Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Det er sant, særlig hvis du får varen sendt som f. eks service/reperasjon eller gave. Min ble sendt som førstnevnte, så jeg tviler på at jeg får noe momstillegg, det er jo kjekt, men det gjelder å ikke ødelegge den!

Det er ingen problemer for deg om du må sende den tilbake.

For når du gjør det, beholder du bare kvitteringen på at du har sendt den ut,

og kan da vise frem den når den kommer tilbake. Helt grei skuring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å innstallere eeeXubuntu men jeg må si at det ikke er så lett for en ny Linux bruker..Er også noen glipp i guiden, særlig hvis du ikke har noe særlig begrep på hva man burde gjøre der og da og følger guiden til punkt og prikke.

 

Du kan jo og teste eeebuntu ved å følge denne installasjons-gaiden. Det er vel og mulig å bruke denne fremgangsmåten for de fleste iso filene som lastes ned.

 

atlef.

 

Takker for tipset, men jeg vil prøve å få til eeeXubuntu først :-) Jeg vet om en fyr som har fått det til på en 701 og han syns det funka knall nemlig.

 

 

 

Det er sant, særlig hvis du får varen sendt som f. eks service/reperasjon eller gave. Min ble sendt som førstnevnte, så jeg tviler på at jeg får noe momstillegg, det er jo kjekt, men det gjelder å ikke ødelegge den!

Det er ingen problemer for deg om du må sende den tilbake.

For når du gjør det, beholder du bare kvitteringen på at du har sendt den ut,

og kan da vise frem den når den kommer tilbake. Helt grei skuring.

 

 

Takker for opplysningen :-) Godt å vite selv om jeg ikke har noen tanker om å sende den tilbake!

 

 

 

_____________________

 

 

Har også lagd en topic angående et annet, men relatert problem nå:

 

eeeXubuntu problemer: nettverk/+drivere

 

Hadde vært fint om noen stakk innom og hjalp litt til :-) Går ikke videre før jeg vet hva jeg skal gjøre og det er litt kjipt : (

Lenke til kommentar

Det er ett bakgrunnsbilde per ¨hovedmeny¨ en skal kunne endre dem ved å erstatte eksisterende bilder i en spesifikk katalog med andre.

 

Browse (som i windows explorer) finnes i hovedmeny ¨work¨ eller hva den måtte hete på norsk, antar den kalles filbehandler eller noe slikt (kjører på en engelsk 900 og har ikke norske menyer)

 

Du vil se at katalogstruktur i Linux er noe anderledes enn i Windows, og det kan lønne seg å lære seg litt om UNIX katalogstruktur dvs / /home /usr /etc og så videre.

 

Men typiske brukerfiler (mine dokumenter, bilder etc) finner en lett med operativsystemets filbehandler under ´work¨ fanen (heter den arbeid på norsk?

 

Plugger en inn et SD kort, burde det dukke opp en katalog kalt D: a la Windows

 

Ellers kan vel Hjelp knappen øverst til høyre gi pekepinner på bruken av grensesnittet?

Lenke til kommentar

Og,

har benyttet ulike Linux distribusjoner på forskjellige maskiner i flere år, men på min 900 har jeg valgt å beholde default Xandros installasjon.

Til mitt bruk ser jeg ingen grunn til å endre på Asus´ EEE filosofi :-)

 

Har riktignok lagt inn en startmeny og mulighet for å installere programmer fra andre Xandros´ og Debian programbanker, men har ikke følt det store behovet for store endringer siden jeg fikk maskinen i mai.

 

Har installert Picasa, Kcontrol, KeePassX, Abiword under startmenyen og kan konfiurere startmenyen med ICEMC, men har valgt å beholde standard Xandros og ikke engang starte opp standard KDE desktop (det som kalles advanced mode).

 

Works for me.

Klart at andre ønsker andre ting så det er jo bra at mulighetene er mange med linux.

Lenke til kommentar

Har tenkt å handle en eee 900 i starten av neste uke. Er det noen som har en god guide for installering av f.eks eeeXubuntu?

 

Har tenkt å få inn hvertfall Half-Life og CS 1.6 på maskinen, og lurer derfor på om jeg faktisk kan kjøre disse i Xandros? Eller må jeg installere en eee-tilpasset ubuntu-versjon?

 

edit:

 

Er dette et såkalt 6 cell-batteri? Noen som har skaffet seg slike batterier til eee PC'n sin?

 

http://cgi.ebay.com/10400mAh-BATTERY-FOR-A...1QQcmdZViewItem

Endret av razh0r
Lenke til kommentar

Noen som vet om 901 er kraftig nok til å "ta opp video" med web-cam'en?

Bruker XP, og har prøvd et par programmer. Ukomprimert video går bra, men når jeg begynner å klusse med å ta opp og komprimere, så blir det bare ball.

Er det rett og slett for lite kraft, eller skal dette gå glatt?

Lenke til kommentar
Har tenkt å få inn hvertfall Half-Life og CS 1.6 på maskinen, og lurer derfor på om jeg faktisk kan kjøre disse i Xandros? Eller må jeg installere en eee-tilpasset ubuntu-versjon?

Hvorfor tror alle at den orginale Linux distroen som er levert med Eee ikke kan brukes på samme linje som alle de andre. Den er vel muligens den distroen som er mest tilpasset maskinen. Fordi om noen allerede linux-bevandrede brukere legger inn sin egen distribusjon eller prøver å lage en egen Eee distro, betyr ikke det at den orginale ikke fungerer.

 

Siden du har tilgang til Terminal kan du gjøre nesten hva du vil i Linux under alle distroer. Det at Xandros har valgt å gi den et letthåndterlig og forenklet skall, betyr slettes ikke at den er dårlig.

 

Asus Eee er en Netbook med en litt svak prossessor og ikke verdens raskeste disk.

Den har absolutt sine begrensninger. Har du krav utover de vil du nok bli skuffet.

Lenke til kommentar

Jeg fikk hentet min kjære eee 1000 linux-edition i går :)

Herlig maskin.

Bare en ting jeg lurer på. Hvordan endrer jeg språkinstillingene?

Mesteparten av programmene er på engelsk, men noen ting, som f.eks trådløs oppkobling er på kinesisk...

Alle bruksanvisningene som fulgte med er også kinesiske, så jeg finner ikke så mye hjelp der.

Lenke til kommentar

Det spørsmålet er blitt spurt mange ganger før ;)

 

Norsk tasteoppsett:

- Trykk Ctrl + Alt + T for å få opp kommandovinduet

- Skriv kcontrol

- Gå innpå Peripheral devices, Keyboard layout

- Velg norsk som språk, og slett språket som står der

 

Om du har på Easy Mode så vil språket reset'e seg hver gang du skrur av/på (i alle fall på 901 20G) så det du må gjøre da er å gå inn på der du stiller på språk, så tar du å trykker på opp/ned -knappen på språklisten for de som er valgt 1 gang, så trykker du apply. There you go. Men om du har på Advanced Mode så resetter det seg ikke. God knows why.

Lenke til kommentar
Har tenkt å få inn hvertfall Half-Life og CS 1.6 på maskinen, og lurer derfor på om jeg faktisk kan kjøre disse i Xandros? Eller må jeg installere en eee-tilpasset ubuntu-versjon?

Hvorfor tror alle at den orginale Linux distroen som er levert med Eee ikke kan brukes på samme linje som alle de andre. Den er vel muligens den distroen som er mest tilpasset maskinen. Fordi om noen allerede linux-bevandrede brukere legger inn sin egen distribusjon eller prøver å lage en egen Eee distro, betyr ikke det at den orginale ikke fungerer.

 

Siden du har tilgang til Terminal kan du gjøre nesten hva du vil i Linux under alle distroer. Det at Xandros har valgt å gi den et letthåndterlig og forenklet skall, betyr slettes ikke at den er dårlig.

 

Asus Eee er en Netbook med en litt svak prossessor og ikke verdens raskeste disk.

Den har absolutt sine begrensninger. Har du krav utover de vil du nok bli skuffet.

 

Det siste du nevner er jeg såklart 100% bevisst over. Maskinen har likevel ikke noe problem å kjøre gamle spill.

 

Det jeg har konkludert med etter å ha lest gjennom ca. hele tråden; og på diverse andre forum er at installering av andre distroer fungerer best for folk. Dette fordi Xandros er litt vel for tilpasset og veldig begrenset (etter det jeg har lest). Om noen har guider for installering av f.eks Half-Life på Xandros hadde dette vært toppers!

Lenke til kommentar
Det jeg har konkludert med etter å ha lest gjennom ca. hele tråden; og på diverse andre forum er at installering av andre distroer fungerer best for folk. Dette fordi Xandros er litt vel for tilpasset og veldig begrenset (etter det jeg har lest). Om noen har guider for installering av f.eks Half-Life på Xandros hadde dette vært toppers!

 

nå er nok de mest høylytte brukerne av disse maskinene folk som kan litt over gjennomsnittet om datamaskiner, og disse har nok sine favoritt-os og ønsker å fortsette å bruke dem. med andre ord, det en får inntrykk av her og på andre forum om disse maskinene er nok bare toppen av ett isfjell som ikke ser poenget med å gjøre noe med maskinen slik den kommer ut av boksen.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Har nå testet eee 1000 40gb SSD linux versjonen og er meget godt fornøyd. Jeg merker at den er en god del større en min tideligere eee 900, men jeg syns det er verdt det i form av større skjerm og tastatur. Teksten på 900 ble ofte for smått, slik at øyenene mine slet med å lese bokstavene, på 1000 har jeg ingen problemer. Det er utrolig hva 1,3" på skjermen har å si.. Tastaturet er MYE bedre. Feiltastingen fra 900 er helt bort og touch går som en drøm. Dessuten så er enter tasten vanlig størrelse!

 

Batteriet er overlegent 900. Med pcen på power-savingen mode(som faktisk er nok til å se youtube filmer, surfe raskt osv) var den i over 6 timer med surfing. Dette er over dobbelt så lenge som 900(versjonen med 5800mah, den som selges i norge er vel 4400mah?). Pcen generer meget like varme og er mye kaldere enn 900.

 

Jeg har et par ting som trekker litt ned og det er at viften går ofte, men den er rimelig stille. Faktisk så går viften oftere her enn på 900, noe jeg syns er rart. Jeg sikker på at en BIOS oppdatering fikser dette. Lokket på pcen er glossy og tiltrekker seg MEGET for fingeravtrykk.

 

Etter min menig er dette den ultimate mini-pcen, skjerm og tastatur er såpass stort at den er behagelig å bruke(i motsetning til 900), dessuten er batteritiden bedre enn alle andre(MSI Wind varer bare i 2,5t).

 

Legger med et par bilder av saken :)

post-38450-1218294199_thumb.jpg

post-38450-1218294237_thumb.jpg

post-38450-1218294257_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har nå testet eee 1000 40gb SSD linux versjonen og er meget godt fornøyd. Jeg merker at den er en god del større en min tideligere eee 900, men jeg syns det er verdt det i form av større skjerm og tastatur. Teksten på 900 ble ofte for smått, slik at øyenene mine slet med å lese bokstavene, på 1000 har jeg ingen problemer. Det er utrolig hva 1,3" på skjermen har å si.. Tastaturet er MYE bedre. Feiltastingen fra 900 er helt bort og touch går som en drøm. Dessuten så er enter tasten vanlig størrelse!

 

Batteriet er overlegent 900. Med pcen på power-savingen mode(som faktisk er nok til å se youtube filmer, surfe raskt osv) var den i over 6 timer med surfing. Dette er over dobbelt så lenge som 900(versjonen med 5800mah, den som selges i norge er vel 4400mah?). Pcen generer meget like varme og er mye kaldere enn 900.

 

Jeg har et par ting som trekker litt ned og det er at viften går ofte, men den er rimelig stille. Faktisk så går viften oftere her enn på 900, noe jeg syns er rart. Jeg sikker på at en BIOS oppdatering fikser dette. Lokket på pcen er glossy og tiltrekker seg MEGET for fingeravtrykk.

 

Etter min menig er dette den ultimate mini-pcen, skjerm og tastatur er såpass stort at den er behagelig å bruke(i motsetning til 900), dessuten er batteritiden bedre enn alle andre(MSI Wind varer bare i 2,5t).

 

Legger med et par bilder av saken :)

 

 

og hvor kan man gaa til anskaffelse av dette vidunderet?: ) er det jeg sliter med, ingen av pcene er inne pa nettbuttikker og nesten ingen er kommet til norge. hjelp meg.

 

legg ut linker folkens, er saa irriterende og lese noen som har pcen men ikke vil vaere saa snill aa hjelpe andre folk! legg ut link :D

Endret av wantlol2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...