Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ja, det er foskjell på hvor mye jobb nettverkskortene avlaster CPU. I ditt tilfelle hørtes tallet høyt ut, så jeg lurer på om det kan være protokollen som er hovedårsaken. Hvis du bruker ssh, så vil krypteringen ta en god del CPU på GBit, men nfs og samba bør ikke ta mye CPU. Jeg kan jo benke hos meg også, har vel en hel haug nic's til sammen.

 

Jeg fant ikke noen gode links i farten, du kan jo se om du finner noen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det var det jeg fryktet.. Serveren sto i en kjeller når gradestokken var under 20 kalde.. En dag så var serveren slått av (sikkert strømbrudd) og etter jeg slo den på igjen fikk jeg ingen respons..

 

Noe sier meg at jeg fikk skivebom når jeg slo den på igjen.. tror det var minusgrader i og utenfor kabinettet :hrm:

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg har innstallert Linux Mint 12 på en maskin og satt opp sbackup for backup, men jeg får ikke helt til å konfigurere den slik jeg vil. Jeg har to mapper, "bildeserver" og "backup bildeserver" og vil at filene i førstnevnte skal kopieres/synkroniseres til sistnevnte. Dvs. inkludert fjerning av filer som er fjernet, kopiering av nye filer og oppdateringer av filer som er oppdatert. Jeg vil ikke ha en komprimert backup eller backup av flere tidspunkter. Hvordan får jeg til det?

 

Glem det, jeg bruker heller grsync. Nå fungerer det akkurat sånn jeg vil. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ny utfordring, relatert til kapitlet Koble_til_ny_harddisk. Jeg har koblet til "disk2" og skal dele en mappe på den. Jeg får delt mapper under home, men ikke under disk2. Dvs. XP maskina finner Mint maskina og den delte mappa, men har ikke rettigheter til å åpne mapper under disk2. Det går fint å få tak i mapper under home.

 

Når jeg trykker properties - permissions på disken får jeg beskjeden "The permissions of "disk2" could not be determinated."

 

Jeg finner ikke noen plass i systeminnstillinger å sette rettighetene. Har du/noen tips til hvordan jeg får satt riktige retigheter?

 

Glem det, jeg måtte bare åpne mappa som administrator, så fikk jeg tilgang til å justere rettighetene. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Flott at du ble hjulpen. Det er en stund siden jeg skrev back-up biten, så det kan være interessant å se litt nærmere på alternativer nå. For ditt formål har KDE hatt et verktøy lenge i komparator:

http://kde-apps.org/content/show.php/Komparator?content=33545

en KDE4 port begynner å ta form:

http://kde-apps.org/content/show.php?content=116039

 

Ellers finnes det jo et hav av varianter til rsync med eller uten gui. Ubuntu har kastet rsync på båten til fordel for duplicity, så det er kommet et nytt barn til byen:

http://live.gnome.org/DejaDup

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...