Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal prøve å ikke ødelegge denne tråden fullstendig, men et lite spm til.

Hva tror dere om følgende:

Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 70-200 2.8 VR

ELLER

Nikkor 17-55 2.8 + Nikkor 85 1.8

 

Er to forskjellige oppsett, men er Tamronen så god som folk sier ifølge prisen, så er det jo ikke vits i å knuse ut penger på nikkoren...

 

Siden den ble nevnt tidligere; er det noen som vet når 24-70/2.8 objektivet kommer til noen butikker her i landet? Kunne tenkt meg et slikt før julebildene skal tas...

 

André

Spurte om det samme i en annen tråd, og virket som de skulle bli lansert likt med husene. Ifølge "Japan", så er dette 30. November. Om de kommer til Norge gjenstår enda å se.

Lenke til kommentar
Er to forskjellige oppsett, men er Tamronen så god som folk sier ifølge prisen, så er det jo ikke vits i å knuse ut penger på nikkoren...

Fotografi gjør en kort sammenligning av Canon og Nikon 17-55/2.8 og Tamron 17-50/2.8 i inneværende nummer (side 55), og Tamronen klarer seg veldig godt. Om det står på penger, så er den et svært godt valg. Om du investerer i Nikon 17-55, så er det for ekstrem byggekvalitet - det er et objektiv du kan ta med deg på ferie i Afghanistan, eller til Bergen.

 

Mange elsker 70-200/2.8, den er sjefen i gata på sitt område, men for meg er det et nesten uinteressant zoomområde. Bare du vet hvilke brennvidder du trenger, men personlig ville jeg aldri puttet de store pengene i teleenden og overlatt vidvinkelen til en temmelig dårlig korrigert normalzoom (verken Nikonen eller Tamronen er plagsomt rettegnende, for å si det sånn). Mitt "drømmeoppsett" for DX er Tokina 12-24, Nikon 24-70, Nikon 28/1.4 (særlig! det realistiske alternativet er Sigma 30/1.4 eller til nød Nikon 35/2) og Nikon 105/2 DC.

Lenke til kommentar
Er to forskjellige oppsett, men er Tamronen så god som folk sier ifølge prisen, så er det jo ikke vits i å knuse ut penger på nikkoren...

Fotografi gjør en kort sammenligning av Canon og Nikon 17-55/2.8 og Tamron 17-50/2.8 i inneværende nummer (side 55), og Tamronen klarer seg veldig godt. Om det står på penger, så er den et svært godt valg. Om du investerer i Nikon 17-55, så er det for ekstrem byggekvalitet - det er et objektiv du kan ta med deg på ferie i Afghanistan, eller til Bergen.

 

Mange elsker 70-200/2.8, den er sjefen i gata på sitt område, men for meg er det et nesten uinteressant zoomområde. Bare du vet hvilke brennvidder du trenger, men personlig ville jeg aldri puttet de store pengene i teleenden og overlatt vidvinkelen til en temmelig dårlig korrigert normalzoom (verken Nikonen eller Tamronen er plagsomt rettegnende, for å si det sånn). Mitt "drømmeoppsett" for DX er Tokina 12-24, Nikon 24-70, Nikon 28/1.4 (særlig! det realistiske alternativet er Sigma 30/1.4 eller til nød Nikon 35/2) og Nikon 105/2 DC.

Okei. For er jo en mulighet å kjøpe 70-200 nå, så kjøpe tamron når jeg kjøper huset. Var jo på noe greier med "frifoto" og de rørte ikke "lavzoom" når de tok bildene. Gikk bare i canon 70-200... Denne kan man jo bruke i naturen, og ellers...Kan for så vidt bruke en normalzoom hele tiden, men stusser sånn på at tamron har fått så gode kritikker. Finnes jo ingenting som matcher nikon 70-200... *rådløs*

 

Samtidig nager det noe voldsomt med problemene med ff og 17-50...

Lenke til kommentar
ikke tenkt å ff, DX will live forever... "At least I hope so"

 

Nikon har jo lenge, lenge bevisst utelukket visse ting på kameraene sine for å (tydelig) markere forskjell på pro, consumer og prosumer (jf mangel på toppdisplay på D40, etc). For de to sistnevnte er det ikke urimelig å anta at disse vil være differensiert fra pro-kameraene ved nettopp FF vs DX. Med de siste kameraene har Nikon lagt seg mellom Canons kategorier og konkurrerer mye ved å være et godt kompromiss. Om de velger å ta opp kampen i prosumer+ (fullformat) mot 5D og dens eventuelle oppfølger gjenstår å se. Dxxx-serien ligger veldig godt til prismessig for den glade amatør (som 5D ofte blir for stivt for), og vil nok eksistere på samme konsept videre. I og med at kvalitetsoptikk kan produseres endel billigere til DX-formatet er det ikke akkurat hensiktsmessig å legge det dødt fordi man har produsert én fullformatsbrikke.

 

for pedanter: med' fullformat' mener jeg tilsvarende 35mm

Endret av flippant
Lenke til kommentar

Hehe, genialt sagt.

 

det er et objektiv du kan ta med deg på ferie i Afghanistan, eller til Bergen.

 

Tror ikke jeg har tenkt meg til Afghanistan (ikke slik det er nå), men kansje til Bergen, så jeg ville nok gått god for Nikon sin, men det er vel mer eller mindre prinsipp sak, Tamron sin hadde sikkert overlevd den også, men kansje knyttet til litt større risiko, en ved Nikon sin.

 

Nok OT fra min side

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Hehe, genialt sagt.

 

det er et objektiv du kan ta med deg på ferie i Afghanistan, eller til Bergen.

 

Tror ikke jeg har tenkt meg til Afghanistan (ikke slik det er nå), men kansje til Bergen, så jeg ville nok gått god for Nikon sin, men det er vel mer eller mindre prinsipp sak, Tamron sin hadde sikkert overlevd den også, men kansje knyttet til litt større risiko, en ved Nikon sin.

 

Nok OT fra min side

Når jeg valgte D300 så var værtettning høyt prioritert. Da blir det bare Nikons gullring opptikk også.

Lenke til kommentar

Skal prøve å ikke ødelegge denne tråden fullstendig, men et lite spm til.

Hva tror dere om følgende:

Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 70-200 2.8 VR

ELLER

Nikkor 17-55 2.8 + Nikkor 85 1.8

Er to forskjellige oppsett, men er Tamronen så god som folk sier ifølge prisen, så er det jo ikke vits i å knuse ut penger på nikkoren..."

 

 

Se denne nye testen av Thom Hogan: http://www.bythom.com/1750lens.htm

 

Når det gjelder vær:

post-90411-1194592526_thumb.jpg

Endret av _ART_
Lenke til kommentar

Skal prøve å ikke ødelegge denne tråden fullstendig, men et lite spm til.

Hva tror dere om følgende:

Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 70-200 2.8 VR

ELLER

Nikkor 17-55 2.8 + Nikkor 85 1.8

Er to forskjellige oppsett, men er Tamronen så god som folk sier ifølge prisen, så er det jo ikke vits i å knuse ut penger på nikkoren..."

 

 

Se denne nye testen av Thom Hogan: http://www.bythom.com/1750lens.htm

 

 

 

Når det gjelder optikk så har jeg ingen lang erfaring, men personlig er jeg veldig fornøyd med sigma 105mm2,8 macro, jeg har også kjøpt sigma 18-50 2,8 bruker det ikke like mye. Så har jeg bestilt nikon 70-200 2,8 vr aner ikke hva jeg vil synes om det, men håper!! Det er haelt kart forskjell på oss mennesker hva vi liker.

 

Jeg er en macro person som elsker å gå innpå motivet, gjerne inn under følelsene, kapper gjerne motivet også, så jeg bruker ikke særlig vidvinkel. Så har Du dan andre ytterligheten som vil ha oversiktsbilder. Lanskaper, grupper av mennesker og Dyr med landskap rundt. De bryr seg mindre om tele og macroobjektiver og elsker vidvinkel. Det er nødvendig med begge dele, men finn ut hva Du er mest opptatt av, så velger Du å invistere mest i det som passer Deg best. Lykke til

Lenke til kommentar

Noe helt annet: Jeg kjøpte en fjærn utløser til nikond50 vil jeg kunne bruke den på nikon d300?

 

Har jeg forstått det riktig at nikon D300 er safe mot vann sprut? I såfall er det supert! Gjelder det da om man bruker bestemte objektiver, alle er vel ikke vannsprutsikre?

 

Nikon 70-200 2,8 vr? Sigma 105 2,8? Sigma 18-55 2,8?

 

Kjekt å vite om det kommer noen dråper.

Lenke til kommentar
Noe helt annet: Jeg kjøpte en fjærn utløser til nikond50 vil jeg kunne bruke den på nikon d300?

 

Har jeg forstått det riktig at nikon D300 er safe mot vann sprut? I såfall er det supert! Gjelder det da om man bruker bestemte objektiver, alle er vel ikke vannsprutsikre?

 

Nikon 70-200 2,8 vr? Sigma 105 2,8? Sigma 18-55 2,8?

 

Kjekt å vite om det kommer noen dråper.

Nikon D300 bruker en fjernkontroll som kalles MC-36, det er en fjernkontroll med kabel, ca. kr. 1800.-. Der er også en trådløs variant, ML-3 ca. kr.2300.-

 

Nå som det er handlefest fra USA kjøpte jeg MC-36 fra B&H Photo, www.bhphotovideo.com for USD 129.95 + USD 36.10 i frakt, dvs ca kr. 1300.- inklusive moms og gebyrer.

 

Nikons 70-200/2.8 er et gullring objektiv og har derfor en bra byggekvalitet og noe beskyttelse mot vær og vind. Alle Nikons Gullring objektiver er av høyere byggekvalitet og har litt værbeskyttelse. Hvordan det er med dine Sigma objektiver kan jeg ikke uttale meg. Har selv en 30/1.4 fra Sigma, og den har ikke noen tettering mot kamera huset.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...