Gå til innhold

Laster du ned ulovlig?


Ulovlig nedlasting  

590 stemmer

  1. 1. Laster du ned ulovlig?

    • Ja - jeg laster ned ulovlig
      540
    • Nei - Jeg laster ikke ned ulovlig
      50


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er like forkastelig å laste ned selv om du også kjøper en CD og går på konsert i ny og ne.

 

Blir som å si: Jeg dreper mennesker, men jeg har deltidsjobb som ambulansepersonell og gir blod.

Der er jeg uenig. De som bare laster ned uten å gi noe tilbake til artistene (og plateselskapene) er tette, mens de som laster ned filmer og musikk for så å senere å kjøpe det om man liker det man ser/hører er egentlig en god ting. Synd plateselskapene ikke ser at disse personene er en god ting.

 

--

 

Musikk laster jeg ned om jeg tror jeg vil like bandet. Liker jeg det jeg hører kjøper jeg albumet. Jeg kunne tatt en tur til platebutikken og spurt om å få høre plata der, men det blir veldig mye mer tungvindt enn å laste ned albumet for å høre om man liker det.

Lenke til kommentar
Sant. Men er ikke CD-er for dyre? Hvis man skal måtte kjøpe en CD til 180 kr bare for å legge de inn på Mp3-spilleren, blir det fort penger av det. Det er så mye musikk man liker.

Kjøper svært sjeldent CD-er for over 100,- Er bare å begynne å spare! Har selv kjøpt ~60 CD-er siden i sommer ;)

Lenke til kommentar
Sant. Men er ikke CD-er for dyre? Hvis man skal måtte kjøpe en CD til 180 kr bare for å legge de inn på Mp3-spilleren, blir det fort penger av det. Det er så mye musikk man liker.

Kjøper svært sjeldent CD-er for over 100,- Er bare å begynne å spare! Har selv kjøpt ~60 CD-er siden i sommer ;)

 

Men da har man ikke råd til annet enn musikk. 60 CD-er blir rundt 6000 kr. Man kan jo alltids ta opp musikk man spiller av på Youtube, og så legge det inn på MP3-en.

 

Nei, vet du hva...Så lenge man uansett aldri hadde kjøpt musikken man laster ned, må det da være helt greit. For da taper ikke artistene noe på dette.

Lenke til kommentar
Det er like forkastelig å laste ned selv om du også kjøer en CD og går på konsert i ny og ne.

 

Blir som å si: Jeg dreper mennesker, men jeg har deltidsjobb som ambulansepersonell og gir blod.

 

Nei, ved å kjøpe merch på ein konsert støttar du bandet mykje meir enn ved å kjøpe ei plate. Merch går direkte til bandet, einaste kostnader er produksjon og løn til eit par personar. I motsetnad til å kjøpe ei plate i butikken der eit par usle kroner går til artisten.

 

Eit fint døme på dette: Clutch. Fantastisk band som har gjeve ut 15 plater på åtte ulike plateselskap. For tida er dei på utkikk etter eit nytt. Eg tvilar på at det er pga gode avtaler med plateselskapa.

 

"Their business models are so antiquated," Fallon said. "It would make sense if we were a platinum band, but we're not even pushing gold records.
( http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermo...ewsitemID=77988 )

 

Vokalist Neil Fallon har uttalt at dei klarar berre å leve av musikken pga merch-sal på konsertar.

 

While the band has not recovered their previous radio airplay with subsequent releases, Clutch have accumulated a devoted cult following. The following has been cultivated by an ambitious touring schedule; the band has often performed more than 100 shows per year.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Clutch_%28band%29#Biography )

 

At the end of the day, a band of our size...we're not making money selling records. We never have, and probably never will. What we do is make our money on tour selling t-shirts. That's how we're able to continue what we do. So, if someone downloads a record and they like it so much that they actually decide they want to go check out the band live, then I think it's a positive thing.
( http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermo...ewsitemID=77556 ) Endret av noodles
Lenke til kommentar
Det er like forkastelig å laste ned selv om du også kjøer en CD og går på konsert i ny og ne.

 

Blir som å si: Jeg dreper mennesker, men jeg har deltidsjobb som ambulansepersonell og gir blod.

 

hehe, den var drit bra ^^ akkurat som og jobbe på et sykehus og være leiemorder :p

 

men er ikke de litt risikabelt og legge ut alt informasjonen om hva du laster ned her ? du vet de har navnet ditt, email'n din.. kansje til og med numbere ditt !

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er verre å laste ned film enn musikk, fordi de som selger musikk gjerne tjener mer på å dra på konsertturné når mange har fått tak i musikken enn når bare et fåtall har kjøpt den. Jeg, for eksempel, har lastet ned noen album av en artist gratis, og fordi jeg har lastet ned og hørt musikken, har jeg nå brukt 400 kr på billett til konserten deres når de kommer til Norge, noe jeg ikke ville gjort hvis ikke jeg hadde lastet ned musikken gratis.

Film blir på en måte litt annerledes, for filmen baserer seg mer på at seerne gjerne bare ser den en gang. Hadde filmfolka gjort som platemarkedet, lagt ut DVD-en først som en teaser og så hatt Kinovisning ("konserten") etterpå, hadde kanskje ikke så mange gått på kino.

 

Ble også litt nervøs da jeg så dette:

 

http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=186566

 

Da jeg nettopp har anskaffet den på den måten som er nevnt i artikkelen. Jeg har riktignok ikke sett den enda, men jeg har den på PC-en...

 

Hva slags straff er det mulig å få her - jeg har tross alt stjålet en film jeg ikke har rettighetene til, men det er jo ikke jeg som er kilden. Jeg mener, sammenlign med narkotika-bransjen; politiet kan jo ikke taue inn alle dophuene som raver rundt på gata, de forsøker heller å få fatt på langerne og dealerne....

 

Håper dere forstod det meste her, har brukt en del litt rare bilder og sammenligninger...

Lenke til kommentar

du får store bøter og risikerer og bli saksøkt av utgiveren av spillet/filmen du har lastet ned ... men de er vanskelig og bevisa at du gjør de ... og de er 100000000000000 andre personer som gjør de samme ^^ de greier ikke og ''slå de ned'' ..

 

aldri hørt om nordmenn som har blitt tatt for de ..

Endret av turak
Lenke til kommentar
Hva slags straff er det mulig å få her

 

Det regnes som stjeling. Det har jo etter hvert blitt et par nordmenn som har blitt straffet for fildeling, har det ikke?

 

Ja, i år ble en 16-åring siktet for fildeling, og et par år tidligere ble en 30-åring dømt for å ha lastet opp filmer/sanger, han fikk samfunnstjeneste. 16-åringen kan måtte betale et par hundretusen for å ha lastet opp filer.

 

Moralen: Bare last ned, ikke last opp.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Men han hadde vel tjent masse spenn også?

 

Husker advokaten hans. Han babla noe om at "men alle gjør jo dette, det blir feil å straffe enkeltindivider". Haha, for noe tull. Alle veit godt at slikt er ulovlig. Alle andre gjør det-prinsippet er for opprørste fjortisberter.

 

Hvor hadde 30-åringen lastet ned fra? Limewire?

Endret av pengolf
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det er verre å laste ned film enn musikk, fordi de som selger musikk gjerne tjener mer på å dra på konsertturné når mange har fått tak i musikken enn når bare et fåtall har kjøpt den. Jeg, for eksempel, har lastet ned noen album av en artist gratis, og fordi jeg har lastet ned og hørt musikken, har jeg nå brukt 400 kr på billett til konserten deres når de kommer til Norge, noe jeg ikke ville gjort hvis ikke jeg hadde lastet ned musikken gratis.

Film blir på en måte litt annerledes, for filmen baserer seg mer på at seerne gjerne bare ser den en gang. Hadde filmfolka gjort som platemarkedet, lagt ut DVD-en først som en teaser og så hatt Kinovisning ("konserten") etterpå, hadde kanskje ikke så mange gått på kino.

Enig her. I tillegg til at produksjonskostnadene til en anstendig film overstiger de som kreves for å lage et album mange ganger.

 

Ble også litt nervøs da jeg så dette:

 

http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=186566

 

Hva slags straff er det mulig å få her - jeg har tross alt stjålet en film jeg ikke har rettighetene til, men det er jo ikke jeg som er kilden.

Jeg vil tippe at strafferammen neppe overstiger noen tusen i bot.

 

Ja, i år ble en 16-åring siktet for fildeling, og et par år tidligere ble en 30-åring dømt for å ha lastet opp filmer/sanger, han fikk samfunnstjeneste. 16-åringen kan måtte betale et par hundretusen for å ha lastet opp filer.

 

Moralen: Bare last ned, ikke last opp.

Aldri i verden at en 16-åring hadde blitt dømt til å betale "et par hundretusen" i erstatning i Norge. Det er jo viktig i denne sammenhengen i hvilket land denne dommen ble tatt i. I USA har de allerede kultur for erstatningskrav med vanvittige beløp, mens det har man ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Men han hadde vel tjent masse spenn også?

 

Husker advokaten hans. Han babla noe om at "men alle gjør jo dette, det blir feil å straffe enkeltindivider". Haha, for noe tull. Alle veit godt at slikt er ulovlig. Alle andre gjør det-prinsippet er for opprørste fjortisberter.

 

Hvor hadde 30-åringen lastet ned fra? Limewire?

Hvis lovene ikke støttes av folket er de ikke mye verdt. Et demokrati innebærer at folket selv bestemmer hva som er lov/ikke lov.

 

Derfor er ikke argumentasjonen til advokaten helt på jordet, nei.

Lenke til kommentar

Loven er vel først og fremst til for å følges. Dersom flesteparten i landet syntes drap av homofile er riktig, bør det innføres? Flesteparten i Norge ser også ut til å synes det er greit å smugle litt kjøtt og alkohol fra Sverige. Bør det bli lovlig?

Endret av pengolf
Lenke til kommentar
Hvis lovene ikke støttes av folket er de ikke mye verdt. Et demokrati innebærer at folket selv bestemmer hva som er lov/ikke lov.

 

Derfor er ikke argumentasjonen til advokaten helt på jordet, nei.

Her er jeg ikke enig. Nedlasting er stjeling, hvis dette blir lovlig i Norge er det heller ingen som lager film, fordi de får null inntekt av det.

Lenke til kommentar
Hvis lovene ikke støttes av folket er de ikke mye verdt. Et demokrati innebærer at folket selv bestemmer hva som er lov/ikke lov.

 

Derfor er ikke argumentasjonen til advokaten helt på jordet, nei.

Her er jeg ikke enig. Nedlasting er stjeling, hvis dette blir lovlig i Norge er det heller ingen som lager film, fordi de får null inntekt av det.

 

Så lenge det ikke er lovlig andre steder, går det jo greit. Går jo an å si at utenlandske filmer er lovlig, men ikke norske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...