Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Noen som kan si hvordan disse mini-laptopene vil klare seg dersom man kobler dem til et mindre stereoanlegg? Vil lydkortene i maskinene klare å gi ålreit lyd? (Regner med at det ikke blir superlyd, har et Abit HK nå med Realtek AC 97 eller noe og synes det er helt grei lyd).

 

Vurderer nemlig å kjøpe en slik en etterhvert, og bruke den som "musikksenter" og "sitte i sofaen og surfe"-pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra. 2590 kroner for 900 modellen. Da er saken i boks, kjøper denne når den er i butikkene. Synes faktisk det var en ok pris. Koster ikke mer enn en litt avansert mobil.
Ditto, da blir det endelig innkjøp av eeepc på meg også :!: Noen som har erfaring med batterilevetiden på 900 og kan dele sine erfaringer (og nei, jeg er overhodet ikke interessert i XP :) )?
Lenke til kommentar
Bra. 2590 kroner for 900 modellen. Da er saken i boks, kjøper denne når den er i butikkene. Synes faktisk det var en ok pris. Koster ikke mer enn en litt avansert mobil.
Ditto, da blir det endelig innkjøp av eeepc på meg også :!: Noen som har erfaring med batterilevetiden på 900 og kan dele sine erfaringer (og nei, jeg er overhodet ikke interessert i XP :) )?

 

Med 5800mAh-batteriet får jeg litt over 3 timer ved lett bruk med wifi på. Uten wifi har jeg vært i nærheten av 4, men da har maskinen vært nesten idle hele tiden. Med litt mer moderat bruk holder den ihvertfall i over 2.5 time med wifi skrudd på. (Merk at det fortsatt er en god del å gå på når lavt batterinivå-indikatoren skrur seg på)

 

Alt dette er testet i Fedora 9 (som forøvrig virker veldig bra med Eee). Hva batteritiden blir på Xandros som følger med har jeg ikke testet.

Lenke til kommentar

Siden maskiner som Asus Eee ofte kommer med bundlede Linux distroer, hvorfor satses det da på x86, virker nesten som om noen produsenter ser på dette som et krav for at maskinen skal være en PC. Hadde det ikke hvert bedre med små Risc prosessorer (slik som ARM og lignende) som man finner i PDAer til slike maskiner bare i lett oppskalerte versjoner, ville man ikke da fått en bedre Perfomance watt ratio og så lenge man ikke skal kjøre Windows har det jo lite å si.

 

Desuten forstår jeg ikke helt hvorfor Intel solgte Xscale, og i stede satset på x86 prosessorer som hentet fram det opprinelige x86 språket for å hindre kraftkrevende oversetning slik nyere x86 prossesorer har. Nå som alt tyder på at Microsot får mindre og mindre makt når det kommer operativsystem til de aller billigste maskinen, og det ser ut som om løsninger med ferdig bundlet OS blir det som seirer i likhet med på PDAer og mobiltelefoner. Så ville vel Intel være med tjent med å videreutvikle Xscale til et fullblods alternativer for Eee og lignende maskiner, i stede for å satse på x86 prosessorer til billigmaskinene...

Endret av modin
Lenke til kommentar

nå var vel eee basert rundt celeron, og en celeron som intel ikke lengre skulle produsere.

 

med andre ord, billig maskinvare.

 

og ja, pr i dag så er det ingen arm basert cpu som kommer opp mot det x86 leverer i rå kraft.

 

men dette kan endres fremover når design rundt cortex A8 og A9 kommer på markedet.

 

en annen sak er at intel ikke kan/tør å skifte arkitektur. og da spesielt ikke til arm som dem ikke eier selv (x86 er ett intel skaperverk fra 8008 til i dag).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_technology

 

det er også derfor at det ikke var dell eller hp som kom med eeepc. for dem hadde ett velfungerende bunnivå rundt 3-4000, så lenge dem slengte inn noen nye komponenter med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Er vel særdeles få ARM-platformer som yter det samme som centrino/atom. x86 er veldig vanlig, ergo billig og mange valgmuligheter.

"Alle" eee-like maskiner kommer også med XP, de ville ikke solgt like bra om de ikke gjorde det, ergo tjener de bedre.

 

Poenget er vel at dette først og fremst fordi de brukes til det de brukes til, hvis Intel ville kunne de laget ARM prosessorer som var like raske og like effektgjerrige som Atom. For meg er det litt rart med Atom siden dette egentlig ikke er stort mer enn en 486/Pentium med ekstremt høy klokkefrekvens. Kan riktignok veldig lite om prosessor arkitektur...

 

Men argumentet om at maskinene selger fordi man kan kjøre XP på dem tror jeg ikke stemmer, jeg tror heller maskinen blir solgt med XP fordi microsoft pusher på for at de skal leveres med XP. Hva er det man bruker disse maskinene til, nettsurfing, tekstbehandling, IM osv. ingen av disse tingene er ting som krever at man kjører XP. Filer er utvekslingsbare og mange brukere vil sansynligvis ikke engang koble maskinen til en annen datamaskin. Brukergrensesnittet er uansett ikonbasert og enkelt lagt opp så argumentet om at folk er vant til XP holder heller ikke, folk flest helt uten tekniske evner kan enkelt konvertere mellom ulike mobiltelefoner, og da kan de også konvertere mellom enkle ikonbaserte brukergrensesnitt som er så enkle at selv barn i fattige land kan bruke dem.

 

Salget av lavkostbærbare var allerede godt i gang, når Microsoft fant ut at de ville ha sin del av kaken og presset seg inn i markedet. Selvsagt gjorde de det, for det hadde jo hvert livsfarlig hvis det vokste fram en stor gruppe brukere i vekstland som bygde sin datahverdag på andre systemer, det hadde jo hvert en stor fare for at disse brukerne om ti år satt å jobbet på High End maskiner som heller ikke brukte MS sin programvare.

 

Strengt tatt så tror jeg ikke disse maskinene har tatt av fordi de har fått Windows XP, for de aller fleste brukere er det egentlig ikke relevant hvilket OS de har, men mange vil nok velge XP hvis de kan velge mellom XP og et system de ikke har hørt om. Særlig når MS kjører kampanje med; "Velg XP det er sikkert og trygt, ikke prøv noe nytt."

 

Det høres egentlig mest ut som oljeselskapenes kampanjer mot den elektriske bilen i bilens barndom, på begynnelsen av 1900 tallet var de omtrent jevnbyrdige, men olje selskapene gjorde sitt for å presse kunder å produsenter over på bensinbiler. Hadde det gått den motsatte veien hadde vi nok enkelt hatt bærbare PCer som hadde holdt 100 timer på en lading i dag, og ikke minst langt mer miljøvennlige biler.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Er vel særdeles få ARM-platformer som yter det samme som centrino/atom. x86 er veldig vanlig, ergo billig og mange valgmuligheter.

 

Bare en liten digresjon, personlig vil jeg tro det lages langt mer ARM prosessorer i året enn x86 prosessorer, selv i PCen din finnes det sikkert ARM prosessorer forskjellige kontrollere vil jeg tro. I tilleg til i kalkulatorer, vaskemaskiner etc. problemet er vel bare å scalere de opp på et nivå hvor de kan være hovedprossesor, men det er nok ikke en umulighet... vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Jeg tror også at det lages langt flere ARM-prosessorer. Men lages det like mange platformer som er brukbare i en PC? Med kontrollere for slikt som SATA/IDE og DDR2, samt integrert 2D/3D grafikk på XVGA nivå? Finnes det i det hele tatt? For det er platformer Asus baserer produktene sine på, hvilket instruksjonsett prosessoren bruker er nok helt ubetydelig.

 

Og selv om jeg er 100% enig med deg i at folk flest egentlig ikke trenger Windows på en slik datamaskin, tror jeg at de selger bedre når de tilbyr både Windows og en GNU/Linux distro, enn om de kun hadde tilbudt Linux. Tror ikke du?

 

Del, hvilken distro kommer du til å kjøre på din EEE?

Lenke til kommentar
Del, hvilken distro kommer du til å kjøre på din EEE?
Det har jeg faktisk ikke bestemt ennå. Kan hende det blir litt eksperimentering. Kubuntu med KDE4 er en sterk kandidat, men jeg er litt lysten på en kjerne som har ath5k med støtte for trådløs chippen i eeepc. Det er lenge siden jeg synes det var moro å kompilere kjernen selv :)

 

Når det gjelder ARM, så er kanskje det største hinderet at x86 binærkode ikke vil kjøre på den. Det hever terskelen betydelig når man trenger bl.a. flash og java. Dog ikke verre enn at Nokia hadde muskler til å gjøre det, sjekk N810.

Lenke til kommentar

java er så som så, finnes arm varianter som har en egen java del ;)

 

jepp, perfekt for mobiltelefoner osv.

 

adobe gikk nylig ut å åpnet opp for å la andre utvikle tolkere for flash, så om det går seg til så kan det være vi ender opp med å bruke gnash heller den offisiell adobe flash: http://www.gnu.org/software/gnash/

 

og det meste av åpen kildekode kan rekompileres til arm. har testet gnumeric og abiword på min N800.

 

også er det alt mulig rart som benytter python eller perl da. så lenge tolkeren kjører så trenger en ikke gjøre mer ;)

 

tror linus torvalds selv uttalte at om det var noen cpu type han trodde kunne velte x86, så måtte det være arm...

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Ser det er 129 sider her angående EEE allerede, men lurer bare på en liten ting.

Tenkte å kjøpe en nå, 1024 mb ram, 900mhz, 8 gb + 16 gb SD, vil det bli noe problem å kjøre XP og cs 1.6 på denne?

 

Mvh Mathias

 

litt usikker på 1.6, tipper det går greit..

 

men xp funker meget bra!!EEE er bare helt rå, absolutt å anbefalle med xp:)

Lenke til kommentar

For det er vel ikke tvil om at hvis arkitekturer som ARM Power PC osv. hadde hatt de utviklingsmiddlene som X86 har hatt de siste 20 årene hadde teknologi utviklingen kommet lengre i dag. På dagens x86 maskiner er det snakk om masse workarounds og hardware emulering osv. og selve kjernen ligner langt mer på ARM eller Power PC enn den orginale x86 prosessoren. Selvsagt er det ikke veldig viktig, utviklingen går uansett sin gang, og vi har gode maskiner i dag. Men synes det var litt paradoksalt når apple skrev om OS X til x86 fordi det var den arkitekturen som det ble brukt penger på utvikling av, når x86 arkitekturen internt koder det meste av instruksjonene tilbake til den typen som brukes av Power PC.

 

Hadde hvert interesant hvis intel kunne laget x86 prosessorer hvor det var direkte tilgang til RISC laget i tillegg til at det støttet x86 operasjoner. Slik at utviklere på sikt kunne velge om de ville skrive OS rett til prossesoren eller til x86 emulerings skallet. Men det var off topic når snakker vi om et helt annet prisegment enn Asus Eee.

 

Er det noen som vet noe om kompatibiliteten Asus Eee har opp mot OS X, må jeg kjøpe en ekstern Dvd spiller, eller kan jeg koble Eee opp mot MacBook Pro og bruke DVD spilleren i den, opp mot Eee? (snakker selvsagt om ved bruk av Linux OSet, da ingen maskin i mitt hjem noengang skal kjøre XP).

Lenke til kommentar
For det er vel ikke tvil om at hvis arkitekturer som ARM Power PC osv. hadde hatt de utviklingsmiddlene som X86 har hatt de siste 20 årene hadde teknologi utviklingen kommet lengre i dag. På dagens x86 maskiner er det snakk om masse workarounds og hardware emulering osv. og selve kjernen ligner langt mer på ARM eller Power PC enn den orginale x86 prosessoren. Selvsagt er det ikke veldig viktig, utviklingen går uansett sin gang, og vi har gode maskiner i dag. Men synes det var litt paradoksalt når apple skrev om OS X til x86 fordi det var den arkitekturen som det ble brukt penger på utvikling av, når x86 arkitekturen internt koder det meste av instruksjonene tilbake til den typen som brukes av Power PC.
Du rører i en lang diskusjon som har versert i flere år. Når det gjelder PPC bruker hver Playstation 2 en slik, og alle Mac inntil nylig, så det har blitt brukt mye penger på utvikling av PPC, som er en out-of-order RISC chip. Arm har også vært alltid tilstedeværende, og lever i beste velgående i embedded markedet. Når det gjelder x86 så er det mange som mener at denne ikke er spesielt effektiv, men den har likevel klart å holde unna, og er i dag den eneste av CPU'ene som fortsatt har full out-of-order execution. Generelt har in-order kjerner slitt med å levere samme ytelse på generelt grunnlag, men Power6 har vist at in-order virkelig kan sparke, og Tukwila kan kanskje demonstrere det samme for IA64. Både Via og Intel har satset på in-order x86 i det siste (sjekk Atom), men ytelsen blir mildest talt forferdelig på enkelte koder, mens helt OK på andre.
Hadde hvert interesant hvis intel kunne laget x86 prosessorer hvor det var direkte tilgang til RISC laget i tillegg til at det støttet x86 operasjoner. Slik at utviklere på sikt kunne velge om de ville skrive OS rett til prossesoren eller til x86 emulerings skallet. Men det var off topic når snakker vi om et helt annet prisegment enn Asus Eee.
Nei, tvert imot, det er nettopp i segmentet til Asus eeepc at slike CPU'er nå gjør sitt inntog, siste eeepc bruker Atom. Nå har du jo også direkte tilgang på vektoriseringen i enhver x86 gjennom SSE/SSE2 instruksjonene, så spørsmålet er litt merkelig.
Er det noen som vet noe om kompatibiliteten Asus Eee har opp mot OS X, må jeg kjøpe en ekstern Dvd spiller, eller kan jeg koble Eee opp mot MacBook Pro og bruke DVD spilleren i den, opp mot Eee? (snakker selvsagt om ved bruk av Linux OSet, da ingen maskin i mitt hjem noengang skal kjøre XP).
Du kan faktisk montere en DVD over nett med linux, men om dette går på OS X vet jeg ikke. Det er uansett ikke noe problem å få til det du vil mellom de to OS'ene, sjekk gjerne signaturen min for noen løsninger.
Lenke til kommentar

Vel OS X er jo temmelig Linux vennelig i forhold til Windows, faktisk temmelig Windows vennlig også for den saks skyld, OS X er jo egentlig BSD. Så jeg regner med at det finnes guider for det meste ute på internett. Selv kjørte jeg KDE skal på OS X en periode, når det er sagt så kan man ikke akkurat si at det fungerte glimrende, men jeg fikk det i hvertfall til å fungere, ga etterhvert opp siden det SVÆRT får programmer til KDE som fungerer i OS X.

 

 

Kan som sagt lite om prosessor arkitektur, men jeg har vel inntrykk av at x86 er noe helt annet i dag enn hva det var bare for 10 år siden, sånn sett ligger ting kanskje bedre ann enn hva det gjorde. Nå er det vel kommet såpass mye tillegg som ikke trenger å gå i gjennom den opprinelig x86 innstruksjonen, osv.

 

Synes Atom er veldig interesant da den ser ut til å ga tilbake til mer orginal x86 instruksjon, og den er basert på et skal i mindre grad. Hvis det finnes linker som forklarer mer om Atom i forhold til Core, og ikke minst i forhold til Pentium og 486 hadde det hvert interesant å lese dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...