Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har nok lest alt det Wikipedia har å by på ;) Det jeg egentlig lurte på hvor likt er egentlig Atom den opprinelige x86 arkitekturen bare med mye høyere frekvens. Det står at atom bare deler 4% av koden opp i enklere deler før den kalkuleres, det jeg lurer på er vel egentlig hvor stor del av koden endres før den blir kalkulert i Core, hvis det er 8% er ikke forskjellen enorm. Er det derimot snakk om 80% er det en ganske annen designs strategi, et annet interesant spm. er hvilken prossesor har man tatt utgangspunktet i når man designet Atom. Har man brukt Pentium arkitekturen og økt frekvensen noe enormt og lagt til 64 bits instruksjoner pluss et par ting til, eller har man hentet den fra andre steder.

 

Beklager at jeg plager deg, men du ser ut til å vite litt om prossesor design.

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Ser det er 129 sider her angående EEE allerede, men lurer bare på en liten ting.

Tenkte å kjøpe en nå, 1024 mb ram, 900mhz, 8 gb + 16 gb SD, vil det bli noe problem å kjøre XP og cs 1.6 på denne?

 

Mvh Mathias

 

CS kan du bare gi opp. Testet 1.6 på min eee med alt av grafikk-tweaks. beste grafikken jeg fikk var 15 fps, og det funker dårlig.

Lenke til kommentar
Beklager at jeg plager deg, men du ser ut til å vite litt om prossesor design.
Eh, takk for det. Problemet er at du stiller spørsmål som det ikke finnes enkle svar på. Det er skrevet hyllemeter om x86, og noe av det du lurer på er ikke offentlig tilgjengelig. Som du sikkert har lest er x86 CISC, spesielt betyr det at mange implementasjoner av x86 ikke utfører instruksjonene slik de er gitt. Typisk går instruksjonstrømmen gjennom en dekoder som oversetter de relativt komplekse instruksjonene til enklere instruksjoner, disse enklere instruksjonene kalles gjerne mikrooperasjoner, eller my-ops (erstatt my med den greske bokstaven). Disse mikrooperasjonene er de som CPUen faktisk utfører. Dess enklere disse er, dess lettere er det å klokke prosessoren høyere, men da vil du også trenge flere av dem for å få utført samme oppgave, hvilket gir en dypere pipe-line. Atom har en pipe-line på 16 steg mens C2D har 13. Gamle Netburst ryktes det hadde 40 (wikipedia oppgir 31 for Prescott versjonen av Netburst, som er den med dypest pipe-line). Les mer om dette (og mye annet) her:

http://arstechnica.com/articles/paedia/ris...obile-era.ars/2

Nå blir ikke mikrooperasjonene til CPUer offentliggjort, så de tallene vi får er antagelig sakset rett ut fra markedsavdelingen til Intel. Det finnes dog et heldig unntak, AMD offentliggjorde mikroarkitekturen til K6, og du kan finne detaljer om den her:

http://www.amazon.com/Amd-K6-3d-Processor-...3223&sr=1-2

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå om jeg skal gå for 700 eller 900 serien, ser prisen ikke er så forskjellig på disse to..

Spørsmålet mitt er derfor om det er noen som sitter på de EKSAKTE målene (i cm selvfølgelig ;)) som skiller 700 og 900? Fordelen med 700 er jo at den er så latterlig liten, mens 900 frister mer siden den har større skjerm.

Lenke til kommentar

Men da er jo saken biff, karbonade, ertestuing og alt det andre ;) Tror ikke jeg orker å vente på EEE med Atom CPU, Celeron får holde. Planlegger å kjøre XP eller Ubuntu på denne. Hva er forresten max minne man kan pakke inn i denne? Har liggende en 2GB DDR2 PC5300 som det kunne vært kjekt å pakke inn.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke Atom CPU-en noe raskere enn Celeron, men den bruker jo veldig mye mindre strøm. Sammenlignet to tester, fra to forskjellige nettsider, der den ene var en 901, mens den andre var en 900.

901 hadde betydelig lengre batterilevetid enn 900, faktisk 4.5 timer kontra max 2.5. Og det var med wifi aktivert.

 

Kilder:

http://www.laptopmag.com/review/laptops/asus-eee-pc-901.aspx

http://www.trustedreviews.com/notebooks/re...s-Eee-PC-900/p1

 

(verdt å merke seg at det ble brukt Linux på 900, og XP på 901.)

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en eee pc, og jeg ser dem ligger på komplett.no men at dem ikke får dem på lager på lenge. og dem har ikke 901, som jeg har lyst på. hvor mye ca kommer pcen på hvis jeg importerer den fra f.eks. england? eller burde jeg vente til den kommer til norge?

 

og er tastaturet vanskelig å skrive på? eller er det en tilvenningssak?

 

og er det enkelt å installere ubuntu på den? leste at det ikke gikk å legge til programmer på xandros. kan hende det var i en gammel post jeg leste det.

Endret av Hansemann92
Lenke til kommentar
Slutten av juni skriver ebay selgere som kan forhåndsbestille for deg ;)

Navn? Link?

(Helst noen av de som andre har hatt positiv erfaring med)

 

Vurderer en slik maskin, men er usikker på 900 fra komplett eller dra inn en 901 fra utlandet. Bedre batteritid frister, men det er litt avhengig av hvor mye dyrere det blir.

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst til å kjøpe en eee pc, og jeg ser dem ligger på komplett.no men at dem ikke får dem på lager på lenge. og dem har ikke 901, som jeg har lyst på. hvor mye ca kommer pcen på hvis jeg importerer den fra f.eks. england? eller burde jeg vente til den kommer til norge?

 

og er tastaturet vanskelig å skrive på? eller er det en tilvenningssak?

 

Skriver dette pa en 900 fra england, derfor de manglende norske vokalene. Trengs veldig lite tilvenning med engelsk tastatur, alt er pa samme sted av bokstaver, bare uten de norske. der ae o/ ao er star folgende tegn [;' og med shift blir de {:@ sa det er egentlig veldig greit.

 

jeg brukte http://www.eee-900.co.uk/ nar jeg letet etter min, men jeg bor her i england for tiden sa jeg vet ikke hva du ma betale i toll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...