Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal på infomøtet 22. august. Veldig spent og nyskjerrig! Bl.a på hvor vanskelig det er å få startsted i nærheten av hvor du bor og når jeg kan få begynne!=) Ble arbeidsledig i feb pga nedgangen i oljenæringa, kjedelig om jeg må gå rastløs et år til +, men den som venter på noe godt... får masse tid å slå ihjel:P Uansett, gleder meg veldig!

Lenke til kommentar

Hva med Norden? Har forstått det slik at svensker kan kjøre i Norge? 

Jeg ringte VR i Finland, bare for å høre. Du kan kjøre i Finland om du tar en 3 mndrs "omskolering". Dette for at skilt osv ikke er helt likt som i Norge. I tillegg må du bestå språkkravet. Du trenger ikke være en kløpper i finsk, men du må kunne forstå muntlige beskjeder og gjøre deg forstått muntlig.

Lenke til kommentar

Hei, har et kjapt spørsmål ang. yrkespsykologisk test og helse test. Er blitt kalt inn til testing den 22/8.

Er denne testen noe alla den man får på sesjon? Iqtest?

Er det noe man kan øve på?

Mja, var noen logiske oppgaver på tid, kognitive tester. Tror du klarer deg greit om du bare er opplagt:)

Lenke til kommentar

Sendte mail til skolen den 3. august, men har enda ikke fått noe svar. Noen som vet når administrasjonen er tilbake etter sommerferie? 

 

Jeg har - i liket med mange andre mannfolk - aldri strøket klær, i alle fall aldri en dress eller uniform. Hvor strenge er de på at uniformen skal være strøken? Til dere som allerede går på skolen: Hvor ofte pleier dere å stryke uniformen? Gjør dere det i det hele tatt? 

Lenke til kommentar

Sendte mail til skolen den 3. august, men har enda ikke fått noe svar. Noen som vet når administrasjonen er tilbake etter sommerferie? 

 

Jeg har - i liket med mange andre mannfolk - aldri strøket klær, i alle fall aldri en dress eller uniform. Hvor strenge er de på at uniformen skal være strøken? Til dere som allerede går på skolen: Hvor ofte pleier dere å stryke uniformen? Gjør dere det i det hele tatt? 

Kjøpe deg sånn tørketrommel med strykefunksjon:P ellers lærer du deg sikkert fort å bruke strykejern:) Jeg sendte mail til skolen ([email protected]) 8. august, fikk svar 10. august. Du kan jo prøve å sende til den personen som sendte deg innkalling til yrkespsykologisk test, - var den personen jeg fikk svar fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sendte mail til skolen den 3. august, men har enda ikke fått noe svar. Noen som vet når administrasjonen er tilbake etter sommerferie? 

 

Jeg har - i liket med mange andre mannfolk - aldri strøket klær, i alle fall aldri en dress eller uniform. Hvor strenge er de på at uniformen skal være strøken? Til dere som allerede går på skolen: Hvor ofte pleier dere å stryke uniformen? Gjør dere det i det hele tatt? 

Kjøpe deg sånn tørketrommel med strykefunksjon:P ellers lærer du deg sikkert fort å bruke strykejern:) Jeg sendte mail til skolen ([email protected]) 8. august, fikk svar 10. august. Du kan jo prøve å sende til den personen som sendte deg innkalling til yrkespsykologisk test, - var den personen jeg fikk svar fra.

 

 

Takker for svar  :) Må nok prøve meg på et strykejern. Tror ikke det er plass til en tørketrommel med strykefunksjon på budsjettet mitt, hehe.

 

Sendte mail til [email protected] den 3. august.  9. august sendte jeg mail til personen som sendte meg mail til inkalling. Rart at jeg ikke har fått noe svar enda. 

Lenke til kommentar

Hvordan er jobben som lokfører, erfaringer, skole osv? Etterspørsel?

 

 

Det er skiftjobbing med de fordeler og ulemper det medfører. Jobben i seg selv er knallfin og en stor fordel er at man gjør sitt dagsverk og slipper å tenke mer på jobben før neste skift.

 

Skolen er krevende men veldig overkommelig dersom man legger inn jevn innsats nærmest fra dag 1. Man blir sendt på øvelseskjøring rundt i hele landet og dermed oppleve en del ulike banestrekninger som man kanskje aldri mer får kjøre når man jobber på ett fast sted i landet etter ferdig utdannelse. 

 

Etterspørselen er der, jernbaneskolen skal jo i utgangspunktet ikke utdanne flere lokførere enn det er behov for. I anledning konkurranseutsetting av flere av NSBs banestrekninger sitter de nok litt mer på gjerdet når det gjelder nyansettelser akkurat per idag enn de har gjort tidligere. Dette er nok bare midlertidig da også eventuelle andre selskaper som skal trafikkere disse strekningene må ansette førere. 

Lenke til kommentar

 

Hvordan er jobben som lokfører, erfaringer, skole osv? Etterspørsel?

 

 

Det er skiftjobbing med de fordeler og ulemper det medfører. Jobben i seg selv er knallfin og en stor fordel er at man gjør sitt dagsverk og slipper å tenke mer på jobben før neste skift.

 

Skolen er krevende men veldig overkommelig dersom man legger inn jevn innsats nærmest fra dag 1. Man blir sendt på øvelseskjøring rundt i hele landet og dermed oppleve en del ulike banestrekninger som man kanskje aldri mer får kjøre når man jobber på ett fast sted i landet etter ferdig utdannelse. 

 

Etterspørselen er der, jernbaneskolen skal jo i utgangspunktet ikke utdanne flere lokførere enn det er behov for. I anledning konkurranseutsetting av flere av NSBs banestrekninger sitter de nok litt mer på gjerdet når det gjelder nyansettelser akkurat per idag enn de har gjort tidligere. Dette er nok bare midlertidig da også eventuelle andre selskaper som skal trafikkere disse strekningene må ansette førere. 

 

 

 

Med min flaks blir det vel klin umulig å få jobb når jeg er ferdig om 1,5 år. Akkurat ferdig med en Bachelor i Petroleumsteknologi som det er umulig å bruke til noe som helst. Virker som jeg treffer aller yrker etter at de har passert toppen. Gledet meg egentlig veldig til å begynne, men dersom dette også går i dass vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dessuten er jo en lokførerutdanning HELT ubrukelig til noe som helst annet. Man har jo alltids NAV...  

Lenke til kommentar

Før hadde man bøker til å lese togets rute med, men de er long gone (gudskjelov for det).

 

Nå brukes nettbrett i stedet, noe som gjør at du må få deg på nett for å få tak i ruten.

 

Når du er ferdig på skolen og blir ansatt i et foretak så får du nettbrett av de, så om du skal kjøpe deg nettbrett kun pga skolen og ikke bruker det ellers ville jeg gått for en meget billig løsning

Lenke til kommentar

Før hadde man bøker til å lese togets rute med, men de er long gone (gudskjelov for det).

 

Nå brukes nettbrett i stedet, noe som gjør at du må få deg på nett for å få tak i ruten.

 

Når du er ferdig på skolen og blir ansatt i et foretak så får du nettbrett av de, så om du skal kjøpe deg nettbrett kun pga skolen og ikke bruker det ellers ville jeg gått for en meget billig løsning

Lenke til kommentar

 

Før hadde man bøker til å lese togets rute med, men de er long gone (gudskjelov for det).

 

Nå brukes nettbrett i stedet, noe som gjør at du må få deg på nett for å få tak i ruten.

 

Når du er ferdig på skolen og blir ansatt i et foretak så får du nettbrett av de, så om du skal kjøpe deg nettbrett kun pga skolen og ikke bruker det ellers ville jeg gått for en meget billig løsning

Ah! Takk:) jeg kan i prinsipp klare meg med en pc da?:)

Lenke til kommentar

Begynner 29. De nevnte noe om at nettbrett var lurt. Noen som kan anbefale noen specs? Android/apple? Hvor mange gigg minimalt? Skjermstørrelse, bør det være simkortspor? Osv

 

Hvis jeg husker riktig så har jeg blitt fortalt at alt gjøres via en nettside (https://fido.jbv.no vil jeg anta), så tror ikke du trenger å laste ned apper som er eksklusivt for enten Android eller Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...