Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes dog A-10 er et nydelig fly og er utrolig nysgjerrig på hvordan flyet hadde klart seg mot de horder av tanks som Sovjetunionen planla å sende gjennom Fulda. Jeg tror sovjetpanseret hadde fått seg en overraskelse…

Gud, ja! Goodbye armourcoloumn. :D

 

A-10 er vel også det flyet med en miltraliøse som koster noen og hundre tusen dollar å fyre av i et par sekunder? Denne miltraliøsen bryter alt av tanks og andre blikkbokser, uten problemer, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Hvordan kan F-35 fylle rollen til A-10? A-10 har en kraftigere kanon, flere kuler og er vel bygd for å tale masse juling fra antiluftskyts.

Vi får se. foreløpig skal A-10 brukes frem til 2030.

 

Til noen typer oppdrag vil F-35s hurtighet, stealth og sensorutrustning gi fordeler, feks. i områder med operativt luftvernskyts eller fiendtlig flyaktivitet. Evnen til å raskt identifisere og klassifisere mål, samt formidle dette i sanntid til andre kampenheter er også en vital fordel.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

A-10 er vel egenklig en billigløsning og ikke en ideell løsning.

 

Det er billigere å sende 50-100 30mm granater mot en tanks enn å sende en missil.

 

Ulempen med A-10 er selvfølgelig at den må rettes mot målet og komme ganske nærme (=> tanksen kan skyte ned A-10'en) mens en F-35 kan skyte ut en missil på lang avstand uten en gang å bli opptaget av tanksen, men denne missilen er selvfølgelig ganske dyr i forrhold til 100 skudd med 30mm ammo.

Lenke til kommentar
A-10 er vel egenklig en billigløsning og ikke en ideell løsning.

 

Det er billigere å sende 50-100 30mm granater mot en tanks enn å sende en missil.

 

Ulempen med A-10 er selvfølgelig at den må rettes mot målet og komme ganske nærme (=> tanksen kan skyte ned A-10'en) mens en F-35 kan skyte ut en missil på lang avstand uten en gang å bli opptaget av tanksen, men denne missilen er selvfølgelig ganske dyr i forrhold til 100 skudd med 30mm ammo.

 

A-10 bruker også missiler mot de tyngste måltypene og gjennomgår nå et større oppgraderingsprogram bla. for å kunne ta i bruk taktisk datalink og GPS-styrte JDAMS. Evnen til å fly langsomt med liten svingradius, ta mye juling og streife med en tung kanon gir noen taktiske muligheter som USAF ikke helt enda vil kvitte seg med.

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt hverken tyngre eller større. Det er jo et forsåvidt gammelt fly. Ble vurdert opp imot F-16 da valget stod for mange år siden. :)

 

For gammelt nå med andre ord. F-35 er nok det beste alternativet. Holdt litt på Saab i begynnelsen, men det viste seg at det jeg hadde basert meningene mine på feil informasjon, så nå har jeg faktisk skiftet mening. :p

Lenke til kommentar

Ser ut som USA har kommet langt med utviklingen av mobile lasere. Etter planen så skal F-35 kunne utstyres med laser.

 

Boeings laserprogram begrenser seg imidlertid ikke til Avenger-vognene, men testes også ut på fly. Hvis testene viser seg å være så effektive og vellykkede som Boeing selv hevder, kan det åpne for muligheter man tidligere ikke trodde var praktisk mulig i utviklingen av blant annet F-35 Joint Strike Fighter - kampflyet blant andre Norge skal kjøpe inn om få år.

 

Alikevel har Lockheed Martin aldri gitt opp planene, men regnet med at det tidligst kan implementeres i fjerdeutgaven, som etter planen produseres fra 2012 og utover. Norge vil etter planen motta sine 56 nye JSF-fly i perioden 2016 til 2020.

http://www.dagbladet.no/2009/02/02/nyheter...ments_container

Lenke til kommentar

Ser ut som USA har kommet langt med utviklingen av mobile lasere. Etter planen så skal F-35 kunne utstyres med laser.

 

Riktignok F-35B, dvs. ikke ikke versjonen Norge skal anskaffe. I hvert fall i første omgang. Her tar man ut løfteviften bak cockpit og kobler laseren via en generator på drivakslingen fra motoren. To små kanontårn med speil (en over og en under flykroppen) styrer laseren i alle retninger rundt flyet. F-35A krever en del ombygging for evt. å kunne utrustes med laseren da den mangler akslingen, samt at løfteviften er erstattet av en fueltank.

 

Dagbladet er litt optimistiske mht. introduksjon. I følge Lockheed skal testing starte ca. 2015. En kan se for seg operativ introduksjon rundt 2020, eller senere, såframt programmet får bevilginger.

 

 

Mvh

Bjørnar Bolsøy

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Pengene til JSF fra Norge er vel allerede bevilge, så Norge har i alle fall kapitalen. :)

 

Tror det burde gå greit med tanke på produksjon da Lockheed Martin er ganske høyt oppe i regjeringen. Det hele spørs vel litt på hvordan Barrack Obama vil prioritere, men det er jo flere land som er med på dette samarbeidet, så jeg tror ikke det skal bli noe stort problem å få finansiert det. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...