Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde ungen din få lov å drikke alkohol?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ungen ikke får sove når den har kolikk gjør det ingenting å gi dem en spiseskje vodka i barnemelken. Nei, spøk til alvor. Ungen(e) mine vil nok få smake på alkohol når de vil det selv, men når jeg kommer til å tillate dem å drikke seg full får komme an på ungen. Jeg vil jo selvsagt at de skal være ærlige med meg og si i fra når de har begynt å drikke. I stedet for å lyve og jeg finner ut av det ved at purken leverer h*n på døren.

Lenke til kommentar

Det er bevist at barn som får alkohol hjemme, drikker mer. Gi derfor ingenting før barnet er 18.

 

Gir du drikke til ungen din, kommer dette i tillegg til den dårlige hjemmebrenten de evt. kommer til å drikke uansett. Ungene vil bli mer uforsiktige med alkohol.

 

Si nei!

Lenke til kommentar

Idiotisk og gi alkohol til barn.

det er viden kjent at dømmekraft/fornuft osv. ikke er så mye

tilstede i tenåringer.

Vent til de er 18 og håp på at de har dømmekraft og fornuft nok til og modere inntaket og ikke bli alkiser.

Endret av ZeroTheBird
Lenke til kommentar

Jeg har en ting som vertfall gir meg litt å tenkte på...

 

Hjemme har det vært slik at med min far har jeg alltid kunne snakke med han om det meste, så jeg fikk lov å drikke fra jeg sjøl ville... Og jeg bestemte meg sjøl i tidlig alder att jeg skulle vente til jeg ble litt gammal med å drikke så jeg drakk ikke før jeg var 17 år gammal.

Pappa har alltid hatt kontatkt med meg mens jeg var ute, via mld og jeg har alltid sagt ifra hvis jeg ikke kom hjem...

 

 

Mens hos en slektning er det slik at han nermest ikke har kontakt med foreldre. Her er det slik at personen må lyve og tulle på for å drikke, personen er ferdig i 1o ende nå, og foreldre er "veit" fortsatt ikke at han drikker og har vertfall ikke styring på han siden han alltid må finne på løgner..

 

Så personlig skal mine barn få lov å drikke når de selv vil, da ikke i 12 års alderen, men jeg tror det er lurer å la de drikke og ha kontroll enn å ikke å la den hærje på villt..

 

For man kan aldri stoppe unger.... Det veit jeg som er unge sjøl ;)

Lenke til kommentar

Om jeg får et barn på 14-16 år, og han/hun forteller meg at han/hun har drukket, blir ikke jeg sint og starter å kjefte for å si det slik. Da hadde jeg prøvd å snakke litt om at man kan gjøre ting man angrer på osv. når man er beruset. Tror aldri jeg kommer til å si direkte "NEI!", siden da blir det nok mer fristende for barnet å prøve alkohol hos en venn.

 

Må jo ikke glemme at de fleste (inkl. oss selv) sikkert startet med alkohol ganske tidlig

Lenke til kommentar

De fleste vet nok at de unge håpefulle tar seg en pils eller fem i godt lag når de begynner å nærme seg 18... dvs. 15-16-17...

Samtidig vil de nok prøve å flytte grenser... så hvis grensene er veldig fleksible...så kan de havne langt ut i sitt forsøk på å krysse de.

 

Tror det er sunt at foreldrene har et null-toleranse for alkohyler til barna fram til de er gamle nok... henholdsvis 18 og 20 år.

Derimot er det nok like sunt at de aksepterer at ungen vil flytte litt grenser.

Jeg fikk aldri alkohol hjemmefra før jeg var gammel nok. Eneste gangen jeg ikke var gammel nok var et par dager før jeg fylte 20 at jeg fikk meg en cognac av far i forbindelse deres bryllupsdag...

Jeg drakk selvsagt på fester, og jeg tror nok de visste om det... men uten noen skjennepreken. Det holder liksom at de ikke støtter alkoholinntaket...

Lenke til kommentar

Leser du innlegget, eller bare later du som du ikke skjønner hva som står?

 

Du får jaggu underbygge påstanden om at manglende støtte for fyll fra foreldrene fører til at ungene blir avvikere.

Hva tenker du på med avvikere forresten? Homofile, avholds, sadomachosister, narkomane, trygdemisbrukere, voldskriminelle? Utdyp...

Foreldrene mine ga ingen støtte til fyll eller supplerte meg med alkohol før jeg var gammel nok. Ser ikke på meg selv som noen avviker. Jeg festet likevel, begynte litt senere enn ungdomsskolen...tror nok folkene mine visste at jeg tok meg ei fylle nå og da. Har ellers en meget akseptabel jobb med akseptabel lønn, nyter normal sex, tar meg en pils en gang i blandt men har vokst fra stupfylla. Jeg er lykkelig gift med ei jente som ble oppdratt likedan med tanke på alkohol. Kan heller ikke se at hun er noen form for avviker.

Når jeg tenker etter... ikke min søster heller...eller mine venner som faktisk hadde foreldre med samme holdning til alkohol til barna.

 

Faktisk så tror jeg kanskje du finner flere avvikere blandt de som fikk meg seg alkohol hjemmefra i ung alder.... Der finner jeg faktisk noen eksempler på folk som havnet utfor med tanke på overdrevent alkoholforbruk og faktisk ett par som begynte med narkotika også.

Men for all del...har du research som sier jeg er i en meget utsatt gruppe så spytt ut... gjerne fortell hvilke forferdelige konsekvenser dette har for meg også.

 

Får du alkohol av mamma'n og pappa'n din?

Lenke til kommentar

Forskjell på manglende støtte og å motsette seg det. Når kameratene til ungen begynner å drikke og feste i tenårene, bør man ikke prøve å få ungen til å sitte alene hjemme og løse algebrastykker.

 

Jeg fikk ikke alkohol da jeg var ung heller, men de rista aldri på hodet når jeg kom drita hjem fra fest. Slik skal det være i tenårene.

 

Tror neppe det har noen alvorlige konsekvenser for verken deg eller meg. Det jeg mente var at foreldre ikke bør svartmale fyllekuler overfor ungen. Snakke om synd, helvete og slikt.

Lenke til kommentar

Ok... da er vi nok ikke så uenige...

 

Tror det er sunt at foreldrene har et null-toleranse for alkohyler til barna fram til de er gamle nok... henholdsvis 18 og 20 år.

Derimot er det nok like sunt at de aksepterer at ungen vil flytte litt grenser.

 

Det er jo egentlig det jeg mente med dette...

Med null-toleranse mente jeg selvsagt ingen støtte...men ikke aktivt motarbeide.

Det var det jeg mente med at de aksepterer at ungen vil flytte grenser.

Beklager...ser at det kunne mistolkes...

Lenke til kommentar

Vil si at dette har veldig mye å gjøre med modenhet og ansvar. Selv kjøpt foreldrene mine drikke til meg da jeg var 16/17, MEN det gjaldt bare da jeg var hjemme og drakk sammen med de eller venner. Skulle jeg på fest måtte jeg skaffe det selv. Jeg fikk smake en liten slurk i blandt da foreldrene mine hadde besøk og de drakk e.l. da jeg var rundt 13 og ble lært at det ikke er noe galt med alkohol, så lenge det med måte.

 

For meg var dette veldig greit tror jeg. Jeg drikker sjeldent, et par ganger i mnd kanskje. Lærte meg tidlig å kjenne når jeg var på vei til å bli "susete" og kunne kontrolere det.

 

Men som mye annet så kommer dette ann på personen. Med mine barn kommer jeg nok til å se ann på hvor modne de er osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er 18 års aldersgrense på alkohol og den synes jeg bør holdes uansett hvor moden et barn eller en forelder mener barnet er.

 

Godt mulig at dette kanskje ikke faller i god jord når sønnen min kommer i tenårene men ser det ikke som noen løsning å gi etter på dette. Jeg hadde ingen problem med å vente til jeg ble 18 og kan ikke skjønne at det skal være det for andre heller.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt dette tidligere i andre tråder, men.....

På det lille stedet jeg vokste opp er det helt normalt og vanlig å begynne å drikke alkohol når man blir konfirmert.

Jeg har i voksen alder flyttet til et større og mer urbant sted, og begynt å reflektere litt over hvor sykt jeg egentlig syns det er.

Jeg så og opplevde masse fylle-faenskap da jeg var i 14-18 års alderen...

Jeg både så og hørte om ting som vi i dag hadde kalt voldtekt...... (da mest i form av at 14-årige jenter ble sjenket så fulle at de ikke visste hva de gjorde, for så å bli pult...)

Jeg både så og hørte om 14-åringer som fikk skamjuling og havna på sykehus for lengre tid p.g.a bagateller...

Jeg både så og hørte om ny-konfirmanter som ble sendt på pumping etter et alt for stort alkohol-inntak...

Nå har jeg en datter som skal konfirmeres til neste år, som fortsatt bor på dette stedet..... hvor det fortsatt er like normalt å begynne å drikke når man blir konfirmert...

Og jeg bor ikke sammen med henne..... så det eneste jeg kan gjøre er å prøve å påvirke dattra mi i positiv retning....

For hennes mor syns det hele er helt greit og at vi ikke har stort vi skulle sagt, fordi vi har gjort det selv.....

Men om vi skal tenke sånn, blir det jo aldri slutt på det!

Huff og huff!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg vet de kommer til å drikke før de er 18 uansett, så jeg setter ingen absolutt grense. Grenser er til for å overholdes, ikke brytes. Jeg vil ikke servere dem alkohol før de er 18, men de skal få lov til å drikke ute.

9373642[/snapback]

Jeg snakker heller ikke om å sette noen grense, men det finnes mange måter å vise barna at man ikke direkte aksepterer eller tolererer deres handlinger.....

Man trenger ikke å si: "Du får ikke lov".

edit: Og den holdningen du viser lenger oppe i tråden...... Om at det er sånn det skal være i ungdommen :no:

Den holdningen er hovedårsaken til at det er sånn!

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...