Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje noen ønsker seg et batteri ekstra eller fikk kjøpt en av de første maskinene med bare 4400 mAh (900-modellen).

 

Uansett ville jeg gått for et batteri som var større hvis man først skal handle.

Sitteer btw. og surfer på 1000H på ferie. Genial maskin; langt bedre enn 900 med tanke på skrift og liknende på skjermen og det trådløse nettverkskortet er virkelig forbedret. Tok med meg et usb n-kort som skal være noe av det beste, men stort sett holder det med det innebygde. Signalstyrken er omtrent lik.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har mottatt min EEE i dag og skriver denne posten med min sorte Asus EEE 900 med Xandros. Takk til Posten som sent men sikkert leverer pakkene såvidt under en uke selv ut til fjerne Finnmark. :p

 

Mine observasjoner så langt:

 

Mye PC for pengene.

Tastaturet er uvant å bruke men har ikke noen problemer å bruke touch sett bort fra at jeg leter litt etter shift knappen og misser noen taster.

1.3 mega pixel kamera er bra.

Xandros er godt tilpasset maskinvaren. Kjapt og greit OG PÅ NORSK i motsetning til Linpus på Acer Aspire One. :p Men jeg kommmer ikke til å beholde Xandros, ønsker en mer normal distribusjon med mer oppdaterte pakker. Xandros kommer med Firefox 2.0.0.11 mens det er kommet mange sikkerhetsoppdateringer fram til 2.0.0.16. Dessuten er det nyttg med zoom egenskapene i Firefox 3 på en så liten skjerm.

Det ser ut til at jeg har 4400 batteriet, er ikke sikker på batterilevetiden enda. :/

Skjermoppløsning og lysstyrke ser ut til å være riktig for en så liten og rimelg maskin (8.9 tommer).

 

Dette er kanskje gammelt nytt med tanke på at det er mange som bestiller nyere modeller fra utlandet, men jeg synes dette var en vldig god invistering til 2600.- og den kommer ikke på noen måte å erstatte hovedmaskinen, men jeg har en følelse av at hovedmaskinen vil få mye mindre oppmerksomhet en stund framover.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Doh. Glemte å nevne at høytalerene er overraskende gode til å sitte i en så liten maskin.

 

Som nevnt mange steder så er tastaturet svakheten med denne maskinen, men jeg skal gi den noen uker for jeg gjør opp min endelige konklusjon. 901 har visst litt større dimensjoner men tilgjengjeld større rom til ett bedre tastatur.

Lenke til kommentar
Doh. Glemte å nevne at høytalerene er overraskende gode til å sitte i en så liten maskin.

 

Som nevnt mange steder så er tastaturet svakheten med denne maskinen, men jeg skal gi den noen uker for jeg gjør opp min endelige konklusjon. 901 har visst litt større dimensjoner men tilgjengjeld større rom til ett bedre tastatur.

Hvor sitter høyttalerne på 900en? Jeg har en 701 og der sitter de ved siden av skjermen men siden skjermen nå fyller hele lokket må høyttalerne ha fått ny plassering?

Lenke til kommentar
...

Xandros Linux som fulgte med fikk kortvarig levetid. Den ville ikke logge inn på det trådløse nettverket vårt (WPA-PSK beskyttelse)...

Jeg har brukt en 701 med xandros i et halvt år nå og trådløs-biten er vel der jeg har oppdaget flest bugs/designfeil osv. Siden det tross alt fungerer(også med WPA-PSK) har jeg ikke byttet OS men hvor mye bedre er wlan under ubuntu? Hvor lang er lista over feil og mangler der?

Lenke til kommentar
Hvor sitter høyttalerne på 900en? Jeg har en 701 og der sitter de ved siden av skjermen men siden skjermen nå fyller hele lokket må høyttalerne ha fått ny plassering?

Høytalerene sitter på undersiden i område rundt der fremre støtteføtter sitter. Lyden endrer seg ikke så dramatisk om man har maskinen på fanget eller flatt underlag. Trolig fordi lyden vandrer lett gjennom plastikk-chassis'et.

Lenke til kommentar
Doh. Glemte å nevne at høytalerene er overraskende gode til å sitte i en så liten maskin.

 

Som nevnt mange steder så er tastaturet svakheten med denne maskinen, men jeg skal gi den noen uker for jeg gjør opp min endelige konklusjon. 901 har visst litt større dimensjoner men tilgjengjeld større rom til ett bedre tastatur.

Hvor sitter høyttalerne på 900en? Jeg har en 701 og der sitter de ved siden av skjermen men siden skjermen nå fyller hele lokket må høyttalerne ha fått ny plassering?

 

Mener å huske at de sitter under i front. Kan ikke sjekke akkurat nå..

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg en eee 901 snart.... Hvordan er det med pris forskjell med xp og linux? Og når kan jeg forvente å få kjøpt denne i en norsk butikk

Windows XP legger på 5-600 kroner på prisen når man sammenligner Asus EEE 900 16G med Windows XP eller Xandros. Tilsvarende for Acer Aspire One så langt jeg har observert på utenlandske butikker. Blir nok 5-600 forskjell med 901 tenker jeg. ;)

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg en eee 901 snart.... Hvordan er det med pris forskjell med xp og linux? Og når kan jeg forvente å få kjøpt denne i en norsk butikk

 

Som nevnt over er prisen merkbar. Prisen for en 901 12G (Windows XP) = 901 20G (Linux) Så du betaler altså 8gb lagringsplass for Windows XP.

 

Når den kommer til Norge; tja, jeg kan ikke si jeg tror at den kommer med det første. Men den er tilgjengelig ganske mange steder i f. eks USA, England og borti Asia. Engelsk tastatur er vel ikke så grusomt? Dessuten er man garantert det beste batteriet osv. (rykter om dårligere i Norge desverre..)

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar

Har nettopp fått eee 900 inn i hus med Linux-versjonen. Har en XP cd liggende så jeg kan vel innstalere det med min USB-CD leser. Andre måter å gjøre det på?

 

Og er det mulig å legge inn MSN Messenger på Linux-versjonen?

Savner noen program :roll:

Endret av Johnx
Lenke til kommentar

Det finnes alternativer til MSN Messenger. Et vanlig program er Pidgin som funker fjell syns nå jeg. Designet er ikke like spektakulært, men det er mer praktisk syns nå jeg. Har også funksjoner som gjør det mulig å ha flere IM programmer på en og samme buddy list.

Lenke til kommentar
Jeg prøver å innstallere eeeXubuntu men jeg må si at det ikke er så lett for en ny Linux bruker..Er også noen glipp i guiden, særlig hvis du ikke har noe særlig begrep på hva man burde gjøre der og da og følger guiden til punkt og prikke.

 

Du kan jo og teste eeebuntu ved å følge denne installasjons-gaiden. Det er vel og mulig å bruke denne fremgangsmåten for de fleste iso filene som lastes ned.

 

Ville og si at jeg nå er den stolte eier av en eee pc900. Så langt er jeg meget fornøyd, spesielt etter at jeg la inn eeebuntu standard 1.0, som er en spesial tilpasset Ubuntu Hardy Heron for eee. De har og en utgave som er basert på Netboox Remix fra Ubuntu. Denne blir beskrevet som det Xandros skulle vært.

 

Vurderer og å bytte SSD'en med en 32 eller 64gb ssd, men får se om jeg føler at det er litt lite plass. Har tross alt en 120gb ekstern 2.5" usb disk.

 

For de som har pc901, sjekk denne video'en hvis du vil installere 1.8" disk eller en CF leser.

 

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...