Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg spurte om akuratt dette med søknadstekst, her er svaret jeg fikk:

 

"Meg:

Er det slik å forstå at man skal skrive en formel søknad i søknaden om opptak til lokfører, eller er det feltet merket med "søknadstekst" bare for ekstra info/kommentarer man ønsker å legge til? 

 

Jordal Ane Haugen:

Hei, vi behandler bare dokumentasjon i forhold til opptakskravet. I søknadsteksten kan du legge inn ekstra info/kommentarer om du ønsker det. Det er ikke et krav."

 

 

Norlyset, er du ute i fast jobb nå? Kan du fortelle litt om hvordan ting foregikk i praksis etter at du var ferdig og du ble "tatt opp" i et jernbaneselskap? Ble du nærmest headhunta og hvordan var det første halve året med opplæring? Har du noe tall på hvor mange i ditt kull som endte hvor? Og hvor endte du, trives? Beklager hvis du allerde har svart på noe av det jeg spør om. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Søknad levert, så da kan man ikke gjøre annet enn å krysse fingrene frem mot en eventuel psykologisk sikkerhetstest. Noen som vet om alle som oppfyller opptakskravene blir tatt inn til test, eller er der bare et visst antall, og da de med høyest poengscore som blir kalt inn?

 

Er det også noen som vet hvordan de bestemmer hvem som kommer inn når? Vil de med høy poengscore ha bedre muligheter for å komme inn på ønsket kull, eller er dette helt tilfeldig?

Lenke til kommentar

Søknad levert, så da kan man ikke gjøre annet enn å krysse fingrene frem mot en eventuel psykologisk sikkerhetstest. Noen som vet om alle som oppfyller opptakskravene blir tatt inn til test, eller er der bare et visst antall, og da de med høyest poengscore som blir kalt inn?

 

Er det også noen som vet hvordan de bestemmer hvem som kommer inn når? Vil de med høy poengscore ha bedre muligheter for å komme inn på ønsket kull, eller er dette helt tilfeldig?

 

På informasjonsmøtet blir du spurt om når du ønsker å begynne, blir vel satt opp to datoer i prioritert rekkefølge. Fikk inntrykk at poengscore har en del å si, men det blir også tatt hensyn til at de som ikke har noe annet å ta seg til får begynne først. Det er som regel størst rift om å begynne tidlig. 

Lenke til kommentar

Takk for svar ITraktor.

Ja, jeg regner med trykket er størst tidlig på året, og må jo innrømme at dersom jeg kommer inn ønsker jeg å starte opp allerede i Januar, men føler alle gjerne vil det, hehe.

 

Ser at man får 5 poeng for karakter A på yrkespsykologisk sikkerhetstest. Er det noen her som fikk det? Hva kreves for å få en A i forhold til å bare bestå. Må man ha en iq på 135 lissom, eller får man A så lenge man presterer over gjennomsnittet på alle tester?

Lenke til kommentar

Er du sikker på dette, scania? Står i mailen jeg har fått at

 

"I følge reglement for Lokomotivførerutdanningen har ditt resultat på yrkespsykologisk test betydning for rangeringen til opptak."

 

Og står jo inne på norsk jernbaneskole sine sider at poeng blir delt ut på følgende måte

 

"Det generelle grunnlaget for opptak jf. § 2-3 10 poeng

Fagprøve; karakter Meget godt 8 poeng

Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i fysikk 5 poeng

Generell studiekomp; Karakter 4 i fysikk 3 poeng

Generell studiekomp; Karakter 5 eller 6 i matematikk 3 poeng

Videregående skole Vg3; Norsk muntlig karakter 4-6 3 poeng

Yrkespsykologisk skikkethetstest; karakter A 5 poeng"

 

Mener du alle som består yrkespsykologisk sikkerhetstest får karakter A og 5 poeng? Da føler jeg det er litt unødvendig siden du ikke er kvalifisert i det heletatt dersom dunkle består testen?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, EmmetBrown! :)

 

 

Noen som husker ca hvor lang tid det tok før dere fikk svar på om yrkespsykologisk sikkerhetstest ble godkjent? Får man et brev i posten om det, eller må man ringe å spørre eller hvordan fungerer det?

 

Jeg beklager, men jeg glemte helt å svare deg tidligere i dag, Blåhval88. Det varierer faktisk fra person til person, av en eller annen grunn. Jeg ble innkalt til yrkespsykologisk test den 7. januar, sammen med forumbrukeren "scania".

Mens scania fikk mail fra skolen med godkjent attest fire dager etter at vi var der, hørte jeg ingenting fra dem. Jeg sendte skolen en mail den 18. januar, og fikk til svar at jeg også var godkjent. 

 

Har du forresten hørt noe fra dem nå? Hvis ikke får du også sende dem en mail

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg har ikke hørt noe, og var en uke siden i dag. Tror jeg lar dem få morgendagen på seg, og hvis ikke jeg hører noe da sender jeg Mail på fredag morgen, orker ikke vente til over helgen, hehe. Det blir lissom garanter to ekstra dager å vente, æsj :/

Veldig rart de gjør forskjell på folk da, Hmm.. Men er litt det jeg har fått inntrykk av når jeg har snakket med dem, en dame på skolen sa at bedriftshelsetjenesten pleide å sende kopi, mens en annen dame sa skolen av og til gjorde det, Hmm.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, EmmetBrown! :)

 

 

Noen som husker ca hvor lang tid det tok før dere fikk svar på om yrkespsykologisk sikkerhetstest ble godkjent? Får man et brev i posten om det, eller må man ringe å spørre eller hvordan fungerer det?

Jeg beklager, men jeg glemte helt å svare deg tidligere i dag, Blåhval88. Det varierer faktisk fra person til person, av en eller annen grunn. Jeg ble innkalt til yrkespsykologisk test den 7. januar, sammen med forumbrukeren "scania".

Mens scania fikk mail fra skolen med godkjent attest fire dager etter at vi var der, hørte jeg ingenting fra dem. Jeg sendte skolen en mail den 18. januar, og fikk til svar at jeg også var godkjent.

 

Har du forresten hørt noe fra dem nå? Hvis ikke får du også sende dem en mail

Ringte bedriftshelsetjenesten i dag, og da fikk jeg beskjed om at jeg var godkjent :D :D

Men ikke hørt noe fra skolen ennå, så da sender jeg en Mail i dag jeg også, for vil gjerne ha det sort på hvitt.

Lenke til kommentar

Og der fikk jeg det sort på hvitt, så kan som du sier være lurt å sende skolen en e-post, hehe. De sa de hadde sendt meg beskjed på onsdag, noe som ikke stemmer, kanskje skrev de inn feil adresse? Ikke vet jeg! Men det jeg vet er at det blir Lokførerskolen på meg, hurra :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det står jo i mailen "Norsk jernbaneskole ønsker å tilby deg plass ved lokomotivførerutdanningen med studiestart i 2017. Før endelig fordeling av studieplasser ønsker vi å møte kandidatene og informere om utdanningsløpet og de krav som stilles til lokomotivfører. Du innkalles til informasjonsmøte mandag 22. august 2016 kl. 09:00 på Norsk jernbaneskole, Østre Aker vei 256, 0976 Oslo."

 

Virker som man er "sikret" plass, men ingenting er jo helt sikkert noen gang :p Dog er det nok 99.9% sikkert ja!

 

Du skal også 22August eller?

Når vil helst starte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...