Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Veldig mye bra info her!

 

Jeg har veldig lyst å ta utdannelsen, men lurer på om hvor sansynlig det er å få seg jobb etter skolen utenfor Oslo? Viktig element for meg, da jeg har kone og to barn og eldstemann starter på skolen til høsten. Noen som bet hvor sansynlig det er å få praksis og jobb f.eks.i Kristiansand eller Grenland (Porsgrunn, Skien)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Veldig mye bra info her!

 

Jeg har veldig lyst å ta utdannelsen, men lurer på om hvor sansynlig det er å få seg jobb etter skolen utenfor Oslo? Viktig element for meg, da jeg har kone og to barn og eldstemann starter på skolen til høsten. Noen som bet hvor sansynlig det er å få praksis og jobb f.eks.i Kristiansand eller Grenland (Porsgrunn, Skien)?

 

Det enkleste er å ta kontakt med stasjoneringsstedet og høre hvilke muligheter du har der. Vet at vi kommer til å trenge folk i Skien etterhvert pga pensjon.

Lenke til kommentar

Under skolegangen så kan man ytre ønske om hvor en vil stasjoneres under de forskjellige øvelseskjøringene, men man må beregne å stasjoneres i hele landet. Dette kommer helt ann på tilgangen av kjørelærere.

 

Når man er ferdig på skolen må man regne med å bli stasjonert i Oslo eller Drammen de første årene til det eventuelt åpner seg på de andre stasjoneringsstedene. Husk da at alt går på ansinitet, så om noen andre med lenger fartstid søker det samme som deg så vil plassen gå til de.

 

Men gjør som det blir sagt her, forhør deg dit du vil.

 

 

NIRAM, det er pr dags dato ikke noen stasjonert på de stedene du lister opp. Dog ryktet sier at det blir stasjoneringsted på Lillehammer med tiden

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Veldig mye bra info her!

 

Jeg har veldig lyst å ta utdannelsen, men lurer på om hvor sansynlig det er å få seg jobb etter skolen utenfor Oslo? Viktig element for meg, da jeg har kone og to barn og eldstemann starter på skolen til høsten. Noen som bet hvor sansynlig det er å få praksis og jobb f.eks.i Kristiansand eller Grenland (Porsgrunn, Skien)?

 

Det enkleste er å ta kontakt med stasjoneringsstedet og høre hvilke muligheter du har der. Vet at vi kommer til å trenge folk i Skien etterhvert pga pensjon.

 

Hei, tusen takk for tipset, Rocknisse. Jeg ringte til Skien i dag og hadde en hyggelig prat med lokførerlederen der. Det er rikitg som Norlyset sier at interne søkere har forkjørsrett basert på ansiennitet, og om jeg tar utdannelsen tar det jo en stund før jeg er sertifissert lokfører (har nettopp bestått helsetest/yrkespsykologis test, og venter tilbakemelding fra jernbaneskolen om jeg får skoleplass). Men alltid bra å slå av en prat med folk for å få en følelse hvor stor trykket på søkere er på den plassen man kan tenke seg å jobbe i fremtiden. I hvert fall for sånne som meg med familie:).

Lenke til kommentar

 

 

Hei,

 

Veldig mye bra info her!

 

Jeg har veldig lyst å ta utdannelsen, men lurer på om hvor sansynlig det er å få seg jobb etter skolen utenfor Oslo? Viktig element for meg, da jeg har kone og to barn og eldstemann starter på skolen til høsten. Noen som bet hvor sansynlig det er å få praksis og jobb f.eks.i Kristiansand eller Grenland (Porsgrunn, Skien)?

 

Det enkleste er å ta kontakt med stasjoneringsstedet og høre hvilke muligheter du har der. Vet at vi kommer til å trenge folk i Skien etterhvert pga pensjon.

 

Hei, tusen takk for tipset, Rocknisse. Jeg ringte til Skien i dag og hadde en hyggelig prat med lokførerlederen der. Det er rikitg som Norlyset sier at interne søkere har forkjørsrett basert på ansiennitet, og om jeg tar utdannelsen tar det jo en stund før jeg er sertifissert lokfører (har nettopp bestått helsetest/yrkespsykologis test, og venter tilbakemelding fra jernbaneskolen om jeg får skoleplass). Men alltid bra å slå av en prat med folk for å få en følelse hvor stor trykket på søkere er på den plassen man kan tenke seg å jobbe i fremtiden. I hvert fall for sånne som meg med familie:).

 

Det finnes alltid muligheter. Selv kom jeg rett til Skien uten å være innom hverken Oslo eller Drammen.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor gode sjangsene er for å kunne bli stasjonert i Lillestrøm? Er det evt. noe sted rundt Lillestrøm for uten Oslo man kan bli stasjonert? Regner vel egentlig ikke med det. Alle som jobber for Flytoget er slik jeg har skjønt det stasjonert i Oslo? Når det gjelder godstog er det kanskje stasjonert en del på Alnabru? 

 

Føroverig ingen krise for meg å bli stasjonert i Oslo etter endt utdannelse, men Lillestrøm ville egentlig vært helt perfekt. 

Lenke til kommentar

Det er stasjonering i Lillestrøm ja. Og det virker ut som at det er gode muligheter for å få seg til Lillestrøm, men dette kan jo endre seg. En har også stasjonering i Eidsvoll, Kongsvinger, Ski, Drammen som de nærmeste stedene foruten om Oslo

 

Gods på Grorud Verksted/Nyland/Alnabru (kall det hva du vil).

 

Flytoget har stasjonering i Oslo.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er netopp ferdig med fagbrevet som elektriker. Har tidligere tatt studiekompetanse og tatt kveldskole det siste året for å få spesiell studiekompetanse. Jeg vet fortsatt ikke vilken retning jeg skal velge. I det siste har jeg tenkt på yrkeslærer. Det har også gått mye i lokfører, som var en eldre plan da jeg og en venn lenge siktet oss inn mot dette. Hans far er lokfører.

Jeg får med meg at det er er utmerket yrke uten noen negative sider. Jeg ser for meg at dette er et yrke som kunne passet godt på meg.

 

Det jeg lurer på er hvordan jobber de fleste av dere? Jeg leser intervjuer, men blir ikke klok på tider, turnus og lønn. Er det stor forskjell på NSB, flytog og cargo osv? Både arbeidstider og miljø? Hvor dere blir stasjonert? Lønn er også ganske viktig for meg, som for alle. Jeg hører at det er godt betalt, som alle sier, men når jeg leser og ser på statistikker, så stemmer ikke det med uttalelsene som alle lokførere skriver på nett. Hva tjener dere? Noen sier under 400, noen opp mot 1m. Er dere jevnt på 6-700?

 

Hvordan er mulighetene nå i 2016/17? Videre utdanning? Er Jernbaneverket grei når det gjelder visere kursing og utdanning?

 

Nå bor jeg i Bergen og med tanke på det utdanningsløpet, så er det jo muligheter for at jeg kommer inn på noe annet. Hvordan er oppholdet der? Du søker 1. Mai. Når du får vite at du kommer inn? Leser to kull per år. Kan man velge dette selv? Vill ikke avbryte noe jeg starter med.

Har jernbaneskolen egne hybler el?

 

Det var det jeg kom på i farten nå. Så kanskje jeg blir mer presis senere :-)

Takk for svar. Si ifra viss dette ikke egner seg på denne tråden. Så kan jeg starte en annen. Ser bare ut som det er ny aktivitet her og en del folk, både nyutdannede og eldre. Og med tanke på barn og familie, hvordan er fritid osv.? Har dere mye tid hjemme? Er jobbtider gunstige med barn på skole osv?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Hei!

Da har jeg fått invitasjon til informasjonsmøte mandag 15. februar. Jeg skal bestille flybillett, men er det noen her som vet hvor lenge informasjonsmøtet varer, omtrentlig? 

 

 

Gratulerer! Fikk samme svar i dag selv :) 

Vil tro det varer til i 3-4 tiden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg er netopp ferdig med fagbrevet som elektriker. Har tidligere tatt studiekompetanse og tatt kveldskole det siste året for å få spesiell studiekompetanse. Jeg vet fortsatt ikke vilken retning jeg skal velge. I det siste har jeg tenkt på yrkeslærer. Det har også gått mye i lokfører, som var en eldre plan da jeg og en venn lenge siktet oss inn mot dette. Hans far er lokfører.

Jeg får med meg at det er er utmerket yrke uten noen negative sider. Jeg ser for meg at dette er et yrke som kunne passet godt på meg.

 

Det jeg lurer på er hvordan jobber de fleste av dere? Jeg leser intervjuer, men blir ikke klok på tider, turnus og lønn. Er det stor forskjell på NSB, flytog og cargo osv? Både arbeidstider og miljø? Hvor dere blir stasjonert? Lønn er også ganske viktig for meg, som for alle. Jeg hører at det er godt betalt, som alle sier, men når jeg leser og ser på statistikker, så stemmer ikke det med uttalelsene som alle lokførere skriver på nett. Hva tjener dere? Noen sier under 400, noen opp mot 1m. Er dere jevnt på 6-700?

 

Hvordan er mulighetene nå i 2016/17? Videre utdanning? Er Jernbaneverket grei når det gjelder visere kursing og utdanning?

 

Nå bor jeg i Bergen og med tanke på det utdanningsløpet, så er det jo muligheter for at jeg kommer inn på noe annet. Hvordan er oppholdet der? Du søker 1. Mai. Når du får vite at du kommer inn? Leser to kull per år. Kan man velge dette selv? Vill ikke avbryte noe jeg starter med.

Har jernbaneskolen egne hybler el?

 

Det var det jeg kom på i farten nå. Så kanskje jeg blir mer presis senere :-)

Takk for svar. Si ifra viss dette ikke egner seg på denne tråden. Så kan jeg starte en annen. Ser bare ut som det er ny aktivitet her og en del folk, både nyutdannede og eldre. Og med tanke på barn og familie, hvordan er fritid osv.? Har dere mye tid hjemme? Er jobbtider gunstige med barn på skole osv?

 

Takk!

 

Nå er ikke jeg noe lokfører (enda), men har en god del med lokførere å gjøre, da jeg driver med vedlikehold. De fleste jeg har snakket med, trives veldig godt i jobben. Turnus og skiftjobbing er vel nesten en selvfølge i dette yrket, hvor du blir stasjonert kan du vel ytre et ønske om når den tiden kommer, men går vel mest på ansinitet. Ang lønn, så ser du det hvis du tar en titt her; http://www.lokmann.no/overenskomst-og-avtaler/

De fleste steder er det vel fastlønn på rundt 400 i året, men på dette kommer jo alle tillegg. Vet at førere i blandt annet CargoNet og Link har rundt millionen, men da betyr det mye alenetid borte og mest nattkjøring. 

 

Ang skolen, så må du inn til testing, og får svaret av dette ikke så fryktelig lenge etter. Jeg fikk svar etter en uke. Bruker vel å være 5 kull á 20 stk etter som jeg har forstått, med forskjellig dato for oppstart, grunnet mye praktis. 

 

Sikkert noen andre som kan utdype seg litt mer, men da har du jo fått en liten pekepinn. 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg er netopp ferdig med fagbrevet som elektriker. Har tidligere tatt studiekompetanse og tatt kveldskole det siste året for å få spesiell studiekompetanse. Jeg vet fortsatt ikke vilken retning jeg skal velge. I det siste har jeg tenkt på yrkeslærer. Det har også gått mye i lokfører, som var en eldre plan da jeg og en venn lenge siktet oss inn mot dette. Hans far er lokfører.

Jeg får med meg at det er er utmerket yrke uten noen negative sider. Jeg ser for meg at dette er et yrke som kunne passet godt på meg.

Det jeg lurer på er hvordan jobber de fleste av dere? Jeg leser intervjuer, men blir ikke klok på tider, turnus og lønn. Er det stor forskjell på NSB, flytog og cargo osv? Både arbeidstider og miljø? Hvor dere blir stasjonert? Lønn er også ganske viktig for meg, som for alle. Jeg hører at det er godt betalt, som alle sier, men når jeg leser og ser på statistikker, så stemmer ikke det med uttalelsene som alle lokførere skriver på nett. Hva tjener dere? Noen sier under 400, noen opp mot 1m. Er dere jevnt på 6-700?

Hvordan er mulighetene nå i 2016/17? Videre utdanning? Er Jernbaneverket grei når det gjelder visere kursing og utdanning?

Nå bor jeg i Bergen og med tanke på det utdanningsløpet, så er det jo muligheter for at jeg kommer inn på noe annet. Hvordan er oppholdet der? Du søker 1. Mai. Når du får vite at du kommer inn? Leser to kull per år. Kan man velge dette selv? Vill ikke avbryte noe jeg starter med.

Har jernbaneskolen egne hybler el?

Det var det jeg kom på i farten nå. Så kanskje jeg blir mer presis senere :-)

Takk for svar. Si ifra viss dette ikke egner seg på denne tråden. Så kan jeg starte en annen. Ser bare ut som det er ny aktivitet her og en del folk, både nyutdannede og eldre. Og med tanke på barn og familie, hvordan er fritid osv.? Har dere mye tid hjemme? Er jobbtider gunstige med barn på skole osv?

Takk!

Hei!

Norsk jernbaneskole har den siste tiden tatt inn 6 kull á ca 20 elever per år, med oppstart i henholdsvis januar, februar, mai, september, oktober og desember. På informasjonsmøtet med skolen kan man ytre ønske om hvilket kull man vil starte i, men du må være forberedt på at oppstart kan være når som helst. For eksempel så ønsket jeg oppstart i mai, men fikk september.

Jernbaneskolen tilbyr ikke hybel, så boplass må du skaffe selv.

Fritid var så og si ikke-eksisterende under utdanningen, for min del. Det er en tøff utdanning, med mye lesing og mange eksamener. Men det vil jo være individuelt hvor mye arbeid man ønsker og behøver å legge ned i studiet. Skolen varer fra 08:30-15:00 mandag-fredag, så man har fri hver helg. Under øvelseskjøringsperiodene må man likevel beregne å jobbe annenhver helg, da man følger en kjørelærers turnus.

Som utdannet lokomotivfører vil fritid stille seg helt annerledes, da dette ikke er en "8-16-jobb". Har ikke barn selv enda, men tviler på at det er et problem å ha skolebarn når man er lokfører. Man må kanskje samarbeide litt mer/annerledes med sin partner bare;)

 

Håper dette var gode svar på dine spørsmål. Yrket anbefales på det sterkeste!!

Lenke til kommentar

 

Hei!

Da har jeg fått invitasjon til informasjonsmøte mandag 15. februar. Jeg skal bestille flybillett, men er det noen her som vet hvor lenge informasjonsmøtet varer, omtrentlig? 

 

 

Gratulerer! Fikk samme svar i dag selv :)

Vil tro det varer til i 3-4 tiden? 

 

Hei Stigah og ja1905. Gratulerer! Fikk også invitasjon til infomøte 15. februar og skal tilbake til Kristiansand samme dag. Sendte epost til skolen og spurte om når møtet er ferdig; fikk til svar at det kommer an på når det er min tur til individuell samtale; men de regnet med at vi var ferdig kl 14:30. Vurderer å kjøre med bil fra Kristiansand, så om noen  som leser tråden skal samme strekning og ønsker å sitte på, så er det bare å hyle ut:).

Lenke til kommentar

Gratulerer, ja1905 og Schnöde!

Takk for svar!

 

Er det noen her som vet om individuell samtale - i denne sammenheng - blir regnet som et jobbintervju?

Takk for det.

Jeg har forstått det slikt at vi er sikker studieplass, men at skolen ønsker å informere om hvordan utdanningen blir og hvilke krav det følger med, slik at vi vet hva vi går til når vi takker ja til studieplassen.

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at den individuelle samtalen ikke er noe å grue seg til i det hele tatt. Jeg hadde nærmest forbredt meg til et jobbintervju, men intervjuet ble nærmest en monolog. Følte at jeg liksom ikke fikk komme til å fortelle om mine sterke sider og hvorfor jeg ville bli lokfører. Virket egentlig som om han hadde allerede hadde gjort seg opp en mening om meg før jeg gikk inn døra. Egentlig snakket han mest om at jeg var litt i yngste laget, hva kan jeg gjøre med det liksom? Også spurte han meg om karakterene mine i matte, som er hakket dårligere enn alle de andre karakterene mine. Jeg spurte om han ønsket å se vitnemålet mitt, men tror han ønsket at jeg skulle reflektere litt rundt det, han hadde vel sett på det på forhånd. Fikk følelsen av at han tengte jeg var litt høy på meg selv og ønsket å jekke meg ned. Det hele ble egentlig litt absurd. Ja, jeg har gode karakterer, men er ikke typen som skryter og vet det andre ting som er viktig. Samtidig mente han at jeg var veldig teoretisk og derfor burde "alliere" meg med noen mer praktisk anlgate på skolen. Hva vet han om hvor praktisk anlagt jeg er? Har nærmest vokst opp på gård og vært med faren min som er snekker mye på jobb. Ikke alle som har gått studiespesialiserende er tilbakestående når det gjelder praktiske ting. Nei, jeg følte rett og slett at jeg ikke fikk komme til og at han før jeg kom inn hadde gjort seg opp en helt feil mening om meg. Men samme kan det være, plassen var jeg allerede sikret. 

 

Så annet en at rektor virket litt fordomsfull og forutintatt er det ikke noe å bekymre seg over. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...