Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde ungen din få lov å drikke alkohol?


Anbefalte innlegg

Når foreldrene sier at de kjøper øl til ungene sine bare fordi de da skal slippe at de kjøper av venner og får alt mye rart er det bare bull. Ingen normal tenåring med venner går til foreldrene å spør om drikke, vist ikke alle andre muligheter er prøvd. Det vil si at de ikke har noe mulighet til å få drikke, vist ikke folka dems kjøper til dem.

 

Ikke kjøp drikke til ungene dine. Det kan ikke forsvares. Det er bare en tåpelig måte å kjøpe seg feilplassert tillit til ungen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg aldri snakket om alkohol med foreldrene mine. Begynte å drikke i 8. klasse. Aner ikke hva de har ment om det. Jeg kom alltid hjem etter de hadde lagt seg, men tror egentlig ikke at de er så dum at de ikke skjønte det. Sååå...kanskje jeg fikk lov, kanskje ikke.

 

Nå er jeg 19 år og de vet selvfølgelig at jeg drikker, men om de vet når jeg begynte og hvor ofte jeg drakk det vet jeg ikke. Har uansett roet det veldig det siste året. Drikker mye når jeg drikker, men det skjer ikke så ofte som før.

 

edit; glemte å svare egentlig.

 

Når jeg får meg unger så vil jeg se på hvor moden de er, og hvordan de oppfører seg i andre situasjoner. Kommer ikke til å gi de med drikke på fest, men en øl til maten syns nå jeg de skal kunne få fra de er rundt 15. Skjønner at det kan være vanskelig for noen å se forskjellen på en øl til maten og drikke seg dritings på fest, men satser på at jeg får noen skikkelige barn.

 

Men de skal uansett vite at om de tabber seg ut og det skjer noe mens de er shitfaced på byn (eller hvor de nå er) så skal de kunne komme hjem og ikke gå til noen andre.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke er noe fasitsvar på når man skal la ungen sin få lov til å drikke, det er veldig store forskjeller på hvorfor folk drikker og hva de mener å oppnå med drikkingen.

Det kan nok være lurt å ha en samtale med barnet ditt om alkohol og dine synspunkter ang det, for jeg har svært liten tro på at det hjelper å gi ett totalforbud mot drikking feks(det gjør at barnet har mere lyst til å drikke, som tidligere nevnt, vi elsker alle å spise forbuden frukt :p)

 

Selv har jeg drukket av og til på fest siden jeg ble konfirmert(er 17 nå), men jeg er ikke av dem som drikker til de spyr og ikke aner hvor de er!

Mine foreldre har akseptert at jeg drikker litt innimellom, bare jeg holder meg unna hjemmebrent og ting jeg ikke vet hva er :)

Lenke til kommentar

Uff da. Eg spår at mange av dere kommer til å bli kjipe foreldre i fremtiden. Eg kommer ikke til å bli kjeftete, belærende etc hvis eg tar barnet mitt i å drikke alkohol.

Staten prøver så godt de kan å lage lover som sier hva jeg kan og ikke kan gjøre innenfor mitt eget hus.

Kommer garantert til å ha øl og sprit liggende i kjøleskapet når eg får barn.. og har de lyst på skal de få. Men tviler dog på at øl eller sprit smaker så godt for en 12 åring. Eg taklet ikke smaken av øl eller sprit eller noe sånt før eg ble rundt 17.. smakte rett og slett for jævlig.

 

Det angår ikke dere hva jeg gir til mine barn.

 

Ett glass rødvin hver dag er bra.

Rødt kjøtt dreper.

Dette er jo bevist. Ja du kan til og med dø av å drikke for mye vann.

Lenke til kommentar
Uff da. Eg spår at mange av dere kommer til å bli kjipe foreldre i fremtiden. Eg kommer ikke til å bli kjeftete, belærende etc hvis eg tar barnet mitt i å drikke alkohol.

Staten prøver så godt de kan å lage lover som sier hva jeg kan og ikke kan gjøre innenfor mitt eget hus.

Kommer garantert til å ha øl og sprit liggende i kjøleskapet når eg får barn.. og har de lyst på skal de få. Men tviler dog på at øl eller sprit smaker så godt for en 12 åring. Eg taklet ikke smaken av øl eller sprit eller noe sånt før eg ble rundt 17.. smakte rett og slett for jævlig.

 

Det angår ikke dere hva jeg gir til mine barn.

 

Ett glass rødvin hver dag er bra.

Rødt kjøtt dreper.

Dette er jo bevist. Ja du kan til og med dø av å drikke for mye vann.

9024882[/snapback]

 

Unger trenger foreldre som setter grenser og viser at de bryr seg. Uansett hvor "kjip" de er. Har hørt mange historier fra unger som har kommet på kjøret o.s.v. som hadde foreldre som gir f og lar dem gjør det de vil. Når alt går til helvete en dag og de ser tilbake så savnet de noen som satte grenser for dem.

 

Så hvis du ikke bryr deg om ungen din den dagen den smaker alkohol og ungen tror det er greit fordi du gir F for å være snill? Så har du satt igang en ond sirkel.

 

Man er snill når man er kjip. Ikke alle innser det desverre.....

 

1. gang ungen drikker og ting går kjipt så trenger de støttende foreldre som kan prate om farer ved det og hjelpe ungen til å bli frisk å pakke ungen i seng.

Da vet ungen til neste gang at de er der og han har fått erfart at de ikke er kult å komme drita hjem, spy o.s.v. selv om de hjelper og støtter ungen som de skal.

Så på likt så lærer vel ungen å drikke som folk.

 

Det er ikke snakk om å være kjeftende eller belærende. Det er snakk om å bruke hodet litt å bry seg om ungen. Tror du misforsto ganske bra hva folk har skrevet her.

Lenke til kommentar
Ja. Hva syns du? Bør ungen din vente til den blir 18 og er lovlig, eller er det greit å gjøre det med venner allerede i 15-årene?

 

*Fiksa litt på emnetittel*

8939811[/snapback]

 

Ser det er en stund siden du har skrevet denne, men jeg svarer likevel :)

 

Jeg har to barn, en jente på 14 og en gutt på 18.

 

Når det gjelder alkohol, har jeg klare grenser og de er nok pent nødt til å vente til de er 18. Feste kan de gjerne gjøre, men de har bestemte regler å forholde seg til både når det gjelder rusmidler såvel som avtaler om når de skal være hjemme osv. Dette forholder de seg til og 18 åringen har til dags dato enda ikke vært full, selv om han nå har full mulighet til å drikke alkohol.

 

Det er ikke uten grunn at det er strenge regler når det gjelder nytelsesmidler og det er smertelige erfaringer fra tidligere som har ført dem frem. Konsekvensene av å la unge drikke seg fra sans og samling kan bli så store og unødvendig ødeleggende for deres fremtid, at jeg ønsker å skåne dem for dette. Det er også viktig å gi holdninger om at en ikke skal bryte norske lover, synes jeg.

 

Noen, eller kanskje flere enn noen er relativt slakke på mange områder. For noen går det bra, men for andre går det forferdelig med. Noen kan kjøre bil i 130 km uten at noen skade skjer, mange drikker alkohol i ung alder uten noen som helst skader seg, noen prøver hasj uten å bli rusmisbruker osv. Men, en vet aldri hvem det går galt for og derfor mener jeg at det ikke er noe vits i å utfordre skjebnen tidligere enn nødvendig, eller å være slakk på lover.

 

Mine foreldre var langt fra like strenge på regelverket som jeg selv er. Selv om det gikk bra for meg, som startet tidlig, var det mange rundt meg som det gikk mindre bra for. Barna mine er vokst opp med et normalt alkoholforbruk. Vi kan gjerne drikke god vin til maten i helgene, har ofte noen pils i kjøleskapet når fredagen kommer og de har også opplevet oss i festlig lag her hjemme i løpet av de siste årene. Da de var små, nøt vi aldri alkohol mens de var hjemme og sørget alltid for at de var hos besteforeldre når vi skulle på fest, eller inviterte andre hjem til oss.

 

De synes vi er teite som drikker så pass mye at vi forandrer personlighet og skjønner ikke vitsen. En gang gjør de vel det...men, det blir etter de er fylt 18 :)

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenke meg å kunne ta en øl med ungen min når han/hun ble en 16 år.  :shrug:

8941306[/snapback]

 

Seriøst?

Vel merker virkelig at vi alle har forskjellige syn, men denne her syne jeg ble vel lit for drøy. At du faktisk kunne tenke deg, altså ha LYST til å sitte å drikke med ditt eget barn!

 

Kanskje jeg reagerer så sterkt da jeg selv er avholdsmenneske, men uansett.

Lenke til kommentar
Forskning viser at barn som får alkohol hjemme, drikker mer enn andre barn og har større risiko for alkoholproblemer og konsumet blir større med tiden. Samtidig er det aldersgrense på alkhol - og det er det jo en grunn til.

 

Barn trenger trygge og ansvarsfulle voknse som gir tydelige signaler om hva som er tillatt og hva som ikke er det. Så klart vil barn og unge eksperimentere uansett, det er helt normalt i den alderen, men det betyr ikke at "alt" bør være greit. Unge vil hele tiden teste grenser og være i opposisjon - omsorgsfulle voksne vil sette foten ned av og til - det er foreldrenes rolle.

 

Jeg har sett langt flere unge som lider av ikke-tilstedeværende foreldre enn unge som har strenge foreldre.

8943938[/snapback]

 

Kjempeflott skrevet! Hard fakta! :)

Lenke til kommentar
Det du må forstå, er at du, samme hvor mye du prøver, ikke setter grensene for barna uten at de kan krysse dem når de vil.

9057201[/snapback]

 

Klart, barn krysser grenser foreldrene setter og mine barn er ingen unntak i så måte. Men, det er noen grenser som er mer alvorlige å krysse enn andre og til nå, har ingen av dem krysset verken mine regler eller landets lover.

 

Jeg mener at verdiskapning og holdningsbygning fra de er små og god oppfølging, er alfa omega og derfor tror jeg at begge mine er så standhaftige når det gjelder alkohol, rusmidler og andre lover. Vi bor i en by der partydop, alkohol, snus og røyking kommer relativt tidlig inn i bildet for ungdommene og byen er ikke så stor at det er vanskelig å få tak i. De har begge to venner som har sklidd ut, som fester mye og som ikke bryr seg om grenser foreldrene setter. De har også sett konsekvenser av dette og når det kommer til stykket, får de høre av disse vennenne at det ikke var verdt moroa fordi konsekvensene har vært så mye verre. Mange av disse sliter med skolegang, sliter med å komme seg ut av sirkelen og sliter med mange negative hendelser som ofte kommer i kjølevannet av overdreven bruk av nytelsesmiddel.

 

Fra min eldste kom inn i tenårene, har jeg vært forberedt på å måtte takle dette med festing og alkohol. Jeg er en ung mor og det er ikke lenge siden jeg selv var der, så jeg vet jo hvordan det er. Men, så langt har det ikke vært noe problem. :)

Lenke til kommentar
Aldri

 

alkohol ikke bra

 

FTW!!

9062082[/snapback]

Skal ungen din aldri få drikke alkohol mener du? er ikke det litt vel strengt? Ungen blir jo en dag 18....og kommer sikkert til å drikke før det også!

Du mener sikkert også at alkohol ikke er bra uansett omstendingheter?

Lenke til kommentar
Aldri

 

alkohol ikke bra

 

FTW!!

9062082[/snapback]

Skal ungen din aldri få drikke alkohol mener du? er ikke det litt vel strengt? Ungen blir jo en dag 18....og kommer sikkert til å drikke før det også!

Du mener sikkert også at alkohol ikke er bra uansett omstendingheter?

9069697[/snapback]

 

Jepp

 

FTW!

9070910[/snapback]

Kan du begrunne dette litt nærmere?

 

FTW :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å sette krav til mine unger at de skal holde seg borte fra alkohol til de er 18. De er moden nok før denne tid å foreta slike valg. Det viktigste for meg er at drikkingen ikke foregår i skjul, men at jeg er klar over det.

 

Det hele avgjøres av hvor fort ungene blir moden. Noen spesifikk alder setter jeg ikke, men jeg selv kommer ikke til å kjøpe alkohol til ungene mine eller servere dem alkohol før de er 18. Det er mer grunnet at det er ulovlig fremfor at jeg har noe moralskt mot det.

 

Hadde aldersgrensen vært 16 kunne guttene godt få pils til julematen om de ville ha det. Men så lenge aldersgrensen er 18 får jeg heller være såpass firkantet lovlydig.

Lenke til kommentar
Det du må forstå, er at du, samme hvor mye du prøver, ikke setter grensene for barna uten at de kan krysse dem når de vil.

9057201[/snapback]

Men en del av grensesettingen er å sørge for at de ikke vil. Barn er ikke idioter, det går an å sette grenser som de respekterer dersom grensene er fornuftige og konsekvente.

 

At de kan krysse grensene er uansett ingen grunn til ikke å sette dem. Jeg har satt grenser som er blitt krysset av mine. Heller det enn ikke å ha noen. Jeg vil ikke når jeg blir gammel høre: "Men hvorfor prøvde dere ikke engang å stoppe meg?"

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Snip

9053212[/snapback]

 

Slik har foreldrene mine også vært frem til nå, og det har fungert meget bra, jeg er nå 17 år, har vært full én gang, ikke drita, men "tydelig påvirket". Dette selvom jeg hadde nok tilgang så jeg kunne spydd osv... I det siste har jeg fått lov til å "smake et glass vin" i festlige lag, og smake på drinker som foreldrene mine har laget osv.

 

Jeg kunne godt tenke meg å kunne ta en øl med ungen min når han/hun ble en 16 år.  :shrug:

8941306[/snapback]

 

Seriøst?

Vel merker virkelig at vi alle har forskjellige syn, men denne her syne jeg ble vel lit for drøy. At du faktisk kunne tenke deg, altså ha LYST til å sitte å drikke med ditt eget barn!

 

Kanskje jeg reagerer så sterkt da jeg selv er avholdsmenneske, men uansett.

9057234[/snapback]

 

Når jeg hører "drikke" tenker jeg på å drikke så man blir full osv. Det er ikke det jeg mener, men å kunne ta én pils og la det være med det, og være litt "kamerat" med sitt eget barn hvis du skjønner.

Lenke til kommentar

Jeg har en gutt på 10 og har ingen problemmer med at han ser at jeg nyter en pils eller to. Å drikke meg full når jeg har guttungen kunne ikke falt meg inn. Litt fordi jeg ikke synes det passer og litt fordi det kanskje skulle skje noe. Uansett så mener jeg at unger bør få et normalisert forhold til alkohol. Dem må få lov å se at man kan ta en pils uten å bli full og voldelig, samt at dem må forstå at det å kunne drikke alkohol ikke er å tømme i seg mest mulig, men tvertimot.

 

På samme måte så mener jeg at dem skal ha respekt for alkohol, og jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til guttungen før han blir 18. Den regelen passet fint for meg og den bør være god nok for han også. Dersom han finner ut å bryte regelen å gjøre som han vil så vil nok forholdet vårt bli litt mer anstrengt samt at han får betale for lappen selv ;)

Lenke til kommentar
Forskning viser at barn som får alkohol hjemme, drikker mer enn andre barn og har større risiko for alkoholproblemer og konsumet blir større med tiden. Samtidig er det aldersgrense på alkhol - og det er det jo en grunn til.

 

Barn trenger trygge og ansvarsfulle voknse som gir tydelige signaler om hva som er tillatt og hva som ikke er det. Så klart vil barn og unge eksperimentere uansett, det er helt normalt i den alderen, men det betyr ikke at "alt" bør være greit. Unge vil hele tiden teste grenser og være i opposisjon - omsorgsfulle voksne vil sette foten ned av og til - det er foreldrenes rolle.

 

Jeg har sett langt flere unge som lider av ikke-tilstedeværende foreldre enn unge som har strenge foreldre.

8943938[/snapback]

 

Kjempeflott skrevet! Hard fakta! :)

9057239[/snapback]

 

 

Synes egentlig det bare er harde meninger. Og lite fakta. Alle kan kaste fram en "forskning viser".

 

Og "alkohol er ikke bra"?

 

(Merkelig hvordan det er totale avholdspersoner som ikke har noe erfaring med alkohol som er så rask på denne avtrekkeren)

 

Det er veldig bra og blant, om ikke den største sosiale "eventen" ungdommen har. Man skaper mye lettere venner og kontakter hvis man blir litt beruset. Selvfølgelig er det som sagt forskjell på å være beruset/full til grøftefyll med store svarte hull. Overalt vil jeg si at alkohol er en svært positiv ting. Som alt annet så har det noen baksider. Men fordelene veier mer eller nok opp.

 

Samtidig finnes en mellomting mellom strenge foreldre og ikke tilstedeværende foreldre. Det jeg regner med at jeg kommer til å gjøre er når jeg vet at drikkemuligheten begynner å åpne seg eller at jeg finner ut at sønnen/datteren min drikker. Så vil jeg kanskje sette meg ned og ta en prat om alkohol. Ikke et "fyfy gutt, dette må bli slutt" Men heller kanskje anbefale å moderere seg litt. Dra fram noen flotte eksempler på hvor kjipt det fort kan bli hvis man drikker altfor mye. Hvis de vil drikke. Så kan man egentlig ikke hindre de. Man kan bare veilede de og sørge for at de er godt nok forbredt til å takle det og moderere seg litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...