Gå til innhold

Laster du ned ulovlig?


Ulovlig nedlasting  

590 stemmer

  1. 1. Laster du ned ulovlig?

    • Ja - jeg laster ned ulovlig
      540
    • Nei - Jeg laster ikke ned ulovlig
      50


Anbefalte innlegg

ja virker som at man prøver å ro noe voldsomt i denne tråden her! nytter ikke forsvare noe man vet ikke man burdte gjøre.. men jeg gjør det selv og jeg innrømmer det, jeg stjeler musikk og filmer.. dårlig karmapoeng til meg, og hvis jeg blir tatt noen gang så har jeg fortjent det! man vet at man begår "lovbrudd"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vært litt i tvil om TV serier er ulovlige å laste ned...

 

Tenkte litt over dette: min favorittserie går på TV. Jeg er ikke hjemme så jeg setter DVD opptakeren på å ta den opp. Dvs at jeg kopierer serien ut på en DVD. Er dette ikke like ulovlig som å laste den ned fra nettet? Jeg kan ikke se at det skal være ulovelig å laste ned TV serier da de blir sendt på TV som hvermansen kan ta opp med DVD opptakere.

 

Kort sagt: er det like ulovlig å ta opp ting fra TV'en som det er å laste ned? I så fall kan vi nok anmelde selveste justisministeren for piratkopiering da jeg er temmelig sikker på at han har noen gamle VHS kopier liggende...

Det er ingen forskjell på film og tv-serie. At noe blir sendt på en tv nær deg betyr ikke at du har noen rett til å skaffe deg tilgang til dette materialet på egenhånd. Med samme tankegang så ville du vært i din fulle rett til å laste ned musikk som blir spilt på radio eller filmer som blir vist på TV...

 

siden dere ikke mener det er en form for tyveri, skal vi allikevel gjøre det? nei, man skal ikke det.. vi gjør alle noe ulovlig, om vi kan kalles tyver eller hva man skal kalle oss som laster ned.. vi kutter ned i lønna til noen, gjør vi ikke? tapt fortjeneste! å pynte på det hjelper bare ikke.. jeg kaller det fortsatt tyveri!

Poenget mitt er at brudd på opphavsretten ikke er tyveri.

 

For å ta ditt poeng om at "noen" taper penger på at åndsverket deres blir ulovlig kopiert; jeg finner ikke det tilstrekkelig sannsynliggjort. Det er ikke funnet noen direkte sammenheng mellom ulovlig nedlasting av musikk og synkende cd-salg eller tapt fortjeneste for musikere. En Canadisk undersøkelse nylig viste at for hver nedlastede CD så økte sannsynligheten for at du kjøpte musikk med 0,44%. Altså, de som laster ned musikk er også de som kjøper mest musikk.

 

Uansett, mitt opprinnelige poeng var at det har oppstått en ny økonomi på Internet. Musikk og film kan kopieres i det uendelige, altså kan ikke plate- og filmbransjen basere sin foretningsmodell på knapphet lenger. Det er ikke knapphet på musikk. Alle kan gå på Internet og laste ned hva pokker de vil, gratis, uten mulighet til å betale artisten og uten at bransjen makter å tjene penger på dem. Bransjen har to valg; ture frem som de alltid har gjort og til slutt forsvinne helt, eller finne en måte å tjene penger på "piratkopiering". Hvis bransjen fortsetter som de har gjort til nå så vil de store selskapene forsvinne eller bli drastisk mindre og artistene vil vende dem ryggen og heller produsere og gi ut musikken sin selv. Du kan gjerne mene at det er umoralsk å laste ned musikk ulovlig, det forandrer ikke på realitetene.

Lenke til kommentar

ser dere ikke på DVD filmer ? er alltid et litte klipp om dette.. ''would you steal a bag'' ... ''would u steal a tv''... ''piracy is STEALING'' ... skigelig kjip film som forteler alle hva de vet ... men ingen har et rent rullebladt, og de er nesten UMULIG og finne deg hvis du gjør noe ulovlig (såklart hvis politiet leser denne tråden kunne de krevd navn og addrese fra side) og mange laster bare ned en sang i ny og ne .. men såklart har vi AKTIVE pirater som laster ned for og så selle de ... de er på VIRKELIG feil side av loven...

Lenke til kommentar
ser dere ikke på DVD filmer ? er alltid et litte klipp om dette.. ''would you steal a bag'' ... ''would u steal a tv''... ''piracy is STEALING'' ... skigelig kjip film som forteler alle hva de vet ... men ingen har et rent rullebladt, og de er nesten UMULIG og finne deg hvis du gjør noe ulovlig (såklart hvis politiet leser denne tråden kunne de krevd navn og addrese fra side) og mange laster bare ned en sang i ny og ne .. men såklart har vi AKTIVE pirater som laster ned for og så selle de ... de er på VIRKELIG feil side av loven...

Ironisk nok finnes disse klippene bare på kjøpte DVD-er. På piratkopierte filmer er de fjernet.

Lenke til kommentar

Hmm, det er ikke ulovlig å "laste ned" episoder og filmer fra TV nettet

Det er heller ikke ulovlig å "laste ned" musikk etc fra radio nettet.

Hvorfor skulle det være ulovlig å laste ned stuff fra andre nett? ;)

 

Uansett. Det er lov i norge til å dele materiale beskyttet av åndsverksloven med dine venner. Hvor mange 'venner' man tenker på er ikke bestemt enda da det så vidt jeg vet ikke er noen domfellelser på området.

 

Mange bibliotek har utlån av DVD-er helt gratis. Hovedfunksjonen til biblioteket, nemlig utlån av bøker, prøver jo google å legge online med deres scanning av millioner av bøker. Neste steg i den utviklingen blir kan jo bli at man får et norsk online bibliotek der alt av media er lagret og tilgjengelig for oss :)

Lenke til kommentar
Jeg laster ned, er det bra kjøper jeg det. For å si det kort, bransjen har tjent på at jeg har hatt muligheten til å laste ned gratis.

 

ikke når alle andre laster ned og beholder den, mens du (av 10 millioner personer) kjøper den :p

Poenget mitt var at platebransjen har tjent på at jeg har lastet ned.

 

så forteler du en kompis om den DRITBRA filmen, så går han hjem og laster den ned ... BANG der gikk dere i null

Lenke til kommentar

Hvis det er en film jeg vil se, kjøper jeg den el. ser den på kino.

Hvis det er en film jeg ser bare for å ha noe å gjøre, laster jeg den ned.

 

Ergo: hvis jeg ikke hadde hatt muligheten til å laste ned hadde jeg aldri betalt for filmen.

så for min del taper dem ikke penger.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Jeg har vært litt i tvil om TV serier er ulovlige å laste ned...

 

Tenkte litt over dette: min favorittserie går på TV. Jeg er ikke hjemme så jeg setter DVD opptakeren på å ta den opp. Dvs at jeg kopierer serien ut på en DVD. Er dette ikke like ulovlig som å laste den ned fra nettet? Jeg kan ikke se at det skal være ulovelig å laste ned TV serier da de blir sendt på TV som hvermansen kan ta opp med DVD opptakere.

 

Kort sagt: er det like ulovlig å ta opp ting fra TV'en som det er å laste ned? I så fall kan vi nok anmelde selveste justisministeren for piratkopiering da jeg er temmelig sikker på at han har noen gamle VHS kopier liggende...

Pirat på internett er uansett ulovlig. Det er kanskje ikke så logisk da det ikke gjør noen forskjell om man tar det opp og ser det etterpå eller laster det ned, men lovlig sett, er den ene ulovlig og den andre lovlig. Sånn funker loven :thumbup:

 

Har alltid lurt på om justisministeren eller barna til justisministeren laster ned ulovlig. Jeg kjenner jo ingen på min egen alder, dvs rundt 14, som IKKE laster ned ulovlig.

Lenke til kommentar
så forteler du en kompis om den DRITBRA filmen, så går han hjem og laster den ned ... BANG der gikk dere i null

Nei. Fordi hvis du må fortelle noen om en film, kan man gå utifra at de ikke hadde sett den på eget initiativ. Han hadde altså ikke fått vite om filmen hvis ikke kameraten hans hadde fortalt han om den. Så han mistet 0 kr av potensielle 0 kr.

 

Dessuten er det like sannsynlig at dette er en kamerat som ikke liker å laste ned filmer, men som heller liker å ha dem i et fint cover å sette den på hylla når han er ferdig med den. Da er vi plutselig oppe i +100 kr.

Lenke til kommentar
så forteler du en kompis om den DRITBRA filmen, så går han hjem og laster den ned ... BANG der gikk dere i null

Nei. Fordi hvis du må fortelle noen om en film, kan man gå utifra at de ikke hadde sett den på eget initiativ. Han hadde altså ikke fått vite om filmen hvis ikke kameraten hans hadde fortalt han om den. Så han mistet 0 kr av potensielle 0 kr.

 

Dessuten er det like sannsynlig at dette er en kamerat som ikke liker å laste ned filmer, men som heller liker å ha dem i et fint cover å sette den på hylla når han er ferdig med den. Da er vi plutselig oppe i +100 kr.

 

men så har den kameraten en kamareat som elsker piratkopiering, og har et eget forum med 100 brukere som elsker de og ... så forteler han de til kameraten som fortelere de til de andre kameratene .. så nå er vi plutselig på 10.000kr minus ..

Lenke til kommentar
Jeg laster ned ulovlig dette er da ulovlig og er ikke lov.

 

Sorry for OT, men holdt på og le meg i hjel av den setningen der :p

Back to business: Ja jeg laster ned ulovlig, men helst gamle spill som man som regel ikke får tak i mer.

Syns det er idiotisk at samfunnet prøver og stoppe dette. De kommer aldri i verden til og klare det, nye hackere og delere vil lage nye downloadsider, og linker og alt som er, uten av samfunnet kan gjøre noe som helst. Syns heller de skulle brukt pengene, og ikke minst tiden på noe mer fornuftig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...