Gå til innhold

Nikon D300 og D3


Anbefalte innlegg

Blir fort vekt av å drasse på en masse zoomobjektiver...

 

Men måtte nesten kostet på meg 14mm-24mm og 70mm-200mm.. For det i mellom så hadde jeg nok klart meg fint med 50mm f1.4 og 35mm f1.4 :love:

Hvis det er Nikkor 70-200mm f/2.8 VR du sikter til, er det nesten et dumt valg på D3. Objektivet er absolutt best på DX-formatet, og vil på FF gi softe hjørner og litt vignettering. Fortsatt ikke et dårlig objektiv selvfølgelig, og er fortsatt skarpt i senter, men mye penger å bruke på et objektiv som ville passet bedre på et kamera til 1/4 av prisen. 14-24mm f/2.8 derimot, burde du ha lite å utsette på. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir fort vekt av å drasse på en masse zoomobjektiver...

 

Men måtte nesten kostet på meg 14mm-24mm og 70mm-200mm.. For det i mellom så hadde jeg nok klart meg fint med 50mm f1.4 og 35mm f1.4 :love:

Hvis det er Nikkor 70-200mm f/2.8 VR du sikter til, er det nesten et dumt valg på D3. Objektivet er absolutt best på DX-formatet, og vil på FF gi softe hjørner og litt vignettering. Fortsatt ikke et dårlig objektiv selvfølgelig, og er fortsatt skarpt i senter, men mye penger å bruke på et objektiv som ville passet bedre på et kamera til 1/4 av prisen. 14-24mm f/2.8 derimot, burde du ha lite å utsette på. ;)

 

Det med 70-200 på FX format er kanskje litt hypet opp via diverse nettsteder, for det er ikke så forferdelig som alle skal ha det til. Joda, det vignetterer en del, men det er ikke værre enn en lens-correction i PS/lightroom osv. Og at den er uskarp i hjørnene har jeg ikke sett noe til. Har vel kanskje ikke prøvd å se etter det, men det er med andre ord ikke noe du irriterer deg over. Den er uansett utrolig skarp på 2.8 og enda bedre nedblendet. Det er langt i fra et dumt valg på D3...

 

Det er mulig 80-200 yter bedre på vignettering på FF, men da har du hverken VR eller AF-S (Foruten den sjeldne AF-S versjonen, men den er ikke lett å få tak i).

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Lurer litt på hva som er det beste alternativet til 70-200 (spurte om det samme i en annen tråd), men finner ikke noe bra svar noen steder egentlig..

 

Men ikke at det er noen aktuell problemstilling for øyeblikket :roll:

Inntil oppdatert 70-200 komer, er det nok den utgåtte Nikkor 80-200/2.8 AF-S. Litt tyngre og uten VR, men glimrende. Nå og da kommer det et eks. på markedet, bare å vente dem ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...