Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Nå sier jo de som har greie på linux her at det skal gå greit også om diskene havner på ny plassering. Selv har jeg bare erfaring med raid styrt av sata kontrolleren på hk, hvis man gjør noe med oppsettet som kan slette data der får man veldig klar beskjed på forhånd.

 

Mitt forslag var bare for å slippe å tenke på fstab i det hele tatt. Med forbehold om at jeg ikke vet hvor godt du kommer til på begge sider av hullet, prøv dette: Dra først av sata på ene harddisken, og fjern eventuell strips eller bunting. Så nære hullet som mulig holder du så igjen de andre ledningene med andre hånden, mens du trykker den du har løsnet frem og tilbake. Du bør da kunne se hvilken kabel som beveger seg på andre siden av hullet, og dermed følge denne til HK.

Alternativt, merk alle kablene med nr (feks en tape bit på disk og kabelende) før du kobler de fra diskene, og flytt hk med satakabler tilkoblet på hk siden. Eller du kan løsne i andre enden hvis det er lettere, sata kontaktene på HK har jo allerede nummerering, så da holder det med en merkelapp på kableendene.

 

Dette fikser du. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ingen dum ide :) Kun nappe ut kablene i disk-enden og merke de der. Da trenger jeg jo bare å passe på at riktig disk kommer på riktig kabel og ikke at kablene kommer på riktig port på hk og pci satakort i tillegg :)

 

Gleder meg hvertfall til å få alt over i det nye kabinettet :) Pakket det opp i går og det ser veldig bra ut :)

Lenke til kommentar

Hei igjen

Kom bare til å tenke på en ting her jeg står og skal til å plukke fra hverandre serveren min og flytte den til det nye kabinettet.

 

Dersom jeg bytter ut OS disken min og dermed er nødt til å reinstallere Ubuntu (og samtidig bytte fra 7.10 til 8.04), hva da med raid arrayene mine? Jeg skjønner at jeg blir nødt til å sette opp hvilke disker som skal i hvilke arrayer osv, men vil den da skjønne at det er data på disse fra før og forsøke å bygge opp igjen dataen som er der? Eller vil den formatere diskene og jeg får et tomt array ?

 

Har overført alt det viktige til 2 eksterne disker nå (to kopier) så jeg bør vel være godt sikkret, når jeg også tar utgangspunkt i at jeg bare flytter arrayet over til det nye kabinettet og alt funker fint når jeg starter opp igjen :innocent:

Lenke til kommentar

Det burde gå helt fint, med forbehold om at jeg ikke bruker Raid her, så jeg får ikke testet.

 

Ved ny installsjon vil jeg tro at Raid arrayet vil bli satt opp automatisk, eller at du selv må legge inn den gamle fstab filen (men den har du jo postet her, så den er sikret godt).

Lenke til kommentar

Tok en liten sjekkrunde for sikkerhets skyld, og fant en howto som burde gi deg all informasjon du trenger, se her:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=408461

 

Spesielt ser det ut som du kan styre arrayet ditt greit fra config filen til mdadm, selv om denne ikke er nødvendig for fungerende raid, siden du kan starte opp raid arrayet direkte med mdadm. Les gjerne linke her, og vurder om du ønsker å bruke /etc/mdadm.conf for å holde styr på arrayet ditt når du flytter det over:

/etc/mdadm.conf

 

/etc/mdadm.conf is mdadms' primary configuration file. Unlike /etc/raidtab, mdadm does not rely on /etc/mdadm.conf to create or manage arrays. Rather, mdadm.conf is simply an extra way of keeping track of software RAIDs. Using a configuration file with mdadm is useful, but not required. Having one means you can quickly manage arrays without spending extra time figuring out what array properties are and where disks belong. For example, if an array wasn't running and there was no mdadm.conf file describing it, then the system administrator would need to spend time examining individual disks to determine array properties and member disks.

 

Unlike the configuration file for raidtools, mdadm.conf is concise and simply lists disks and arrays. The configuration file can contain two types of lines each starting with either the DEVICE or ARRAY keyword. Whitespace separates the keyword from the configuration information. DEVICE lines specify a list of devices that are potential member disks. ARRAY lines specify device entries for arrays as well as identifier information. This information can include lists of one or more UUIDs, md device minor numbers, or a listing of member devices.

 

A simple mdadm.conf file might look like this:

 

DEVICE /dev/sda1 /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1

ARRAY /dev/md0 devices=/dev/sda1,/dev/sdb1

ARRAY /dev/md1 devices=/dev/sdc1,/dev/sdd1

 

In general, it's best to create an /etc/mdadm.conf file after you have created an array and update the file when new arrays are created. Without an /etc/mdadm.conf file you'd need to specify more detailed information about an array on the command in order to activate it. That means you'd have to remember which devices belonged to which arrays, and that could easily become a hassle on systems with a lot of disks. mdadm even provides an easy way to generate ARRAY lines. The output is a single long line, but I have broken it here to fit the page:

 

# mdadm --detail --scan

ARRAY /dev/md0 level=raid0 num-devices=2 \

UUID=410a299e:4cdd535e:169d3df4:48b7144a

Endret av Del
Lenke til kommentar

OK, Del ..

Nå har jeg lest alt på begge de to linkene du posta, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår helt. Sier de der at det ikke spiller noen rolle om man bytter om på kabler osv, for linux vet hvilke disker som skal i hvilke arrayer og på hvilke plasser?

 

Her er mdadm.conf fila mi:

DEVICE partitions
ARRAY /dev/md0 level=raid5 num-devices=5 UUID=90d75723:2481c11e:c6d7c43e:eb241c8e
ARRAY /dev/md1 level=raid0 num-devices=2 UUID=6fa8cc55:c51e3fe6:2a4b2236:8be7a686

jeg ser jo at det er en eller annen form for id "UUID" der, men om den forteller hvilke disker som tilhører osv vet jeg ikke. Hadde den øverste hatt 5 verdier adskilt med ":", og den nederste 2 verdier, så hadde jeg kanskje skjønt tegninga :) Fra Windows er jeg vant med at dersom jeg kobler fra en disk så flytter alle enheter "en plass opp" i bokstavrekka for diskene.

 

MEN, jeg har flere ganger forsøkt å finne ut om det er mulig å ha dualboot mellom Ubuntu og XP på raid0. Har ikke fått noen gode svar på det her på forumet tidligere, og har ikke klart å finne ut noe av det selv, men den linken til Ubuntuforumet var litt spennende. Den fremgangsmåten som blir forklart der, med egen partisjon for /boot osv, vil det gjøre det mulig å kjøre dualboot ? Jeg har egentlig bestemt meg for å kun kjøre Ubuntu på den stasjonære maskina mi hjemme nå (endelig), men hadde vært morsomt å bare prøvd med dualboot egentlig. Siden det hender at jeg spiller litt osv mener jeg.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker den mdadm.conf fila, så var vel hele poenget med UUID at du kunne koble som du ville. Høres ut som du blir prøvekanin på hvor godt det funker. Koble til og prøv da vel. Merker du kabler/disker, så skal det ikke være noe problem å rekapitulere uansett.

 

Vi skal vel uansett få til å montere opp raid arrayet ditt på den nye maskina vil jeg tro, men det er jo greit når ting går enkelt.

 

Se her, det skal funke:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11286030

Endret av Del
Lenke til kommentar

Leste den tråden også Del. Har stilt spørsmålet mitt der også, men nå har jeg begynt å plukke fra hverandre serveren min, så vi finner det vel ut snart uansett tenker jeg.

 

Har merket diskene og kabelen, så er planen å la alle kablene være festet til HK under flytting. Det BØR fungere knirkefritt :)

Lenke til kommentar

Hæh, skal du ha de på samme hk med samme installasjon? Da er det vel ingenting å frykte. Du trenger ikke ha kablene i under flytting, men husk å avmagnetisere deg før du tar i hk, eksempelvis med å berører vannrøret av kobber under vasken din. Hvis du ønsker å oppgradere OS til 8.04, så gjør du bare det over nett med aptitude, det skal ikke ødelegge noe for Raid konfigurasjonen din. Jeg trodde du skulle flytte Raid arrayet ditt over på et nytt hk, og at du ville installere OS på nytt (på en ny disk eller noe).

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hehe.. kanskje jeg ikke har vært helt klar på det punktet der:

Eneste jeg skal gjøre er å bytte kabinett. Samme OS installsjon og alt mulig, bare bytte fra hjemmesnekkret kabinett til et YeongYang server kabinett.

 

Forstod jeg deg riktig når jeg påstår at jeg da kan koble kablene AKKURAT som jeg vil i det nye kabinettet? Ubuntu finner selv hvilke disker som skal til hvilket array?

Lenke til kommentar
Forstod jeg deg riktig når jeg påstår at jeg da kan koble kablene AKKURAT som jeg vil i det nye kabinettet? Ubuntu finner selv hvilke disker som skal til hvilket array?
Så lenge OS disken står som første boot-device mener jeg det, men jeg ville ikke satset penger på det. Men setter du kablene samme sted er du bombesikker.
Lenke til kommentar

Yes :D

Da var det gjort. Denne posten er skrevet fra serveren i det nye kabinettet. Alt ser ut til å fungere fint. Alle raid arrayene er der, samt de resterende diskene :)

 

Skjedde noe med boot-rekkefølgen under flyttinga, som skapte litt hodebry i noen minutter, men det var enkelt å fikse :)

 

Takk for hjelpa :)

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Så fort finværet tar en pause skal jeg gjøre serveren min ferdig. Har til nå kun installert Ubuntu, uten å gjøre noe konfig.

Jeg skal til å starte med ha OSdisk + 3 harddisker i den. De 3 diskene skal monteres (logisk) i Windows maskiner. Finnes det noen måte å få diskene til å opptre som en stor disk i Windows? Dette blir kun for ordens skyld, og jeg trenger ikke ytelsen til et RAID oppsett. De 3 diskene er heller ikke identiske.

 

Så et litt off topic spm: Finnes det noen måte å bryte opp et RAID 0 oppsett uten å miste dataene?

Lenke til kommentar
Jeg skal til å starte med ha OSdisk + 3 harddisker i den. De 3 diskene skal monteres (logisk) i Windows maskiner. Finnes det noen måte å få diskene til å opptre som en stor disk i Windows?
Alt er mulig, men noe er mer krevende, og andre ting praktisk talt umulig. Det eneste jeg kan se for meg er hardware raid. I software støtter linux det meste, fra LVM, via Raid til ZFS. Problemet er vel heller Microsoft. Eneste løsningen jeg har sett fra dem på LVM er proprietær.
Så et litt off topic spm: Finnes det noen måte å bryte opp et RAID 0 oppsett uten å miste dataene?
Jepp, kopier dem over til en annen disk. Hvis du ikke har andre disker må du eventuelt prøve å krympe raid partisjonene, og se om det går an å repartisjonere ledig plass på en av diskene. Jeg har ikke forsøkt dette selv, men andre har kanskje noe å tilføye der.
Lenke til kommentar
Men et RAID oppsett funker vel ikke med 500+500+320 GB disker? Kanskje det funker med JBOD?
Tre disker er vel rimelig ukurant, men det naturlige vil vel være å bruke raid på 500GB diskene, og la den andre være vanlig. Les mer om raid her:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

 

JBOD settes typisk opp med LVM i linux:

http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_Volume_Manager_(Linux)

Men du kan også bruke ZFS via fuse, enten du skal ha raid, jbod eller en kombinasjon:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zfs

Lenke til kommentar

RAID 0 funker vel med 3 identiske disker? Men uansett, jeg trenger egentlig ikke den ekstra ytelsen RAID 0 gir, og ønsker helst ikke den ekstra risikoen for å tape data. Det ønskelige hadde egentlig vert RAID 5, men jeg vil helst få brukt diskene jeg har liggende. Nå som TB-diksene har blitt så billige kommer jeg heller mest sannsynlig ikke til å kjøpe mindre disker enn dette.

Jeg trenger også lagringsplass hakket mer enn sikkerhet for øyeblikket, så RAID 1 er ikke aktuelt foreløpig.

 

Dermed ser jeg egentlig bort fra RAID. Serveren skal i første omgang være en fil- og mediaserver. For å få best mulig system i mediafilene er det ønskelig å få alt til å opptre som én enhet i Windows. Du skjønner sikkert hva jeg er ute etter...

Hva er ditt forskag til en løsning på dette? Det bør også være mulig å senere legge til disker.

 

En teknisk enkel løsning, men som krever litt arbeid, er å opprette en lokal mappe med masse snarveier.

Lenke til kommentar

Tenker dedikert server ja. Om jeg vil dele diskene som én via LVM, spiller det da ingen rolle om de er satt opp i RAID eller ikke? I såfall er det nettopp dette jeg er på jakt etter så fremt det funker bra med Windows PCer som klienter (gjerne Mac også).

 

Jeg har allerede 7.10 installert, men har som sakt ikke gjort noe konfigurasjon enda. Vil du anbefale meg å heler gå for 8.04?

Lenke til kommentar
Tenker dedikert server ja. Om jeg vil dele diskene som én via LVM, spiller det da ingen rolle om de er satt opp i RAID eller ikke? I såfall er det nettopp dette jeg er på jakt etter så fremt det funker bra med Windows PCer som klienter (gjerne Mac også).
Raid kan gi deg redundans ved Raid 1, eller økt ytelse ved Raid 0, ellers er det ingen forskjell. Du kan ha klienter fra alle OS, Mac/linux/XP/Vista.
Jeg har allerede 7.10 installert, men har som sakt ikke gjort noe konfigurasjon enda. Vil du anbefale meg å heler gå for 8.04?
Jeg ville vel gått for 8.04 hvis du ikke allerede har lagt særlig mye tid i 7.10.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...