Gå til innhold

Age of Conan utsatt igjen (PC/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det sånn at mann MÅ trykke på hotkeyen for comboen for at skal være mulig å bruke den at all? Eller vil det være sånn at de som vil kan pugge comboen og slå løs uten å trykke på noen hotkey?

9265415[/snapback]

Ifølge det jeg har forstått så kan man altså pugge fremgangsmåten til nevnte combo.

Men bortsett fra før, så har man adgang til alle comboene man har, ikke bare 8 omgangen.

 

Avean, I think you need to take a step back a bit and try to calm down. Most of what you're saying isn't what is going on. From my point of view, I basically can play the game nearly identically to how I played it before, with the additional bonus of having an easier way to map long-cooldown combos, having unlimited combos available to me at any given time, and with the cool new effects of initial combo starter hits. From my perspective as someone who plays every day, the changes are an improvement and certainly don't compromise the action-oriented and skill-based nature of the system.

 

Her har man jo svar til dine "bekymringer Avean. ^^

Lenke til kommentar

Har fulgt AoC helt siden FunCom opprettet det offisielle forumet for AoC (early 2005) og må si at dette begynner å bli for dumt.

 

Dette er den fjerde utsettelsen. Og den verste av alle utsettelsene er den de offentliggjorde nå sist fredag. De hentet i juni inn 181 millioner kroner fra investorer for å markedsføre spillet før release, penger som nå ikke man har garanti for at brukes til det som var planlagt. Dersom AoC skal lykkes må de ha et fantastisk PR team fram mot release, for den jobben som er gjort så langt har vært dårlig. Svært dårlig.

Det eneste man har bygget hype på er combat systemet, at det er mature med nakenhet, blod og vold (hodekappinger), og at det er DX10 Vista showcase, altså uber grafikk.

 

Gang på gang har fredag updatene vært mangelfulle og når man kommer med konstruktiv kritikk ang PR, mangelfulle videoer som faktisk viser mer enn den samme grafikken som har blitt vist en million ganger før, dårlige fredag updates, ekstremt sen og liten BETA og andre ting, så blir man flamet og ignorert på forumet deres.

 

Nå sist på E3 i juli stod FunCom og så at alt gikk på skinner og alt lå til rette for den planlagte Oct releasen, og så kommer de nå en måned senere og sier at combat systemet ikke er godt nok!?

Dersom noen virkelig tror at det er kun det som ligger under så er det rimelig naivt av dere.

 

AoC er nettopp ute av tech. beta og på E3 kommenterte flere at stabiliteten var svært dårlig. Nå i closed beta har man invitert noen få personer, men dette antallet er fremdeles veldig lavt da flere som har vunnet plasser ikke har fått tilgang enda. At et mmorpg kun skal ha en closed beta i max 2 måneder før release er skremmende i seg selv. Nå får de riktignok en lang beta, men mye tyder på at antall mennesker i beta kommer til å være veldig lavt i mange månder fremover grunnet stabilitetsproblemer. Foruten stabilitetsproblemer, så er svært mye av det som ble lovet ikke klart enda.

Man har ikke vist siege warfare, ikke player cities, ikke crafting og magi systemet er langt i fra optimalt foreløpig og kommer helt i skyggen av melee combat. Det er dette som tar tid. Ikke å skulle forandre på combat systemet, det tar ikke 5 måneder ekstra å gjøre comboer enklere.

 

Vi får se hvordan det hele ender. FunCom har i hvert fall en stor jobb foran seg med å overbevise verden om at de bør nettopp spille deres spill nå. Foreløpig er det mange sammenligninger til Darkfall (denne er dog ganske drøy) og til Vanguard. For å si det enkelt, så minner AoC forumet veldig på hvordan Vanguard forumet var og vi vet hvordan det gikk.

 

Vil bli spennende å se i mars.

Lenke til kommentar
Nå er det vel omtrent bare Norge som ser frem til AoC. Et annet MMO som har samme lanseringsvindu (etter utsettelsen fra FunCom) Warhammer Online : Age of Reckoning, er mye mer populært enn Age Of Conan. Det er bare i Norge AoC er mer populært.

 

Mer på google trends:

http://www.google.com/trends?q=Age+of+Cona...date=all&sort=0

9252308[/snapback]

 

Jeg gleder meg veldig til Warhammer og jeg tror utviklerne gjør en strålende jobb med det. Når jeg ser på den Google Trends-statistikken blir jeg veldig stolt over oss i Funcom som greier å være så nært opp mot "trend-populæriteten" til Warhammer, med tanke på at vi er forholdsvis lille Funcom mens Warhammer har hele PR-maskineriet til EA i ryggen. Jeg tror vi alle er veldig stolte over at Age of Conan og Warhammer er de to mest etterlengtede MMO-ene i bransjen og at vi kniver såpass tett med hverandre. Akkurat nå konkurrerer vi om førsteplassen på MMORPG.com, for eksempel.

 

Det er definitivt hardt arbeid for oss med tanke på at vi ikke på langt nær har de ressursene EA Mythic har til rådighet.

 

Ingen liker utsettelser, heller ikke oss som jobber i Funcom. Vi tar det likevel som en mulighet til å gjøre spillet enda bedre enn det allerede er. Det er elementer vi har funnet ut kan være bedre -- mye takket være våre betatestere -- og da vil vi gjøre hva vi kan for å forbedre de elementene. Vi er veldig glade for at vi som selskap har muligheten til å ta oss tid til å gjøre dette og at vi ikke blir nødt til å tvinge spillet ut av døren før vi er fornøyde.

 

Det er bare å følge med Age of Conan -- det blir mye spennende å hente etter hvert som vi nærmer oss lansering!

Endret av Erling E.
Lenke til kommentar

Jeg blir bare mer og mer positiv til Funcom.

 

Jeg synes det er kjempe positivt at Erling Ellingsen tar seg tid til å svare på et thread her på gamer.no som har vært fyllt med whining, og det klokka halv 3 på natta.

 

Og det er nettopp det du sier som jeg har sagt til andre og er helt enig i.

Jeg synes det er så flott at Funcom nå er i en posisjon hvor de kan selv velge når de ønsker å lansere et spill, ikke måtte rushe det ut fordi de som betaler gildet vil få kapital tilbake pronto.

 

 

Dere som klager. Vis meg et annet selskap som gir like mange oppdateringer om spillet som FC har gjort med AoC. Jeg har aldri sett noen andre som gir ukentlige fredagsoppdateringer (selv om det kanskje bare er noen screenshots og litt tekst) samt utviklere som er veldig flinke til å poste på forum for å svare på spm/forklare ting folk har misforstått.

 

Og Når ble det unormalt at spill blir utsatt flere ganger?

Under E3 var ikke bestemmelsen om å utsette tatt (antar jeg.) Så de må oppføre seg som at "the show must go on." Uansett, Ville du gått ut på verdens største kommersielle spillmesse og hatt din største nyhet om at du ville utsette spillet I flere måneder? Nei. Og det samme ville ikke Rockstar med GTA4 som de etter E3 utsatte til 2008.

FC var sparsomme på informasjon om AoC på E3, men dette er nok for at de ikke har like mye spart opp som andre selskaper da de gir ut ukentlig informasjon. Og når man har begrenset med info er det et smart trekk av de og ikke gi ut det de har på E3 hvor de må slåss kraftig om rampelyset fra alle de andre spillene, og heller vente til en av de messene som kommer opp nå snart og fortelle om spillet, (som de skal av det jeg har forstått.) Og enklere/billigere få ut den hypen de ønsker uten den samme konkuransen om mediene.

AoC er allerede et såpass kjent varemerke at alle de forskjellige spillsider/journalister kommer til de og spør om informasjon. De er ikke et nytt konsept/spill som trenger å lansere sin hype på en stor messe for å bli ordentlig lagt merke til.

 

Og når du utsetter, så er det ikke en strategisk god ide og gå ut med en detaljert liste over hvorfor du vil utsette. Spesielt ikke etter at FC ble et aksje selskap. Du skyter deg selv i foten ved å snakke om alle dine feil når alle andre selskaper bare snakker om de positive sidene sine. Og til de som tror at Funcom kan gå konkurs pga dette. Jeg bare ler. Hvis såfall var tilfelle ville de ha rushet ut spillet og ikke utsatt. FC har mye penger på bok, og de fikk nylig en temmelig stor sum med penger til å bruke videre på AoC. De har AO som fortsatt går strålende og gir de mer penger enn til å bare holde AO gående. De byttet nylig ut hele serverparken, de skal oppgradere grafikkmotoren samt mange andre endringer. For ikke å snakke om at Dev-teamet til AO har vokst endel det siste året. Dette er ikke ting man gjør hvis spillet ikke generer penger til firmaet.

Pluss spill som TLJ/DF og de episode baserte oppfølgerne de driver å planlegger.

The Secret World som bare øker produksjonen (og som vil øke enda mer betraktelig etter AoC er ute, men ingen hast da det ikke er noe vits å konkurere med seg selv i dette markedet mer enn man må.)

 

Såvidt jeg vet er "Midgard" den eneste mmo'n funcom har planlagt og lagt på is (I hvertfall som de har pratet om offesielt), for den er ikke skrinlagt, bare lagt på is på ubestemt tid.

Vis meg et spillselskap med noen år på baken som ikke har flere skrinlagte spillprosjekter.

 

 

 

Takk til Funcom for å ha gitt meg mange, og jeg mener MANGE timer med underholdning opp gjennom årene. Dere er i mine øyne (og mange andres) i verdensklasse når det gjelder å produsere høykvalitets spill. Kanskje ikke like mange som andre selskaper, men dere er fortsatt unge og har vokst kraftig bare de par siste årene.

Jeg tar av meg hatten for dere, og går og legger meg.

Endret av Matriac
Lenke til kommentar

Jeg er enig med matriac i at det er modent gjort å svare i denne tråden på denne tiden av døgnet.

 

Kan ikke si jeg gleder meg noe mindre til AoC selvom det er utsatt akkurat! :)

 

Faktisk er jeg litt glad jeg slipper julerushet når jeg skal gå til innkjøp av det. Men ingen sa noe om at det ikke ble kø... :cool:

 

mvh. Binko, lykke til videre med prosjekt.. blabla... gleder oss.... :D

Lenke til kommentar
Ingen liker utsettelser, heller ikke oss som jobber i Funcom. Vi tar det likevel som en mulighet til å gjøre spillet enda bedre enn det allerede er. Det er elementer vi har funnet ut kan være bedre -- mye takket være våre betatestere -- og da vil vi gjøre hva vi kan for å forbedre de elementene. Vi er veldig glade for at vi som selskap har muligheten til å ta oss tid til å gjøre dette og at vi ikke blir nødt til å tvinge spillet ut av døren før vi er fornøyde.

 

Det er bare å følge med Age of Conan -- det blir mye spennende å hente etter hvert som vi nærmer oss lansering!

9267867[/snapback]

 

Ta den tiden spillet fortjener å få. Det er tross alt CONAN det er snakk om her! ^^

Lenke til kommentar
Har fulgt AoC helt siden FunCom opprettet det offisielle forumet for AoC (early 2005) og må si at dette begynner å bli for dumt.

 

Dette er den fjerde utsettelsen. Og den verste av alle utsettelsene er den de offentliggjorde nå sist fredag. De hentet i juni inn 181 millioner kroner fra investorer for å markedsføre spillet før release, penger som nå ikke man har garanti for at brukes til det som var planlagt. Dersom AoC skal lykkes må de ha et fantastisk PR team fram mot release, for den jobben som er gjort så langt har vært dårlig. Svært dårlig.

Det eneste man har bygget hype på er combat systemet, at det er mature med nakenhet, blod og vold (hodekappinger), og at det er DX10 Vista showcase, altså uber grafikk.

Spekulasjoner!

 

Kanskje var pengene tatt inn nettopp pga at de fant ut at det var noen feil i systemet som kom inn som klager fra beta testere? De har kanske nå tatt inn flere og flere spillere og fått den samme "feedbacken" om at systemet er for hardt å komme seg inn i, at det er dette som har gjort at "ok, vi MÅ kanskje høre på beta testerne"?

 

Mye er mulig, og hva vi trur det er vil kun komme ut som spekulasjoner.

 

 

Dette med hype.

Nå som man ser at spillet blir utsatt så skønner man kanskje hvorfor FunCom er så forsiktig med å gi oss detaljer om spillet?

Spillet er under stadig utvikling og ting som gjelder nå kan være forandret om 4 uker.

Når det er såpass mange "nye" ting AoC skal komme med. Ting som har vært prøvd før men som har feilet, samt ting som er totalt nytt for oss, så er det nok mye de må klatre over som kanskje ikke er så lett som hva f.eks. Mythic opplever nå med WAR.

 

Uansett, det å si at FunCom er kjipe med informasjonen om spillet syns jeg er tåpelig.

Har du fulgt med på utviklingen av flere MMOGs så vil du som andre se att FC har gitt oss godt over gjennomsnitlig med informasjon angående spillet.

Gang på gang har fredag updatene vært mangelfulle og når man kommer med konstruktiv kritikk ang PR, mangelfulle videoer som faktisk viser mer enn den samme grafikken som har blitt vist en million ganger før, dårlige fredag updates, ekstremt sen og liten BETA og andre ting, så blir man flamet og ignorert på forumet deres.

Ja, jeg skal også nå begynne å klage hos Pioneer sine forum for at selvskapet ikke gir ut en masse ny informasjon om deres kommende TVer.

 

Lurer på hvordan responsen jeg vil få fra forumets medlemmer vil være.

 

 

Nå ligger det faktisk ann til at det er 7 måneder til spillet kommer.

Hadde det vært rikig av dem å ha vist oss alt av hva spillet kan tilby da?

 

Jeg for min del vil helst kun få små smakebiter av hva vi kan forvente, ikke hele brødet. Det er noenting jeg vil erfare og oppdage selv i spillet.

 

Det at spillet mangler litt av Guild Byer, Sieges og større ting som dette er vell ganske vanlig?

Dette trenger jo ikke være klart til lansering engang, siden det faktisk tar litt tid før guilds når top level, før folk kan ta over borger, eller lage dem for den saks skyld.

Mulig dette kun kommer som en patch?

 

WoW gjør jo dette på en måte med Hero classes nå?

Battlegrounds var også hype som måtte komme inn seinere i spillet.

Nå sist på E3 i juli stod FunCom og så at alt gikk på skinner og alt lå til rette for den planlagte Oct releasen, og så kommer de nå en måned senere og sier at combat systemet ikke er godt nok!?

Dersom noen virkelig tror at det er kun det som ligger under så er det rimelig naivt av dere.

Det å si at dem juger hjelper både deg og meg lite.

Nå er det jo slik at dem nevner dette med slosse systemet og at dette er under forandring. Mulig er det andre deler av spillet, men er det noe vi har sett som er under ny utvikling så legger vi jo merke til det.

Mulig utsetter dem spillet så lenge nettopp pga de ikke kan utsette dette enda engang?

 

De skal nå forandre på systemet, og da er det nok viktig med en god stund til for testing av systemet. Andre ting kan jo dukke opp, akkurat som dette med tilvennings perioden av slosse systemet

AoC er nettopp ute av tech. beta og på E3 kommenterte flere at stabiliteten var svært dårlig. Nå i closed beta har man invitert noen få personer, men dette antallet er fremdeles veldig lavt da flere som har vunnet plasser ikke har fått tilgang enda. At et mmorpg kun skal ha en closed beta i max 2 måneder før release er skremmende i seg selv. Nå får de riktignok en lang beta, men mye tyder på at antall mennesker i beta kommer til å være veldig lavt i mange månder fremover grunnet stabilitetsproblemer. Foruten stabilitetsproblemer, så er svært mye av det som ble lovet ikke klart enda.

Man har ikke vist siege warfare, ikke player cities, ikke crafting og magi systemet er langt i fra optimalt foreløpig og kommer helt i skyggen av melee combat. Det er dette som tar tid. Ikke å skulle forandre på combat systemet, det tar ikke 5 måneder ekstra å gjøre comboer enklere.

Stabiliteten på E3 var dårlig pga resten av "gruppen" som skulle spille med vår "soldat" på E3 satt på et hotell hvor dem delte et nett på hele 3kbps. Noe som jo ikke akkurat er mye.

 

Et annet faktum var at serveren de spilte på lå i Oslo. Har du prøvd å spille på en server som ligger i US så vet du jo at det ikke akkurat er "lag fritt".

 

Det med anntall på Beta testere har du jo null peil på.

De har testere som var med å testet AO, og dette kan jo være 100 eller 1000 stk for alt vi vet, så dette blir bare spekulasjoner.

Uansett, det å si at dem har få beta testere blir vell som å skyte fisk med sprettert ute på åpent hav? Igjen, spekulasjoner.

Vi får se hvordan det hele ender. FunCom har i hvert fall en stor jobb foran seg med å overbevise verden om at de bør nettopp spille deres spill nå. Foreløpig er det mange sammenligninger til Darkfall (denne er dog ganske drøy) og til Vanguard. For å si det enkelt, så minner AoC forumet veldig på hvordan Vanguard forumet var og vi vet hvordan det gikk.

 

Vil bli spennende å se i mars.

9267590[/snapback]

Her er jeg enig. Både WoW og WAR er to spill som blir en hard nøtt å knekke.

Det er vell dette FunCom vet selv, og vet at de må lage et produkt som vil selge.

 

Det å da ha et system som er vansklig å lære vil kaste bort folk svært tidlig i spillet, og dette vil da ikke være en dum ide.

 

Det at de nå gjør opplæringsfasen enklere vil kanskje gjøre det slik at "average joe" vil like det. Noe de må gjøre for at spillet skal selge stort.

Lenke til kommentar
Det å si at dem juger hjelper både deg og meg lite.

Det hjelper selvfølgelig ingen, men det er ikke mindre sant av den grunn.

9269192[/snapback]

Man er rimelig hårsår om man tar seg nær av slike utsettelser når det gjelder spill industrien.

 

Det jeg svarte på var ting som han ikke vet noenting om, så da blir det feil å sette spekulasjoner som fakta.

Lenke til kommentar

Har fulgt AoC helt siden FunCom opprettet det offisielle forumet for AoC (early 2005) og må si at dette begynner å bli for dumt.

 

Dette er den fjerde utsettelsen. Og den verste av alle utsettelsene er den de offentliggjorde nå sist fredag. De hentet i juni inn 181 millioner kroner fra investorer for å markedsføre spillet før release, penger som nå ikke man har garanti for at brukes til det som var planlagt. Dersom AoC skal lykkes må de ha et fantastisk PR team fram mot release, for den jobben som er gjort så langt har vært dårlig. Svært dårlig.

Det eneste man har bygget hype på er combat systemet, at det er mature med nakenhet, blod og vold (hodekappinger), og at det er DX10 Vista showcase, altså uber grafikk.

Spekulasjoner!

 

Kanskje var pengene tatt inn nettopp pga at de fant ut at det var noen feil i systemet som kom inn som klager fra beta testere? De har kanske nå tatt inn flere og flere spillere og fått den samme "feedbacken" om at systemet er for hardt å komme seg inn i, at det er dette som har gjort at "ok, vi MÅ kanskje høre på beta testerne"?

 

Mye er mulig, og hva vi trur det er vil kun komme ut som spekulasjoner.

 

Nei, dette er ikke spekuleringer. Dette har stått i flere medier og dessuten kommer du med selvmotsigelser nå som du spekulerer i at de visste at det var feil i systemet de trengte mye penger for å fikse, ergo at man ikke ville være klare til release, men likevel kjørte bastant på videre med samme release date. Uansett hentet de inn disse pengene i juni og det er før closed beta begynte, altså før FunCom har fått tilbakemeldinger på det såkalte for vanskelige combat systemet.

 

Dette med hype.

Nå som man ser at spillet blir utsatt så skønner man kanskje hvorfor FunCom er så forsiktig med å gi oss detaljer om spillet?

Spillet er under stadig utvikling og ting som gjelder nå kan være forandret om 4 uker.

 

Uansett, det å si at FunCom er kjipe med informasjonen om spillet syns jeg er tåpelig.

Har du fulgt med på utviklingen av flere MMOGs så vil du som andre se att FC har gitt oss godt over gjennomsnitlig med informasjon angående spillet.

 

Friday updates er en god ide det, men måten det har blitt gjennomført har vært dårlig. Det har vært ekstremt lite spesifikk info. Det meste har vært lore og zone info. Nå det siste året har man endelig fått mer info om de forskjellige classene på plass, men hva med alt det andre da?

Spillet skulle vært released i Oct, siste friday update før offentliggjørelsen om å utsette det igjen var Class Preview - Conqueror 3. aug. Greit nok det, men da var det under 3 måneder til release og fremdeles så har det vært ingen skikkelig info om crafting, player city building, sieges og mye annet som har blitt lovet, men som man ikke har sett snurten av.

 

Gang på gang har fredag updatene vært mangelfulle og når man kommer med konstruktiv kritikk ang PR, mangelfulle videoer som faktisk viser mer enn den samme grafikken som har blitt vist en million ganger før, dårlige fredag updates, ekstremt sen og liten BETA og andre ting, så blir man flamet og ignorert på forumet deres.

Ja, jeg skal også nå begynne å klage hos Pioneer sine forum for at selvskapet ikke gir ut en masse ny informasjon om deres kommende TVer.

 

Lurer på hvordan responsen jeg vil få fra forumets medlemmer vil være.

Usakelig sammenligning.

Uansett så er det et ord mange ikke forstår og det er konstruktiv kritikk. Det er FunCom selv som har satt i gang Friday Updates. Det er de selv som har bestemt at de skal offentliggjøre ny informasjon hver fredag, og da må det være lov når de gang på gang skuffer og kommer med dårlig info og hele tiden utelater info om de virkelig store tingene som har blitt lovet i flere år, men som ingen enda har hørt noe som helst om.

 

Nå ligger det faktisk ann til at det er 7 måneder til spillet kommer.

Hadde det vært rikig av dem å ha vist oss alt av hva spillet kan tilby da?

Poenget er at det ikke var 7 måneder frem til release! Det var kun 2! Det er derfor mange synes det har vært så mangelfullt. Det er da grenser for hva man skal klare i løpet av 2 måneder og nettopp derfor har mange vært kritiske på mangelen av skikkelig info.

 

Det at spillet mangler litt av Guild Byer, Sieges og større ting som dette er vell ganske vanlig?

Dette trenger jo ikke være klart til lansering engang, siden det faktisk tar litt tid før guilds når top level, før folk kan ta over borger, eller lage dem for den saks skyld.

Mulig dette kun kommer som en patch?

 

WoW gjør jo dette på en måte med Hero classes nå?

Battlegrounds var også hype som måtte komme inn seinere i spillet.

 

Det er helt greit å komme med nye ting i patcher da det er en utopi å tro at alt kommer til å være i spillet ved lansering, men likevel er det mye som mangler som faktisk skulle gjøre spillet til nettopp Age of Conan. Hva er det som skal være så spesielt med Age of Conan dersom man ikke fokuserer på PvP når det er det som har blitt lovet?

Så langt har man sett 1 raid instance som man kan være 25 personer i, men man har ikke sett noe som helst til skikkelig PvP. Stort sett har det vært hack and slash PvE med slakting av picter i det lille man har sett.

 

Nå sist på E3 i juli stod FunCom og sa at alt gikk på skinner og alt lå til rette for den planlagte Oct releasen, og så kommer de nå en måned senere og sier at combat systemet ikke er godt nok!?

Dersom noen virkelig tror at det er kun det som ligger under så er det rimelig naivt av dere.

Det å si at dem juger hjelper både deg og meg lite.

Nå er det jo slik at dem nevner dette med slosse systemet og at dette er under forandring. Mulig er det andre deler av spillet, men er det noe vi har sett som er under ny utvikling så legger vi jo merke til det.

Mulig utsetter dem spillet så lenge nettopp pga de ikke kan utsette dette enda engang?

 

De skal nå forandre på systemet, og da er det nok viktig med en god stund til for testing av systemet. Andre ting kan jo dukke opp, akkurat som dette med tilvennings perioden av slosse systemet

Jeg sier at dette brevet fra Gaute neppe forteller hele sannheten. Det jeg sier er at det er lettest å skylde på combat systemet siden det er noe helt nytt i et MMORPG. Tviler ikke på at de forandrer det, men at det ligger mer bak er jeg helt sikker på. De sier jo selv at de vil ha så mye som mulig 110% perfekt før de vil slippe spillet på markedet, derfor er jeg sikker på at denne utsettelsen kommer fordi all hypen om det som har blitt lovet ikke tilfredsstiller massene slik som spillet er nå.

Det er bra at de ikke slipper spillet før de er fornøyd med det siden AO hadde den verste launchen noensinne, men for de som har fulgt med like lenge som jeg har, så ser man at utsettelsene nå nærmer seg totalt 2 år. Derfor et det ekstra frustrerende å se igjen og igjen at ting ikke er på plass og den infoen vi får er fremdeles så mangelfull.

 

AoC er nettopp ute av tech. beta og på E3 kommenterte flere at stabiliteten var svært dårlig. Nå i closed beta har man invitert noen få personer, men dette antallet er fremdeles veldig lavt da flere som har vunnet plasser ikke har fått tilgang enda. At et mmorpg kun skal ha en closed beta i max 2 måneder før release er skremmende i seg selv. Nå får de riktignok en lang beta, men mye tyder på at antall mennesker i beta kommer til å være veldig lavt i mange månder fremover grunnet stabilitetsproblemer.

Stabiliteten på E3 var dårlig pga resten av "gruppen" som skulle spille med vår "soldat" på E3 satt på et hotell hvor dem delte et nett på hele 3kbps. Noe som jo ikke akkurat er mye.

 

Et annet faktum var at serveren de spilte på lå i Oslo. Har du prøvd å spille på en server som ligger i US så vet du jo at det ikke akkurat er "lag fritt".

 

Det med anntall på Beta testere har du jo null peil på.

De har testere som var med å testet AO, og dette kan jo være 100 eller 1000 stk for alt vi vet, så dette blir bare spekulasjoner.

Uansett, det å si at dem har få beta testere blir vell som å skyte fisk med sprettert ute på åpent hav? Igjen, spekulasjoner.

 

Så med andre ord så sier du selv at lag vil være et stort problem med denne type combat? Lag er kun et problem dersom serverne ikke takler det. Det er null problem å spille MMORPGs på servere basert i USA dersom man er i Europa eller andre steder i verden, så det taler igjen for at spillet er ustabilt.

Om de bare hadde 3 kbs skal ikke jeg uttale meg om, men det høres lite trolig ut. De skal på E3, ender opp på et hotell med linjer som ikke takler jobben de skal gjøre, som var planlagt etc. Hvilken brilliant hjerne kom på den ideen om å sjekke inn på det hotellet? Har de sjekket noe som helst før de reiste? Visste de ikke hvordan de skulle vise spillet? Det hele høres ganske suspekt ut for meg.

 

Antall beta testere vet jeg er lavt nå. Alpha var friends and family og her hadde man den første leaken med video fra AoC. Nå nylig ble technical beta ferdig, altså spillet kunne ikke spilles vanlig, men at man kunne logge inn og teste spesifikke ting FunCom selv ville. Fremdeles svært få mennesker da mange testere bare gjøre det vanskeligere å teste på dette stadiet. Serveren har mye nedetid og dette er den skikkelige test perioden for å se om de grunnleggende tingene virker som de skal.

Svært nylig ble technical beta slutt og man gikk over på closed beta. Først nå ble flere invitert, men dette tallet er fremdeles lavt da mange som har vunnet plasser ikke har fått tilgang enda. De har dog invitert 150 stk fra forumet deres til closed beta nå nettopp. Dersom du synes 200-300 testere er mange på dette stadiet så får du synes det. Selv er jeg ikke overbevist.

 

Det å da ha et system som er vansklig å lære vil kaste bort folk svært tidlig i spillet, og dette vil da ikke være en dum ide.

 

Det at de nå gjør opplæringsfasen enklere vil kanskje gjøre det slik at "average joe" vil like det. Noe de må gjøre for at spillet skal selge stort.

9268106[/snapback]

 

Helt enig, men hvorfor ikke få alt dette på plass i single player delen da? Hvorfor ikke ha en knallgod tutorial i løpet av de første 20 lvlene som man tross alt spiller alene?

Uansett kan man ikke forvente seg at man skal kunne gjøre alle comboer som lvl 1, da blir det jo ekstremt kjedelig etter hvert.

Lenke til kommentar
Nei, dette er ikke spekuleringer. Dette har stått i flere medier og dessuten kommer du med selvmotsigelser nå som du spekulerer i at de visste at det var feil i systemet de trengte mye penger for å fikse, ergo at man ikke ville være klare til release, men likevel kjørte bastant på videre med samme release date. Uansett hentet de inn disse pengene i juni og det er før closed beta begynte, altså før FunCom har fått tilbakemeldinger på det såkalte for vanskelige combat systemet.

Jeg sier at dem viste det var hardt å komme seg inn i systemet fordi spill utviklerne selv har sakt dette. Men at de har likt systemet selvom.

De har trossalt hatt over 3 år med den "tilvenningsfasen" som de nye ikke har, og det er pga dette de må forandre litt på måten man lærer og kan utføre comboer.

 

Det som er blitt stått i medier er nettopp dette, at man har utført comboer som de ikke skulle utføre, nettopp pga det var for mange comboer å "komme borti".

 

Når en ny spiller spiller på en spillmesse og han hopper rett inn i en level 50 kar, så er det kanskje ikke så rart at denne personen finner systemet litt "kronglete".

 

Friday updates er en god ide det, men måten det har blitt gjennomført har vært dårlig. Det har vært ekstremt lite spesifikk info. Det meste har vært lore og zone info. Nå det siste året har man endelig fått mer info om de forskjellige classene på plass, men hva med alt det andre da?

Spillet skulle vært released i Oct, siste friday update før offentliggjørelsen om å utsette det igjen var Class Preview - Conqueror 3. aug. Greit nok det, men da var det under 3 måneder til release og fremdeles så har det vært ingen skikkelig info om crafting, player city building, sieges og mye annet som har blitt lovet, men som man ikke har sett snurten av.

Så du klager på lore og zone info?

Dette blir vell en mer individuell sak? Spillet har en utrolig stor "lore entusialist" fan base, og det er mange som liker nettopp disse lore og sone forklaringene.

Det er viktig for dem.

 

Klagene kommer somregel fra folk som ikke har noen som helst erfaring med Conan lore og historier. De vil kun lese hvordan spillet vil være å spille.

Dette er de samme folkene som kommer inn og gråter pga de ikke får beta plass når de registrerte seg i 2007.

 

Folk flest tar til takke kun av den simple ting at FunCom velger å gi oss litt lese stoff.

Det er ikke noe de TRENGER å gjøre, men de velger å gjøre det selvom.

 

Det at vi mangler litt informasjon om de større tingene som crafting, city building o.l kan jo være nettopp pga de ikke er helt ferdig med det enda.

De har liten lyst til å vise oss halvferdige ting som kjapt kan endre seg iløpet av betaen. Det at spillet ble utsatt er vell en god indikasjon på dette.

Hadde det vært noe annet enn en så viktig ting som sloss systemet så hadde dem nok kunne blitt ferdig med det. Men dette er liksom det som er Conan, det som skal selge spillet, så da er det nok viktig å få dette til ordentlig.

 

De andre delene av spillet vil man ikke oppleve før seint i det. Og derfor kan funcom konsentrere om deler man vil møte på med engang.

Hvorfor stresse med å gjøre ferdig Siege delen av spillet når det ikke blir aktuellt å se dette før noen måneder inn i spillet?

 

 

Usakelig sammenligning.

Uansett så er det et ord mange ikke forstår og det er konstruktiv kritikk. Det er FunCom selv som har satt i gang Friday Updates. Det er de selv som har bestemt at de skal offentliggjøre ny informasjon hver fredag, og da må det være lov når de gang på gang skuffer og kommer med dårlig info og hele tiden utelater info om de virkelig store tingene som har blitt lovet i flere år, men som ingen enda har hørt noe som helst om.

Det er de selv som har sakt at noenganger vil man kun se "screenshots", "artwork" og den slags også. Har man lest det dem har sakt angående Friday updates, så er det ikke mye man kan klage over.

 

Det er ikke til å komme bort i fra at spillerbasen vil bli skuffet om spillet vil mangle flere "viktige" ting som player cities og den slags. Men FunCom skyter seg selv i foten om de velger å kaste bort slike ting.

 

Jeg trur de venter med dette, fordi dette vil være "features" som vil bygge enormt med hype. En hype de burde få rett før spillet kommer ut.

 

Slipper de ut informasjon om slike ting nå, flere måneder før spillet kommer så har dem jo lite å "vise frem" når det virkelig gjelder å skape hype.

 

 

Poenget er at det ikke var 7 måneder frem til release! Det var kun 2! Det er derfor mange synes det har vært så mangelfullt. Det er da grenser for hva man skal klare i løpet av 2 måneder og nettopp derfor har mange vært kritiske på mangelen av skikkelig info.

Selv med kun 2 måneder igjen så har det vært nok av informasjon. Det folk klager over er mangelen på videoer/bilder, informasjonen er ikke til å klage på.

Selv jeg hadde ventet med å gi ut videoer av slike store ting som sieges, PC og slike ting til rett før spillet skal ut i hyllene.

Det er ikke 2 måneder før man skal bygge opp hype, det er rett før det "virkelige" skjer.

 

Nå har dem faktisk sakt at GameCon som er om 2 uker skal være en spennende tid for oss med tanke på litt Siege info.

 

Det er helt greit å komme med nye ting i patcher da det er en utopi å tro at alt kommer til å være i spillet ved lansering, men likevel er det mye som mangler som faktisk skulle gjøre spillet til nettopp Age of Conan. Hva er det som skal være så spesielt med Age of Conan dersom man ikke fokuserer på PvP når det er det som har blitt lovet?

Så langt har man sett 1 raid instance som man kan være 25 personer i, men man har ikke sett noe som helst til skikkelig PvP. Stort sett har det vært hack and slash PvE med slakting av picter i det lille man har sett.

 

Ja, og som sakt. Player Cities, Battle Keeps, Sieges er alle sammen ting vi ikke vil kunne få oppleve før litt ut i spillet.

 

Mangelen på PvP bilder/videoer er jeg selv litt skuffet over.

Men dette kommer forhåpentlighvis nå om 2 uker.

 

Jeg sier at dette brevet fra Gaute neppe forteller hele sannheten. Det jeg sier er at det er lettest å skylde på combat systemet siden det er noe helt nytt i et MMORPG. Tviler ikke på at de forandrer det, men at det ligger mer bak er jeg helt sikker på. De sier jo selv at de vil ha så mye som mulig 110% perfekt før de vil slippe spillet på markedet, derfor er jeg sikker på at denne utsettelsen kommer fordi all hypen om det som har blitt lovet ikke tilfredsstiller massene slik som spillet er nå.

Det er bra at de ikke slipper spillet før de er fornøyd med det siden AO hadde den verste launchen noensinne, men for de som har fulgt med like lenge som jeg har, så ser man at utsettelsene nå nærmer seg totalt 2 år. Derfor et det ekstra frustrerende å se igjen og igjen at ting ikke er på plass og den infoen vi får er fremdeles så mangelfull.

 

Selvfølgelig sier dem ikke at det er noe galt med Player Cities nettopp pga de ikke trenger gjøre dette. Men å påstå at det ER noe galt med andre ting enn dem har fortalt oss blir bare spekulasjoner.

 

Grunnen til at de har vært forsiktig med informasjon kan nettopp være pga problemer her og der, men det vil igjen være spekulasjoner fra oss på utsiden.

 

Det at han "skylder" på combat systemet blir vell teit å si da, siden vi faktisk vil se en forandring her. Så det at de gjør om på systemet er jo helt klart.

 

Som sakt før, informasjonen er ikke til å klage på.

FunCom ligger godt over gjennomsnittet med informasjon angående spillet fra hva andre har gjort med sine MMOG spill.

 

Men som sakt før, hvis de ikke klarer å holde hva de lover så er det jo såklart utrolig teit. Det vet dem, og er det noe galt så må dette jo fikses.

 

Så med andre ord så sier du selv at lag vil være et stort problem med denne type combat? Lag er kun et problem dersom serverne ikke takler det. Det er null problem å spille MMORPGs på servere basert i USA dersom man er i Europa eller andre steder i verden, så det taler igjen for at spillet er ustabilt.

Om de bare hadde 3 kbs skal ikke jeg uttale meg om, men det høres lite trolig ut. De skal på E3, ender opp på et hotell med linjer som ikke takler jobben de skal gjøre, som var planlagt etc. Hvilken brilliant hjerne kom på den ideen om å sjekke inn på det hotellet? Har de sjekket noe som helst før de reiste? Visste de ikke hvordan de skulle vise spillet? Det hele høres ganske suspekt ut for meg.

 

Selvfølgelig er det en høy terskel å komme seg over for de med det nye systemet.

Både du og meg kan vell se att et slikt system er mye hardere å få til enn hva vi ser i alle andre spill, nemlig auto-attack og auto-aim.

 

Det er null problem å spille vanlige MMORPGs på server basert i USA med det vanlige systemet.

Men så er dette ikke et "Vanlig" system heller. Det er for det meste realtime, og har du spilt et spill som er realtime på en US server så vet du at det ikke er det beste.

Dette gjelder både Race spill som til FPS spill. Realtime er nok ikke lett å få til.

 

Uansett, det var lite til ingen "lag" med personen som spilte på E3 fra serveren som ligger i Oslo, men så lå ikke problemene der heller. Det var forbindelsen på hotellet som de hadde sin "messe" på som hadde problemer med en alt for liten internettforbindelse.

 

Hvordan dem endte opp der vet jeg ikke, det kan godt være at dem ble plassert der, så da er det jo de som arranerte E3 sin feil, ikke FunCom.

Dette blir spekulasjoner igen, men at de hadde en dårlig forbindelse er fakta.

 

Antall beta testere vet jeg er lavt nå. Alpha var friends and family og her hadde man den første leaken med video fra AoC. Nå nylig ble technical beta ferdig, altså spillet kunne ikke spilles vanlig, men at man kunne logge inn og teste spesifikke ting FunCom selv ville. Fremdeles svært få mennesker da mange testere bare gjøre det vanskeligere å teste på dette stadiet. Serveren har mye nedetid og dette er den skikkelige test perioden for å se om de grunnleggende tingene virker som de skal.

Svært nylig ble technical beta slutt og man gikk over på closed beta. Først nå ble flere invitert, men dette tallet er fremdeles lavt da mange som har vunnet plasser ikke har fått tilgang enda. De har dog invitert 150 stk fra forumet deres til closed beta nå nettopp. Dersom du synes 200-300 testere er mange på dette stadiet så får du synes det. Selv er jeg ikke overbevist.

 

Nei, det var ikke Alpha det ble lekket en PvP video fra. Ikke den jeg snakket om ihvertfall. Det var Closed Internal BETA. Og det er over 1 år siden.

 

Spillet har gjennom hele perioden fra når Beta åpnet i fjor til nå vært spillbart med nye builds kommendes stadig.

 

Teknisk beta ble åpnet i år, der folk utenifra fikk komme inn. De har kun testet mindre områder i spillet for å se ann server teknologien litt.

Ved siden av dette så har man hele tiden hatt "Closed Internal Beta".

En spillbar versjon, eller build som annsatte og de faste beta testerne har spilt på.

Hvor mange som er i denne betaen aner vi ikke, men at det er endel stemmer nok.

Funcom har selv rundt 200-300 annsatte, så det er nok flere i beta enn du trur.

 

Helt enig, men hvorfor ikke få alt dette på plass i single player delen da? Hvorfor ikke ha en knallgod tutorial i løpet av de første 20 lvlene som man tross alt spiller alene?

Uansett kan man ikke forvente seg at man skal kunne gjøre alle comboer som lvl 1, da blir det jo ekstremt kjedelig etter hvert.

9270765[/snapback]

 

Det er jo nettopp det dem gjør. De gjør om hvordan det hele fungerer tidlig i spillet.

Om hvordan man kan gjøre, og vil lære seg comboer.

 

Og nei, man spiller ikke totalt aleine i de 20 første levlene.

 

Man kan gjøre det, men da kun for å "rushe" seg ut til resten av verdenen.

Lenke til kommentar

Det Funcom gjør nå minner meg veldig mye om Matrix Online. De også satset på ett HELT nytt slåssesystem som aldri har blitt gjort før. Tankegangen er god hvis man er en utvikler, som en spiller hadde man sett problemene med engang. De tenker altfor mye på problemene og lager enkle løsninger som skaper enda større problemer.

 

Slåssesystemet som er nå er helt merkelig, det tror jeg alle kan være enige i. Det er vel ingen som har lyst til å spille en mektig kriger med ett sverd og så måtte være nødt til å trykke på hotkeys og følge piler på skjermen for å svinge ? For min del river det i hjertet siden jeg har spilt Jedi Knight og Rune serien i alle de år.

 

Så her eliminerer de egentlig en del av voksne spillerbasen som aldri har skjønt seg på MMORPG`s istedenfor å gitt dem ordentlig realtime slåssing som man "forventer". Man eliminerer også en horde av MMORPG spillere som liker den tradisjonelle typen som man finner i spill som WoW.

 

Eneste Funcom har å gå på er at det nye systemet blir GODT mottatt og hva er sjansen for det ? Den er rimelig liten spør du meg.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Slåssesystemet som er nå er helt merkelig, det tror jeg alle kan være enige i. Det er vel ingen som har lyst til å spille en mektig kriger med ett sverd og så måtte være nødt til å trykke på hotkeys og følge piler på skjermen for å svinge ? For min del river det i hjertet siden jeg har spilt Jedi Knight og Rune serien i alle de år.

 

Eneste Funcom har å gå på er at det nye systemet blir GODT mottatt og hva er sjansen for det ? Den er rimelig liten spør du meg.

9273103[/snapback]

 

 

Hva er det du prater om egentlig? Ingen har sagt at du må følge piler osv.

 

som melee fighter har du knappene:

 

1 2 3

Q E

 

I stedet for kun en knapp for slag som i Jedi Knight (hvor forskjellige slag baserte seg på hvilken stance man var i og hvilken retning man beveget seg mot samt hopping osv.)

Når du trykker på hvem som helst av disse knappene slår du med en gang. Det er ikke noen piler eller noe du må følge. Men om du enten pugger en serie med slag i hodet eller slår og følger hjelperetning på skjermen vil du kunne utføre combos som vil gjøre mer skade enn bare enkle slag. Altså ved å lære seg kampsystemet og huske forskjellige slag vil man kunne oppnå mer i combat enn de som bare spiller casual.. (som vil ha hjelp av hjelperetning/piler på skjerm.)

Lenke til kommentar

Før så hadde man altså kun 8 comboer tilgjengelig til enhver tid.

 

Dette var pga det ikke er mulig å ha 40 comboer som kun starter fra 5 knapper uten at det blir krøll i systemet der folk setter igang comboer som de ikke mente å sette igang.

 

Mens idag så vil alle få tilgang til alle comboene de har med sin karakter.

Dette er mulig pga man kan gi beskjed til systemet for hvilken combo man har tenkt til å bruke.

 

Det at man før satte igang comboer man ikke hadde planlagt å gjøre har jo utrolig lite med skill å gjøre, så nå må man faktisk planlegge mer.

 

Før så kunne en combo være bundet til knappene: Q123, mens en annen var satt til: Q123E. Dette ville jo ha kræsjet med det gamle systemet siden man satt igang comboen Q123 mens man egentlig mente å bruke Q123E.

 

Nå sier man altså ifra på forhånd at man mener å bruke "Q123E" comboen og ikke "Q123" comboen før en setter igang med det man har planlagt å gjøre. Hva som gjør at dette ikke er "skill" skønner jeg ikke helt.

 

Nå har dem også muligheten til å gjøre de mindre angrepene som er føre den virkelige comboen litt sterkere også, eller med noen "side-efects" hvis dem vil det, siden man sier ifra til systemet at de velger den og den comboen.

 

Det er fremdeles like mye "realtime".

Du må fremdeles sikte og faktisk treffe din motstander. Det nytter ikke å bare trykke disse knappene for så å utføre en combo når den kun treffer luft.

 

Det du ønsker er realtime slossing der våpen slår mot hverandre, der våpen kan bli blokkes realtime.

 

Dette er ifølge FunCom svært så vansklig.

Det er kanske derfor Darkfall som har som mål å få til "realtime" blokking o.l. har blitt utsatt lengre enn hva AoC har vært i utvikling?

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Det du ønsker er realtime slossing der våpen slår mot hverandre, der våpen kan bli blokkes realtime.

9274041[/snapback]

 

I ett slikt spill så vil jo selv den minste lag ødelegge fullstendig. Og siden det alltid vil være pittelitt lag i ett online-spill, så blir vel det bortimot umulig å få til :hmm:

Lenke til kommentar
Det du ønsker er realtime slossing der våpen slår mot hverandre, der våpen kan bli blokkes realtime.

9274041[/snapback]

 

I ett slikt spill så vil jo selv den minste lag ødelegge fullstendig. Og siden det alltid vil være pittelitt lag i ett online-spill, så blir vel det bortimot umulig å få til :hmm:

9275906[/snapback]

 

Vil det "ødelegge fullstendig"? skytespill der presisjon og sikting er veldig viktig klarer seg jo feks greit med litt ping.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det du ønsker er realtime slossing der våpen slår mot hverandre, der våpen kan bli blokkes realtime.

9274041[/snapback]

 

I ett slikt spill så vil jo selv den minste lag ødelegge fullstendig. Og siden det alltid vil være pittelitt lag i ett online-spill, så blir vel det bortimot umulig å få til :hmm:

9275906[/snapback]

 

Vil det "ødelegge fullstendig"? skytespill der presisjon og sikting er veldig viktig klarer seg jo feks greit med litt ping.

 

AtW

9276252[/snapback]

 

 

Ja forsåvidt. Men problemet vil bli rundt blokking. Man skal kunne se på motstanderen når man burde blokke. Og med ping/lag blir det veldig vanskelig om ikke umulig til tider å blokke på rette tidspukt.

Og ofte så blir det mer lag i mmo spill enn fps spill med 8-16-32-64-132 spillere fordi det er mange andre faktorerer på serverne som kan føre til lag.

 

Jeg sier ikke at det vil bli umulig å få til dette, spesielt ikke i fremtiden. Men med dagens teknologi og generelt sett dårlige nettlinjer verden over vil det funke dårlig for de fleste.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Conan står og faller på combatsystemet. Så lenge folk skjønner hvordan man bruker det så er det null problem. Conan er først og fremst et spill siktet mot voksne som vil utfolde seg i Robert Howards verden. Det er dette folk gleder seg til tror jeg, og ikke så mye dette med real-time slossing.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...