Gå til innhold

Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er mange der ute som får et dårlig inntrykk av deg Quayle, når du skriver det du skriver. Om jeg hadde vært kjæresten din (:p), så hadde jeg vært redd for å fortelle deg om overnaturlige ting som jeg eventuelt kunne ha opplevd. Grunnen til det er fordi du ikke ville hørt på meg. Jeg vet om så utrolig mange som har opplevd merkelige ting, og jeg tror ikke akkurat de ville snakket med deg om det. Greit at du ikke tror på det når de ikke har bevis, men ikke kom og si at det MÅ ha vært noe annet, fordi det vet vi ikke. Mitt råd til deg er å lytte til det andre har å si, og ikke nekte med en gang det ikke er noe bevis. Fordi det er veldig mange som syntes det er spennende å snakke om overnaturlige ting, og det er mange som syntes det er spenende å tro på det. Men når folk som deg kommer og kun maser om bevis hele tiden, så ødelegger det for dem. Jeg og flere venner som har det kjempehyggelig når vi prater om overnaturlig ting, og det er et utrolig spennende tema. Vi har jo selvfølgelig prøvd å finne bevis på ting, men nå er ikke akkurat vi forskere, så har vært litt vanskelig å finne det. Det "beviset" vi har, er øyevitner. Ja, øyet kan bedra, men om det har gjort det i alle tillfeller tror jeg neppe.

Endret av Andyax
Lenke til kommentar

Det er forskjell på å være tvilende enn å dømme atferden til en på et forum utifra postene.

Personlig harj eg respekt for Quayle, med mye kunnskap og en god måte å formulere synspunktene sine stiller Quayle høyt i mine øyne :) .

Hvorfor ville de ikke snakka med en tvilende om det her? De vil ikke høre andre sin mening? De vil kun høre "ja, jeg veit, det må være noe assa"?

 

Og det er ikke vanskelig å påvirke en menneskelig hjerne. Man får spøkelsesfortellinger nesten inn med morsmelka så det vil være en naturlig vane for menneske, på samme måte som å vaske henda etter man har vært på do eller før man lager mat. Vil du se spøkelser i et mørkt rom med mye metall, så kommer du til å se spøkelser.

 

Og "beviset" deres beviser da Bigfoot, Nessie, Aliens som har kommet og besøkt oss, en ulv (eller noe) borte ved india, batman, superman, mothman, gud og spøkelser. Jøss!

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Bla bla

Hvordan forklarer du fra sist episode av Åndenes makt at den klarsynte kunne beskrive en person fra topp til tå, bekledning, hvordan han hadde håret lagt i en knute bak hodet, hvordan han drakk kaffen sin og at hun visste at han hadde nålevende barnebarn som senere i episoden bekrefter alt som har blitt sagt.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Hvordan forklarer du fra sist episode av Åndenes makt at den klarsynte kunne beskrive en person fra topp til tå, bekledning, hvordan han hadde håret lagt i en knute bak hodet, hvordan han drakk kaffen sin og at hun visste at han hadde nålevende barnebarn som senere i episoden bekrefter alt som har blitt sagt.

Nå har ikke jeg sett den episoden, men på TV ser man ofte noe man kaller "skuespill". "Svindel" er også et utrykk som ofte går hånd i hånd med det overnaturlige. Du har kanskje hørt om Uri Geller?

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Hvordan forklarer du fra sist episode av Åndenes makt at den klarsynte kunne beskrive en person fra topp til tå, bekledning, hvordan han hadde håret lagt i en knute bak hodet, hvordan han drakk kaffen sin og at hun visste at han hadde nålevende barnebarn som senere i episoden bekrefter alt som har blitt sagt.

Nå har ikke jeg sett den episoden, men på TV ser man ofte noe man kaller "skuespill". "Svindel" er også et utrykk som ofte går hånd i hånd med det overnaturlige. Du har kanskje hørt om Uri Geller?

 

Ja har hørt om han. Og det er synd at dere tar alle under en og samme kam, når en slik dust blir avslørt.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg sett den episoden, men på TV ser man ofte noe man kaller "skuespill". "Svindel" er også et utrykk som ofte går hånd i hånd med det overnaturlige. Du har kanskje hørt om Uri Geller?

Det er vel noe du ikke ha tatt høyde for og det er at det kun er 4 millioner innbyggere i Norge og at alle har familie, venner, naboer eller kjente.

 

Skulle TVNorge betale nye ukjente skuespillere hver gang som skulle spille at noe overtroisk skjedde hos dem i en kjent adresse. Hva er da sjansen for at det blir oppdaget.... nesten 100%

 

Dette tatt til grunn så er det så godt som sikkert at TVNorge og "deltakerne" på Åndenes Makt ikke spiller men at episodene og folkene er relle med reelle problem og situasjoner.

 

Skjønner det kan være vanskelig å forklare dette for de tvilende derfor blir vel teorien om at alle er skuespiller, etc, etc det eneste håpet de kan klamre seg fast i.

Lenke til kommentar
Bla bla

Hvordan forklarer du fra sist episode av Åndenes makt at den klarsynte kunne beskrive en person fra topp til tå, bekledning, hvordan han hadde håret lagt i en knute bak hodet, hvordan han drakk kaffen sin og at hun visste at han hadde nålevende barnebarn som senere i episoden bekrefter alt som har blitt sagt.

 

Såkalt "cold reading", en velkjent teknikk synske benytter seg av.

 

Den britiske illusjonisten og hypnotisøren Derren Brown demonstrerer her denne teknikken.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Det er vel noe du ikke ha tatt høyde for og det er at det kun er 4 millioner innbyggere i Norge og at alle har familie, venner, naboer eller kjente.

 

Skulle TVNorge betale nye ukjente skuespillere hver gang som skulle spille at noe overtroisk skjedde hos dem i en kjent adresse. Hva er da sjansen for at det blir oppdaget.... nesten 100%

 

Dette tatt til grunn så er det så godt som sikkert at TVNorge og "deltakerne" på Åndenes Makt ikke spiller men at episodene og folkene er relle med reelle problem og situasjoner.

 

Skjønner det kan være vanskelig å forklare dette for de tvilende derfor blir vel teorien om at alle er skuespiller, etc, etc det eneste håpet de kan klamre seg fast i.

Vel, de kan jo bare finne noen som er tullete nok til at de faktisk tror på det, så slipper de å ta hensyn den problemstillingen.

 

Red.: Så forresten litt av et annet slikt spøkelsesprogram på den nye barnekanalen til NRK. Ghost Trackers, eller noe i den duren. En vanlige måte å finne ut om det var spøkelser i et rom var å sjekke om det var kaldere i det rommet enn i resten av huset. :wee:

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Bla bla

Hvordan forklarer du fra sist episode av Åndenes makt at den klarsynte kunne beskrive en person fra topp til tå, bekledning, hvordan han hadde håret lagt i en knute bak hodet, hvordan han drakk kaffen sin og at hun visste at han hadde nålevende barnebarn som senere i episoden bekrefter alt som har blitt sagt.

 

Såkalt "cold reading", en velkjent teknikk synske benytter seg av.

 

Den britiske illusjonisten og hypnotisøren Derren Brown demonstrerer her denne teknikken.

Ikke sammenheng i det hele tatt... det er ikke snakk om å lese seg til en personlighet men faktisk fysisk beskrive en person du hverkan har møtt eller som ikke lever meget detaljertm ser du ikke forskjellen på det?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Ikke sammenheng i det hele tatt... det er ikke snakk om å lese seg til en personlighet men faktisk fysisk beskrive en person du hverkan har møtt eller som ikke lever meget detaljertm ser du ikke forskjellen på det?

 

Beskrivelsene er ikke i utgangspunktet detaljerte i det hele tatt, men veldig generelle. Mediet plukker opp kroppspråket og reaksjonene til de pårørende, og spinner videre på de tingene hun ser at de reagerer positivt på - pluss at de pårørende plukker ut detaljene de selv vil skal passe og forkaster de som ikke passer.

 

Her gjør Derren Brown akkurat det samme.

 

Ingenting mystisk med dette, det er en teknikk som hvem som helst kan lære seg. Her er en guide.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Jeg tror det er mange der ute som får et dårlig inntrykk av deg Quayle, når du skriver det du skriver. Om jeg hadde vært kjæresten din (:p), så hadde jeg vært redd for å fortelle deg om overnaturlige ting som jeg eventuelt kunne ha opplevd. Grunnen til det er fordi du ikke ville hørt på meg. Jeg vet om så utrolig mange som har opplevd merkelige ting, og jeg tror ikke akkurat de ville snakket med deg om det. Greit at du ikke tror på det når de ikke har bevis, men ikke kom og si at det MÅ ha vært noe annet, fordi det vet vi ikke. Mitt råd til deg er å lytte til det andre har å si, og ikke nekte med en gang det ikke er noe bevis. Fordi det er veldig mange som syntes det er spennende å snakke om overnaturlige ting, og det er mange som syntes det er spenende å tro på det. Men når folk som deg kommer og kun maser om bevis hele tiden, så ødelegger det for dem. Jeg og flere venner som har det kjempehyggelig når vi prater om overnaturlig ting, og det er et utrolig spennende tema. Vi har jo selvfølgelig prøvd å finne bevis på ting, men nå er ikke akkurat vi forskere, så har vært litt vanskelig å finne det. Det "beviset" vi har, er øyevitner. Ja, øyet kan bedra, men om det har gjort det i alle tillfeller tror jeg neppe.

 

Det er meget mulig at de troende får ett dårlig inntrykk av meg, men hvorfor det egentlig? Er det fordi at jeg ikke jatter med, nikker og smiler når noen forteller spøkelseshistorier?

 

Jeg sier heller ikke at det MÅ ha vært noe annet. Hadde du brydd deg om å lese det jeg skriver så hadde du sett at jeg ikke utelukker at det finnes en link til åndeverdenen, men at jeg finner det lite sannsynlig og frem til det er beviser for at noe slikt eksisterer så velger jeg å si at jeg ikke vet, men at jeg antar at det er en logisk forklaring på slike fenomener. Jeg baserer også dette på at alle beviser som frem til i dag er gitt fra "vitenskapsmenn" på at spøkelser eksisterer, har alle som en blitt tilbakevist. Vi ser også at de bruker "vitenskapelige" metoder og måleinstrumenter for å bevise både det ene og det andre samtidig som at de helt klart ikke har den ringeste anelse om hvordan slike instrumenter fungerer.

 

At du føler at jeg ødelegger for deg når jeg ber om beviser for din tro så må nesten det stå for din kappe, jeg kan faktisk bevise det jeg tror på. Senest i Rikets Røst ble jo det ene mediet avslørt som en juksemaker. Hvordan kan det ha seg at alle slike medier dummer seg loddrett ut når de blir satt på prøve? Det er bare en av de tingene jeg lurer på.

 

Jeg synes også at spøkelseshistorier kan være spennende, ikke for at de er sanne - men fordi jeg liker en god historie.

 

Aldri sett en film? De klarer da gjøre MYE mer enn at en kopp letter :p

 

Jeg mener å huske å ha sett "Det hvite hus" bli sprengt i flere filmer, nå senest i Die Hard 4.0, så ja det burde ikke være så vanskelig å få en kopp til å lette.

 

Nå må jeg også få legge til at jeg ikke ser på "Åndenes makt", da jeg finner det aktuelle programmet meget kjedelig og veldig lite seriøst.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...