Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde ungen din få lov å drikke alkohol?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pappa lot meg smake en skikkelig mørk og fæl øl da jeg var rundt 13 år. Det ene minnet gjorde at jeg holdt meg langt unna alkohol i mange år etter det, og jeg ser nå at det var ganske taktisk smart. Når noen siden spurte om jeg ville ha en øl svarte jeg at nei, det smaker død, og det tok lang tid før jeg turte å nærme meg det igjen. Samtidig var mine foreldre veldig strenge på at jeg ikke skulle drikke, uten å egentlig gi noen konkret og virkelig grunn. Så når jeg først begynte å drikke tok det litt av, og jeg gjorde mange ting jeg virkelig angrer på i den perioden.

 

Når jeg en dag skal oppdra mine egne barn vil jeg forhåpentligvis ta min lærdom i bruk. Gi ren sprit/mørk øl (bare litt) i ung alder, være klar på konsekvensene drikking kan få og ikke minst, ikke være så naiv som mine egne foreldre var.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når eg vert far vil eg ha eigne erfaringar friskt i minne ved grensesetjinga. Etter mi meining er det feil å tru at ungane vil vente med å drikke til dei er myndige. Det er dermed ikkje sagt at eg vil kjøpe alkohol til eigne born (dette er jo tross alt ulovleg), men eg vil ikkje slå hardt ned på at dei eksperimenterer med alkohol. Eg må uansett vera viss på at det skjer med folk eg nogonlunde veit kven er. Sjølv byrja eg så smått når eg var 15 år. Den gongen var det nok med 3 boksar pils for å bli full. Mange byrjar før dette, men det tykkjer eg er i tidlegaste laget. For mine eigne born ynskjer eg at dei i alle fall held seg unna før dei er 16-17.

Jaja, no kan dykk kome med moralpreken etc.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Jeg ville tatt med ungen min på fylla hvis han/henne ville drikke og sjenket så jævlig at man virkelig kjenner det å være fyllesyk. Så kan ungen min velge selv om han/hun vil drikke etterpå ;)

Det har blitt prøvd på meg. Funker dårlig:P Jeg drikker fortsatt...

 

Jeg er 17 år, jeg drikker IKKE mye! Jeg drikker kanskje en cider i blant, og en fest i ny og ne! Moren min sier til meg at jeg skal fortelle henne når jeg har drukket, noe jeg mener er en ganske god ordning! Så det å gi tillit til barnet sitt når det gjelder alkohol spiller en meget stor rolle, det setter et ganske greit perspektiv på rett og galt for kidden! Sånn føler jeg det hvertfall!

 

Jeg lovte også broren min at den første ølen jeg tok skulle han se på at jeg drakk! Så en dag vi var hjemme og folka på hytta fikk jeg en åpna øl (dumt) av broren min! Broren min snuser (et ganske viktig element i denne historien). Da jeg begynt å drikke lurte jeg på hvorfor den smakte så jævelig! Jeg hadde kommet halveis med ølen da brodern tok frem en snusboks som var 3/4 full! Da begynte jeg å skjønne hvorfor den dritten smakte helt forferdelig! (jepp snus oppi ølen) Det hele endte med at jeg spøy ut alt jeg hadde spist det siste døgnet!

 

 

/Moralen er: for unga deres med alkohol! Bedre det enn at de drikker det de får på fest som kan være blanda ut med masse faen! :)

Endret av Evenmann
Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke noe galt med å la barn fra 13 og oppover få lov til å ta seg et glass vin i familiemiddager. Da er de på en måte vant med alkohol når de andre begynner å eksperimentere, så det er ikke så "kult og gærnt og opprør mot foreldra" at de må drikke seg stup drita hver gang de drikker. Og det ser man jo i land som frankrike og italia hvor de får rødvin i morsmelka, der har de et mye mer balansert forhold til alkohol og det vel sjelden noen er i nærheten av den norske helgefyllakulturen vi har. Så min mening er at jo mer liberalt forhold du har til alkohol og andre rusmidler generelt, jo mer kontroll har du og mindre sjanse til å misbruke det.

 

Oh, og det er forresten gjort forskning på akkurat det der. De som fikk alkohol og dermed et avslappet forhold til det av foreldrene fra de var ganske unge var de som hadde minst sjanse for å få et alkoholproblem senere eller drikke seg så drita at de er en fare for seg selv og miljøet.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg ser egentlig ikke noe galt med å la barn fra 13 og oppover få lov til å ta seg et glass vin i familiemiddager. Da er de på en måte vant med alkohol når de andre begynner å eksperimentere, så det er ikke så "kult og gærnt og opprør mot foreldra" at de må drikke seg stup drita hver gang de drikker. Og det ser man jo i land som frankrike og italia hvor de får rødvin i morsmelka, der har de et mye mer balansert forhold til alkohol og det vel sjelden noen er i nærheten av den norske helgefyllakulturen vi har. Så min mening er at jo mer liberalt forhold du har til alkohol og andre rusmidler generelt, jo mer kontroll har du og mindre sjanse til å misbruke det.

 

Oh, og det er forresten gjort forskning på akkurat det der. De som fikk alkohol og dermed et avslappet forhold til det av foreldrene fra de var ganske unge var de som hadde minst sjanse for å få et alkoholproblem senere eller drikke seg så drita at de er en fare for seg selv og miljøet.

Egentlig er det nok ganske greit å la ungene få smake/ ta ett glass vin o.s.v, men...... samtidig gir man vel også barna et inntrykk av at det er greit å bryte loven.....?

Loven er vel ganske klar på det området vel? Jeg mener.... de vil jo få det inntrykket at så lenge mamma og pappa ikke digger den loven, så er det greit at den brytes?

Jeg syns personlig at dette temaet er veldig vanskelig og tildels touchy.....

Jeg begynte selv å drikke ganske tidlig og fikk drikkevarer hjemmefra, men jeg opplevde og observerte så mye "jævelskap" at jeg føler mest for å gjøre mitt beste på å skjerme ungene mine fra det.

Samtidig vet jeg jo at de etter all sannsynlighet vil begynne å drikke før de har fylt 18....

Jeg tror i hvertfall at jeg har kommet til den konklusjon at jeg IKKE vil gi ungene alkohol og ikke akseptere at de drikker alkohol, men samtidig IKKE gjøre noen veldig stor sak utav det om det kommer for en dag at de har drukket alkohol.

Lenke til kommentar

Jeg er 14 år, og ved en rekke tilfeldigheter har jeg trukket den konklusjonen at jeg ikke har noen grunn til å drikke før jeg er 18.

 

Jeg har en del eldre venner o.l. som drikker, men det er nå likevel min mening.

 

Nå vet ikke jeg helt hva som utløste hele greia, men jeg tror det har sammenheng med at foreldrene mine er veldig anti-alkohol før man er 18, selv om de ikke er avholds eller religiøse.

 

Jeg har da ikke noen grunn til å skuffe dem, jeg, så da klarer jeg uten problemer å holde meg unna. Dersom mine foreldre hadde gitt meg alkohol, tror jeg utfallet hadde blitt veldig annerledes. Hadde nok drukket om det var tilfellet.

 

Nå er jeg ikke en sånn som blir helt urolig når det er noe drikke framme. Jeg har smakt på litt forskjellig, men da bare en veldig liten slurk for å teste smaken. Men har aldri vært full eller berusa på noen som helst måte. :)

Lenke til kommentar

Helt enig med evenmann

 

Man må finne en fin balanse mellom tillit fra foreldrene. Hvis foreldrene gir barna tillitt, så svarer barna ved å beherske seg...

 

Når man skal starte å drikke, syns jeg bør komme av seg selv. Når barna mener at det er på tide, syns jeg de bør få begynne...

Lenke til kommentar
Tja. Kommer helt ann på ungen.

Men om det var en helt normal oppegående unge så hadde jeg lært han å drikke med måte og begynt å kjøpe alkohol for han fra han fra 15-16 ish, så lenge han lovet å ikke dele med noen med mindre foreldrene til de andre ungen sa det var greit.

 

hadde nok aldri "lært" han det, men heller godta det hvis han spurte...

 

 

edit: kan man stole på alk-testene man får på clas?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Jepp, da kan jeg vel jeg ogsaa komme noen meninger angaaende det aa drikke jeg ogsaa.

 

Jeg er faktisk noe saa sjeldent som en 17-aaring som aldri har verken drukket eller smakt paa alkohol. Det eneste jeg kan huske var at jeg tok feil av saft og vin som 6-aaring pluss at jeg dyppet fingeren nedi noe med honningsmak. Og det er faktisk alt jeg har smakt av alkohol.

 

Noen vil muligens tro at jeg er en usosial person med strenge religioese foreldre som aldri ser alkohol i det hele tatt, men det er slett ikke tilfelle. Jeg har et meget avslappet forhold til om andre drikker alkohol og det hender jeg drar paa noen fester. Foreldrene mine er helt vanlige som gjerne tar en pils eller to i helgene og litt ekstra ved spesielle anledninger som de fleste andre foreldre. Selv om de er glad for at jeg ikke drikker tror jeg ikke de har saa mye innvirkning paa valget mitt om jeg ikke vil drikke.

 

Jeg har ingen problemer med aa holde meg unna alkohol og jeg har sikkert blir spurt uendelig mange ganger om jeg vil smake, naermest tvunget noen ganger ogsaa. Planen mine er faktisk aa ikke drikke i det hele tatt de neste aarene uansett, saa faar jeg se om faar lyst til aa smake et glass vin eller noe i 20- eller 30-aarene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ja. Hva syns du? Bør ungen din vente til den blir 18 og er lovlig, eller er det greit å gjøre det med venner allerede i 15-årene?

 

*Fiksa litt på emnetittel*

 

Jeg var 13 og et halvt år sånn ca.

Fikk seffølgelig ikke lov av foreldrene mine og kom drita hjem.. kjeft som faen og etter det drakk jeg ikke før jeg er 16. fikk heller ikke lov da..(gjorde faktisk gjørs på å drekke meg full)

dro hjem klokka halv 4 på natta drita full.. Da sa de OK. du KAN få LOV å drikke. men kom FAEN ikke dritafull inn i mitt hus igjen før du er 18 år.

den dag i dag er jeg 18 år og har ikke kommet full hjem etter den dagen.

har heller sovet hos venner.

Lenke til kommentar
Kjøp alkotester ;) Og test dei når dei kommer heim ;)

 

Jau, ingenting er som overmistenksomme foreldre som ikke kan stole på ungene sine.

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe noen alko-tester, ei heller reagert noe spesielt kraftig om ungene i en alder av 16-17 år kommer hjem og forteller at de har tatt en øl eller to.... eller et glass vin eller to.

Det jeg kommer til å reagere på, er om de kommer hjem møkka fulle, eller om det lukter alkohol av dem og de forsøker å lyve seg utav det.....

Jeg kan godt ta en øl eller et glass vin fordi om ungene er tilstede, men drikker meg aldri beruset.

Jeg håper dette kan lære barna å få et naturlig forhold til alkohol.... altså at det er mer naturlig å kose seg med et glass en sjelden gang enn det er å drikke seg møkka full.

Lenke til kommentar

Jeg var på min første fest som 13. åring, dette var kanskje litt vel tidlig. Men jeg tok det veldig rolig, og ble knapt litt brisen. Da jeg fylte 14-15 begynte jeg å drikke oftere og mer, ikke sånn veldig ofte, men de gangene jeg drakk ble jeg full ihvertfall. Jeg følte jeg klarte å beherske meg, og gjorde aldri noe "dumt" i fylla. Har nå nettopp fylt 17 og hadde foreldrene mine nektet meg å drikke mer en 2-3 pils på en kveld hadde jeg nok bare himlet med øynene. Ihvertfall her jeg bor er det å drikke en viktig sosial sammenkomst, og man blir fort hengende utenfor om man ikke blir med. Det vil si, det er ikke noe press elns, men det er mange som drikker hver helg og da blir man fort sittende aleine hjemme hvis man ikke blir med. I tillegg blir man kjent med mange nye, og ofte blir man god venn med de man før bare venner med før. Ihvertfall det jeg prøver å få frem er at i dagens samfunn er det med alkohol og festing en viktig del av sosialiseringen, jeg har det sjeldent like gøy som når jeg er på fylla med mine beste venner. Og hvis mine foreldre skulle ta fra meg den muligheten ville jeg ikke likt noe særlig.

 

Jeg mener ikke at foreldre bør kjøpe drikke til ungene sine eller noe slikt. Men jeg synes at en 16-17 åring burde kunne få lov til å gå på fest der foreldrene vet det er alkohol, og heller ingen innetider. Jeg skjønner at noen ikke er modne nok i denne alderen og da ville jeg selvfølgelig ikke latt dem komme hjem når dem ville osv, men hvis barna har vist at de er til å stole på, og klarer ta litt ansvar synes jeg dem burde få ganske frie tøyler.

 

Og bare så det er sagt, jeg respekterer og veit at det er mange som står unna alkohol av diverse grunner, men samtidig

er sosiale oppegående personer. Og at ikke alkohol er et must for å få seg mange venner, men selv har jeg det dritgøy med alkohol, derfor vil jeg heller ikke kutte det ut.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...