Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

He he, jeg så du benyttet anledningen til å kaste ut en liten stikker, don’t get me started, jeg er jo tross alt kongen av OT. Så jeg skal nøye meg med å si at jeg har 8.10 på en laptop og en stasjonær, men har brukt de litt for lite til å si noe særlig om stabilitet/problemer, og derfor mitt spørsmål her. Og det er med glede jeg kan melde at jeg nå har fungerende suspend på alle maskiner, i alle OS! ;)
Skader ikke med litt off topic :) Jeg har i grunnen lite erfaring med Windows og suspend, men jeg ser det påståes at denne funksjonaliteten sjelden fungerer over tid på et windows oppsett. Nå har suspend/hibernate fått en del fokus på linux, så jeg har god tro på at denne støtten endelig skal bli stabil på linux. Når det gjelder trådløst virker det som linux allerede har tatt igjen windows både på driverstøtte og brukervennlighet (selv om du trenger blodfersk kjerne og drivere for å nyte godt av det). Den nye network manager er rett og slett suveren, så det blir spennende å se hva de skal finne på til neste release, ikke lett å forbedre perfeksjon.

 

Så til on-topic. Stor nyhet på gang, Nomachine lager nå NX server som kjører gjennom nettleser på nær sagt alt. Du kan altså kjøre remote desktop til linux-boksen din gjennom nettleseren på mobiltelefonen din. Ingen klient software nødvendig. Ser ut som Logmein var alt for sene med sin annonserte linux-støtte, kan ikke se for meg at noen bruker dem når NX-teknologi er tilgjengelig for samme bruksområde. Les mer her:

http://www.linuxdevices.com/news/NS3961540709.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et litt merkelig problem med serveren (debian) / apache. Jeg bruker phpsysinfo for å se en del nytting info om serveren.Hjemme funker det helt fint, men på skolen kommer jeg ikke inn på den. Jeg får bare timeout etter en stund.
Stengt port? Sjekk med canyouseeme.org
Hvilken port da i så fall? Resten av webserveren funker fint på skolen. Phpsysinfo funker også hos en annen, og hvis jeg prøver gjennom proxy hjemme, men ikke med proxy på skolen (startunblock.com). For et par dager siden funka phpsysinfo på skolen, men dagen etter var det timeout igjen... Phpsysinfo på en venn av meg sin server, som også kjører debian, virker på skolen.

 

Har også en annen ting som er litt plagsom. Hver gang jeg kjører sudo apt-get upgrade (så lenge det er mer enn et par dager siden sist), så oppgraderer den kjernen (image...). Den oppgraderer til samme versjon som jeg har, og den sier at det er veldig viktig at jeg restarter, ellers vil ikke alle moduler virke. Jeg har ikke kjørt apt-get upgrade på en stund fordi jeg helst ikke vil restarte, men jeg regner med at det fortsatt er slik. Hvorfor vil den hele tiden oppgradere kjernen? Er det noe vits og går det ann å hindre det (annet enn å ikke kjøre apt-get upgrade)?
Ser ut som et problem i Etch, merkelig at det ikke er mange rapporter om dette, ingen bug-rapport heller såvidt jeg kan se. Jeg foreslår at du legger inn en bug-rapport til Debian, skal være helt unødvendig å oppdatere kjerne så ofte.

Nå har jeg sendt bug-rapport. (kommer link når jeg får mail med den.)

Lenke til kommentar
Skader ikke med litt off topic :) Jeg har i grunnen lite erfaring med Windows og suspend, men jeg ser det påståes at denne funksjonaliteten sjelden fungerer over tid på et windows oppsett. Nå har suspend/hibernate fått en del fokus på linux, så jeg har god tro på at denne støtten endelig skal bli stabil på linux.

Ja i Vista hadde jeg en del trøbbel med dvalemodus helt i starten, hang seg opp, men suspend fungerer helt supert hos meg i alle fall. Min nyeste laptop har jeg ikke Linux på, men det kommer nå som jeg omsider har skaffet meg en ny harddisk til den også. Men på laptopen(e) med Linux har jeg ikke merket trøbbel med dette, og det eneste jeg egentlig har å klage på der er at jeg syns viften generelt går mer enn i Windows.

 

så det blir spennende å se hva de skal finne på til neste release, ikke lett å forbedre perfeksjon.

Hmmm, de finner nok på noe skal du se. (Det var vel forresten sikkert akkurat det MS tenkte da Vista gikk til RTM også, tror du ikke? :D )

 

Så til on-topic. Stor nyhet på gang, Nomachine lager nå NX server som kjører gjennom nettleser på nær sagt alt. Du kan altså kjøre remote desktop til linux-boksen din gjennom nettleseren på mobiltelefonen din. Ingen klient software nødvendig. Ser ut som Logmein var alt for sene med sin annonserte linux-støtte, kan ikke se for meg at noen bruker dem når NX-teknologi er tilgjengelig for samme bruksområde. Les mer her:

http://www.linuxdevices.com/news/NS3961540709.html

Det var kult at du nevnte, og det ser bra ut. Tittet faktisk litt på slike løsninger for telefon ol, for ikke lenge siden, og gjerne da noe webløsning. Men fant mest bare betalvare og/eller ting for smartphone, så dette NX greiene så absolutt spennende ut, ikke minst med tanke på tilgjengelighet fra vanlige datamaskiner uten noe annet krav enn en nettleser. Og som remote desktop slik jeg har brukt det, fungerer jo nomachine svært bra, det skal du ha for. ;)

Lenke til kommentar

På side fire står der "Enkle programmer for oppsett av Raid og dynamisk volumhåndtering er dessverre mangelvare". Ser at Fedora sitt program(med GUI) for håndtering av LVM ligger nå i pakkebrønn for Ubuntu 8.10. Tror mange vil foretrekke dette fremfor cli(og har lest at EVMS ikke er anbefalt for siste Ubuntu).

 

Pakken heter; system-config-lvm

 

WHS "storage-pool" var det mange som likte når det kom, med dette programmet får man det samme med Ubuntu, en anelse mer krevende men samtidig langt mer fleksibelt(kan ha flere "storage pool(musikk, film osv.) enn bare et gigantisk som reduserer systemet, kan ha filsystem tilpasset filstørrelsen på de ulike LV, ingen påkrevd bråkete indeksering osv.).

 

:-)

Lenke til kommentar

Har nå gjort mitt første ordentlige forsøk på og lage min egen server hjemme, og lykkes uten noen store hindre. På nåværende tidspunkt er den ikke så avansert, men veldig deilig og ha en maskin man kan hente ting ifra, istede for og sende ting over msn og flytte den eksterne harddisken til maskinen som trenger filene.

 

Stor takk for at du har laget denne guiden. Den er veldig enkel og følge og har funket glimrende så langt.

 

Eneste jeg lurer på og ikke fått noe ordentlig svar fra google er hvordan jeg kan ha full oversikt over om noen prøver og koble seg til maskinen. I /var/log/samba/ dukker det opp en fil når en person kobler seg til serveren (altså dobbelklikker på ikonet for og se delte mapper). Filen som dukker opp heter da (I ubuntu) log.NAVNET-PÅ-MASKINEN. Det jeg ikke har funnet er en log fil som viser om personen prøver og logge seg inn på maskinen (forhåpentligvis uten og lykkes) og dermed lister opp mislykkede forsøk og de som logger seg på og lykkes (forhåpentligvis da personer som får lov til og logge seg på). Greit nok at man kan se de som prøver seg ved og åpne mappen og se etter en ny fil. Men hadde vært veldig fint og hatt en log fil som gir deg oversikten. auth.log viser bare om noen faktisk logger seg inn... En log fil som viser nedlastede og opplastede filer hadde også vært fint. Inkludert navn og evt ip adresse for den enkelte maskin hadde også vært flott.

 

Om det er noe jeg har oversett i enten guiden eller på google beklager jeg.

Lenke til kommentar
Har nå gjort mitt første ordentlige forsøk på og lage min egen server hjemme, og lykkes uten noen store hindre. På nåværende tidspunkt er den ikke så avansert, men veldig deilig og ha en maskin man kan hente ting ifra, istede for og sende ting over msn og flytte den eksterne harddisken til maskinen som trenger filene.

 

Stor takk for at du har laget denne guiden. Den er veldig enkel og følge og har funket glimrende så langt.

Takk skal du ha, godt å høre at informasjonen er til hjelp.
Eneste jeg lurer på og ikke fått noe ordentlig svar fra google er hvordan jeg kan ha full oversikt over om noen prøver og koble seg til maskinen. I /var/log/samba/ dukker det opp en fil når en person kobler seg til serveren (altså dobbelklikker på ikonet for og se delte mapper). Filen som dukker opp heter da (I ubuntu) log.NAVNET-PÅ-MASKINEN. Det jeg ikke har funnet er en log fil som viser om personen prøver og logge seg inn på maskinen (forhåpentligvis uten og lykkes) og dermed lister opp mislykkede forsøk og de som logger seg på og lykkes (forhåpentligvis da personer som får lov til og logge seg på). Greit nok at man kan se de som prøver seg ved og åpne mappen og se etter en ny fil. Men hadde vært veldig fint og hatt en log fil som gir deg oversikten. auth.log viser bare om noen faktisk logger seg inn... En log fil som viser nedlastede og opplastede filer hadde også vært fint. Inkludert navn og evt ip adresse for den enkelte maskin hadde også vært flott.
Du kan konfigurere logging i Samba i konfigurasjonsfilen til Samba, /etc/smb.conf. Du finner all informasjon (hvilket antagelig er for mye) i man smb.conf. Etter et kjapt søk i man-siden fant jeg blant annet settingen log level på linje 2729.
Lenke til kommentar
Har nå gjort mitt første ordentlige forsøk på og lage min egen server hjemme, og lykkes uten noen store hindre. På nåværende tidspunkt er den ikke så avansert, men veldig deilig og ha en maskin man kan hente ting ifra, istede for og sende ting over msn og flytte den eksterne harddisken til maskinen som trenger filene.

 

Stor takk for at du har laget denne guiden. Den er veldig enkel og følge og har funket glimrende så langt.

Takk skal du ha, godt å høre at informasjonen er til hjelp.
Eneste jeg lurer på og ikke fått noe ordentlig svar fra google er hvordan jeg kan ha full oversikt over om noen prøver og koble seg til maskinen. I /var/log/samba/ dukker det opp en fil når en person kobler seg til serveren (altså dobbelklikker på ikonet for og se delte mapper). Filen som dukker opp heter da (I ubuntu) log.NAVNET-PÅ-MASKINEN. Det jeg ikke har funnet er en log fil som viser om personen prøver og logge seg inn på maskinen (forhåpentligvis uten og lykkes) og dermed lister opp mislykkede forsøk og de som logger seg på og lykkes (forhåpentligvis da personer som får lov til og logge seg på). Greit nok at man kan se de som prøver seg ved og åpne mappen og se etter en ny fil. Men hadde vært veldig fint og hatt en log fil som gir deg oversikten. auth.log viser bare om noen faktisk logger seg inn... En log fil som viser nedlastede og opplastede filer hadde også vært fint. Inkludert navn og evt ip adresse for den enkelte maskin hadde også vært flott.

Du kan konfigurere logging i Samba i konfigurasjonsfilen til Samba, /etc/smb.conf. Du finner all informasjon (hvilket antagelig er for mye) i man smb.conf. Etter et kjapt søk i man-siden fant jeg blant annet settingen log level på linje 2729.

 

Veldig flaut at jeg sjekket "alt" foruten man fila. Takk for tipset. Etter mye fikling har jeg endt opp med og bli så godt som helt fornøyd. Jeg må fortsatt følge med i samba mappen for og se om nye brukere prøver og få tilgang til filene som er delt, men jeg får nå bedre overblikk over hva de forskjellige maskinene foretar seg (inkl mislykkede innloggingsforsøk av maskiner som ikke skal inn i mappene). Ser ikke ut til at jeg får det mer optimalt enn hva jeg har på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar

Da har jeg et spørsmål igjen. Er ikke helt sikker på om jeg bør stille det i denne tråden eller opprette en ny tråd på det, men prøver meg her først.

 

Jeg har en server (Ubuntu 8.04 32bit) hvor jeg har 3 x 750gb disker i raid 5 (SW med mdadm) + 1 x 750 hotspare. Dette er en server som brukes i jobbsammenheng til å kjøre nattlige backuprutiner. I og med at denne serveren kun brukes om natta har jeg vurdert å sette opp VMWare server og legge inn et par virituelle maskiner for diverse testing osv. Da dette mest sannsynligvis vil kreve mer minne enn de 2GB som er på maskina idag har jeg kommet til at jeg skal oppgradere til 64bit.

 

Spørsmålet nå er hva gjør jeg med raid arrayet ? Jeg søkte litt på emnet og kom over denne tråden. Det virket da veldig enkelt å greit å flytte et raid, men jeg har likevel et par spm:

 

1. Dersom den kommandoen som er oppgitt "sudo mdadm --assemble --scan" er alt som skal til, vil det da si at alt jeg trenger å gjøre er å installere Ubuntu 64bit, installere mdadm og så kjøre den kommandoen ? Hvordan vet i så fall mdadm hvilke disker som skal i raid'et ?

2. Må jeg ta vare på den mdadm konfigurasjonsfila fra min 32bit's installasjon og så legge den inn igjen når 64bit er ferdig installert, og på bakgrunn av DEN så vet mdadm hvilke disker som skal settes sammen igjen?

3. Dette UUID greiene, er det en unik id på hver disk ? Altså, uansett hvilken maskin jeg kobler en disk til så vil UUID'en være den samme ?

4. Den aktuelle servere har kun ETT raid-array. Vil det være samme fremgangsmåte dersom jeg har flere raid-arrayer ? Hjemmeserveren min har ett raid 5 og ett raid 0 og jeg har lyst til å oppgradere denne også :)

 

Håper på litt hjelp/svar her :)

Lenke til kommentar
Da har jeg et spørsmål igjen. Er ikke helt sikker på om jeg bør stille det i denne tråden eller opprette en ny tråd på det, men prøver meg her først.

 

Jeg har en server (Ubuntu 8.04 32bit) hvor jeg har 3 x 750gb disker i raid 5 (SW med mdadm) + 1 x 750 hotspare. Dette er en server som brukes i jobbsammenheng til å kjøre nattlige backuprutiner. I og med at denne serveren kun brukes om natta har jeg vurdert å sette opp VMWare server og legge inn et par virituelle maskiner for diverse testing osv. Da dette mest sannsynligvis vil kreve mer minne enn de 2GB som er på maskina idag har jeg kommet til at jeg skal oppgradere til 64bit.

 

Spørsmålet nå er hva gjør jeg med raid arrayet ? Jeg søkte litt på emnet og kom over denne tråden. Det virket da veldig enkelt å greit å flytte et raid, men jeg har likevel et par spm:

 

1. Dersom den kommandoen som er oppgitt "sudo mdadm --assemble --scan" er alt som skal til, vil det da si at alt jeg trenger å gjøre er å installere Ubuntu 64bit, installere mdadm og så kjøre den kommandoen ? Hvordan vet i så fall mdadm hvilke disker som skal i raid'et ?

Jepp, men du må vel huske /etc/fstab også.
2. Må jeg ta vare på den mdadm konfigurasjonsfila fra min 32bit's installasjon og så legge den inn igjen når 64bit er ferdig installert, og på bakgrunn av DEN så vet mdadm hvilke disker som skal settes sammen igjen?
Det er vel et alternativ til forslaget ditt over, og vil vel også funke.
3. Dette UUID greiene, er det en unik id på hver disk ? Altså, uansett hvilken maskin jeg kobler en disk til så vil UUID'en være den samme ?
Om den er bevart ved bytte av maskin vet jeg ikke, men det kan du fort teste ved å flytte en disk over. Sjekk med kommandoen
sudo blkid

4. Den aktuelle servere har kun ETT raid-array. Vil det være samme fremgangsmåte dersom jeg har flere raid-arrayer ?
Jeg vil tro det.
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kom over en guide som viser hvordan man kan dele trådløst nettverk fra en Ubuntu server, skikkelig kult(skader ikke at Windows ikke har støtte for det).

 

Kanskje guiden din kunne tatt det med? - man slipper jo da å gå til anskaffelse av en trådløs ruter som koster noen kroner, og oppsettet var enkelt.

 

Endring;

Noen linker for dette; videodemo, Fedora om det, guide for Ubuntu. Tøffe greier, så var det bare å finne et nettverkskort som vil virke på Linux...

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Flott forslag! Denne biten er fortsatt relativt umoden dessverre, men det er vel på tide å skrive noe. Ad-hoc mode er en grei måte å dele en trådløskobling på, men det vil neppe erstatte behovet for et aksess punkt. Det å sette opp et trådløst aksesspunkt er fortsatt ikke like brukervennlig:

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/...lessAccessPoint

og dessverre er driverstøtten rimelig råtten. Først med 2.6.29 ble det lagt inn i den nye trådløsstacken:

http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_29#head...98711d6629363d5

 

Jeg skal prøve å knote ned noe fornuftig om det på wiki'en.

Lenke til kommentar

Lite forslag/tips til: Tror det er flere som meg som er opptatt av strømsparing. Kommende versjon av Ubuntu vil kunne(såfremt hardware støtter det) gå i dvale innenfor angitt tidsrom. Du kan lese om det her.

For mange er det ikke nødvendig at maskinen står på mens man er på jobb/skole/uni - og det kan være litt å spare ved at maskinen skrur seg av i den tid man er borte. Når dette kan skje automatisk så er jo det flott(mer enn hva WHS kan:-)

 

En annen ting som kommer med jaunty er "screen-profiles" - du forklarer jo hvordan man bruker ssh i guiden - og dette kan være et tillegg som gjør det litt enklere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Siden en kan gjøre mye forskjellig med Linux, går det an å få til følgende med det:

 

1. Sette opp en filserver som har USB-utganger

2. Få den til å servere en harddisk ut på en av USB-utgangene som speiler/serverer f.eks. hele sin egen disk, eller kanskje bare en av sine foldere som en egen disk. At dersom du kobler en USB-kabel over fra denne USB-utgangen på filserver til f.eks. en medie-avspiller som WD HD TV

 

Da Western Digital HD TV ikke har nettverskstøtte, så tenkte jeg at kanskje det kan løses med Linux?

Lenke til kommentar
Siden en kan gjøre mye forskjellig med Linux, går det an å få til følgende med det:

 

1. Sette opp en filserver som har USB-utganger

Naturligvis, det er vel nærmest umulig å sette opp en server uten USB porter for tiden.
2. Få den til å servere en harddisk ut på en av USB-utgangene som speiler/serverer f.eks. hele sin egen disk, eller kanskje bare en av sine foldere som en egen disk. At dersom du kobler en USB-kabel over fra denne USB-utgangen på filserver til f.eks. en medie-avspiller som WD HD TV

 

Da Western Digital HD TV ikke har nettverskstøtte, så tenkte jeg at kanskje det kan løses med Linux?

Hm, det er helt sikkert mulig, men jeg kjenner ikke til oppsett, må eventuelt ta en google runde. Men hva skal du egentlig med denne wd hd boksen, den er jo ikke noe annet enn en meget begrenset linux maskin. Hvorfor ikke bare lage en selv, så har du full frihet? Endret av Del
Lenke til kommentar

Har dummet meg litt ut her.. Vet ikke hva jeg har gjort men jeg tror jeg har klart å slette en virtuell sever fra Webmin.

Feilmeldingen jeg får når jeg starter Apache er :

 

apache2: Syntax error on line 281 of /etc/apache2/apache2.conf: Could not open configuration file /etc/apache2/sites-enabled/000-default: No such file or directory

 

Har lite erfaring med apache og er litt svett i pannen for øyeblikket :ermm:

Lenke til kommentar
Post output fra følgende:

ls -l /etc/apache2/sites-enabled/000-default
ls -l /etc/apache2/sites-available/

Ingen grunn til å svette :)

 

Del to the rescue.. igjen :D

 

lrwxrwxrwx 1 root root 26 2009-04-20 20:33 /etc/apache2/sites-enabled/000-default -> ../sites-available/default

 

total 12
-rw-r--r-- 1 root root 7364 2009-04-01 18:01 default-ssl
-rw-r--r-- 1 root root   39 2009-05-06 18:20 webmin.1241625152.conf

Lenke til kommentar

Jupp, da får du opprette filen igjen da (eller sette opp apache med ssl, som du antagelig har satt på i webmin):

sudo gedit /etc/apache2/sites-available/default

så kan du klippe og lime følgende inn i den:

NameVirtualHost *
<VirtualHost *>
	ServerAdmin webmaster@localhost

	DocumentRoot /var/www/
	<Directory />
			Options FollowSymLinks
			AllowOverride None
	</Directory>
	<Directory /var/www/>
			Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
			AllowOverride None
			Order allow,deny
			allow from all
	</Directory>

	ScriptAlias /cgi-bin/ /usr/lib/cgi-bin/
	<Directory "/usr/lib/cgi-bin">
			AllowOverride None
			Options +ExecCGI -MultiViews +SymLinksIfOwnerMatch
			Order allow,deny
			Allow from all
	</Directory>

	ErrorLog /var/log/apache2/error.log

	# Possible values include: debug, info, notice, warn, error, crit,
	# alert, emerg.
	LogLevel warn

	CustomLog /var/log/apache2/access.log combined
	ServerSignature On

Alias /doc/ "/usr/share/doc/"
<Directory "/usr/share/doc/">
	Options Indexes MultiViews FollowSymLinks
	AllowOverride None
	Order deny,allow
	Deny from all
	Allow from 127.0.0.0/255.0.0.0 ::1/128
</Directory>

</VirtualHost>

eventuelt rediger den etter eget ønske. Lagre og restart Apache med:

sudo /etc/init.d/apache2 restart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...