Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde ungen din få lov å drikke alkohol?


Anbefalte innlegg

Man har bare lov for kjøp, salg, utlevering og skjenking i Norge. Ikke for å drikke / konsumere drikken.

 

§ 1-5. Aldersgrense.

 

      Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

      Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

 

      Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

 

Så å drikke alkohol er faktisk fullt lovlig i Norge, uansett alder. Det er den som selger, skjenker eller utleverer drikke som begår lovbruddet. Virker som om at det er mange som ikke har forstått det enda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers synes jeg 16 er en grei alder. Noen barn blir nesten regelrett mobbet hvis de ikke drikker før de er 18. For sammen med at de ikke får drikke, blir de jo nærmest nektet å gå på fest. Sier ikke at det er slik over alt, men de som ikke drikker, er som regel dem som er lite populær og lignende. Ungen min skal få ha det gøy. Det er noe som heter "Frihet under ansvar".

Lenke til kommentar

Hvis jeg får en unge(under 18) som har lyst til å dra på fest så skal jeg selv gjøre han sørpa full, så kan han få pisse på seg mens han sover og så få en dundrende hodepine dagen etterpå.

 

På den måten lærer jeg ungen hva som skjer om han drikker mye, han blir flau og neste gang han skal på fest for å drikke så vil han drikke mindre. Har ikke noe imot at en under 18 drar på fest for å drikke, men han må ha erfaring hva alkohol gjør med kroppen, det har INGEN nytte å bare si det til personen.

Lenke til kommentar

Som sagt før. kommer helt ann på hvordan person ungen er, og hvilket miljø denne vanker i.

Men etter poden har hatt konfirmasjon, da har han messom tredd inn i de voksnes rekker :p

 

Jeg tror jeg kanskje vil gi min sønn/datter tilbud om øl en gang i blandt ved middagen.

Og litt nå og da.

 

Jeg vil heller at ungen min skal ta det med ro, første gang han/hun drikker med kompiser, slik at de første par fyllekulene ikke ender opp som drita fulle folk, som spyr elver og ikke aner hvor en er henne. Og ikke minst får nesten juling av ei jente. Slik som det ca skjedde med meg.

 

Men jeg har ingen unger enda, og når/hvis jeg får det, så kan det hende at jeg har forandret meg...

 

Edit: Eller ideen til bruktbilen likte jeg.

Selv om at jeg ikke lærte noe serlig etter første fyllekula mi.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

De kunne få smake på noe øl før 18, men aldri få av meg før de fylte 18.

 

Man vet jo somregel at ungene drikker og da er det greit å vite at man er velkommen hjem og ikke blir fryst ut bare fordi man drikker før man skal.

 

Kommer man dritfull, spyr o.s.v. og har foreldre som støtter så lærer man mye.

Da går man ikke så på fylla neste gang, men du vet at du har noen som bryr seg om deg hjemme til du lærer å drikke med måte.

 

 

Jeg har ingen unger enda, men det er ihvertfall sånn jeg ville gjort det.

Stått på krava til de var 18 og støttet opp underveis.... lært dem så mye jeg kan om hvor jævlig det er å være fyllesyk samt farer vel alkohol.

 

Unger på den alderen trenger noen som står på krava og bryr seg. Mye usikkerhet rundt den tiden.....

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Jeg er vel den siste som burde si noe, men foreldrene kjøpte alkohol til meg på GK, fikk noen cidere, og siden da har jeg vel begrenset meg til at jeg kun drikker litt i løpet av en mnd.

Bestevenninen min drikker vel ca hver helg, og blir smågal om hun ikke får dra på byen og drikke, så for min del tror jeg åpenheten foreldrene mine har om alkoholen gav meg en mulighet å prøve ut under kontrollerte former. Mens bestevenninen min har foreldre som absolutt ikke liker drikkingen, men igjen, til og med jeg syns den er overdrevet.

Lenke til kommentar
du har vell temmelig rett, men foreldrene bør vertfall holde ett øye med ungen sin mens den drikker for førstegang..

Dette blir sakt av en gutt på 16 år, og ja.. Jeg fester og drikker..

8950504[/snapback]

Holde øye med? Det blir vel ganske vanskelig vis den første festen er langt unna?

Lenke til kommentar

Har selv drukket jevnt (alt fra opptil flere ganger hver helg til annenhver) siden jeg var fjorten og føler ikke at jeg har tatt noen skade av dette. Allikevel synes jeg nok ikke at ungen min skal drikke før rundt 15 helst 16 års alderen av den enkle grunn at det kan skje så mye dumt i fylla. Vil nok være mer skeptisk til at min evt. datter begynner å drikke tidlig og kanskje litt slækkere hvis det blir en sønn. Dette av den enkle grunn at jenter har et større "potensiale" for å bli utnyttet en gutter.

 

EDIT: Sexuelt utnyttet*

Endret av Mathias666
Lenke til kommentar

Eg meiner det blir heilt feil om foreldrene kjøper drikke til ungen sin, eg hadde følt meg svært ukomfortabel om foreldrene mine skulle gjort noko slikt. Prøve ein liten slurk kanskje, men ikkje noko meir før 18 frå foreldrene.

Når det gjelder om ungen bør få lov eller ikkje så meiner eg at det må behandles veldig inviduelt.

Mine foreldre sa ganske klart at eg ikkje skulle drikke for eit år og to siden, men eg gjorde det likevell, men dei har no akseptert det fordi at eg har vist at eg klarer å styre meg sjølv.

No er eg 17 år da og det kan kanskje vere på grunn av dette at eg "får lov".

 

Selv trur eg at me burde ha like grenser på alkohol som det er i Tyskland. Hørte om ein liten historie her for ikkje så lenge siden om Amerikanske utvekslingstudenter i Tyskland. Dei hadde eit heilt anna forhold til alkohol når dei kom til Tyskland enn Tyske ungdommer hadde sjølv. Dei Amerikanske studentene drakk seg bort kvar helg, mens dei frå Tyskland tok seg ein par øl og gav seg.

 

Menneske vil ha det ikkje kan få, det trur eg er mykje av grunnen til at det er så mange av dei under både 16 og 18 som drikker.

Hadde me fått tilgang på øl frå 16 år så hadde det vert eit par år med høgt konsum, men etter det trur eg forbruket hadde stupt til eit lavt nivå. Det er ikkje så mye underholdning i å drikke før du kjem inn på puber og nattklubber, og det trur eg undommen hadde skjønt til slutt.

Vi elsker alle å spise forbudt frukt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...