Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WD HD TV-boksen er jo ferdig konfigurert, og sannsynligvis ganske brukervennlig med menyer på TV-skjermen, og så får en med fjernkontroll. Den har veldig bred støtte for mange brukte formater. Og prisen er såpass lav, at jeg tror en skal ha vanskelig for å slå det, ved å sette sammen hardware'n selv. Denne boksen er allerede blitt ganske populær på kort tid, og jeg vil tro at om den når ut i el-kjedene som ett produkt en kan plukke med seg fra hyllen (uten noen forhåndsbestilling), så kan dette bli en stor hit. Foreløp er det i forskjellige webshops at den er å få. Ett unntak er vel Teknikmagasinet.se, som har noen butikker her og der. Dessuten har Elprice mulighet til å bestille den for deg har jeg fått med meg.

 

Jeg ser allerede ett kostnadsdilemma i det å ha denne boksen og en filserver, men en kan benytte filserveren til så mye annet. Og det å få konfigurert en filserver er vel på langt nær så teknisk utfordrende som det å skulle sette opp og konfigurere en mediaserver med diverse programvare og duppeditter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja den var fryktelig billig, trist at de ikke har åpnet spesifikasjonene på den, så kunne vi brukt den til hva som helst. Du vil fort svi av bortimot to tusen på å bygge en.

 

WD har lagt ut deler av kildekoden til den (den kjører naturligvis linux :) ), og noen har allerede begynte å hacke på den, så hvis du er eventyrlysten kan man nok få til det meste på boksen:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1100062

Tenk så mye lettere alt hadde vært om WD hadde spilt på lag og sørget for støtte for en distribusjon.

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva kan være årsaken til at filoverføring fra server til vista-pc går tregt nå og da?

 

Scenario: En dag overfører noen filer og ligger på rundt 8 MB/sec (100mbit nettverk) etter disse er overført kopierer jeg noen andre filer og hastigheten faller til rundt 2 MB/sec. :dontgetit:

Filene blir hentet fra samme disk (Seagate 200GB p-ata) på server og blir kopiert til samme partisjon på vista-pc.

 

Serveren kjører Apache, SSH-server, Samba og torrentflux uten betydelig belastning. Routeren er en Dlink 624+

 

edit: Dette skjer når jeg er alene på nettverket også, og ja.. disse tilfellene er uhyre merkelige :hmm:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Nettet er fullt av rapporter om dårlig nettytelse på Vista, så det første jeg ville gjort er å sjekke om du opplever det samme fra en linux-klient eller XP. Det er ingen grunn til å tro at serveren din skal forårsake dette, det er ikke normalt.

Lenke til kommentar
Nettet er fullt av rapporter om dårlig nettytelse på Vista, så det første jeg ville gjort er å sjekke om du opplever det samme fra en linux-klient eller XP. Det er ingen grunn til å tro at serveren din skal forårsake dette, det er ikke normalt.

Den tanken slo meg også men trodde Vista var relativt stabil mht at den har vært på markedet noen år nå. Tok steget fra XP til Vista for bare to-tre mnd i god tro om at ting fungerte mer eller mindre smertefritt. :ermm:

Lenke til kommentar

Blant annet AtWindsor har vel rapportert problemer selv etter diverse oppdateringer, så jeg ville ikke følt meg trygg. Han kan sikkert gi deg bedre informasjon enn hva jeg kan.

 

Jeg registrerer dog at det er vanskelig å få frem denne typen informasjon godt, det forsvinner gjerne i støyen av de som fanatisk forsvarer MS. AtWindsor som jeg vet kun kjører windows ble beskyldt for å være linuxfanatiker når han delte sine erfaringer og oppfatninger.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare ta steget helt over til Linux(Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu)? Da vet du at alt fungerer, eller i det minste så er utviklerene ærlige med deg ;)

Jeg er alt for glad i spill til å hoppe på det toget :blush:

Skjønner :)

 

Du kan jo prøve Dual-Boot hvis du ikke spiller så ofte(må bare restarte pc-en for å bytte tilbake til Vista evt.) Eller hvis det ikke er altfor krevende spill prøve de i en Virtual maskin. Har dog ikke prøvd det siste alternativet så jeg vet ikke hvor mye som tapes av ytelse, og det kommer ann på om utstyret(Videokort og Trådløst kort) er godt nok støttet.

Lenke til kommentar

Dessverre for mye pes med wine ennå. Skulle ønske jeg kunne si annet, men etter timevis med knot for å patche wow til poden har jeg selv krøpet til korset og holder en virtuell XP for patchingen. Med mindre du har svært begrenset spillbehov (slik som jeg), så er du best tjent med å ha windows på spillmaskinen.

Lenke til kommentar
Skjønner :)

 

Du kan jo prøve Dual-Boot hvis du ikke spiller så ofte(må bare restarte pc-en for å bytte tilbake til Vista evt.) Eller hvis det ikke er altfor krevende spill prøve de i en Virtual maskin. Har dog ikke prøvd det siste alternativet så jeg vet ikke hvor mye som tapes av ytelse, og det kommer ann på om utstyret(Videokort og Trådløst kort) er godt nok støttet.

Er relativt kjent med Ubuntu på desktop men det stopper som regel når det kommer til spilling. Prøvde å kjøre det gjennom wine o.l men det ble for mye pes..

Hadde det ikke vært for det så har det gått i ubuntu i hele huset :new_woot:

 

Blir det en laptop på meg en dag så er det ingen tvil om hva som blir installert. :D Inntil da så får jeg takke meg til at musikken/bildene/filmene mine i alle fall er i trygge hender på gjesterommet, selv om det kan ta litt tid å kopiere de til vistaen :wee:

 

edit:

 

Dessverre for mye pes med wine ennå. Skulle ønske jeg kunne si annet, men etter timevis med knot for å patche wow til poden har jeg selv krøpet til korset og holder en virtuell XP for patchingen. Med mindre du har svært begrenset spillbehov (slik som jeg), så er du best tjent med å ha windows på spillmaskinen.

 

Man kan jo drømme om bedre spillstøtte i linux i mellomtiden :)

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Dessverre for mye pes med wine ennå. Skulle ønske jeg kunne si annet, men etter timevis med knot for å patche wow til poden har jeg selv krøpet til korset og holder en virtuell XP for patchingen. Med mindre du har svært begrenset spillbehov (slik som jeg), så er du best tjent med å ha windows på spillmaskinen.

 

Patche WoW? WoW er et av spillene som fungerer best med Wine ut av boksen (også stabile litt eldre utgaven som følger med f.eks Ubuntu). Jeg har ordnet det for venner. Bare kopierte den fullt oppdaterte spillmappen over fra Windows-partisjonen, satt den til å bruke OpenGL, og så er det bare å starte launcher.exe med Wine (eller noe sånt, lag en snarvei). Null problemer.

 

https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft <-- sjekk under "Configuration"

Lenke til kommentar
Patche WoW?
Jepp, noe så banalt som å patche.
Bare kopierte den fullt oppdaterte spillmappen over fra Windows-partisjonen, satt den til å bruke OpenGL,
Aha, hvordan hadde du tenkt å få til dette uten en windowsmaskin tilgjengelig sa du?
https://help.ubuntu.com/community/WorldofWarcraft <-- sjekk under "Configuration"
Både på forum og wine appdb synes jeg miljøet skyter seg selv i foten ved å ikke opplyse om hvor trøblete det er å installere wow med wine.
Lenke til kommentar
Du kan jo starte her:

http://www.wow-europe.com/en/downloads/client/index.html

 

Install tar sin tid uansett.

Jepp, det går faktisk fort en hel helg når du prøver den linken og patchingen krasjer på forskjellige steder hver gang du prøver, men la oss ikke avspore mer. Poenget mitt var bare at wine fortsatt har en vei å gå hvis du spiller mye, og at selv på wow som er kremeksempelet på god wine-støtte kan det være greit å ha et bilde med XP liggende en plass for noe så banalt som patching.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...