Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd ubuntu eller linux mint på 900?

 

Jeg har tenkt å legge inn Linux Mint på min når jeg får 2Gb RAM brikken min.

Har bare gode erfaringer med Linux Mint. Den har imponert meg noe enormt,

og jeg har av den grunn donert mine "Vista penger" dit. Føles mye bedre enn å gi de til M$.

 

Alt har fungert på de bærbare jeg har lagt den inn på, rett ut av boxen.

 

Har dog ikke hørt om noen som har lagt den inn på Eee. Tror det blir en grei sak.

Men den er jo basert på Ubuntu så det burde være mulig å trekke paralleller opp mot den om man får problemer.

 

Få høre om hvordan det går om du velger å prøve den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror jeg har kommet fram til at Eee 1000 er den som passer best for meg. Litt større tastatur enn 901 passer meg bra siden jeg skal skrive notater i forelesninger med den. Regner med den er veldig liten selv om det er den største Eee-utgaven. I hvertfall i forhold til en vanlig bærbar.

 

Tror jeg skal bestille fra clove.co.uk. Har kommet fram til at linux utgaven inkl frakt og mva kommer til å koste ca 4500kr. Er det noen snille sjeler som har erfaring med å kjøpe ting utenlands som kan sjekke at jeg har kommet fram til rett pris? Det blir ikke noe mer enn 4500 totalt? Har egentlig ikke råd til å kjøpe den, så hadde blitt krise om den ble enda dyrere. Ville derfor satt pris på om noen kunne dobbeltsjekket for meg. :)

 

Edit: Legger til regnestykket:

 

ASUS EEE PC 1000 - BLACK £314

+ Postage £32

= £346

 

346 britiske pund = 3561,37 NOK i følge Aftenpostens valutakalkulator.

 

Moms i tollen = 3561 * 1,25 = 4451

 

Altså, jeg må betale ca 4450 norske kroner inkludert frakt og toll/moms. Dette stemmer? :)

 

Du må sannsynligvis betale en hundre lapp eller to i tollgebyr, ellers ser alt riktig ut. :)

Lenke til kommentar
...346 britiske pund = 3561,37 NOK i følge Aftenpostens valutakalkulator.

 

Moms i tollen = 3561 * 1,25 = 4451

 

Altså, jeg må betale ca 4450 norske kroner inkludert frakt og toll/moms. Dette stemmer? :)

 

+postens tollbehandlingsgebyr på kroner 197 (for varer som koster over 1000 kroner. Varer kostende under 1000 kroner belastes med gebyr på 97 kroner, momsfrie varer er også gebyrfrie).

Lenke til kommentar
...

Forslag: Forsøk først å legge inn Mandriva Spring Edition 2008. Det har jeg lest flere steder at det skal gå rett ut av boksen. Og Mandriva er (var) en av de store distribusjonene innen Linux...

Det begynner å bli en stund siden sist gang jeg tok en dypdykk i eeeuser.com sine linux-forum (3 mnd?) men nettopp Mandriva Spring Edition 2008 var den første linux-distroen som kunne skryte av 100% eee-støtte. Det kan hende andre distroer har kommet etter i mellomtiden...

 

 

Uansett så er det forskjell på den "eee-støtten" du finner i vanlige distroer og den skreddersømmen asus har gjort med eee-xandros. Det merkes best på boot-tid, 25s fra power-on til du kan begyne å starte programmer er noe jeg nødig gir slipp på, da får det heller være at xandros er sært. Regn med en dobling av boot-tid ved bytte av distro men hvis du er dyktig kan du nok redusere det endel, jeg leste en tråd hvor en kar hadde presset boot-tiden på en standard linux distro ned mot det eee-xandros har ved å disable alt mulig rart av ting han ikke trengte.

 

 

 

 

Hvis ubuntu kommer som eee-skreddersydd distro og ikke bare med "støtte" skal jeg vurdere et bytte*. Inntil da fortsetter jeg med xandros. :)

 

 

*Det er noen år siden sist jeg installerte et OS bare for moro skyld. Tror winnt50b2 og redhat70 var det siste jeg la inn "bare for å prøve det ut".

Lenke til kommentar
Har bestemt meg for å prøve Ubuntu, men Xandros sin advanced mode var også mye bedre enn easy mode. Noen som har erfaringer med Ubuntu på 900?

 

Tenkte å oppgradere med mer plass og mer ram. Hvilket flashkort og rambrikke passer til Asus EEE 900?

 

 

Har bestemt meg for å prøve Ubuntu, men Xandros sin advanced mode var også mye bedre enn easy mode. Noen som har erfaringer med Ubuntu på 900?

 

Jeg lurer på det samme. Noen som har prøvd ubuntu eller linux mint på 900?

 

 

Jeg har lagt inn eeebuntu på min, og det fungerer utmerket. Følg denne gaiden for å legge det inn med en minnepinne. Det eneste problemet som jeg støtte på var at Shutdown ikke virket, men dette løses slik.

 

Når det gjelder Linux Mint burde vel gaiden for å legge det inn med minnepinne fungere, men kan ikke garantere noe.

 

atle.

Lenke til kommentar
Jeg har lagt inn eeebuntu på min, og det fungerer utmerket.

 

Hei Atle !

 

Når du skriver at det fungerer utmerket, hvor utmerket fungerer det da? (morro setning)

Tenker da på om f.eks virker alle Fn knapper etc. Kan du f.eks justere volum med Fn-F8/F9 og lys med Fn-F3/F4? Og kommer innstillingene frem på skjermen når du utfører de?

 

:)

Lenke til kommentar
Det merkes best på boot-tid, 25s fra power-on til du kan begyne å starte programmer er noe jeg nødig gir slipp på, da får det heller være at xandros er sært.

 

Det er noen år siden sist jeg installerte et OS bare for moro skyld. Tror winnt50b2 og redhat70 var det siste jeg la inn "bare for å prøve det ut".

 

Er helt enig med deg i at boot tiden på Xandros er bare hærlig, men den jo varer ikke særlig lenge.. ;)

 

Har du lyst til å forsøke noe VIRKELIG raskt kan du jo forsøke KolibriOS.

Den har en boot tid på 2-3 sekunder.

 

calendar_tinypad.gif

 

Ja du leste riktig. Du kan regne med boot tid på 2-3 sekunder på en moderne rask PC.

 

Den er bygget i helhet opp av maskin kode, noe som kanskje ikke var så uvanlig i 70-80 årene. Men denne er bygd opp som et moderne, grafisk, internet-kapabelt OS. Og de finnes de t ikke mange av inn den sjangeren. Og hele OS'et med applikasjonene som er levert med får plass på en god gammeldags 1,4Mb floppy.

 

Kanskje en liten grunn til å forsøke å installere et OS igjen (bare sånn for morro skyld)...?

 

Vet ikke hvordan denne fungerer på Eee.. Kunne jo vært morro å prøve..!? ;)

Lenke til kommentar

Hvilken strømkabel trenger jeg hvis jeg bestiller Eee 1000 fra Clove.co.uk? Regner med jeg ikke kan bruke den som følger med?

 

Edit:

 

post-17693-1218566945_thumb.jpg

 

Kan jeg bruke en slik en? Denne går fra veggen til et adapter som igjen har en ledning som går til eksterndisken min. Det står 2,5A -250V på den minste siden.

 

Edit2: Ser det står nevnt på siden 120 i denne tråden at en slik kabel skal fungere, men på kabelen det er bilde av der står nevnte skrift på motsatt side. Altså på den siden som settes i veggen. Har det noe å si? Eller er det akkurat samme kabel uavhengig av hvilken side dette står på?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Jeg har lagt inn eeebuntu på min, og det fungerer utmerket.

 

Hei Atle !

 

Når du skriver at det fungerer utmerket, hvor utmerket fungerer det da? (morro setning)

Tenker da på om f.eks virker alle Fn knapper etc. Kan du f.eks justere volum med Fn-F8/F9 og lys med Fn-F3/F4? Og kommer innstillingene frem på skjermen når du utfører de?

 

:)

 

Ja, alle Fn knappene fungerer utmerket. :-) Og ja du får OSD(On Screen Display) når du bruker de.

 

eeebuntu har egne kjerne spesielt tilpasset maskinen.

 

atlef.

Lenke til kommentar
Har valgt å beholde easy mode, men lagt til en ¨start meny¨ der jeg legger inn startknapper for programmer.

 

Du kan jo enkelt bytte mellom Advanced og Easy mode selv om du velger å åpne for Advanced mode på maskinen.

 

Men en Start knapp i Easy mode er en grei løsning som man kan legge inn.

 

Men det blir fort fullt nede på taskbar siden knappen tar litt plass.

Det kan man jo bedre litt på med å f.eks fjerne NumLock iconet i System tray'et.

For det trenger du vel absolutt ikke å ha der...?

 

Trykk Ctrl + Alt + T for å åpne terminal.

 

Skriv inn følgende der for å åpne filen startsimple.sh som er start scriptet til GUI'et:

sudo kwrite /usr/bin/startsimple.sh

 

Scroll ned til linje 51 til du finner linjen:

(sleep 3;: /usr/bin/keyboardstatus)&

 

Kommenter ut denne linjen med å skrive inn en # foran den.

 

Den blir da seende slik ut:

 

# (sleep 3;: /usr/bin/keyboardstatus)&

 

Start Eee på nytt og du har plutselig fått noen centimeter ekstra plass.

 

Og ønsker du å fjerne noen (eller alle) av de tre iconene helt til høyre

(Task manager, Tips og Logout) kan du gjøre det samme med filen toolbar2

 

Skriv inn følgende i Terminal:

sudo kwrite /etc/X11/icewm/toolbar2

 

kwrite åpner filen og du kan lett kommentere ut (#) de av de tre linjene du vil fjerne på samme måte som nevnt ovenfor.

 

Restart og du har plutselig masse mere plass til programmer som du kjører nede på linja..

 

:)

Lenke til kommentar

1,4Mb er jo mindre enn et gjennomsnittelig program jeg kjører på pcen min :\ Vet du noe om ytelsen? Og om den er kompitabel med noe særlig, eller om det er kun lagd for veldig veldig svake pcer med veldig veldig liten plass?

 

Edit:

 

Jeg prøvde det du skrev Nordgard, og jeg er ikke 100% sikker, for jeg husker ikke helt hva som var der før. Men det virker som det var kun språkikonet som ble borte hos meg. Jeg har Advanced mode tho.

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar
Det merkes best på boot-tid, 25s fra power-on til du kan begyne å starte programmer er noe jeg nødig gir slipp på, da får det heller være at xandros er sært.

25 sek burde ikke være noe problem med Arch + Slim + XCFE, men da blir det jo selvfølgelig en god del jobb for å få systemet opp og gå. Jeg kommer nok til å satse på noe sånt når jeg endelig for somlet meg til å kjøpe netbook. Noen som har erfaring med Arch + EEE forresten?

Lenke til kommentar
1,4Mb er jo mindre enn et gjennomsnittelig program jeg kjører på pcen min :\ Vet du noe om ytelsen? Og om den er kompitabel med noe særlig, eller om det er kun lagd for veldig veldig svake pcer med veldig veldig liten plass?

 

Edit:

 

Jeg prøvde det du skrev Nordgard, og jeg er ikke 100% sikker, for jeg husker ikke helt hva som var der før. Men det virker som det var kun språkikonet som ble borte hos meg. Jeg har Advanced mode tho.

 

Har ikke prøvd KolibriOs selv, men den skal være lynrask.

Den er vel mere en demo på hva man kan gjøre i asm enn en 100% distro...

Har du en gammel PC kan du jo teste den ut..

---

Oppskriften var for å få bedre plass under Easy mode..

:)

Lenke til kommentar

Sitter og tester ut en 900 16GB SSD nå, og tenkte å kjøpe en slik Eee-pc til faren min.

 

Men har noen spørsmål, sikkert ganske enkle:

 

1. 900-modellen virker noe treg med sine 900MHz. Hvilken prosessor vil 901-versjonen få (altså i mhz)?

 

2. Fungerer MSN Messenger f.eks.? (Vil ikke teste på denne siden det ikke er min).

 

3. Linux er vel mindre ressurskrevende, så antar det går raskere enn med XP?

Lenke til kommentar
Hvilken strømkabel trenger jeg hvis jeg bestiller Eee 1000 fra Clove.co.uk? Regner med jeg ikke kan bruke den som følger med?

 

Edit:

 

post-17693-1218566945_thumb.jpg

 

Kan jeg bruke en slik en? Denne går fra veggen til et adapter som igjen har en ledning som går til eksterndisken min. Det står 2,5A -250V på den minste siden.

 

Edit2: Ser det står nevnt på siden 120 i denne tråden at en slik kabel skal fungere, men på kabelen det er bilde av der står nevnte skrift på motsatt side. Altså på den siden som settes i veggen. Har det noe å si? Eller er det akkurat samme kabel uavhengig av hvilken side dette står på?

 

Jeg tok en tilfeldig ledning jeg fant, den kom fra en Sony CD-spiller, funker som bare pokker det :thumbup:

Endret av Hagen_san
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...