Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har ikke prøvd uten en Windows-installasjon tilgjengelig. Uansett, de fleste har det, og å bare kunne kopiere over mappen fra Windows-partisjonen og kjøre spillet ser jeg på som lett. Spilelt kjører helt fint både i fullskjerm og vindu-modus, og fungrerer uten problemer med Compiz. Vil du ikke installere Windows på maskinen kan du bare slenge det inn i VirtualBox f.eks, og installere og patche WoW der (såfremt du har Windows liggende).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lekte meg litt med automagisk montering av musikkmappen gjennom sshfs og tror jeg fant en feil i Wikien:

 

Mulig det bare er hos meg, men

sudo cp -r ~/.ssh /root/.ssh

flytter filene til katalogen /root/.ssh/.ssh Dette funker jo ikke...

 

Riktig kommando skal vel være

sudo cp -r ~/.ssh /root/

Lenke til kommentar

Fikk også litt problemer med denne:

sshfs#brukernavn@minserver:/home/brukernavn /home/brukernavn/server fuse comment=sshfs,users,noauto,uid=1000,gid=1000,allow_other,reconnect,transform_symlinks,Batc
Mode=yes 0 0

Vet ikke hva alle de komentarene gjør, men dersom jeg endrer det til:

sshfs#brukernavn@minserver:/home/brukernavn /home/brukernavn/server fuse comment=sshfs,allow_other,reconnect 0 0

så funker det.

Lenke til kommentar

Flott at du tester! Jeg ser det er to feil med den linjen. Det ene er at den antar at du er den første brukeren på systemet, siden den antar uid og gid lik 1000. Det andre problemet er at den er tiltenkt brukt i kombinasjon med det som står rett under, altså montering når du har nett. Jeg bruker det til min laptop, men ved bruk på stasjonær PC som alltid er på nett kan jeg se poenget med å endre linje til å mounte ved boot.

 

Du har maskinen på trådnett? Har du testet om den mounter mappen ved reboot uten issues?

Lenke til kommentar

Det viste seg at den ikke mounter under oppstart likevell, men

mount -a

mounter mappen... Vet ikke hva som er galt nå.

 

Er en stasjonær maskin med kablet nettverk ja. Har musikkmappen liggende på serveren (130GB) så jeg kan nå den fra alle maskinene mine.

Lenke til kommentar
Uten å ha sjekka manpages e.l. annet, det er vel kanskje ikke helt usannsynlig at uid og gid også kan ta brukernavn og gruppenavn, slik som (enkelte?) andre filsystem gjør; uid=brukernavn,gid=gruppenavn
Får se når jeg får tid, så kan jeg også grave litt i dette.
Det viste seg at den ikke mounter under oppstart likevell, men
mount -a

mounter mappen... Vet ikke hva som er galt nå.

Jeg vil tippe du ikke har alle tjenestene som trengs oppe når systemet kjører mount -a under boot.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har noen problemer med serveren min. Den har blitt veldig treig i det siste. Har funnet ut at det er apache som er problemet. Hvis jeg stopper apache er alt i orden. Når jeg starter apache igjen er det bra, men etterhvert blir den treigere og treigere, og etter en dag eller noe sånt, er den utrolig treig. Uptime viser load average mellom 5 og 20 når den er treig. Ser ikke noen prosesser i top som tar mye CPU eller minne. Hvis jeg kjører ps -le ser jeg at apache kjører 128 prossesser nå, det er vel litt mange... Har prøvd å reinstallere apache, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Argh.. nå får jeg nada respons fra serveren. Verken fra putty, torrentflux eller fra serveren selv. Får ikke signal til skjermen som er koblet til serveren og to ledlys på server-tastaturet blinker..

 

Hva i alle dager er det som skjer :dontgetit:

 

 

edit; det viser seg at bios mister kontakt med systemdisken så da er det neppe et problem med OS`et :hmm:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...