Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Som nevnt mange ganger tidligere så er ikke jobb 100% garantert etter endt studie. Når det er sagt så tar skolen kun inn antall studenter etter hva jernbaneselskapene melder av behov i årene fremover.

 

Det er mange som snart går av med pensjon og de må erstattes.

 

Husk at dette ikke er en privat skole så de holder ikke på som f.eks pilotutdanningen i USA der de utdanner kun for egen profitt og ikke etter behov

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har noe svar på hvorvidt fremmedspråklige kan kjøre lokomotiv i Norge? Har forstått det slik at Norsk er et krav, men ser jo at svensker kan kjøre i Norge og motsatt. Er det slik at de regnes å forstå norsk godt nok?

 

Og hvordan er det egentlig med tanke på jobb i utlandet for folk utdannet ved norsk jernbaneskole? Hvor er utdanningen godkjent? Vil man for eks. kunne jobbe i UK dersom man kan språket godt nok? Og hva med Australia og USA? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

 

 

 

Når har dere som går/har gått på skolen fått svar på om man ble valgt ut til yrkespsykologisk skikkethetstest. Kan man forvent et svar ut på høsten en gang? Er set tilfeldig hvilket kull enn eventuelt blir plassert i for søkerne?

Vurdere å søke på lokførerutdanning med frist nå 1. mai.

Lurer da på erfaringer rundt når man kan regne med oppstart?

Har forstått det er opptil 6 kull i året, og mener å ha lest tidligere i tråden at noen venter opptil halvannet år før de kommer inn.

Hei! Som du sier så er det opptil 6 kull i året, så det varierer jo litt. I mitt tilfelle søkte jeg på lokførerutdanningen den 11. mars 2015, og ble innkalt til yrkespsykologisk test og helsetest den 07. januar 2016.

Mandag sist uke (15. februar) var jeg på informasjonsmøte på skolen, der jeg fikk vite at jeg begynner utdanningen den 29. august 2016.

Lenke til kommentar

 

 

 

Når har dere som går/har gått på skolen fått svar på om man ble valgt ut til yrkespsykologisk skikkethetstest. Kan man forvent et svar ut på høsten en gang? Er set tilfeldig hvilket kull enn eventuelt blir plassert i for søkerne?

Vurdere å søke på lokførerutdanning med frist nå 1. mai.

Lurer da på erfaringer rundt når man kan regne med oppstart?

Har forstått det er opptil 6 kull i året, og mener å ha lest tidligere i tråden at noen venter opptil halvannet år før de kommer inn.

Hei! Som du sier så er det opptil 6 kull i året, så det varierer jo litt. I mitt tilfelle søkte jeg på lokførerutdanningen den 11. mars 2015, og ble innkalt til yrkespsykologisk test og helsetest den 07. januar 2016.

Mandag sist uke (15. februar) var jeg på informasjonsmøte på skolen, der jeg fikk vite at jeg begynner utdanningen den 29. august 2016.

Hei, Stigah! Det tok da veldig lang tid før du ble kalt inn :/

Kan jeg spørre om hva du søkte på grunnlag av? Hadde du fagbrev med meget godt, eller generell studiekompetanse? Og isåfall hvilke karakterer hadde du i matte fysikk og norsk muntlig?

Lenke til kommentar

Hei! 

 

Har et lite spørsmål ang. søknaden hos jernbaneskolen.

Når man søker, sender man bare med vitnemål og attester? eller skal man skrive en cv og søknad?

 

Håper på svar :D

Hei.

Vitnemål/attester holder. Det gjorde det i alle fall for meg:). Du kan laste disse opp når du søker studieplass på jernbaneskolens hjemmeside.

Lenke til kommentar

Hei! 

 

Har et lite spørsmål ang. søknaden hos jernbaneskolen.

Når man søker, sender man bare med vitnemål og attester? eller skal man skrive en cv og søknad?

 

Håper på svar :D

 

 

Jeg sendte faktisk en mail for å spørre om akuratt dette og fikk bekreftet at det ikke er behov for noen CV eller søknad.

Lenke til kommentar

 

Hei! 

 

Har et lite spørsmål ang. søknaden hos jernbaneskolen.

Når man søker, sender man bare med vitnemål og attester? eller skal man skrive en cv og søknad?

 

Håper på svar :D

 

 

Jeg sendte faktisk en mail for å spørre om akuratt dette og fikk bekreftet at det ikke er behov for noen CV eller søknad.

 

Ja okei flott! kjedelig å gjøre feil å ikke bli vurtert :p

Lenke til kommentar

Hei, Stigah! Det tok da veldig lang tid før du ble kalt inn :/

Kan jeg spørre om hva du søkte på grunnlag av? Hadde du fagbrev med meget godt, eller generell studiekompetanse? Og isåfall hvilke karakterer hadde du i matte fysikk og norsk muntlig?

 

Hei Blåhval88! Det tok ganske lang tid ja. Søkte på grunnlag av generell studiekompetanse. Jeg hadde ikke gode karakterer i verken matte eller fysikk. Jeg var rett og slett ikke motivert. (Dette var dog før jeg visste - eller hadde bestemt meg - for å bli lokfører). 

Jeg har dessverre ikke vitnemålet foran meg, men jeg tror jeg fikk en firer i norsk muntlig. 

 

Den 19. august 2015 mottok jeg en mail fra Jernbaneskolen der de skrev at de dessverre ikke kalte meg inn til helsetest og yrkespsykologisk test, på grunn av at de hadde fått flere kvalifiserte søkere enn det var studieplasser til. 

 

Fikk også beskjed om at hvis jeg ikke hørte fra dem innen desember 2015, så var jeg nødt til å søke igjen til neste år. 

 

Den 3. november fikk jeg heldigvis mail om innkallelse til testene :) 

Lenke til kommentar

 

Hei, Stigah! Det tok da veldig lang tid før du ble kalt inn :/

Kan jeg spørre om hva du søkte på grunnlag av? Hadde du fagbrev med meget godt, eller generell studiekompetanse? Og isåfall hvilke karakterer hadde du i matte fysikk og norsk muntlig?

 

 

Hei Blåhval88! Det tok ganske lang tid ja. Søkte på grunnlag av generell studiekompetanse. Jeg hadde ikke gode karakterer i verken matte eller fysikk. Jeg var rett og slett ikke motivert. (Dette var dog før jeg visste - eller hadde bestemt meg - for å bli lokfører). 

Jeg har dessverre ikke vitnemålet foran meg, men jeg tror jeg fikk en firer i norsk muntlig. O

 

Den 19. august 2015 mottok jeg en mail fra Jernbaneskolen der de skrev at de dessverre ikke kalte meg inn til helsetest og yrkespsykologisk test, på grunn av at de hadde fått flere kvalifiserte søkere enn det var studieplasser til. 

 

Fikk også beskjed om at hvis jeg ikke hørte fra dem innen desember 2015, så var jeg nødt til å søke igjen til neste år. 

 

Den 3. november fikk jeg heldigvis mail om innkallelse til testene :)

Takk for svar :) da får vi krysse fingrene for at du kommer inn :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :) da får vi krysse fingrene for at du kommer inn :)

 

Var på informasjonsmøte 15. februar. Begynner på skolen den 29. august   :new_woot:

 

Noen som vet hvor mange de skal ta inn til skoleåret 2017 som det really søknadsfrist til nå 1.Mai?

 

Vil tro de fortsetter med 6 kull i året á 20 elever, altså totalt 120 plasser.

 

Når jeg var på informasjonsmøte den 15. februar, hørtes det nesten ut som at det bare var 5 kull i år. I 2017 skal de derimot starte opp med 10 kull :)

 

https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/nyheter/?&displayitem=93&module=news

Endret av Stigah
Lenke til kommentar

 

Takk for svar :) da får vi krysse fingrene for at du kommer inn :)

 

Var på informasjonsmøte 15. februar. Begynner på skolen den 29. august   :new_woot:

 

Noen som vet hvor mange de skal ta inn til skoleåret 2017 som det really søknadsfrist til nå 1.Mai?

 

Vil tro de fortsetter med 6 kull i året á 20 elever, altså totalt 120 plasser.

 

Når jeg var på informasjonsmøte den 15. februar, hørtes det nesten ut som at det bare var 5 kull i år. I 2017 skal de derimot starte opp med 10 kull :)

 

https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/nyheter/?&displayitem=93&module=news

 

 

 

Tenkte også at det var snakk om 10 kull når jeg leste det første gang, men etter å ha tenkt meg litt om konkluderte jeg med at de har totalt 10 kull inne om gang, men at det fortsatt bare blir uteksaminert og tatt opp 6 kull i året. I og med at utdanningen tar 1,5 år. Fint om noen kunne få oppklart i dette? Det som også taler for at det bare blir 6 kull også i 2017 er at de sier at de lærer opp 10 kull NÅ. Blir vel litt rart å si det på den måten dersom man sikter til kullene som starter i 2017. må si jeg ble veldig usikker.

Dersom det stemmer at det blir 10 kull i 2017 har nok vi som begynner i år en liten fordel og gode sjangser for å få jobb. Jeg begynner foresten samtidig som deg, blir spennende å komme i gang!

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

 

Takk for svar :) da får vi krysse fingrene for at du kommer inn :)

 

 

Var på informasjonsmøte 15. februar. Begynner på skolen den 29. august   :new_woot:

 

 

 

Noen som vet hvor mange de skal ta inn til skoleåret 2017 som det really søknadsfrist til nå 1.Mai?

 

 

Vil tro de fortsetter med 6 kull i året á 20 elever, altså totalt 120 plasser.

 

Når jeg var på informasjonsmøte den 15. februar, hørtes det nesten ut som at det bare var 5 kull i år. I 2017 skal de derimot starte opp med 10 kull :)

 

https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/nyheter/?&displayitem=93&module=news

Hei Stigah. Om jeg har skjønt det rett, så er det 10 kull samtidig per dags dato, men dog kun fordi skolen varer i 1,5 år, dvs det blir sansynligvis 5 eller 6 kull, mener å ha lest antallet i kvalitetsrapporten som skolen har lagt ut på hjemmesiden https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/nyheter/?&displayitem=92&module=news.

 

Gleder meg til 29. August✌

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei alle sammen,

 

Dette er en kjempe bra diskusjon post! Jeg skal begynne på skolen til høsten, men jeg har noen spørsmål som jeg ikke får besvart. Jeg finner ikke noe om det på internett og det er vanskelig å finne de rette folkene å snakke om det. 

Da håper jeg at noen av dere kan svare meg! :):)

 

Skolen: 

-Hvor lenge varer en normal skoledag?

 

-Når man skal i praksis, hvordan blir det valgt hvor man skal? Blir det loddtrekning? Kan man si hvor man ønsker å ha praksis? Er det mulig å bytte internt blant elevene?

 

-Er det fremdeles mulig å få lønn under utdannelsen, mot at man binner seg opp mot bedriften etter avsluttet eksamen? Eller finnes det andre ordninger? 

 

Som lokfører:

- Hva er eeeeegentlig start lønnen for en lokfører? Har noen der ute et konkret tall å komme med? Jeg forstår det kan variere ifh til hvor man arbeider, mengde, tillegg osv, men hva har folk fått de første årene i snitt ink alt?

 

- Er turnusen logisk? Da mener jeg er det slik at man jobber morgen, morgen, dag, dag, natt, natt, fri, eller kan det være dag, natt, natt, morgen, fri, natt osv. 

 

- Hvor mange nattevakter får man i løpet av en måned i snitt?

 

- Er det noen selskaper dere ville advart å begynt i?

 

- Hvor mange timer jobber man i snitt per uke? Jeg har lest både 25, 30, 37,5 og 40+ , men finner ikke noe som bekrefter det ene eller det andre. 

 

 

Tusen takk om det er noen som vil ta seg tid til å svare på dette :-)  Er det forresten noen andre som skal starte til høsten?  

Lenke til kommentar

-Hvor lenge varer en normal skoledag?

Skoledagen begynner 08:30 til 15:00

 

-Når man skal i praksis, hvordan blir det valgt hvor man skal? Blir det loddtrekning? Kan man si hvor man ønsker å ha praksis? Er det mulig å bytte internt blant elevene?
Skolen er i stadige endringer og for alt jeg veit så kan utdanningsforløpet ha endret seg siden jeg gikk der, men om det er likt så kan du se et eksempel her: https://web.timeedit.se/jbv_no/db1/timeplan/r.html?sid=3&h=t&objects=159896.188&ox=0&types=0&fe=0&p=20160101.x,20161231.x

- Praksis i tog er bare en periode der man ikke kjører selv, men sitter på med en kjørelærer.
- Hvor man blir stasjonert og hos hvilket firma er helt tilfeldig ut i fra hva jeg har erfart. Man kan ytre ønsker, men det er langt fra sikkert om man får sitt ønske.
Normalt ikke mulig å bytte blant elvene.

 

-Er det fremdeles mulig å få lønn under utdannelsen, mot at man binner seg opp mot bedriften etter avsluttet eksamen? Eller finnes det andre ordninger? 

Ingen lønn under utdanning, med mindre du klarer å skaffe noen særavtaler hos en bedrift på egenhånd

Man kan få studielån/stipend av Lånekassen.

 

Som lokfører:

- Hva er eeeeegentlig start lønnen for en lokfører? Har noen der ute et konkret tall å komme med? Jeg forstår det kan variere ifh til hvor man arbeider, mengde, tillegg osv, men hva har folk fått de første årene i snitt ink alt?

Informasjon om lønn osv. kan man lese ut i fra overenskomstene hos Norsk Lokomotivmannsforbund
http://www.lokmann.no/overenskomst-og-avtaler/

 

- Er turnusen logisk? Da mener jeg er det slik at man jobber morgen, morgen, dag, dag, natt, natt, fri, eller kan det være dag, natt, natt, morgen, fri, natt osv. 
Turnus er vel litt mer mot ditt siste eksempel om jeg forstod deg rett. Når det er sagt så er det mange regler når det kommer til fritid mellom vakter/nattevakter osv. Dette står også i overenskomstene.

 

- Hvor mange nattevakter får man i løpet av en måned i snitt?
Kommer helt an på turnusen og hvilken bedrift du velger å jobbe for. Uansett så finnes en begrensing på antall nattevakter i overenskomsten.

 

- Er det noen selskaper dere ville advart å begynt i?

Nei

 

- Hvor mange timer jobber man i snitt per uke? Jeg har lest både 25, 30, 37,5 og 40+ , men finner ikke noe som bekrefter det ene eller det andre. 

Dette kommer også an på turnusen. Men snittet er vel litt under vanlig arbeidsuke (som er 38?)

 

 

Lykke til med studiene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...