Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Regner med det blir en del søking på nett, men som du selv påpeker er mye av det som finnes på nett utdatert. Har ikke støtte for nyere enn 3.2 på kortet mitt nå, så jeg tar utgangspunkt i det.

Takktakk, skal ta en kikk de etterhvert.

 

Har bestemt meg for å gå igjenom Learning Modern 3d Graphics Programming først, også vurderer jeg videre etter det. Er jo mye man kan finne ut på egenhånd, men jeg tror det er greit å ta utgangspunk i ei bok først slik at jeg får et greit grunnlag uten "hull" jeg kan bygge videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det blir en del søking på nett, men som du selv påpeker er mye av det som finnes på nett utdatert. Har ikke støtte for nyere enn 3.2 på kortet mitt nå, så jeg tar utgangspunkt i det.

Flott! Da får du ihvertfall med deg geometry shaders som blir ganske viktig for point sprites (fordi fixed function point sprites støtte i OpenGL er ganske bedriten)

edit: men det er uansett langt frem i tid.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som kan hjelpe meg med et antageligvis simpelt javaspørsmål? Har lagd et lite program som konverterer et valgt antall sekunder til formatet TT:MM:SS. Det fungerer forsåvidt greit, men jeg skulle helst fått programmet til å legge til en "0" hvis timer < 10, samme med minutter og sekunder. Hvordan går jeg frem får å gjøre det? Eneste jeg kommer på er en hel haug med if statements, men det virker litt vel tungvint.

Lenke til kommentar

Letteste er jo å ha en if-setning og slenge på en 0 om tallet er under 10. Men den riktige måten å gjøre det på er å formatere en streng ved output. Slik, f. eks:

for(int i = 0; i < 25; i++) {
 System.out.println(String.format("%02d", i));
}

 

Edit, litt for sen

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, har nå lekt meg litt med ifttt.com og sett litt på denne "if instagram then dropbox"

også lurte jeg på om dette er mulig?

 

1. Jeg poster et bildet på internett med taggen #architecture

2. Et script henter informasjon fra instagram (profilbilde, brukernavn, lokasjon, dato, teksten og selvebildet)

3. Et script lager .jpg ut i fra informasjonen.

4. .jpg´en scriptet har laget, lastes opp i dropbox mappen min.

 

Det ifttt.com gjør er å lagre bildet, uten all informasjonen rundt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Noe av interesse her: http://www.oopschool.com/#phpimages ? For eksempel med lenken til det kjente php bibliotektet ImageMagick: http://www.imagemagi...cript/index.php

 

For øvrig er der JavaScript biblioteker som for eksempel jQuery eventeult med et et innstikk som gjør det meste.

 

Start for eksempel med følgende søke streng

 

jquery image

 

og Google suggest kan foreslå resten som

 

jquery image editor plugin

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Okey, står faktisk helt fast her nå :/

Har laget et BST og lagret hvor mange noder det er i hver dybde i en int array. Fra før har jeg også hvor mange nivåer det er i treet, og hvor mange noder det er total i hele treet.

 

Men det jeg ikke klarer er å finne den gjennomsnittlige dybden til hver node.

Har sikkert alt rett foran meg, men etter flere timer foran skjermen klarer jeg ikke finne ut

av hva som skal deles med hva for å få det riktige svaret?

 

edit: Java er språket, men er egentlig ikke ute etter kode, bare hvordan jeg kan regne meg frem til svaret.

Endret av clickz101
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Men det jeg ikke klarer er å finne den gjennomsnittlige dybden til hver node.

 

Gjennomsnittlige dybde til hver node, gren eller hele treet? Hvordan finner du gjennomsnittlig inntekt til hver nordmann eller en gruppe av nordmenn? Er det noe jeg har misforstått?

 

Har sikkert alt rett foran meg, men etter flere timer foran skjermen klarer jeg ikke finne ut

av hva som skal deles med hva for å få det riktige svaret?

 

Ja det burde du.

 

Men først må du bestemme deg for:

  1. Hvilket gjennomsnitt du vil bruke - aritmetisk, geometrisk, veid, harmonisk ..
  2. Hva du vil finne gjennomsnittet av.
  3. Deretter må du finne alle elementer i det aktuelle settet, summere og dividere med antallet om du bruker det aritmetiske snittet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Men det jeg ikke klarer er å finne den gjennomsnittlige dybden til hver node.

 

Gjennomsnittlige dybde til hver node, gren eller hele treet?

 

 

Oppgaven er : Find the average depth of all the nodes.

 

På et gitt nivå antar jeg.

 

Ser at du er online og jeg venter på svar. Siden det ser ut til å dra ut kan jeg foreslå søk al a:

 

how to find the average depth of (branches OR nodes) in a binary tree

 

how to find the average depth of (branches OR nodes) in a binary search tree

 

how to find the average depth of (branches OR nodes) in a red black tree

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

La oss ta utgangspunkt i roten.

 

I et binær tre er der to noder på øverste nivå. Da må man finne gjennomsnittlig dybde for de to grenene. Er grenen til venstre 3 noder dyp og den til høyre 7 noder dyp, blir den gjennomsnittlige dybden for de to grenene 5.

 

I et k tre er der k grener på øverste nivå. Da må man finne gjennomsnittlig dybde for de k grenene.

 

Man kan selvsagt gå nivåer nedover under roten og gjøre det samme.

 

Logger av nå. Andre kan muligens gi mer presise svar eller du kan prøver med variasjoner av de søkene jeg forslo på det aktuelle treet du bruker. Eksakte søk er best.

 

Har du en lærebøker som for eksempel

 

donald knuth algorithms and datastructures

 

eller

 

http://www.amazon.com/Introduction-Algorithms-Thomas-H-Cormen/dp/0262033844

 

tilgjengelig kan det vær så enkelt som å slå opp i manualen eller læreboken.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg kom til å tenke på en ting mens jeg tok meg en søndagslur. Du bør kanskje skjelne mellom balanserte og ubalanserte trær.

 

Er treet balansert, blir jo gjennomsnittlig dybde for et gitt nivå i treet lik dybden i en gren på det nivået.

 

Gjennmsnittlig dybde av et blansert binærtre i roten er alså ganske enket lik dybden til en av de to grenene i rotnoden. Gjennomsnittet av to grener hver med en dybde på 5 er lik 5.

Lenke til kommentar

I et binær tre er der to noder på øverste nivå.

 

Jeg trodde det var bare 1 rotnode i et BST?

 

Jeg kom til å tenke på en ting mens jeg tok meg en søndagslur. Du bør kanskje skjelne mellom balanserte og ubalanserte trær.

 

For en *gjennomsnittlig* nodedybde? Virkelig?

 

Gjennmsnittlig dybde av et blansert binærtre i roten er alså ganske enket lik dybden til en av de to grenene i rotnoden.

 

Nei. Trivielt moteksempel: (1 (2)) (innfiksnotasjon). Gjennomsnitlig dybde er 0.5 (== (0 + 1)/2). Venstre subtre har dybde 1, høyre har dybde 0 (per definisjon).

 

Altså oppgaven sier bare : Find the average depth of all the nodes.

Er dette i det hele tatt mulig uten å gjøre noen antagelser?

 

Hva er galt med summen av dybdene til alle nodene delt på antall noder?

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I et binær tre er der to noder på øverste nivå.

 

Jeg trodde det var bare 1 rotnode i et BST?

 

He he. En node og to grener. Der finnes to typer matematikere. De som kan telle og de som ikke kan det. Det er ingen tilstrekkelig betingelse for å bli en god matematiker å kunne telle.

 

Nei. Trivielt moteksempel: (1 (2)) (innfiksnotasjon). Gjennomsnitlig dybde er 0.5 (== (0 + 1)/2). Venstre subtre har dybde 1, høyre har dybde 0 (per definisjon).

 

Du har nok rett der også siden jeg med balansert tre mener noe annet. Husker ikke dette godt nok fra et raskt kurs jeg tok for ørten år siden ved siden av hard jobb. Håper i det minste at jeg ikke brakte ham på ville veier.

 

Takk for oppklaringen. Man lærer så lenge man lever eller omvendt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hei

Er det noen som har noen gode tips ang. rekruttering ?

Min arbeidsgiver har prøvd en stund å få tak i en eller flere dyktige C++ programmerere, men kvaliteten på søknadene har vært ganske laber.

 

De har prøvd alt fra vanlige annonser på finn til rekrutterings byråer osv.

 

I mine øyne bør de være en attraktiv arbeidgiver som ett stort selskap med omsettning i flere land, mellom 1000-2000 ansatte i norge og med en it avdeling på over 100.

 

Noen tips ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...