Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

I dag testet jeg batteriet i Eee 900 (4400 mAH). Lystyrken på skjermen var skrudd ned til det minste, noe jeg faktisk syns er best ved filmtitting. Etter en DivX-film på 1 time og 40 minutter var det fremdeles 30% igjen på batteriet, ifølge windows. Satte i gang filmen igjen, og den spilte i bortimot 40 minutter til før det ble meldt om akutt mangel på strøm. Filmen ble spilt av fra en USB-stick.

 

2 timer og 20 minutter filmavspilling syns jeg var imponerende, og maskinen vil definitivt kunne gjøre lange reiser korte. Dette må jo også kunne bety batteriet bør holde over 3 timer med nett-/kontorbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen andre som har merket at firefox 3.0.1 i bugger veldig i ubuntu eee? Spesielt når jeg åpner store siden som vg.no, eller streaming av video på youtube. Firefox stopper opp og dimmer ned ofte som den gjør når noe er feil.

 

Installerte Opera for ubuntu og alt gikk mye glattere og mindre bugs. Vil vil absolute anbefale opera til asus eee 900. Jeg er stor fan av firefox til vanlig, men ikke til asus eee foreløpig.

 

Først og fremst. Det er ikke firefox som "dimmer ned". Det er compiz som dimmer ned applikasjoner som bruker lang tid. Vil anbefale å kople ut compiz siden den bruker litt mye ressursen som kanskje trengs til andre ting :-)

 

De samme problemene med firefox hadde jeg selv etter å ha innstallert adblock som en annen foreslå. Løsningen ble som følger:

 

Først kople ut phising filteret i firefox.

Under Rediger -> Innstillinger -> Sikkerhet fjernet du kryssene:

- "Fortell dersom en nettside er et mistenkt angrepsnettsted"

- "Fortell dersom en nettside er mistenkt for å være svindel"

 

I tillegg er flashdisken litt treg på skriving, så jeg la cachen i firefox i en Ramdisk.

I ubuntu er ramdisk aktivisert som standard, og heter "/dev/shm".

 

For å flytte cachen til denne, gjør følgende:

- Skriv "about:config" i adressefeltet

- Bekreft at "Jeg skal være forsiktig, jeg lover!" :-)

- Høyreklikk på siden og velg Ny -> Streng.

- Skriv inn "browser.cache.disk.parent_directory" og sett verdien til "/dev/shm".

 

Restart firefox og du vil få en mye raskere opplevelse.

 

Jeg vil også anbefale at du oppgraderer RAM i maskinen til 2GB. Da kan du i tillegg til dette også bruke ramdisk til /tmp, /var/lock og /var/tmp for "å spare" litt på ssd disken(e).

 

Dette gjøres ved å legge til følgende linjer i "/etc/fstab":

tmpfs	 /tmp		 tmpfs	 noatime	0	0
tmpfs	 /var/lock	tmpfs	 noatime	0	0
tmpfs	 /var/tmp	 tmpfs	 noatime	0	0

Endret av hansaudun
Lenke til kommentar
I dag testet jeg batteriet i Eee 900 (4400 mAH). Lystyrken på skjermen var skrudd ned til det minste, noe jeg faktisk syns er best ved filmtitting. Etter en DivX-film på 1 time og 40 minutter var det fremdeles 30% igjen på batteriet, ifølge windows. Satte i gang filmen igjen, og den spilte i bortimot 40 minutter til før det ble meldt om akutt mangel på strøm. Filmen ble spilt av fra en USB-stick.

 

2 timer og 20 minutter filmavspilling syns jeg var imponerende, og maskinen vil definitivt kunne gjøre lange reiser korte. Dette må jo også kunne bety batteriet bør holde over 3 timer med nett-/kontorbruk.

Personlig så liker jeg bedre 5timer++ på min 901 ;)

Lenke til kommentar
Snipp

Personlig så liker jeg bedre 5timer++ på min 901 ;)

 

Personlig liker jeg det ordinære og relativt slanke utseendet på min 0,95 kg. tunge 900, fremfor det bulkete og blanke utseendet på 901.

 

8,9" skjerm og 1,15kg?

Jeg har en Dell X300 på 12" (som faktisk er enormt mye større), som veier 1,25kg.

 

Sånn for å være vrang ;)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hei,

 

Kan noen linke meg til rammebrikke jeg kan kjøpe for å utvide til 2gb på min asus 900 eee ?

Helst fra netshop.

 

Jeg har prøvd å installere ubuntu eee 2 ganger, men den finner ikke wireless.

Hvordan fikk dere wireless til å funke på ubuntu eee??

 

Gav opp og reinstallerte default os, men vil veldig gjerne kjøre ubuntu eee.

 

Takk

Lenke til kommentar

drivere lå inne fra før.. men har hørt om flere som har slitt med Wifi på ubuntu eee.

 

PS!!

 

Noen som kan gi en rask guide til hvordan jeg kan gjøre eee 900 raskere i XP??

 

Har prøvd de fleste OS på denne maskinen nå, og hittil vil jeg veldig gjerne bruke windows Xp. Mest pga. drivere og at jeg har brukt XP mest fra før..

 

Har hørt at man kan sette inn 2 gig ram å code om litt så skal SSD disken bli raskere.. stemmer dette?

 

mvh. w0d00

Lenke til kommentar
Snipp

Personlig så liker jeg bedre 5timer++ på min 901 ;)

 

Personlig liker jeg det ordinære og relativt slanke utseendet på min 0,95 kg. tunge 900, fremfor det bulkete og blanke utseendet på 901.

 

8,9" skjerm og 1,15kg?

Jeg har en Dell X300 på 12" (som faktisk er enormt mye større), som veier 1,25kg.

 

Sånn for å være vrang ;)

Hehe, nå hadde jeg ingen alternativer fra før og min 901 skal være med på turer. Da setter jeg antall timer inntil lading høyere enn litt klump og 200 gram ekstra.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Kan noen linke meg til rammebrikke jeg kan kjøpe for å utvide til 2gb på min asus 900 eee ?

Helst fra netshop.

 

Jeg har prøvd å installere ubuntu eee 2 ganger, men den finner ikke wireless.

Hvordan fikk dere wireless til å funke på ubuntu eee??

 

Gav opp og reinstallerte default os, men vil veldig gjerne kjøre ubuntu eee.

 

Takk

 

Denne gaiden skal gi deg det du trenger.

 

atlef.

Lenke til kommentar
Er på vei til å kjøpe meg en Asus Eee 900.

Men er det forskjell i spesifikasjonene? Finnes 900'n med Atom CPU isteden for en Celeron?

Det er en 900a på vei ut i disse dager med atom i stedet for crappy celeron prosessor, samme formfaktor som 900 men med innmaten minus batteriet til 901 vistnok (dette er ikke helt bekreftet for uten om prosessoren)

Men med tanke på at norske butikker ikke har fått inn 901 enda så har jeg mine tvil på at de vil ta inn 900a med det første. ikke hold pusten med andre ord.

 

kan lese masse nytt om eksisterende og kommende eee modeller på jkkmobile.com

Lenke til kommentar
Hei,

 

Kan noen linke meg til rammebrikke jeg kan kjøpe for å utvide til 2gb på min asus 900 eee ?

Helst fra netshop.

 

Jeg har prøvd å installere ubuntu eee 2 ganger, men den finner ikke wireless.

Hvordan fikk dere wireless til å funke på ubuntu eee??

 

Gav opp og reinstallerte default os, men vil veldig gjerne kjøre ubuntu eee.

 

Takk

 

Her er link til minne som passer:

Kingston 2GB minne til asus eee pc

Lenke til kommentar
Så det er ingen forskjeller i spesifikasjoner i Prisguiden?

 

Og, er det evt. mulig å spille Football Manager 08 på et Linux-OS?

Football manager 08 er litt som Nordic Mafia (Bare at det ikke er et online spill), bruker utrolig lite GPU.

 

ingen ide ang prisguiden, synes den er lite pålitelig mtp produkter som ikke enda er havnet i butikker i norge.

 

men her er speksene på de forskjellige maskinene:

 

900 -> http://products.jkkmobile.com/products/?id=182

900a > http://products.jkkmobile.com/products/?id=215

901 -> http://products.jkkmobile.com/products/?id=206

 

Når det kommer til spill så tviler jeg på at du kan kjøre football manager 2008 på en eee maskin. Men er seff lov å prøve :)

eee er ingen spillmaskin (foruten om litt eldre spill og emulatorer etc.), og de som ble lurt av videoen der en eee 900 spiller Warcraft 3 knirkefritt burde blitt opplyst om at det ble spilt på eee'en men da via en annen tildels kraftigere maskin som streamer til eee'en :)

Lenke til kommentar
Så det er ingen forskjeller i spesifikasjoner i Prisguiden?

 

Og, er det evt. mulig å spille Football Manager 08 på et Linux-OS?

Football manager 08 er litt som Nordic Mafia (Bare at det ikke er et online spill), bruker utrolig lite GPU.

 

ingen ide ang prisguiden, synes den er lite pålitelig mtp produkter som ikke enda er havnet i butikker i norge.

 

men her er speksene på de forskjellige maskinene:

 

900 -> http://products.jkkmobile.com/products/?id=182

900a > http://products.jkkmobile.com/products/?id=215

901 -> http://products.jkkmobile.com/products/?id=206

 

Når det kommer til spill så tviler jeg på at du kan kjøre football manager 2008 på en eee maskin. Men er seff lov å prøve :)

eee er ingen spillmaskin (foruten om litt eldre spill og emulatorer etc.), og de som ble lurt av videoen der en eee 900 spiller Warcraft 3 knirkefritt burde blitt opplyst om at det ble spilt på eee'en men da via en annen tildels kraftigere maskin som streamer til eee'en :)

Takk, men det er vel ikke ytelsesforskjell mellom en Intel Atom og den Celeron CPU'n som er i Eee'n nå? Er det ikke bare det at Effektforbruket/watt som er vanvittig lavt?

Ser også at det er Forskjell i "Grafikkort" mellom Eee'ne, men er det stor forskjell mellom et Intel GMA 900 og Intel GMA 950?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest gjennom hele denne tråden, så vet ikke om dette er nevnt før, men uansett:

 

For oss uheldige sjeler som har kjøpt Asus EEE 900 16G, med den håpløst trege SSD disken, har Buffalo annonsert at de legger i midten/slutten av september ut SSD disker til Asus EEE 900/901 maskiner ut for salg. Da er det egentlig bare å vente på JKK sin test av diskene for å se på skrive/lese hastigheten. Er i allefall mektig skuffet på at Asus ikke kunne levere en maskin med en SSD som fungerte noenlunde, eller i allefall levere maskin med den 4GB disken, som var MENT som OS disk. Uansett, får gjøre det beste ut av det!

 

Buffalo annonserer 32GB/64GB SSD disker til Asus EEE 900/901

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...