Gå til innhold

Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med skyene: ja, det er sant, Zabulon, men: når man ser på skyene så LETER fantasien etter noe. Når man plutselig oppdager at det står et gjenferd / noe overnaturlig rett foran en, uten at du har tenkt noe i den retningen - da er det noe annet.

Men med dette er jeg enig med deg at fantasien og øyet kan bedra - noe så inni helvete. :)

 

Chokke

 

"Dere setter mennesket til noe hellig, da er det ikke vår oppgave å bevise at det er feil når ingenting tilsier at det dere mener i noen grad skal stemme."

Er litt enig med deg her, men det er på en måte ikke sant, ihvertfall for meg. Dyr og andre levende skapninger har også blitt sett som gjenferd og lignende.

 

Men med dette er jeg enig med deg at fantasien og øyet kan bedra - noe så inni helvete. :)

Endret av Slu
Lenke til kommentar

Nå er vi 3 mot 2 hehe. Og siden det er demokrati, så vinner vi =) neida...

 

Jeg så på Åndenes makt i dag. Jeg likte episoden. Trodde det skulle bli mye dårligere, men den var bra =) Godt å høre at de fikk orden i huset. Virket som en koselig familie. Søt katt også =)

 

Hun klarsynte som var i dag, er en av de beste syntes jeg. Hun får ofte mye riktig frem. Noen nevnte tidligere i tråden at Åndenes makt er klippet mye, og selvfølgelig så er det jo slik. De klipper mye av alt som går på tv. Men med Åndenes makt kan stille følgende spørsmål: Hvorfor viser de da klipp hvor den klarsynte kommer med informasjon som ikke stemmer? Hvorfor er en del av kamerabevegelsene helt elendige (ser at det ikke er iscenesatt, men tatt der og da under søkingen i huset)?

Lenke til kommentar
Det med skyene: ja, det er sant, Zabulon, men: når man ser på skyene så LETER fantasien etter noe. Når man plutselig oppdager at det står et gjenferd / noe overnaturlig rett foran en, uten at du har tenkt noe i den retningen - da er det noe annet.

Men med dette er jeg enig med deg at fantasien og øyet kan bedra - noe så inni helvete. :)

 

Chokke

 

"Dere setter mennesket til noe hellig, da er det ikke vår oppgave å bevise at det er feil når ingenting tilsier at det dere mener i noen grad skal stemme."

Er litt enig med deg her, men det er på en måte ikke sant, ihvertfall for meg. Dyr og andre levende skapninger har også blitt sett som gjenferd og lignende.

 

Men med dette er jeg enig med deg at fantasien og øyet kan bedra - noe så inni helvete. :)

Men, hvorfor er det ikke gjenferd på savannen da? Hvorfor blir ikke mange løver og lignende brutalt drept etter gjenferd av zebraer eller gnuer? Hvorfor er det ikke gjenferd etter dinosaurer? Dere må jo være de ultimate arkeologene da, ved at dere kan kommunisere direkte med gjenferdet, hvorfor er ikke det mer utbredt?

 

Men slutt og sett mennesket til noe hellig! Ikke ta med husdyr og det som betyr noe for mennesket også som hellig!

Lenke til kommentar
Det med skyene: ja, det er sant, Zabulon, men: når man ser på skyene så LETER fantasien etter noe. Når man plutselig oppdager at det står et gjenferd / noe overnaturlig rett foran en, uten at du har tenkt noe i den retningen - da er det noe annet.

Men med dette er jeg enig med deg at fantasien og øyet kan bedra - noe så inni helvete. :)

 

Hvis du tar i betraktning at dere faktisk var på "spøkelsesjakt" da dere tok bildene, så fremstår det vel samtidig som rimelig åpenbart at fantasien deres leter etter spøkelser når dere studerer bildene dere har tatt.

Lenke til kommentar
Nå er vi 3 mot 2 hehe. Og siden det er demokrati, så vinner vi =) neida...

 

Jeg så på Åndenes makt i dag. Jeg likte episoden. Trodde det skulle bli mye dårligere, men den var bra =) Godt å høre at de fikk orden i huset. Virket som en koselig familie. Søt katt også =)

 

Hun klarsynte som var i dag, er en av de beste syntes jeg. Hun får ofte mye riktig frem. Noen nevnte tidligere i tråden at Åndenes makt er klippet mye, og selvfølgelig så er det jo slik. De klipper mye av alt som går på tv. Men med Åndenes makt kan stille følgende spørsmål: Hvorfor viser de da klipp hvor den klarsynte kommer med informasjon som ikke stemmer? Hvorfor er en del av kamerabevegelsene helt elendige (ser at det ikke er iscenesatt, men tatt der og da under søkingen i huset)?

 

Nå kan ikke jeg snakke så fryktelig mye konkret om Åndenes Makt, siden jeg jobber i produksjonen av programmet, og således har taushetsplikt (se CV'en på hjemmesiden min), men i troverdighetens navn forsøkes det naturligvis å balansere ting litt.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Vil dere ha mer, mine kjære skeptikere? Er vi litt tause nå? :O

 

En annerkjent poltergeistjeger, William Roll, prosjektleder ved The Psychical Research Foundation i Durham, North Carolina, ble interessert i slike ting da han var i tenårene. Han opplevde en rekke merkelige tilfeller.

Han har studert mange saker som inneholder poltergeist-aktivitet.

 

Selvom han tror på slikt, streber han etter å finne en naturlig forklaring først. Eventuelle skadedyr som lager trampe- og bankelyder. Åpninger som kan føre til vindkast som slenger bilder på gulvet og lignende.

Han har mange, mange ganger opplevd at han har blitt truffet av flyvende flasker, bilder og steiner.

 

Du er litt av en tøffing du, jeg vil gjerne ha mer jeg. Bring it on!

 

Jeg tok meg friheten å lese litt om denne William "Bill" Roll jeg. Jeg fant bl.a dette om han.

 

"July 3, 1926) is a noted psychologist and parapsychologist on the faculty of the Psychology Department of the University of West Georgia in Carrollton, Georgia, in the United States."

 

Wow! Dette hørtes unektelig imponerende ut, helt til jeg så ordet "parapsychologist", det var da jeg måtte holde meg på magen pga av smertene jeg fikk av latterkrampa. For de som ikke vet hva parapsychology er så kan dere lese en kort definisjon her. Legg spesielt merke til hentydningen til "pseudoscience".

 

Parapsychology is a fringe science because it involves research that does not fit within standard theoretical models accepted by mainstream science. Scientists such as psychologists Ray Hyman and James Alcock, among others, are critical of both the methodology used and the results obtained by parapsychology. Skeptical researchers suggest that methodological flaws provide the best explanation for apparent experimental successes, rather than the anomalistic explanations offered by many parapsychologists. Some critics have also argued that parapsychology crosses the line into pseudoscience.[6] To date, no evidence has been accepted by the mainstream scientific community as establishing the existence of paranormal phenomena.

 

Pseudoscience er beskrevet slik på wikipedia: "Pseudoscience is any body of knowledge, methodology, belief, or practice that claims to be scientific or is made to appear scientific, but does not adhere to the basic requirements of the scientific method."

 

Og videre kan man lese dette: "Pseudosciences may be characterised by the use of vague, exaggerated or untestable claims, over-reliance on confirmation rather than refutation, lack of openness to testing by other experts, and a lack of progress in theory development."

 

Jeg er derfor ganske skeptisk til å ta noe av det denne Bill har sagt for god fisk. Vi har nok av gode vitenskapelige eksperimenter på slike ting, som konkluderer med at vi ENDA ikke har oppdaget spøkelser. Hvis denne Bill virkelig hadde utført eksperimenter i tråd med den vitenskapelige metode og gjort oppdagelser så ville dette vært akseptert av den vitenskapelige verden, men slik er det altså ikke. Det finnes mange liksomvitenskapsmenn som påstår å ha oppdaget både det ene og det andre, denne karen er nok bare enda ett eksempel på dette.

 

Har du flere troverdige kilder Mr. Eplekjekk?

Lenke til kommentar

Kan ikke dere troende motbevise Balrog og orkene sin eksistens i undergrunnen da? Eller tror dere på det og?

 

Såklart legger man til når man forteller noe. Ingen vil høre om den utrolig høye lysestaka som balanserte og kunne tippe når som helst tippa. Mye bedre å høre at den ble kasta over rommet flere ganger :O

Lenke til kommentar
Nå kan ikke jeg snakke så fryktelig mye konkret om Åndenes Makt, siden jeg jobber i produksjonen av programmet, og således har taushetsplikt (se CV'en på hjemmesiden min), men i troverdighetens navn forsøkes det naturligvis å balansere ting litt.

 

Stilig. Var innom hjemmesiden din =) Kult at du driver med lyddesign. Selv holder jeg mye på med film. Vet ikke om du har hørt om Fortapt? Det er et prosjekt jeg starta med for et år siden. Hadde premiere på Asker kino for noen uker siden. Hjemmesiden til prosjektet finner du på min hjemmeside: www.axp.no Driver også en bedrift som produserer steadycam. Her solgte jeg blandt annet et produkt til Åndenes makt. WalKam heter bedriften. Har nettside på www.walkam.net

 

Meeeen for å være litt mer on-topic. Jeg så første episode av Åndenes makt (denne sesongen) i går, og må si at det var overdrevet mye musikk og lydeffekter der. Har blitt bedre nå i de senere episodene, men i første episode var det voldsomt mye. Når den klarsynte snakket om pirater kom det sånn stilig sjørøver filmusikk, når hun snakket om barn som hadde dødd så kom det sånn lekende musikk, og når hun snakket om samene så kom det same-musikk o.s.v. Litt for mye av det gode :p Du er enig i det Zabulon?

 

Men hva skal de gjøre egentlig? De må jo lage det spennende for at folk vil fortsette å se. Det er jo så innmari mange skeptikere der ute, så om de ikke hadde gjort det mer spennende med musikk o.s.v, så er det ikke sikkert så mange ville ha sett på det.

Lenke til kommentar
Meeeen for å være litt mer on-topic. Jeg så første episode av Åndenes makt (denne sesongen) i går, og må si at det var overdrevet mye musikk og lydeffekter der. Har blitt bedre nå i de senere episodene, men i første episode var det voldsomt mye. Når den klarsynte snakket om pirater kom det sånn stilig sjørøver filmusikk, når hun snakket om barn som hadde dødd så kom det sånn lekende musikk, og når hun snakket om samene så kom det same-musikk o.s.v. Litt for mye av det gode :p Du er enig i det Zabulon?

 

Stemmer, episoden fra Kjelvik har produksjonen fått en del negative tilbakemeldinger på i tråd med det du beskriver. Man prøvde seg på å sette an en litt ny vri på sesongpremieren, så den er mikset og lydlagt med en maksimalistisk estetikk. Etter tilbakemeldingene å dømme, falt det ikke i smak, så det har blitt besluttet å legge seg på den gamle linjen igjen. Man får innimellom lyst til å prøve noe litt nytt når man har lydlagt 15 episoder på samme måten, vet du ;) Det var forøvrig en morsom episode å jobbe med.

 

"Fortapt" har jeg ikke hørt om, men det ser ut som et spennende prosjekt!

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Jeg liker egentlig ikke den nye introen til Åndenes Makt, makes no sense!

 

Bildene har jeg ingenting med å gjøre, og musikkvalgene taes et ledd før meg i kjeden (i klippen). Fjorårets vignettmusikk er det forøvrig jeg som har komponert, men den passer ikke til den nye vignetten (som er mye lenger enn i fjor).

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Jeg liker egentlig ikke den nye introen til Åndenes Makt, makes no sense!

 

Jeg liker den veldig godt. Får deg til å tenke litt =) Musikken er også behagelig. Men husk at det bare er min mening. Snakket med programlederen i Åndenes makt en gang jeg lagde en podcast om ånder. Det er tydelig at han er dønn seriøs i programmet, og er nokså objektiv i serien. Han prøver alltid å finne forklaringer på ting. Det er jo noe av det som gjør programmet mer troverdig, nemlig Tom Strømnæss.

Lenke til kommentar

En godt voksen dame jeg kjenner, veldig snill og grei og ljuger aldri som jeg har hørt fortalte om det skumleste hun noen gang hadde opplevd.

 

Hun var 19 år og var på en hytte med noen venniner og så hadde de drevet med seriøs spiritsime og når de holdt på så spurte hun: "Hvem er det vi snakker med?" Så var det en tallerken med alle bokstavene i alfabetet og et glass som stod rundt og plutselig begynte glasset å bevege seg til de forskjellige bokstavene "S... A....T...A...N" Og de ble så redde at de knuste tallerkenen og glasset, bolta for døra med komoder og sekker og alt de hadde, skrudde på alt lys, og satt hele natta og sang kristne sanger for full hals!

 

Hun er en meget seriøs dame så jeg tror faktisk på historien selv om den høres teit ut.

 

Hun sier fortsatt i dag (60 år for noen uker siden) at hun tror at det er noe mer mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar

Klarer ikke å se på Åndenes Makt som noe annet enn et underholdningsprogram(altså ikke noe som er sant), som når hun lente seg ned mot katten og "følte" at den var forstyrret, fikk rett og slett et latteranfall.

 

Hadde de bare kvittet med seg alle de små klippene som gafler flyr som rundt, redigerte spøkelser og mann med hatt skygger som sniker seg rundt så hadde serien kanskje blitt spennende å følge med på.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
En godt voksen dame jeg kjenner, veldig snill og grei og ljuger aldri som jeg har hørt fortalte om det skumleste hun noen gang hadde opplevd.

 

Hun var 19 år og var på en hytte med noen venniner og så hadde de drevet med seriøs spiritsime og når de holdt på så spurte hun: "Hvem er det vi snakker med?" Så var det en tallerken med alle bokstavene i alfabetet og et glass som stod rundt og plutselig begynte glasset å bevege seg til de forskjellige bokstavene "S... A....T...A...N" Og de ble så redde at de knuste tallerkenen og glasset, bolta for døra med komoder og sekker og alt de hadde, skrudde på alt lys, og satt hele natta og sang kristne sanger for full hals!

 

Hun er en meget seriøs dame så jeg tror faktisk på historien selv om den høres teit ut.

 

Hun sier fortsatt i dag (60 år for noen uker siden) at hun tror at det er noe mer mellom himmel og jord.

 

At hun ble skremt av opplevelsen, tviler jeg ikke på. Jeg tviler heller ikke på at hun oppriktig tror at det var selve Gamle Erik som styrte glasset. Det endrer likevel ikke det faktum at lek spiritismebrett utløser ideomotoriske effekter hos mennesker som er disponert for slikt.

Lenke til kommentar
En godt voksen dame jeg kjenner, veldig snill og grei og ljuger aldri som jeg har hørt fortalte om det skumleste hun noen gang hadde opplevd.

 

Hun var 19 år og var på en hytte med noen venniner og så hadde de drevet med seriøs spiritsime og når de holdt på så spurte hun: "Hvem er det vi snakker med?" Så var det en tallerken med alle bokstavene i alfabetet og et glass som stod rundt og plutselig begynte glasset å bevege seg til de forskjellige bokstavene "S... A....T...A...N" Og de ble så redde at de knuste tallerkenen og glasset, bolta for døra med komoder og sekker og alt de hadde, skrudde på alt lys, og satt hele natta og sang kristne sanger for full hals!

 

Hun er en meget seriøs dame så jeg tror faktisk på historien selv om den høres teit ut.

 

Hun sier fortsatt i dag (60 år for noen uker siden) at hun tror at det er noe mer mellom himmel og jord.

 

At hun ble skremt av opplevelsen, tviler jeg ikke på. Jeg tviler heller ikke på at hun oppriktig tror at det var selve Gamle Erik som styrte glasset. Det endrer likevel ikke det faktum at lek spiritismebrett utløser ideomotoriske effekter hos mennesker som er disponert for slikt.

 

Så du mener at hun og 4 andre opplevde en slags "hallusinasjon". Doubt.

Lenke til kommentar
Så du mener at hun og 4 andre opplevde en slags "hallusinasjon". Doubt.

 

Nei, jeg tror ikke hun og vennene hallusinerte. Derimot tror jeg at de flyttet glasset selv, ubevisst. Dette har blitt demonstrert ved flere anledninger, og det kalles ideomotoriske bevegelser (som jeg tidligere linket til en Wikipediaartikkel om).

 

Nevnte Derren Brown demonstrerer dette med en intetanende gruppe mennesker i programmet "Séance" som gikk på NRK for en tid tilbake, forøvrig et særdeles interessant program. Anbefales.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...