Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Embarcadero RAD studio XE III er mer kryss platform og dermed mer åpent enn M$ Visual Studio, særlig når man skal utvikle apper for mobile plattformer. Man utvikler for ulike plattformer fra en felles kodebase.

 

Det er en jungel av maskinevare der ute, så da gjeder det å ha riktig blautvare.

 

Aldri har smått vært større og i dag lanseres iPad mini: http://www.apple.com...40-192793&sr=em

 

Merkelig at de som tar feil ikke har endret synspunkt i løpet av 2 år :p

 

Jeg skal gi meg jeg, så kan du ha feil. :wallbash::mrgreen::realmad:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Embarcadero RAD studio XE III er mer kryss platform og dermed mer åpent enn M$ Visual Studio, særlig når man skal utvikle apper for mobile plattformer. Man utvikler for ulike plattformer fra en felles kodebase.

 

Det er en jungel av maskinevare der ute, så da gjeder det å ha riktig blautvare.

 

Aldri har smått vært større og i dag lanseres iPad mini: http://www.apple.com...40-192793&sr=em

 

Merkelig at de som tar feil ikke har endret synspunkt i løpet av 2 år :p

 

Jeg skal gi meg jeg, så kan du ha feil. :wallbash::mrgreen::realmad:

 

Det var ikke egentlig myntet på deg, men det vi snakket om tidligere angående tab/space. Jeg har for vane å hoppe over promoteringene dine av Embercardero C++ Builder. Jeg har ikke noe som helst imot C++ Buider, og eneste gangen jeg engang hintet mot noe slikt var at jeg ikke synes det er nødvendig å betale for et utviklingsverktøy for nybegynnere eller studenter når det finnes massevis av bra og gratis alternativer.

 

Hvis du vil kjøpe Embercardero C++ Builder som profesjonell utvikler så er det helt grei sak, det er sikkert et flott verktøy. Jeg har ikke hatt noe med det å gjøre siden det het Borland C++ Builder.

 

Edit: Delphi er et møkkete programmeringsspråk sammen med hele Ada/Pascal grenen. Fysj!

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Edit: Delphi er et møkkete programmeringsspråk sammen med hele Ada/Pascal grenen. Fysj!

 

Ikke desto mindre kjøpte MS Skype utviklet i Delphi for milliarder.

 

Det var ikke egentlig myntet på deg, men det vi snakket om tidligere angående tab/space.

 

Jeg forsto da det.

 

You never get a second chance to make a first impression.

 

Jeg minnes noen tidligere feider.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Edit: Delphi er et møkkete programmeringsspråk sammen med hele Ada/Pascal grenen. Fysj!

 

Ikke desto mindre kjøpte MS Skype utviklet i Delphi for milliarder.

Hva så? Wikipedia er skrevet i PHP, og PHP er mye verre enn Delphi.

 

Det er ikke utviklingsverktøyet som bestemmer kvaliteten på et produkt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er ikke utviklingsverktøyet som bestemmer kvaliteten på et produkt.

 

Nettopp, men kanskje raskheten når tid er kritisk. Jeg har aldri brukt delphi selv, men skal ikke se bort fra at jeg ikke kommer til å bruke det . Jeg minnes noen Pascal fans i Norges Bank. Delphi er vel Object Pascal om jeg har oppfattet det riktig.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Edit: Delphi er et møkkete programmeringsspråk sammen med hele Ada/Pascal grenen. Fysj!

 

Ikke desto mindre kjøpte MS Skype utviklet i Delphi for milliarder.

Hva så? Wikipedia er skrevet i PHP, og PHP er mye verre enn Delphi.

 

Og Wikipedia er stort sett noe herk.

 

Søker jeg på noe faglig i for eksempel matte, er jeg ganske sikker på at Wikipedia er første treff.

 

Eksempel:

 

kalman filter

 

kan like godt først som sist erstattes med

 

kalman filter site:wolfram.com

 

Ser du en kvalitativ forskjell på resultatene? For ikke å snakke om

 

chaos

 

Wikipedia artiklen er ikke bare overfladisk, men upresis og sikkert feil ut fra det andre har sitert fra den artiklen her på forumet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Pascal har lesbarheten til Visual Basic, men funksjonaliteten til C.

Det er jeg enig i, og jeg mener at lesbarhet er viktig. Så det er nok derfor jeg alltid har likt Pascal bedre enn C.

 

Object Pascal, som Delphi bruker, har tatt de beste ideene fra Modula II og andre språk, og har blitt et meget kraftig et. I tillegg er kompilatoren utrolig rask, og koden blir også rask. Eller den ble det ihvertfall den gangen jeg brukte Delphi.

 

Apropos Delphi - OpenSoure klonen Lazarus har ednelig nådd versjon 1!

Lenke til kommentar

Pascal har lesbarheten til Visual Basic, men funksjonaliteten til C.

 

Apropos Delphi - OpenSoure klonen Lazarus har ednelig nådd versjon 1!

 

Edit: Delphi er et møkkete programmeringsspråk sammen med hele Ada/Pascal grenen. Fysj!

 

Ikke desto mindre kjøpte MS Skype utviklet i Delphi for milliarder.

Hva så? Wikipedia er skrevet i PHP, og PHP er mye verre enn Delphi.

 

Og Wikipedia er stort sett noe herk.

 

Søker jeg på noe faglig i for eksempel matte, er jeg ganske sikker på at Wikipedia er første treff.

 

Eksempel:

 

kalman filter

 

kan like godt først som sist erstattes med

 

kalman filter site:wolfram.com

 

Ser du en kvalitativ forskjell på resultatene? For ikke å snakke om

 

chaos

 

Wikipedia artiklen er ikke bare overfladisk, men upresis og sikkert feil ut fra det andre har sitert fra den artiklen her på forumet.

Wikipedia artikkelen burde kanskje vært delt opp i flere artikler ja.

 

Men innholdet på wikipedia er irrelevant i forhold til den tekniske løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Pascal har lesbarheten til Visual Basic, men funksjonaliteten til C.

Det er jeg enig i, og jeg mener at lesbarhet er viktig. Så det er nok derfor jeg alltid har likt Pascal bedre enn C.

 

Object Pascal, som Delphi bruker, har tatt de beste ideene fra Modula II og andre språk, og har blitt et meget kraftig et. I tillegg er kompilatoren utrolig rask, og koden blir også rask. Eller den ble det ihvertfall den gangen jeg brukte Delphi.

 

Jeg hadde en gang en forelser fra FFI i kybernetikk som sverget til Modula. http://totopro.no/totoproXII.aspx er utviklet i Delphi.

 

Apropos Delphi - OpenSoure klonen Lazarus har ednelig nådd versjon 1!

 

Takk for den lenken. Det var en nyhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men innholdet på wikipedia er irrelevant i forhold til den tekniske løsningen.

 

Der kan jo være en sammenheng mellom enkelhet og innhold. :innocent:

 

Jo enklere å bruke desto større frihet og desverre desto mer anarki også. :hm:

Lenke til kommentar

Der kan jo være en sammenheng mellom enkelhet og innhold. :innocent:

 

Jo enklere å bruke desto større frihet og desverre desto mer anarki også. :hm:

Det er jo i utgangspunktet et encylopedia som baserer seg på "Open Source" informasjon hvor hvem som helst kan bidra. Idéen er at fellesskapets velvilje skal overvinne fellesskapets hærverk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Idéen er at fellesskapets velvilje skal overvinne fellesskapets hærverk.

 

Ja, i teorien er teori og praksis også det samme, men det er i teorien.

 

På det siste seminaret til Alfasoft / Embarcadero om RAD Studio XE III, FireMonkey og HTML5Builder ble jeg forresten sittende ved siden av en professor fra Norges Landbrukshøyskole (nå universitetet på Ås). Han kunne opplyse om at de hadde en enterprise versjon for (flere?) tusen brukere. Embarcaderos produkter er for øvrig på full fart inn i undevisningen i Norge. Der var ikke en ledig plass igjen i lokalet.

 

Jeg stilte noen spørsmål om HTML5 Builder og overhead sammenlignet med den overhead som produseres i Dreamweaver. Minimalisme er et must når det gjelder mobile løsninger hvor hver eneste byte med kode teller. Jeg fikk ikke noe godt svar. Håper at dette seminaret gir svar på det.

 

Deres 64 Bits C++Builder har hittil vært i beta versjon og var ventet i slutten av året. Kan hende er det noe av temaet på seminaret.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg vet at Visula studio C++ har hatt 64 bits kompilator en stund.

 

Men igjen kan det dreie seg om kvalitet. Hastverk kan som kjent være lastverk.

Visual C++ er ikke den beste kompilatoren du finner. GCC er vesentlig bedre. Selv bruker jeg ikke Visual C++ fordi jeg synes kompilatoren er bra, men fordi Visual Studio er et veldig bra produkt. Kompilatoren kan jeg uansett bytte ut ved behov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja jeg tror Visual studio er mye bedre nå.

 

Hadde jeg hatt tid (vært yngre) skulle jeg tatt en titt på C# og de muligheter det gir for å utvikle løsninger (apper) for Windows Phone 8 samt Windows 8 på Pc som på nettbrett.

 

Men kan man ikke gjøre alt det man kan i Visual studio + noe til i Rad Studio? Rad Studio reklamerer jo med løsninger for iOS, iPhone og iPad. Det tviler jeg på at Visual studio har. Du vet kanskje mer om det siden du bruker programmet. Med andre ord hvor kryss kompatibelt er Visual studio?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Ja jeg tror Visual studio er mye bedre nå.

 

Hadde jeg hatt tid (vært yngre) skulle jeg tatt en titt på C# og de muligheter det gir for å utvikle løsninger (apper) for Windows Phone 8 samt Windows 8 på Pc som på nettbrett.

 

Men kan man ikke gjøre alt det man kan i Visual studio + noe til i Rad Studio? Rad Studio reklamerer jo med løsninger for iOS, iPhone og iPad. Det tviler jeg på at Visual studio har. Du vet kanskje mer om det siden du bruker programmet. Med andre ord hvor kryss kompatibelt er Visual studio?

Visual Studio er ikke krysskompatibelt, og kjører kun på Windows (og Visual Studio 2012 må kjøre på Windows 7 eller nyere). Derimot er .NET det, gjennom Mono og Xamarin.

 

Ikke overraskende, da Microsoft selvsagt prøver å passe sin egen forretning, og så lenge Windows er den melkekua det er, så vil neppe Microsoft gå inn for å støtte kryssplattformkompatibilitet.

 

.NET er laget i samme ånd som Java, altså at du ikke kompilerer programmet til native code, men til en virtuell maskin, som deretter kompileres til den plattformen som programmet skal kjøre på under kjøring, etter behov. Derfor kan du skrive et program i C#, og uten engang å rekompilere kan du flytte fra 32-bit til 64-bit, og deretter til Arm om du skulle ønske det. Du kan tilogmed bytte operativsystem (dersom programmet er skrevet med det i tankene) grunnet at det i utgangspunktet ikke er noen plattformspesifikk kode i et .NET program.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

.NET er laget i samme ånd som Java, altså at du ikke kompilerer programmet til native code, men til en virtuell maskin, som deretter kompileres til den plattformen som programmet skal kjøre på under kjøring, etter behov. Derfor kan du skrive et program i C#, og uten engang å rekompilere kan du flytte fra 32-bit til 64-bit, og deretter til Arm om du skulle ønske det. Du kan tilogmed bytte operativsystem (dersom programmet er skrevet med det i tankene) grunnet at det i utgangspunktet ikke er noen plattformspesifikk kode i et .NET program.

 

Høres bra ut, men hvor stabilt er det? Med andre ord, hvor plundrete blir det?

 

Jeg har meldt meg på seminaret i håndtverkeren i Oslo den 22 November og fikk akkurat denne

 

 

Delphi, C++Builder & RAD Studio XE3 gir deg de verktøyene du trenger for å lage raske og fleksible applikasjoner for din virksomhet idag og i fremtiden.

 

Se på dette…

 

Din raskeste vei til Windows 8 - Uavhengig om du bruker Delphi eller C++ Builder kan du skape nye applikasjoner med Windows 8 utseende gjennom å bruke prosjekt maler, eller oppgradere dine klassiske applikasjoner til en moderne stil med Metropolis UI Wizard. Du kan også distribuere applikasjonene til Windows 8 PC'er og x86-baserte tablets.

 

Native, tverrplattform, samme kodebase - Lag applikasjoner for Windows 8 og Mac OS X Mountain Lion, samt tidligere versjoner av disse, fra en og samme kodebase. Med Delphi og C++ Builder XE3 får dine applikasjoner det moderne Windows 8 utseendet, også på tidligere Windows-versjoner!

 

Visuelt imponerende grafikk - Anvend FireMonkey FM2 til å bygge visuelt avanserte applikasjoner for Windows og Mac OS X. Innfør multimedia, bruk nye lister og layouter, og opplev kvaliteten og ytelsen av FireMonkey FM2 i C++ Builder og Delphi XE3.

 

Optimalisert RAD databasekobling med Visual LiveBindings - nye Visual LiveBindings byr på den enkleste måten å koble brukergrensesnittet og datasettet. Du kan umiddelbart se helheten og gjøre koblinger med "drag and drop" teknikk, uten å måtte skrive uttrykk eller jobbe i koden.

 

Web-og Mobil RAD Bonus med KOSTNADSFRI HTML5 Builder - Kjøp Delphi eller C ++ Builder XE3 idag og få med en kostnadsfri lisens av HTML5 Builder! Lag mobile applikasjoner for iOS, Android og mye mer. Utvikle visuelt for web eller mobil og pakk dine app'er for distribusjon i mobile app-butikker.

 

meldingen fra Alfasoft.

 

Det som er skrevet i rødt er min personlige vektlegging.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...