Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto


Del

Anbefalte innlegg

Orginal innlegg er endret - jeg så feil.

 

Ang sshfs i fstab; må man ikke legge til BatchMode=yes i linjen din dersom man kjører uten passord(altså at ssh bruker nøkler), ellers vil den spørre etter passord under montering(og da får man problemer hvis man har skrudd av muligheten for passord med ssh siden man istedet bruker nøkler).

 

På side fire nederst står der "Så limer du inn følgende i filen:" De to filene man skal lime inn står fryktelig rotete nå. Jeg vet ikke hvofor, men den ville ikke montere dem når jeg hadde limt inn de to filene dine. Søkte derfor rundt og fant denne guiden her, hvor teksten man skal lime inn er lengre. Nå fungerte det.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at du tester dette Dyno. Jeg skal ta en utsjekk når jeg får anledning. Det skjedde en del med formateringen ved overgang til wiki, så kan hende det er problemet med de to filene. Uansett, flott at du har fått det til! Vil absolutt anbefale å bruke Nomachine som supplement. Sshfs er eksempelvis ikke ideell for å browse gjennom fotosamlingen over en knapp nettlinje.

 

Jeg har forøvrig oppdatert en ekstern wiki for de som bruker OpenWrt og har lyst til å få tilgang til routeren fra Internet. Dette er spesielt hendig om du har maskiner som støtter wake-on-lan, slik at du gjennom routeren kan boote opp maskinene dine uansett hvor du er:

http://wiki.x-wrt.org/index.php/HowTo-Enable_Remote_Access

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Orginal innlegg er endret - jeg så feil.

 

Ang sshfs i fstab; må man ikke legge til BatchMode=yes i linjen din dersom man kjører uten passord(altså at ssh bruker nøkler), ellers vil den spørre etter passord under montering(og da får man problemer hvis man har skrudd av muligheten for passord med ssh siden man istedet bruker nøkler).

Helt riktig, jeg har nå rettet dette, samt at rot må ha nøkler.
På side fire nederst står der "Så limer du inn følgende i filen:" De to filene man skal lime inn står fryktelig rotete nå. Jeg vet ikke hvofor, men den ville ikke montere dem når jeg hadde limt inn de to filene dine. Søkte derfor rundt og fant denne guiden her, hvor teksten man skal lime inn er lengre. Nå fungerte det.
Det var en formateringsfeil ved overgangen til wiki, rettet nå. Jeg synes vel linken din var litt for omstendelig, så jeg lar den stå som før.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det berre eg som er dårlig å leite, eller står det ingen ting om korleis eg får programmer til å starte av seg sjølv ved oppstart(ikkje innlogging). Har ubuntu server uten gui.
Hm, den hadde jeg ikke tenkt på, og det burde vel være inne. Uten GUI, så er standard valg å legge inn det du skal starte i /etc/init.d katalogen. Merk at alt som ligger der vil starte med rotprivilegier. Som vanlig bruker kan du i Kubuntu få programmer til å starte automatisk ved log-in ved å legge det i ~/.kde/Autostart/ hvor ~ som vanlig er hjemmemappen din.
Lenke til kommentar

Hvis det er en server uten GUI, så er det normalt tjenester du vil starte ved boot som er tilgjengelige for alle brukere. Brukeravhengige applikasjoner startes gjerne ved log-in til en grafisk desktop. Men du kan naturligvis bruke Cron også, og det funker bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For å virkelig forbigå WHS og lage en fullkommen mediaserver utfordrer jeg herved linuxfolket til å lage en guide for mediastreaming til PS3/XBOX360 med mulighet for transcoding av musikk (f.eks FLAC) og video HD-materiale on-the-fly. Tilsvarende løsninger finnes i alle fall til Windows i form av f.eks TVersity, jeg kjenner ikke mulighetene i *nix.

Jeg har vel som sagt allerede gitt deg linker til hvordan man kan både transcode og sende til xbox fra linux v.h.a. VLC. Som jeg vel nevnte er det ikke lock-in til MS på PS3, og ganske riktig så fåes egen ubuntu versjon til PS3, slik at du kan sette opp dual-boot, og få noe virkelig fantasktisk ut av din PS3. Sjekk siden her:

https://help.ubuntu.com/community/PlayStation_3

Jeg oppfordrer deg på det sterkeste å teste, det er nå mulig å melde fra om installasjonsproblemer på Gutsy, slik at du kan sikre deg at den fyker rett inn på din i tide til release. Din PS3 kan da gjøre alt det enhver annen datamaskin kan.

 

 

Til PS3 delen:

Starter spill fra Ubuntu da, eller må du "ut" ?

Mulig å bruke mus/tastatur i spill også?

Endret av Slip
Lenke til kommentar

Virker som hele diskusjon wiki er nede. En klasisk ond sirkel, serveren er nede, men man kommer ikke inn på guiden slik at man kan få den opp igjen... :p

 

Det eneste jeg får til er å hente den opp fra google cache, men det er jo mildt sagt tungvindt da. Søk på "wiki server howto del" så finnes den i cache, men for å bla til en annen side må man jo da legge til et ord fra innholdsfortegnelsen for siden man vil se.

Finnes kanskje lettere/bedre eller smidigere måter, men dette er det eneste jeg vet, og den kommer vel forhåpentligvis snart opp igjen. :)

Lenke til kommentar

@Del

For å kunne montere mapper med sshfs som ligger i /etc/fstab som vanlig bruker måtte jeg gjøre en ting som ikke er nevnt i din guide på side 4;

sudo nano /etc/fuse.conf

Og her fjerne # fremfor user_allow_other Først da kan jeg montere med sshfs uten å være root(dette er på Ubuntu 8.10).

 

En oversikt på første side hadde ikke skadet for oss som bare er ute etter en del:-)

Lenke til kommentar
@Del

For å kunne montere mapper med sshfs som ligger i /etc/fstab som vanlig bruker måtte jeg gjøre en ting som ikke er nevnt i din guide på side 4;

sudo nano /etc/fuse.conf

Og her fjerne # fremfor user_allow_other Først da kan jeg montere med sshfs uten å være root(dette er på Ubuntu 8.10).

Jeg vil vel tro en re-boot hadde gjort susen. Den linjen handler om å la vanlige brukere montere fuse-filsystemer slik at andre brukere enn dem selv har tilgang til dem med opsjonen allow_other, eller rett og slett tillate at også rot får tilgang med allow_root.
En oversikt på første side hadde ikke skadet for oss som bare er ute etter en del:-)
Enig. Jeg forsøkte å avhjelpe situasjonen med deskriptive navn på sidene, men jeg ser problemet. Hvordan foreslår du at jeg løser det rent praktisk?
Lenke til kommentar

Etter mange års bruk av Windows så forsøkte jeg "reboot-trikset", men det hjalp ikke. Guiden jeg fant påpekte at man måtte fjerne tegnet selv for at det skulle fungere(fra ubuntuforums).

 

Ad sideoversikt så er jeg litt usikker. Dersom du bruker førsteside til det vil det sikkert virke veldig skremmende for nye som ser guiden(tross av at man ikke trenger å gjøre alt som den generelle guiden nevner). Kan tenkes færre vil forsøke. Av hensyn til det burde det kanskje stå som det gjør, det er ikke så mange sider og se gjennom for dem som leter etter noe spesielt.

 

Skal du bruke mer tid på guiden så tror jeg, som alt nevnt, at skjermbilder som viser GUI hadde vært gunstig.

Lenke til kommentar

Jeg har et litt merkelig problem med serveren (debian) / apache. Jeg bruker phpsysinfo for å se en del nytting info om serveren.Hjemme funker det helt fint, men på skolen kommer jeg ikke inn på den. Jeg får bare timeout etter en stund.

 

Hvis jeg bruker proxy (på en nettside) virker det igjen hjemme, men ikke på skolen, selv om jeg bruker samme proxy. En venn av meg bruker akkurat samme script og hans funker fint på skolen. Jeg hadde først phpsysinfo gjennom installering med apt-get, men har nå lagt det til med kun utpakking av .tar.gz fila, med nøyaktig samme resultat.

 

Linken til phpsysinfo på servern min er: http://t.pakten.org/phpsysinfo/

 

 

Har også en annen ting som er litt plagsom. Hver gang jeg kjører sudo apt-get upgrade (så lenge det er mer enn et par dager siden sist), så oppgraderer den kjernen (image...). Den oppgraderer til samme versjon som jeg har, og den sier at det er veldig viktig at jeg restarter, ellers vil ikke alle moduler virke. Jeg har ikke kjørt apt-get upgrade på en stund fordi jeg helst ikke vil restarte, men jeg regner med at det fortsatt er slik. Hvorfor vil den hele tiden oppgradere kjernen? Er det noe vits og går det ann å hindre det (annet enn å ikke kjøre apt-get upgrade)?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg "tok livet av" Kubuntu installasjonen på min server for noen uker siden, og siden den ikke har noen skjerm tilkoblet har jeg ikke giddet å gjøre noe annet enn å trykke febrilsk på piltast under boot for å få XP :)

Men ønsker å sette den opp helt på nytt i forbindelse med noe nye disker, og lurer kort og greit på hvilken versjon du vil anbefale meg i dag Del?

Kan man si det er 8.04 som gir den beste kombinasjonen av utvikling og stabilitet akkurat nå?

Lenke til kommentar
Jeg har et litt merkelig problem med serveren (debian) / apache. Jeg bruker phpsysinfo for å se en del nytting info om serveren.Hjemme funker det helt fint, men på skolen kommer jeg ikke inn på den. Jeg får bare timeout etter en stund.
Stengt port? Sjekk med canyouseeme.org
Har også en annen ting som er litt plagsom. Hver gang jeg kjører sudo apt-get upgrade (så lenge det er mer enn et par dager siden sist), så oppgraderer den kjernen (image...). Den oppgraderer til samme versjon som jeg har, og den sier at det er veldig viktig at jeg restarter, ellers vil ikke alle moduler virke. Jeg har ikke kjørt apt-get upgrade på en stund fordi jeg helst ikke vil restarte, men jeg regner med at det fortsatt er slik. Hvorfor vil den hele tiden oppgradere kjernen? Er det noe vits og går det ann å hindre det (annet enn å ikke kjøre apt-get upgrade)?
Ser ut som et problem i Etch, merkelig at det ikke er mange rapporter om dette, ingen bug-rapport heller såvidt jeg kan se. Jeg foreslår at du legger inn en bug-rapport til Debian, skal være helt unødvendig å oppdatere kjerne så ofte.
Jeg "tok livet av" Kubuntu installasjonen på min server for noen uker siden, og siden den ikke har noen skjerm tilkoblet har jeg ikke giddet å gjøre noe annet enn å trykke febrilsk på piltast under boot for å få XP :)

Men ønsker å sette den opp helt på nytt i forbindelse med noe nye disker, og lurer kort og greit på hvilken versjon du vil anbefale meg i dag Del?

Kan man si det er 8.04 som gir den beste kombinasjonen av utvikling og stabilitet akkurat nå?

Det beste der i gården er Gnome og 8.04, vi velger ikke Kubuntu for stabilitet ;) Når det gjelder Kubuntu 8.10, så bruker den KDE4, og det er ikke veldig stabilt ennå, så da vil 8.04 med KDE3 oppleves som mer stabilt. Du får nesten bare finne ut hva du trives best med, og hvilket nivå av ustabilitet du er villig til. Det hele blir en avveiing.

 

Personlig kjører jeg Kubuntu 8.04 på desktopene, og Ubuntu 8.10 på laptopen for øyeblikket (har naturligvis KDE4 installert i tillegg, slik at jeg kan logge inn etter lyst). Nyter godt at alt funker på laptopen, inklusive stabil suspend funksjonalitet (noe visstnok svært få opplever over tid på windows). Tror jeg drøyer til 9.04 før jeg går helt over til å bruke KDE4.

Lenke til kommentar
Det beste der i gården er Gnome og 8.04, vi velger ikke Kubuntu for stabilitet ;)

Haha, nei det gjør vil vel kanskje ikke :D

Jeg husker faktisk ikke lenger hvorfor jeg ville ha Kubuntu på den. Lurer på om det kan ha vært noe så banalt som at jeg likte metodene for delingskontroll, samt Kcontrol, osv, og/eller også at jeg hadde noe tilgangsproblemer over SSH/nomachine med U eller K. Og du vet I’m a gui guy...

 

Uansett, jeg vil følge ditt råd denne gangen, og vil forsøke å holde det forholdsvis enkelt med fokus på en god kombinasjon av det jeg oppfatter som brukervennlig og stabilitet. Takk for svar.

He he, jeg så du benyttet anledningen til å kaste ut en liten stikker, don’t get me started, jeg er jo tross alt kongen av OT. Så jeg skal nøye meg med å si at jeg har 8.10 på en laptop og en stasjonær, men har brukt de litt for lite til å si noe særlig om stabilitet/problemer, og derfor mitt spørsmål her. Og det er med glede jeg kan melde at jeg nå har fungerende suspend på alle maskiner, i alle OS! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...