Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde ungen din få lov å drikke alkohol?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine foreldre var alltid klar på at jeg ikke fikk lov å drikke før jeg var 18. Det førte så klart til at jeg drakk uten at de fikk vite om det, og jeg drakk meg veldig full første gangen. Mer detaljert rundt 8 halvliter øl i en alder av 16 og vekt på 60kg, på ganske kort tid. Det gikk greit, men det kunne jo gått ille.

 

Jeg tror det er bedre at ungdom blir kjent med alkohol gjennom sine foreldre, og får et mer avslappet forhold til det, hvor de faktisk lærer litt om alkohol. På den måten slipper de å "improvisere" og prøve seg frem som jeg gjorde, da kan man jo ende opp på en kraftig smell.

 

En venninne av meg fikk drikke med sine foreldre på familieselskaper og lignende, type prøvesmaking og lignende. Hun lærte noe om alkohol av sine foreldre, og i en alder av 15-16 fikk hun dra på fester, med betingelsen om at hun skulle prøve å drikke fornuftig, og alltid si ifra hvor hun skulle, og hun måtte hentes til avtalt tidspunkt.

 

Foreldrene hennes visste nemlig at hun kom til å drikke uansett, med eller uten deres velsignelse. Jeg tror dette gjelder veldig mange av dagens ungdom.

 

Jeg synes denne "modellen" virker fornuftig. Det minner jo litt om "narkotikaprosjekter" som fins i flere byer, nemlig at myndighetene til en viss grad gir tillatelse til narkomane å ruse seg, så lenge det skjer "kontrollert" på spesielle plasser, kanskje med egnet personell/utstyr til stede. For narkomane vil jo alltid ruse seg om de får sjansen, og da er det vel bedre at det skjer under oppsyn.

 

Og nei, jeg mener ikke å sammenligne drikking av alkohol med narkotika.

Lenke til kommentar

Synes Sitronsafs modell virker fornuftig. Man setter visse sikkerhetsrammer, og lar barnet bevege seg fritt innenfor disse rammene. Å forby alkohol til dagens ungdom er idioti - det vil ikke ha noen effekt, annet enn at foreldre ikke kan hjelpe, og man blir nødt til å gjøre alt selv, noe som fort kan gå galt. Hvis man godtar at det blir drukket alkohol kan man selv være sikkerhetsnettet, isteden for å tvinge barnet til å "si nei takk" til nettet for å kunne drikke. Man får vite hvor man er, man får avtalt hentinger, og det er bra for begge parter.

Lenke til kommentar

Jeg godkjenner helt klart ikke at datteren min skal drikke alkohol før hun er 18 år, og er ansvarlig for sine egne handliger, og er klar til å tåle konsekvensene av de.

 

Hvorfor blir hun plutselig klar til å tåle konsekvensene når hun fyller 18? Skjer det noe magisk over natta?

 

Nei, det tror ikke jeg. De fleste går på en smell en av de første gangene man smaker alkohol, og da er det bedre at dette blir gjort mens foreldrene er forberedt på det og kan komme til unnsetning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...