gang jeg monterte de for en uke siden ødela jeg HK :p\

 

hvordan jeg klarte det er uvist, sansynligvis statsisk elektriset.

 

Siden jeg da har fått en ny levering med Maximus Formula kan jeg raportere at HK ble levert med 1102 bios og de har prøvd og fikse varmeproblemene med å kline noe annen hvit kjølepasta oppå den tørre grå som var der på før. skiftet kjølerene samtidig som jeg monterte så vet ikke virkningen, men tviler på at det blir noe særlig bedere.

Endret av Exentler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+918234
Har fått satt på nye chipsett kjølerere.

 

Det har hjulpet en del på tempraturene NB, men SB har faktisk gått litt opp, men det skyldes nok dårlig luft strøm rundt der.

 

bruker EnzoTech CNB-S1Lsom kjøler på SB og Thermalright HR05-SLI/IFX som kjøler på NB.

 

Southbridge kjøleren montert

 

IMG_4308.JPG

 

Northbridge kjøleren montert

 

IMG_4310.JPG

 

Noe jeg veldig lurte på før jeg kjøpte det var om NB kjøleren sperret for PCI sporet noe som hadde ødelagt for lydkort og CF samtidig, men etter litt skjekking på XS og driverse forum tok jeg sjansen og her er beviset

 

IMG_4321.JPG

 

Tok med et bilde til ;)

 

IMG_4306.JPG

 

En til som skal kanskje legges til er at første gang jeg monterte de for en uke siden ødela jeg HK :p\

 

hvordan jeg klarte det er uvist, sansynligvis statsisk elektriset.

 

Siden jeg da har fått en ny levering med Maximus Formula kan jeg raportere at HK ble levert med 1102 bios og de har prøvd og fikse varmeproblemene med å kline noe annen hvit kjølepasta oppå den tørre grå som var der på før. skiftet kjølerene samtidig som jeg monterte så vet ikke virkningen, men tviler på at det blir noe særlig bedere.

 

Hva er trikset for å få av de kløleribbene som er limt fast. Finnes det en trykk og grei måte å gjøre det på.. Vil ha nytt termisk lim på mitt Maximus Extreme kort. Ryktene sier at det er lite lim mellom kjøler og chip.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234
det er ikke lim, det bare sitter litt godt :p

 

legg det i fryseren i 15 min også går det veldig lett av

 

Så fryseren ødelegger ikke andre ting på kortet?

 

Jeg har kjøpt termisk lim, er ikke det rette tingen å bruke når man skal feste kjøleribbene igjen?

Lenke til kommentar
Har Asus Rampage Formula innebygd trådløst? I følge Komplett.no har kortet det, men verken Asus.com eller andre sider sier noe om dette.

Nei, Asus Rampage Formula har ikke WiFi. Må være en feil hos Komplett.

Hm, ok! Tror kanskje jeg går for det likevel, jeg sparer bare 400,- hvis jeg går for Asus P5E Deluxe eller MSI X48C Platinum. Hvilket av disse kortene ville dere valgt, inkludert Asus Rampage Formula kortet?

 

EDIT: Svarte heller, jeg går for Rampage Formula-kortet!

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234
CuttingEdge: Du må ikke finne på å bruke termisk lim på chipset. Da skal du bruke termisk pasta.

 

Ok, takk for tipset..

 

Hvor bruker man termisk lim da?

Lenke til kommentar

Er det noen varmeproblemmer med Asus Rampage Extreme hovedkortet

som det er med Formula for Nord og sør ?

 

Bør enn eventuelt skifte ut kjøler / vifte for brikkesettene

nord NB og sør SB for asus Rampage extreme ?

 

Isåfall hva er anbefalt av kjølere (ta ikke med vannkjøling) ?

 

Og regner med at Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU vifta passer ?

Eller noen ander anbefalte forslag ?

Endret av spetter
Lenke til kommentar

"Sliter" litt med varmeproblemer på mitt Maximus (X38), NB'n når 50 grader, og holder seg der. har vell 1.52 i NB volt per dags dato, skal etterhvert sette den nedover bittelitt, hjelper nok litt på gradene. Men det jeg lurer på er om det ligger mye eller nok eller for lite Kjølepasta under NB'n (og forsåvidt SB'n)?

 

Kanskje det blir litt tipping, men er det noen som har sjekket det på sitt HK?

Lenke til kommentar
"Sliter" litt med varmeproblemer på mitt Maximus (X38), NB'n når 50 grader, og holder seg der. har vell 1.52 i NB volt per dags dato, skal etterhvert sette den nedover bittelitt, hjelper nok litt på gradene. Men det jeg lurer på er om det ligger mye eller nok eller for lite Kjølepasta under NB'n (og forsåvidt SB'n)?

 

Kanskje det blir litt tipping, men er det noen som har sjekket det på sitt HK?

Flere har oppdaget at Maximus Formula SE har dårlig Kjølepasta og de har fått bedre temperaturer på NB ved å påføre ny Kjølepasta. Men dette gjelder ikke for den luftkjølte Maximus Formula. Hvis man tar en tit på "digre" NB-kjøler på dagens nye HK, da blir det klart at det vill ikke skade å bytte NB-kjøler på Maximus. Særlig hvis du skal ha så mye som 1.52v.

 

Jeg har 1.44v NB-spenning (ifølge Everest), og har en ekstra 120mm vifte som blåser rett på NB, SB og MB. Og da ligger NB-temp på 41/44 Idle/load og hele er stabilt som fjel, uten ny Kjølepasta eller ny NB-kjøler selvfølgelig.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
"Sliter" litt med varmeproblemer på mitt Maximus (X38), NB'n når 50 grader, og holder seg der. har vell 1.52 i NB volt per dags dato, skal etterhvert sette den nedover bittelitt, hjelper nok litt på gradene. Men det jeg lurer på er om det ligger mye eller nok eller for lite Kjølepasta under NB'n (og forsåvidt SB'n)?

 

Kanskje det blir litt tipping, men er det noen som har sjekket det på sitt HK?

Flere har oppdaget at Maximus Formula SE har dårlig Kjølepasta og de har fått bedre temperaturer på NB ved å påføre ny Kjølepasta. Men dette gjelder ikke for den luftkjølte Maximus Formula. Hvis man tar en tit på "digre" NB-kjøler på dagens nye HK, da blir det klart at det vill ikke skade å bytte NB-kjøler på Maximus. Særlig hvis du skal ha så mye som 1.52v.

 

Jeg har 1.44v NB-spenning (ifølge Everest), og har en ekstra 120mm vifte som blåser rett på NB, SB og MB. Og da ligger NB-temp på 41/44 Idle/load og hele er stabilt som fjel, uten ny Kjølepasta eller ny NB-kjøler selvfølgelig.

Takker, det var det jeg trodde jeg også. :)

Regner med jeg kan gå ned endel på NB-volten, sikkert til 1.45 eller lignende - da synker nok tempen endel. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...