Gå til innhold

Laster du ned ulovlig?


Ulovlig nedlasting  

590 stemmer

  1. 1. Laster du ned ulovlig?

    • Ja - jeg laster ned ulovlig
      540
    • Nei - Jeg laster ikke ned ulovlig
      50


Anbefalte innlegg

Er i alle fall ikke en gjenstand man "stjeler" så man kan ikke dømmes for straffelovens § 257.

 

Anyway mpaa og tono og alle de der kan ta seg en bolle, jeg gir de fingern og laster ned som en gal. Det er i alle fall min mening om saken. god natt :)

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke noe grunnlag for å svare på lover om opphavsrett, men man kan i hvert fall ikke dømmes for tyveri så lenge det ikke er tyveri, det vil si at man må ha stjelt noe i vinnings hensikt for at det skal kunne defineres som tyveri.

 

 

Det er ikke direkte tyveri, men man tar noe man ikke har fått lov til å ta av den som eier produktet. Og for meg så er det som å stjele.. det høres logisk ut for meg ihvertfall.. :blink:

Du kan vel selv tenke deg hvorfor vi har en egen lov om opphavsrett? Poenget er at du ikke stjeler noe so helst når du laster ned musikk. Opphavsmannen mister ingenting, den du laster ned fra mister ingenting. Du stjeler ingenting. Opphavsmannen eier ikke låta, han eller hun har rettighetene til å distribuere og ta seg betalt for låta. Når du laster ned så bryter du denne rettigheten.

 

Forsvåvidt så er det jo i vinnings hensikt at du laster ned. Du tilegner deg musikk eller film som du ellers ville måtte betalt for. Uten at det forandrer på det at opphavsrettsbrudd ikke er tyveri.

Lenke til kommentar

ja jeg laster ned, gidder ikke å bortforklare meg med at jeg har dårlig råd eller at jeg "protestere" mot en grisk organisasjon. Og ja, jeg hadde stjelt biler og robbet banker vis det hadde vært like liten risiko for å bli tatt. Som det er å bli straffet for å laste ned warez.

 

 

 

edit 2012: huh, gjør ting for det meste lovelig nå, men fortsatt litt enig

Endret av drood
Lenke til kommentar

Ja, eg lastar ned ulovleg. Eg gjer meg sjølv lov å laste ned noko, for eg støttar artistar eg liker gjennom å gå på konsertar, kjøpe t-skjorter og CD-ar.

 

Å betale 169 kr (Platekompaniet sin standardpris) er alt for mykje og fullstendig uaktuelt når eg heller kan kjøpe plater for under hundrelappen frå USA (inkl frakt). Eg bestilte i førre veke to plater frå Amazon.com for 201, 58 kr inkl. frakt, prisen for dei same to platene i hyllene til Platekompaniet er 338 kr. Med så dyre plater er det avgrensa kor mange plater eg kan kjøpe og då er nedlasting eit fint alternativ medan eg prioriterer framtidige platekjøp.

Lenke til kommentar
Hmm CIA kan jo spore opp IP til de som har stemt ja...uæ

Hvorfor vil de gidde å gjøre det? De har jo straffet folk før, men så vidt jeg vet fikk den ikke den ønskede effekten.

 

CIA skal besøke alle hustandene i verden som nedlaster ting ? ... yeh right ..

Noen, tror det var FBI, oppsøkte vel en for et år siden om jeg husker riktig. Jenta fikk en bot på noen titusener. De tenkte vel at det skulle funke som skrekkeksempel så folk ville slutte å laste ned i frykt for å bli straffet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Folk bør ha retten til å vite hva de kjøper. På den måten forsvarer jeg gratis nedlastning av film, musikk, programvare og spill. Jeg har hundrevis av brente filmer hjemme, men bytter hele tiden ut de jeg liker med "ekte" filmer.

 

Når det gjelder musikk, kjøper jeg veldig mye. Likevel laster jeg ned masse på datamaskinen, fordi jeg rett og slett synes det er lettere enn å rippe cd'ene.

 

Jeg kjøper film og musikk fordi jeg synes det er stas å ha originale gode titler i hylla.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har lastet ned ulovlig. Men det som interesserer meg aller mest har jeg kjøpt, de som lager gode filmer og spill støtter jeg ved å kjøpe.

 

Jeg har kjøpt mange filmer og spill i etterkant av å ha sett og spilt de.

 

Nå skal det sies at dette er piratkopiering. Det er stjeling. Man benytter seg av en tjeneste, på lik linje med andre tjenester som man skal kjøpe seg tilgang til. Og når man ikke gjør det så stjeler man, simple as that.

 

Du kan kanskje ikke sammenligne det med å stjele en fysisk gjenstand. Men man utnytter seg av en tjeneste og betaler ikke for den ytte tjeneste, verdien av å se/høre ett skaperverk andre har produsert.

 

På en måte som å ta en taxi-tur og nekte å betale for selve tjenesten. Gi akkurat det bensinen for turen kostet. Hva hadde det endt opp i? Jo, mangel på taxier selvfølgelig.

 

Men nedlasting er en gråsone da det blir litt sporadisk, noen tester og kjøper, andre bruker og kjøper, noen bare laster og gir aldri en krone til de som skaper. Så det er vanskelig å sette totale tapet i bås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...