Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Tingen er ikke bare det å lære seg nordgard, men for meg, og også andre tipper jeg, er det et problem at vi ikke får kjørt alle programmene som vi er vandt med fra Windows. Som f. eks herifra så vet jeg ikke om jeg orker strevet med å innstallere gamle DOS spill osv. i og med at det er såpass mye nytt å lære seg. Regner med at alt går på Linux, men det er mye jobb kontra bare å kjøre en setup som i Windows. Jeg er fullstendig klar over at det faktisk er enklere å bruke sudo i terminal til tider, men mange av oss har ikke noe virkelighetsbilde over hvordan Linux fungerer, og da blir det fort mye vanskeligere. F. eks er det mye annerledes å innstallere. Jeg har innstallert Opera på min Asus Eee 901 20G som nå kjører Xandros på Advanced mode, men jeg må allikevel kjøre det så det kommer opp et .sh vindu og noe andre greier som jeg må inn på først :s

 

Jeg blir litt dyttet mot XP lite når jeg må drive mye med OSet. Det som er tingen er at ofte er Linux, nemlig for de som driver med Linux, og ikke de som bare vil få det til fungere med engang. Og da særlig de OSene som er spesiallagde for Eee : \

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel mindre harddisk der, men ikke så viktig for meg. Linux skal inn uansett!

 

Om pris er avgjørende ville jeg ha prøvd å bestille den i USA hos RB.

Det har hos endel hatt en billigere avsluttning enn hos andre selgere.

Men vet ikke om de har på lager, eller om det fortsatt fungerer,

men det kan kanskje være verdt et forsøk... (se lengre bak i tråden)

 

Og skal du ha Linux på den ville jeg ha kjøpt den med det fra starten av.

 

:)

Lenke til kommentar

RB? Nå vet ikke jeg hvilken gruppe RB tilhører, men vil helst kjøpe fra et skikkelig firma og ikke fra en privatperson.

 

Hvorfor ha linux på fra starten av? Har ikke tenkt å kjøre det medfølgene OS-et, men legge inn Ubuntu elns. uansett. Vil derfor tro at det er det samme hva jeg velger sett bort fra harddiskløsningene.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kunne trenge litt hjelp fra noen med erfaring fra Xandros.

 

Har en 900 som jeg nylig la inn Advanced Mode på. Prøvde nøye å følge oppskriften på første side. Det eneste valget jeg får i "Log Out Xandros Session"-boksen er "Log out". Knappene "Shut down" og "Restart" er grå og ikke klikkbare. Jeg trodde også at det skulle være en 4. knapp for å velge å starte opp i Easy Mode. Slik knapp har jeg altså ikke.

 

Noen som vet hva som skal til for å kurere denne?

 

Jeg har også innstallert aMSN. Men klarer ikke å få logget på. Det går fint med Pidgin. Maskinen er ellers på nett. Har også forsøkt den på nett på utsiden av firewall, men uten at det hjalp.

 

Noen som vet om dette er en kjent feil, eventuelt hva som er løsningen?

Lenke til kommentar
Tingen er ikke bare det å lære seg nordgard, men for meg, og også andre tipper jeg, er det et problem at vi ikke får kjørt alle programmene som vi er vandt med fra Windows. Som f. eks herifra så vet jeg ikke om jeg orker strevet med å innstallere gamle DOS spill osv. i og med at det er såpass mye nytt å lære seg.
Gjennom dosbox naturligvis, like greit som på XP. Problemet er knyttet til Xandros, hadde Asus valgt mainstream linux distribusjon hadde det vært trivielt. Det begyner å bli rimelig enkelt å legge inn hva det skal være av linux distribusjoner på eeepc nå, så vurder om du skal installere en av de store.
Hvorfor ha linux på fra starten av?
Fordi det er billigere vel :tease:
Hei!

 

Kunne trenge litt hjelp fra noen med erfaring fra Xandros.

 

Har en 900 som jeg nylig la inn Advanced Mode på. Prøvde nøye å følge oppskriften på første side. Det eneste valget jeg får i "Log Out Xandros Session"-boksen er "Log out". Knappene "Shut down" og "Restart" er grå og ikke klikkbare. Jeg trodde også at det skulle være en 4. knapp for å velge å starte opp i Easy Mode. Slik knapp har jeg altså ikke.

 

Noen som vet hva som skal til for å kurere denne?

Se om disse skjermskuddene hjelper deg:

http://eeehacking.blogspot.com/2008/01/advanced-mode.html

Jeg har også innstallert aMSN. Men klarer ikke å få logget på. Det går fint med Pidgin. Maskinen er ellers på nett. Har også forsøkt den på nett på utsiden av firewall, men uten at det hjalp.

 

Noen som vet om dette er en kjent feil, eventuelt hva som er løsningen?

Ser ut til å være et kjent problem knyttet til Xandros versjonen, se om denne fiksen hjelper:

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=342155

Lenke til kommentar
RB? Nå vet ikke jeg hvilken gruppe RB tilhører, men vil helst kjøpe fra et skikkelig firma og ikke fra en privatperson.

RB er et firma i USA. RB sine egne websider finner du her, men det er like lett å handle fra de via eBay. De har solgt over 50 maskiner bare til Norge. Søk på de her i tråden så finner du ut hvorfor det kan lønne seg.

 

 

Hvorfor ha linux på fra starten av? Har ikke tenkt å kjøre det medfølgene OS-et, men legge inn Ubuntu elns. uansett. Vil derfor tro at det er det samme hva jeg velger sett bort fra harddiskløsningene.

Sant nok. Kanskje ikke mange som tenker som meg..!? For meg betyr det litt at jeg kjøper en maskin med Linux på. Windows laptop'er med OS som jeg bare har slettet har jeg kjøpt nok av. Endelig fikk jeg mulighetene til et valg og kunne kjøpe en maskin med Linux lagt inn fra produsenten. Da ville iallefall ikke jeg la den muligheten gå fra meg. For en ting er jeg sikker på. Asus teller hvor mye de selger av hver enkelt. Og dette var mitt bidrag... For - å gi din stemme til motparten er det samme som å gi to minus-stemmer til det du egentlig hadde tenkt å stemme. ;D

 

Men det viktigste av alt - er at du slipper å pirke av Windows logoen. ;)

Lenke til kommentar
Kunne trenge litt hjelp fra noen med erfaring fra Xandros.

 

Har en 900 som jeg nylig la inn Advanced Mode på. Prøvde nøye å følge oppskriften på første side. Det eneste valget jeg får i "Log Out Xandros Session"-boksen er "Log out". Knappene "Shut down" og "Restart" er grå og ikke klikkbare. Jeg trodde også at det skulle være en 4. knapp for å velge å starte opp i Easy Mode. Slik knapp har jeg altså ikke.

Hmm.. Er litt usikker på hva du mener. Har du fått lagt inn Advanced mode, eller har du bare forsøkt å gjøre det.

Jeg er ingen direkte expert på Xandros men rart om det skal stoppe oss ;) fra å hjelpe deg..

Lenke til kommentar
er det et problem at vi ikke får kjørt alle programmene som vi er vandt med fra Windows.
Det er vel egentlig bare en vane og ikke et problem. For - Nei... du kan oftest ikke kjøre de programmene som du er vant til. For de er vel Windows programmer, og nå kjører du Linux.

 

Du må derfor ofte lete opp tilsvarende programmer som er laget for Linux.

Men det finner du i nesten alle tilfeller.

 

det er mye jobb kontra bare å kjøre en setup som i Windows. Jeg er fullstendig klar over at det faktisk er enklere å bruke sudo i terminal til tider, men mange av oss har ikke noe virkelighetsbilde over hvordan Linux fungerer, og da blir det fort mye vanskeligere.
Ja, måten ting innstallasjon er nok noe anderledes. Men det er bare sånn det gjøres i Linux. Ikke lås deg fast i hvordan det gjøres i Windows. Tenk litt nytt.

 

Riktignok har de fleste store distroer nå begynnt med prefabrikerte installasjons rutiner, slik at du her bare velger fra en liste hva du vil installere, og poff så blir det installert, men vil du ha noe som ikke finnes på lista så må Terminal frem og kommandoene skrives inn der. Men da får du oftest godt forklart hva du skal skrive inn fra produsenten av programmet. Og har du ikke noen skrivefeil vil jeg påstå at det ofte går greit for amatører å legge inn også de litt sære programmene.

 

Jeg blir litt dyttet mot XP lite når jeg må drive mye med OSet.

Da må jeg si litt som Karius og Baktus... Nei Huff og huff da... ;)

 

Forslag: Forsøk først å legge inn Mandriva Spring Edition 2008. Det har jeg lest flere steder at det skal gå rett ut av boksen. Og Mandriva er (var) en av de store distribusjonene innen Linux...

Lenke til kommentar
Kunne trenge litt hjelp fra noen med erfaring fra Xandros.

 

Har en 900 som jeg nylig la inn Advanced Mode på. Prøvde nøye å følge oppskriften på første side. Det eneste valget jeg får i "Log Out Xandros Session"-boksen er "Log out". Knappene "Shut down" og "Restart" er grå og ikke klikkbare. Jeg trodde også at det skulle være en 4. knapp for å velge å starte opp i Easy Mode. Slik knapp har jeg altså ikke.

Hmm.. Er litt usikker på hva du mener. Har du fått lagt inn Advanced mode, eller har du bare forsøkt å gjøre det.

Jeg er ingen direkte expert på Xandros men rart om det skal stoppe oss ;) fra å hjelpe deg..

 

Har lagt inn Advanced Mode, mn det ser jo ikke riktig ut når jeg ikke har mulighet til å velge "Shutdown" eller "Restart", kun "Log out". Kanskje jeg bare skal avinnstallere "advaced-desktop-eeepc", og forsøke med å innstallere om igjen....

Lenke til kommentar
RB? Nå vet ikke jeg hvilken gruppe RB tilhører, men vil helst kjøpe fra et skikkelig firma og ikke fra en privatperson.

RB er et firma i USA. RB sine egne websider finner du her, men det er like lett å handle fra de via eBay. De har solgt over 50 maskiner bare til Norge. Søk på de her i tråden så finner du ut hvorfor det kan lønne seg.

 

 

Hvorfor ha linux på fra starten av? Har ikke tenkt å kjøre det medfølgene OS-et, men legge inn Ubuntu elns. uansett. Vil derfor tro at det er det samme hva jeg velger sett bort fra harddiskløsningene.

Sant nok. Kanskje ikke mange som tenker som meg..!? For meg betyr det litt at jeg kjøper en maskin med Linux på. Windows laptop'er med OS som jeg bare har slettet har jeg kjøpt nok av. Endelig fikk jeg mulighetene til et valg og kunne kjøpe en maskin med Linux lagt inn fra produsenten. Da ville iallefall ikke jeg la den muligheten gå fra meg. For en ting er jeg sikker på. Asus teller hvor mye de selger av hver enkelt. Og dette var mitt bidrag... For - å gi din stemme til motparten er det samme som å gi to minus-stemmer til det du egentlig hadde tenkt å stemme. ;D

 

Men det viktigste av alt - er at du slipper å pirke av Windows logoen. ;)

 

Takk for linken. Der var jo faktisk 1000H billigere enn 901-utgavene.

 

Jeg skal love deg at jeg også tenker slik. Dette var en av grunnene til at jeg i utgangspunktet ville ha Eee. Jeg kan derimot strekke meg til å kjøpe Windows-utgaven pga økonomien. Dette rett og slett fordi jeg er en fattig student, som egentlig kun har penger nok til Asus Eee900 her til lands. Når jeg fant ut at den hadde store mangler måtte jeg jo naturlig nok begynne å se litt opp i prisklassene og litt til andre land. Det at jeg nå sniffer på litt dyrere utgaver gjør at jeg kanskje blir nødt til å velge bort linux for denne gang, men det skjærer meg i hjertet. Jeg kan love deg at hvis jeg velger en med Windows på, så skal jeg gjøre opp for meg senere i forhold til linux.

 

Jeg har kjøpt mye datagreier på nettet, men jeg tror aldri jeg har slitt sånn med hva jeg skal ha som jeg gjør nå. Hadde tatt MSI Wind hvis det ikke var for at den fungerte dårlig med linux.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Usikker på om folk har fått med seg, men jeg er klar over at man får tilsvarende og i tilfeller bedre programmer til Linux, og at Linux er kjappere for svake pcer osv. Er bare det at jeg nevner at det er ikke så rart at folk dras mot Windows pga. det er såpass enkelt iforhold til Linux. Men jeg tror nok at jeg kanskje beholder Xandros en stund til. Jeg er ikke helt keen på å prøve ut et Eee-LinuxOS som ikke er helt stabilt med tanke på drivere osv. ennå :)

Lenke til kommentar
Har lagt inn Advanced Mode, mn det ser jo ikke riktig ut når jeg ikke har mulighet til å velge "Shutdown" eller "Restart", kun "Log out". Kanskje jeg bare skal avinnstallere "advaced-desktop-eeepc", og forsøke med å innstallere om igjen....

 

Ja, Du kan jo forsøke å avinstallere det og så legge det inn på nytt.

Jeg valgte denne metoden på min 901, som også funker helt fint på 701 og 900 også.

 

Trykk Ctrl + Alt + T for å åpne Terminal.

 

Skriv inn hver av disse kommando linjene og trykk Enter etter hver linje.

wget http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos/key.asc

sudo apt-key add key.asc

rm key.asc

 

Dette laster ned key.asc fra download.tuxfamily.org som er en sikkerhets nøkkel for å sjekke etter at de pakkene vi senere skal laste ned er de riktige.

 

Fortsett med å skrive inn følgende i Terminal:

sudo kwrite /etc/apt/sources.list

 

Dette åpner filen /etc/apt/sources.list i programmet kwrite

 

Gå over til kwrite og legg inn en ny linje helt nederst i filen hvor du skriver følgende:

deb http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos p701 main

 

Lagre filen og steng kwrite.

Du har nå lagt inn internett adressen til hvor pakke systemet til Eee kan hente program pakkene vi trenger.

 

Skriv så inn følgende i Terminal (press Enter etter hver linje):

sudo apt-get update

sudo apt-get install advanced-desktop-eeepc

 

Svar Y når den spør om du ønsker å laste ned pakkene.

 

Etter at pakkene er lastet ned er du ferdig.

 

Trykk på Power knappen på Eee og dialog boxen vil komme frem.

 

Der kan du velge "Full Desktop" helt til venstre.

 

Klikk på den og X server vil da startes på nytt

og forhåpentlig vis da i Advanced mode.

 

Den eneste tingen jeg kan tenke meg som kan kludre til det er skrivefeil.

Jeg hadde selv en her nå som jeg har rettet opp ;)

Sjekk etter at du har skrevet riktig.

 

:)

Endret av nordgard
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å prøve Ubuntu, men Xandros sin advanced mode var også mye bedre enn easy mode. Noen som har erfaringer med Ubuntu på 900?

 

Tenkte å oppgradere med mer plass og mer ram. Hvilket flashkort og rambrikke passer til Asus EEE 900?

Endret av Johnx
Lenke til kommentar
Tenkte å oppgradere med mer plass og mer ram. Hvilket flashkort og rambrikke passer til Asus EEE 900?

2GB RAM:

Kingston 2048MB DDR2 PC5300 SODIMM

667MHz, CL5, non-ECC, 200pins

 

- 1 stk av disse skulle passe helt perfekt..

 

Koster f.eks 313,- på mpx. Har ikke sjekket pris hos andre.

Er en utrolig billig oppgradering synes jeg.

Lenke til kommentar

Tror jeg har kommet fram til at Eee 1000 er den som passer best for meg. Litt større tastatur enn 901 passer meg bra siden jeg skal skrive notater i forelesninger med den. Regner med den er veldig liten selv om det er den største Eee-utgaven. I hvertfall i forhold til en vanlig bærbar.

 

Tror jeg skal bestille fra clove.co.uk. Har kommet fram til at linux utgaven inkl frakt og mva kommer til å koste ca 4500kr. Er det noen snille sjeler som har erfaring med å kjøpe ting utenlands som kan sjekke at jeg har kommet fram til rett pris? Det blir ikke noe mer enn 4500 totalt? Har egentlig ikke råd til å kjøpe den, så hadde blitt krise om den ble enda dyrere. Ville derfor satt pris på om noen kunne dobbeltsjekket for meg. :)

 

Edit: Legger til regnestykket:

 

ASUS EEE PC 1000 - BLACK £314

+ Postage £32

= £346

 

346 britiske pund = 3561,37 NOK i følge Aftenpostens valutakalkulator.

 

Moms i tollen = 3561 * 1,25 = 4451

 

Altså, jeg må betale ca 4450 norske kroner inkludert frakt og toll/moms. Dette stemmer? :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Har fått meg EEE 900 nå. Genial liten sak, veldig fonøyd med taster, størrelse og kvalitet. Men, linux kan jeg IKKE. Hadde redhat på en pc for 4-5år siden. Men alt er glemt. Klarer ikke oppdatere firefox så jeg kan installere fireFTP (FTPklient) Klarer heller ikke legge inn NVU (WYSIWUG editor) Dette er to programmer jeg MÅ ha. Hva er løsningen? Beklager et litt dumt spørsmål, men er sliten i hodet av å prøve å installere noe som helst på denne lille saken.

Forsøkte med FireFTP, tydeligvis beregnet for Firefox 3. Du kan (når en bruker ¨get extensions¨ i firefox 2) velge en eldre variant av fireftp som kan innstaleres på EEE´ens Firefox versjon.

 

VNU installerte jeg ved å åpne en terminal (ctrl-alt-t) skrive ¨sudo synaptic¨ og lete etter vnu fra listen over programmer som dukket opp.

Som en ser er vnu installert på en 900 med easy mode. Dette er en versjon for Xandros, vet ikke om den passer til ditt bruk

 

eepcscreenshot1.jpg

 

Har valgt å beholde easy mode, men lagt til en ¨start meny¨ der jeg legger inn startknapper for programmer.

 

Har lagt til noen ¨programpakkebanker¨ i tillegg til de som er lagt inn som standard fra Asus.

Oppskriften har jeg funnet på engelske eee forum.

Endret av Farscape2005
Lenke til kommentar
Har lagt inn Advanced Mode, mn det ser jo ikke riktig ut når jeg ikke har mulighet til å velge "Shutdown" eller "Restart", kun "Log out". Kanskje jeg bare skal avinnstallere "advaced-desktop-eeepc", og forsøke med å innstallere om igjen....

 

Ja, Du kan jo forsøke å avinstallere det og så legge det inn på nytt.

Jeg valgte denne metoden på min 901, som også funker helt fint på 701 og 900 også.

 

Trykk Ctrl + Alt + T for å åpne Terminal.

 

Skriv inn hver av disse kommando linjene og trykk Enter etter hver linje.

wget http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos/key.asc

sudo apt-key add key.asc

rm key.asc

 

Dette laster ned key.asc fra download.tuxfamily.org som er en sikkerhets nøkkel for å sjekke etter at de pakkene vi senere skal laste ned er de riktige.

 

Fortsett med å skrive inn følgende i Terminal:

sudo kwrite /etc/apt/sources.list

 

Dette åpner filen /etc/apt/sources.list i programmet kwrite

 

Gå over til kwrite og legg inn en ny linje helt nederst i filen hvor du skriver følgende:

deb http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos p701 main

 

Lagre filen og steng kwrite.

Du har nå lagt inn internett adressen til hvor pakke systemet til Eee kan hente program pakkene vi trenger.

 

Skriv så inn følgende i Terminal (press Enter etter hver linje):

sudo apt-get update

sudo apt-get install advanced-desktop-eeepc

 

Svar Y når den spør om du ønsker å laste ned pakkene.

 

Etter at pakkene er lastet ned er du ferdig.

 

Trykk på Power knappen på Eee og dialog boxen vil komme frem.

 

Der kan du velge "Full Desktop" helt til venstre.

 

Klikk på den og X server vil da startes på nytt

og forhåpentlig vis da i Advanced mode.

 

Den eneste tingen jeg kan tenke meg som kan kludre til det er skrivefeil.

Jeg hadde selv en her nå som jeg har rettet opp ;)

Sjekk etter at du har skrevet riktig.

 

:)

 

Takker for hjelpen, Nordgard!

 

Jeg hadde allerede gått til det store steget å innstallere fra "null" igjen. Og fikk det så til å virke. Men forklaringen din var til stor hjelp når det gjelder å skjønne hva man egentlig gjør.

 

Linken din angående aMSN var også til stor hjelp. Fant jo ut at aMSN var sluttet å virke for de fleste. Det var nødvendig med helt ny versjon for å få den til å kjøre, aMSN 0.97.2-1, så nå kjører det programmet også her.

 

Mistenker parallelle forsøk med å få Advanced Desktop og aMSN til å funke samtidig til å være opphavet til problemene jeg hadde med Advanced Desktop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...