Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Alle bøker gis også ut i pdf. Veldig greit med 600gram i sekken (netbrett) isteden for 5-6 kilo, både på vei til skolen og speiselt på øvelseskjøring =) Enda viktigere er det hvis du ikke har bærbar pc, for det er ikke spesielt mye å finne på i feks Mosjøen, hvis du ender der på øvelseskjøring i 3 måneder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, folkens. Blitt innkalt til en seleksjonstest (trafikkstyrer) om noen dager. Noen som har noe å si angående hvordan den går for seg? Lest igjennom en god del av denne tråden, men ser ut som at det informative i hovedsak er nokså gammelt & muligens utdatert ;). Er en fortest & en sluttest. Hva er det disse to delene består av?

Endret av Absinthy
Lenke til kommentar

Hei du! Det er ingenting å grue seg for. Sørg for å være uthvilt før start Det er ingenting du skal forberede deg på i forkant, enten går det eller så går det ikke.

 

Nå er det en liten stund siden jeg hadde den, men jeg husker vi hadde en kombinert papir/data-test først, så en ren på data etterpå for de som kom videre. 

 

Testen var kurant nok den! Hakket enklere enn for flygelederne (ja, jeg strøk på den for mange år siden).

 

Hilsen txp utdannet i 2013/2014.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg vurderer å søke på lokførerutdanningen. I følge skolens nettside legges søknadsskjema ut i mars, med søknadsfrist i mai. Når har dere som går/har gått på skolen fått svar på om man ble valgt ut til yrkespsykologisk skikkethetstest. Kan man forvent et svar ut på høsten en gang? Er set tilfeldig hvilket kull enn eventuelt blir plassert i for søkerne?

 

Med fagbrev som dataelektroniker (uheldigvis ikke meget godt bestått) men med 4 i norsk fra videregående - kan jeg ha noe sjanse, eller er "snittet" de siste årene veldig høyt?

Lenke til kommentar

Hei folkens,

veldig fin og informativ tråd.

Vurdere å søke på lokførerutdanning med frist nå 1. mai.
Lurer da på erfaringer rundt når man kan regne med oppstart?
Har forstått det er opptil 6 kull i året, og mener å ha lest tidligere i tråden at noen venter opptil halvannet år før de kommer inn.

Lenke til kommentar
 

Når har dere som går/har gått på skolen fått svar på om man ble valgt ut til yrkespsykologisk skikkethetstest. Kan man forvent et svar ut på høsten en gang? Er set tilfeldig hvilket kull enn eventuelt blir plassert i for søkerne?

 

Vurdere å søke på lokførerutdanning med frist nå 1. mai.
Lurer da på erfaringer rundt når man kan regne med oppstart?
Har forstått det er opptil 6 kull i året, og mener å ha lest tidligere i tråden at noen venter opptil halvannet år før de kommer inn.

 

Hei! Som du sier så er det opptil 6 kull i året, så det varierer jo litt. I mitt tilfelle søkte jeg på lokførerutdanningen den 11. mars 2015, og ble innkalt til yrkespsykologisk test og helsetest den 07. januar 2016.

Mandag sist uke (15. februar) var jeg på informasjonsmøte på skolen, der jeg fikk vite at jeg begynner utdanningen den 29. august 2016.

Endret av Stigah
Lenke til kommentar

Om du søker nå så kan du tidligst håpe på oppstart januar 2017, med mindre noe spesielt skjer så de må fylle opp kullene.

 

Vanligvis med søknad i mai så har du helse- og psykologisk sjekk i juni, infomøte i september og oppstart fra januar og utover året

Jeg skjønner. 

Vet du da om man får svar innen relativt kort tid hvilket kull man er kommet inn på?

Litt dumt om man skulle si ifra seg andre studieplasser, evt. begynne på noe annet til høsten før man vet hvordan det blir med jernbaneskolen. 

Lenke til kommentar

 

Om du søker nå så kan du tidligst håpe på oppstart januar 2017, med mindre noe spesielt skjer så de må fylle opp kullene.

 

Vanligvis med søknad i mai så har du helse- og psykologisk sjekk i juni, infomøte i september og oppstart fra januar og utover året

Jeg skjønner. 

Vet du da om man får svar innen relativt kort tid hvilket kull man er kommet inn på?

Litt dumt om man skulle si ifra seg andre studieplasser, evt. begynne på noe annet til høsten før man vet hvordan det blir med jernbaneskolen. 

 

 

Hvilket kull man kommer inn på får man først svar på etter at alle har vært inne på informasjonsmøte og skolen har fått kabalen til å gå opp. Jeg fikk vite hvilket kull jeg fikk plass på i samme mail som studiekontrakten. Denne mailen fikk jeg 23.10.2015, jeg hadde da søkt ved søknadsfrist 1. mai 2015. 

Det er også verdt å nevne at de flest ønsker å begynne så tidlig som mulig. Slik jeg forstod det ble de med høyest poengskår prioritert først med tanke på ønsket oppstart, men jeg tror også det ble tatt hensyn til at de som ikke hadde noe annet å gjøre skulle få starte så tidlig som mulig. Jeg fikk selv innvilget første ønsket mitt om å begynne 29. august 2016. Går siste semester på en bachelor jeg ønsker å fullføre nå. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

jeg begynner jo da naturligvis ikke på andre studier til høsten om jeg vet at jeg har plass på jernbaneskolen i januar.

Samtidig er det kjedelig å si nei til skoleplass, for så å få vite at man ikke kommer inn i januar (eller i det heletatt for den saks skyld)

Hei,

 

Sikkert lurt å tenke to scenairer samtidig..

 

Hvis du søker innen mai får du vite om du blir kalt inn til helse/yrkespsykologisk skikkethetstest før sommerferien. Blir du kalt inn, så har du tatt den største bøyen og sjansene er gode at du får plass. tidligere i denne tråden er det blitt diskutert at det kalles inn et begrenset antall mulige studenter til testene; det regnes med at ca 20% stryker og at noen sier fra seg plassen, så om det blir 6 kull a 20 studenter kaller de nok inn et sted mellom 150-200 til testene. I mai 2015, når jeg søkte skoleplass - var det 557 søkere...

 

Var selv ekstra heldig, ble informert 19. juni om at jeg ikke blir kallt inn til testene, men satt på venteliste. Ble så kalt inn i november for test i januar, fikk tilsendt kontrakt og infor når jeg kan starte opp for bare en uke siden. Så ingenting er umulig;).

 

Ser at det er flere som starter samtidig meg meg (29.august). Gleder meg!

Lenke til kommentar

 

jeg begynner jo da naturligvis ikke på andre studier til høsten om jeg vet at jeg har plass på jernbaneskolen i januar.

Samtidig er det kjedelig å si nei til skoleplass, for så å få vite at man ikke kommer inn i januar (eller i det heletatt for den saks skyld)

Hei,

 

Sikkert lurt å tenke to scenairer samtidig..

 

Hvis du søker innen mai får du vite om du blir kalt inn til helse/yrkespsykologisk skikkethetstest før sommerferien. Blir du kalt inn, så har du tatt den største bøyen og sjansene er gode at du får plass. tidligere i denne tråden er det blitt diskutert at det kalles inn et begrenset antall mulige studenter til testene; det regnes med at ca 20% stryker og at noen sier fra seg plassen, så om det blir 6 kull a 20 studenter kaller de nok inn et sted mellom 150-200 til testene. I mai 2015, når jeg søkte skoleplass - var det 557 søkere...

 

Var selv ekstra heldig, ble informert 19. juni om at jeg ikke blir kallt inn til testene, men satt på venteliste. Ble så kalt inn i november for test i januar, fikk tilsendt kontrakt og infor når jeg kan starte opp for bare en uke siden. Så ingenting er umulig;).

 

Ser at det er flere som starter samtidig meg meg (29.august). Gleder meg!

 

Det hørtes fornuftig ut.

Fint at de gir beskjed uansett om man kommer med eller ikke til disse testene.

 

Da er mitt siste spørsmål; 

Jeg har yrkesfaglig bakgrunn fra oljebransjen med fagbrev i brønnteknikk/komplettering som er et mekanisk fag. Tar i tillegg på nåværende tidspunkt opp manglende fag for å få generell studiekompetanse. Hvordan ser dere sannsynligheten for å komme inn med dette?

Tar dog ikke fysikk eller teoretisk matte

Lenke til kommentar

 

 

jeg begynner jo da naturligvis ikke på andre studier til høsten om jeg vet at jeg har plass på jernbaneskolen i januar.

Samtidig er det kjedelig å si nei til skoleplass, for så å få vite at man ikke kommer inn i januar (eller i det heletatt for den saks skyld)

Hei,

 

Sikkert lurt å tenke to scenairer samtidig..

 

Hvis du søker innen mai får du vite om du blir kalt inn til helse/yrkespsykologisk skikkethetstest før sommerferien. Blir du kalt inn, så har du tatt den største bøyen og sjansene er gode at du får plass. tidligere i denne tråden er det blitt diskutert at det kalles inn et begrenset antall mulige studenter til testene; det regnes med at ca 20% stryker og at noen sier fra seg plassen, så om det blir 6 kull a 20 studenter kaller de nok inn et sted mellom 150-200 til testene. I mai 2015, når jeg søkte skoleplass - var det 557 søkere...

 

Var selv ekstra heldig, ble informert 19. juni om at jeg ikke blir kallt inn til testene, men satt på venteliste. Ble så kalt inn i november for test i januar, fikk tilsendt kontrakt og infor når jeg kan starte opp for bare en uke siden. Så ingenting er umulig;).

 

Ser at det er flere som starter samtidig meg meg (29.august). Gleder meg!

 

Det hørtes fornuftig ut.

Fint at de gir beskjed uansett om man kommer med eller ikke til disse testene.

 

Da er mitt siste spørsmål; 

Jeg har yrkesfaglig bakgrunn fra oljebransjen med fagbrev i brønnteknikk/komplettering som er et mekanisk fag. Tar i tillegg på nåværende tidspunkt opp manglende fag for å få generell studiekompetanse. Hvordan ser dere sannsynligheten for å komme inn med dette?

Tar dog ikke fysikk eller teoretisk matte

 

Det er bare å sende søknaden. Har selv fagbrev i mekaniske fag, og ikke generell studiekompetanse. Se linken til jernbaneskolen der de beskriver hvordan de rangerer søkere for inkalling til testene. https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/lokomotivforerutdanning/soknad-og-opptak?tabID=40

Lenke til kommentar

 

 

jeg begynner jo da naturligvis ikke på andre studier til høsten om jeg vet at jeg har plass på jernbaneskolen i januar.

Samtidig er det kjedelig å si nei til skoleplass, for så å få vite at man ikke kommer inn i januar (eller i det heletatt for den saks skyld)

Hei,

 

Sikkert lurt å tenke to scenairer samtidig..

 

Hvis du søker innen mai får du vite om du blir kalt inn til helse/yrkespsykologisk skikkethetstest før sommerferien. Blir du kalt inn, så har du tatt den største bøyen og sjansene er gode at du får plass. tidligere i denne tråden er det blitt diskutert at det kalles inn et begrenset antall mulige studenter til testene; det regnes med at ca 20% stryker og at noen sier fra seg plassen, så om det blir 6 kull a 20 studenter kaller de nok inn et sted mellom 150-200 til testene. I mai 2015, når jeg søkte skoleplass - var det 557 søkere...

 

Var selv ekstra heldig, ble informert 19. juni om at jeg ikke blir kallt inn til testene, men satt på venteliste. Ble så kalt inn i november for test i januar, fikk tilsendt kontrakt og infor når jeg kan starte opp for bare en uke siden. Så ingenting er umulig;).

 

Ser at det er flere som starter samtidig meg meg (29.august). Gleder meg!

 

Det hørtes fornuftig ut.

Fint at de gir beskjed uansett om man kommer med eller ikke til disse testene.

 

Da er mitt siste spørsmål; 

Jeg har yrkesfaglig bakgrunn fra oljebransjen med fagbrev i brønnteknikk/komplettering som er et mekanisk fag. Tar i tillegg på nåværende tidspunkt opp manglende fag for å få generell studiekompetanse. Hvordan ser dere sannsynligheten for å komme inn med dette?

Tar dog ikke fysikk eller teoretisk matte

 

Forresten, ser at jernbaneskolen har lagd ut en kvalitetsrapport for 2015. Du finner linen til rapporten under nyheter. Fra side 19 og utover er det detaljert beskrevet hvordan oppdaket var i 2015. Av de kvalifiserte søkerne hadde 58% fabrev, 32% generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Hva tenker folk om jobbmulighetene med tanke på privatisering av jernbanen? Rektor på skolen mente at behovet bare kom til å øke dersom det kom inn flere aktører, noe som forsåvidt gir mening. Er det slik å forstå at det bare er norske lokfører som får kjøre fast i Norge? Har skjønt det slik at det er strenge krav til språk.

I og med at antall kull er økt fra 6 til 10 for i år må det vel bety at behovet er stort? Er dog litt redd for at det vil vise seg at behovet ikke er like stort når vi blir uteksaminert. Jeg har rett og slett ikke råd til å begynne på noe nytt hvor jobbmulighetene ble hauset opp i skyene før man begynte, men hvor det viser seg umulig å få jobb når man er ferdig. Går nå siste året på en bachelor i petroleumsteknologi, men som de fleste vet har jo dette markedet gått rett i dass. 

Når ble det foresten bestemt at det skulle bli 10 kull i 2016? Når jeg var på infomøte i høst var det bare 6 kull. Merker akuratt dette bekymrer meg litt.

 

Ser nå at jeg muligens har missforstått og at det bare er 6 kull som starter i 2016, men at det toalt er 10 kull på skolen samtidig? Siden utdanningen tar 1,5 år og ikke bare 1. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...