Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Tja ja.

 

En av grunnene til at JSF ikke er dyrere enn det er nå er vel at den amerikanske regjeringen har planer om å kjøpe X antall av dem. Om dette kjøpet blir kansellert, eller sågar bare redusert, så vil det føre til en markant oppjustering av prisen på flyene. Spørs om tidligere intressenter da er villige til å betale...ja, også Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja ja.

 

En av grunnene til at JSF ikke er dyrere enn det er nå er vel at den amerikanske regjeringen har planer om å kjøpe X antall av dem. Om dette kjøpet blir kansellert, eller sågar bare redusert, så vil det føre til en markant oppjustering av prisen på flyene. Spørs om tidligere intressenter da er villige til å betale...ja, også Norge.

 

En kansellering er nærmest utenkelig. USA har ingen alternativer og det er bla. sterk støtte for JSF i kongressen og Pentagon. JSF er også viktig for NATOs fremtid og har et stort eksportpotensiale for amerikansk forsvarsindustri.

 

Man forventer en marginal nedjustering i antall fly, men det skal sannsynligvis relativt store kutt før prisen blir nevneverdig påvirket. JPO-sjef Gen. Davies gjorde seg nylig noen betraktninger over programmets forløp og kostnader og uttalte at 4-5% av JSF-programmets kostnadsøkninger skyldes reduksjon i antall fly. Intensjonen var å bygge 3000 fly, noe som er redusert til 2600 i dag eller vel 15%.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig vil man bruke jagerflyene til å beskytte norsk luftrom fra russiske bombe/jager fly. Jeg leste litt om skjebnen til F-35 siden det nå er finanskrise, og regjeringen driter jeg loddrett ut F-35 aldri blir en realitet. Jeg var for F-35, men er ikke så sikker lenger hvilket fly Norge burde velge..

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
Jeg leste litt om skjebnen til F-35 siden det nå er finanskrise, og regjeringen driter jeg loddrett ut F-35 aldri blir en realitet. Jeg var for F-35, men er ikke så sikker lenger hvilket fly Norge burde velge..

På hvilket grunnlag trekker du denne slutningen? Høres ikke ut som om du har satt deg spesielt inn i F-35, og hvilke fly/oppgaver det skal erstatte.

Lenke til kommentar
Jeg leste litt om skjebnen til F-35 siden det nå er finanskrise, og regjeringen driter jeg loddrett ut F-35 aldri blir en realitet. Jeg var for F-35, men er ikke så sikker lenger hvilket fly Norge burde velge..

På hvilket grunnlag trekker du denne slutningen? Høres ikke ut som om du har satt deg spesielt inn i F-35, og hvilke fly/oppgaver det skal erstatte.

 

 

Har du ikke sett det? Hele F-35 programmet står i fare for å dø ut pga finanskrisen, synd vi ikke kunne kjøpe F-22 Raptor noe som faktisk eksisterer.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke noen dersom man tar for seg det offisielle. :p

 

Men når man forsvarer landet sitt, så er man jo teknisk sett i krig da. Bortsett fra et generelt forsvar og internasjonale oppdrag så tjener de ikke samfunnet ellers stort. Men et godt forsvar er nå vel i alles interesser da. :)

 

Nå er det viktig å fokusere på et godt og fleksibelt forsvar før det evntuelt skulle bli en krig. Og det å ruste opp og fokusere på forsvaret sitt er ikke å forsvare landet eller teknisk sett være i krig på noen måte.

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente, men er litt dårlig til å uttrykke hva jeg mener. :p

 

Det å ruste opp og forbedre forsvaret er etter mine øyne helt nødvendig, og som sagt før i denne tråden: Jeg er glad for at Norge kjøper JSF. :)

 

Og jeg mente heller ikke at det å ruste opp forsvaret var krig, men måten forsvaret blir brukt på er som regel å beskytte seg mot angrep fra andre statsmakter eller nasjoner. Vi har jo også sivilforsvaret da, og dette tar seg av mer allmenne problem slik som å hjelpe til ved nasjonale katastrofer td. flom. :)

 

Er glad for at Norge ruster opp. Er glad for at det norske forsvaret har en så høy standard internasjonalt sett. Da er vi i alle fall på god vei vekk fra situasjonen under andre verdenskrig da vi faktisk måtte tilte flyene over på siden, for så å rulle bombene ut. :wee:

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Har du ikke sett det? Hele F-35 programmet står i fare for å dø ut pga finanskrisen, synd vi ikke kunne kjøpe F-22 Raptor noe som faktisk eksisterer.

Den konklusjonen trekker du etter å ha lest et par artikler i Dagbladet eller?

Ironisk nok så er det F-22 som står i fare for å dø ut grunnet finanskrisen.

Lenke til kommentar
Har du ikke sett det? Hele F-35 programmet står i fare for å dø ut pga finanskrisen, synd vi ikke kunne kjøpe F-22 Raptor noe som faktisk eksisterer.

Den konklusjonen trekker du etter å ha lest et par artikler i Dagbladet eller?

Ironisk nok så er det F-22 som står i fare for å dø ut grunnet finanskrisen.

 

Og Raptor er et air superority fly mens JSF er et multirolle fly. Raptor hadde både vært for upraktisk og for dyrt for Norge.

Lenke til kommentar
Har du ikke sett det? Hele F-35 programmet står i fare for å dø ut pga finanskrisen, synd vi ikke kunne kjøpe F-22 Raptor noe som faktisk eksisterer.

Den konklusjonen trekker du etter å ha lest et par artikler i Dagbladet eller?

Ironisk nok så er det F-22 som står i fare for å dø ut grunnet finanskrisen.

 

Jepp, det gjør jeg. Skulle aldri valgt et fly som ikke ennå er sikkert blir en realitet. Men fristen for Norge og andre land til å binne seg til avtalen er ikke før i 2011, så man har god tid til evt et skifte.

F-22 står ikke i fare for å dø ut nei, F-22 brukes hyppig i dag av U.S Air Force.

 

Har du ikke sett det? Hele F-35 programmet står i fare for å dø ut pga finanskrisen, synd vi ikke kunne kjøpe F-22 Raptor noe som faktisk eksisterer.

Den konklusjonen trekker du etter å ha lest et par artikler i Dagbladet eller?

Ironisk nok så er det F-22 som står i fare for å dø ut grunnet finanskrisen.

 

Og Raptor er et air superority fly mens JSF er et multirolle fly. Raptor hadde både vært for upraktisk og for dyrt for Norge.

 

Jaha, hva med F-35 da? Man vet ingenting om prisen på dette flyet ennå siden det ikke er byggd mer enn en proton type..

Lenke til kommentar
Det var ikke det jeg mente, men er litt dårlig til å uttrykke hva jeg mener. :p

 

Det å ruste opp og forbedre forsvaret er etter mine øyne helt nødvendig, og som sagt før i denne tråden: Jeg er glad for at Norge kjøper JSF. :)

 

Og jeg mente heller ikke at det å ruste opp forsvaret var krig, men måten forsvaret blir brukt på er som regel å beskytte seg mot angrep fra andre statsmakter eller nasjoner. Vi har jo også sivilforsvaret da, og dette tar seg av mer allmenne problem slik som å hjelpe til ved nasjonale katastrofer td. flom. :)

 

Er glad for at Norge ruster opp. Er glad for at det norske forsvaret har en så høy standard internasjonalt sett. Da er vi i alle fall på god vei vekk fra situasjonen under andre verdenskrig da vi faktisk måtte tilte flyene over på siden, for så å rulle bombene ut. :wee:

Hvis vi ikke ruster opp forsvaret, er sjansen mye større for at vi blir angrepet. Et militært angrep på landet (som vi ikke kan forsvare oss mot) vil være mye, mye mer ødeleggende enn å bruke noen ressurser (og det er snakk om skarve 2% av nasjonalbudsjettet vårt) på å ha muligheten til å forsvare seg.

Hvis du vil ha fred, så bygg for krig.

 

Har du ikke sett det? Hele F-35 programmet står i fare for å dø ut pga finanskrisen, synd vi ikke kunne kjøpe F-22 Raptor noe som faktisk eksisterer.

Den konklusjonen trekker du etter å ha lest et par artikler i Dagbladet eller?

Ironisk nok så er det F-22 som står i fare for å dø ut grunnet finanskrisen.

 

Jepp, det gjør jeg. Skulle aldri valgt et fly som ikke ennå er sikkert blir en realitet. Men fristen for Norge og andre land til å binne seg til avtalen er ikke før i 2011, så man har god tid til evt et skifte.

F-22 står ikke i fare for å dø ut nei, F-22 brukes hyppig i dag av U.S Air Force.

Tull og vas.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...