Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når burde ungen din få lov å drikke alkohol?


Anbefalte innlegg

Trokke omfanget av idiotien du gjør i fylla øker fra du er 16 til 18. Heller nyttig med litt erfaring. Så lenge sønnen min ikke kommer hjem ekstremt beruset og han holder innetiden, ser jeg ingenting galt med at han koser seg med en øl med vennene sine.

Endret av A-dog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke noe egentlig svar på det.. Unger kommer til å teste ut drikke når de føler seg klar til det, uansett om vi synes det er riktig alder eller ikke. Men når ungen min begynner å drikke så vil jeg helst vite om det, så h*n vet at det å ringe hjem er en mulighet hvis festen går overbord eller om de/venner av dem har fått for mye å drikke. Jeg vil heller at ungen skal si ifra at h*n skal på fest og sannsynligvis drikke, for så og komme hjem på kvelden/natta. Vil heller at den skal være hjemme hvis en evt fyllesyke melder sin ankomst. Det synes nå jeg er mye bedre, enn at h*n skal lyve, snike seg ut og bli funnet av politie liggende i ei grøft et sted(for å sette det litt på spissen). ;)

 

Begynte selv å drikke som 12 åring, ble skjenket(hvordan det nå enn skrives) av en 8 år eldre bror. Han syntes det var uhyre morsomt med en full lillesøster som vimsa rundt og klagde over at rommet snurret :blush:

Endret av Girlygirl
Lenke til kommentar
Trokke omfanget av idiotien du gjør i fylla øker fra du er 16 til 18. Heller nyttig med litt erfaring.  Så lenge sønnen min ikke kommer hjem ekstremt beruset og han holder innetiden, ser jeg ingenting galt med at han koser seg med en øl med vennene sine.

9446721[/snapback]

Neida.... idiotien øker ikke, men vettet gjør stort sett det.....

Jeg ser heller ikke noe galt i at en 16-18 åring koser seg med en øl sammen med venner, men i mange tilfeller holder det ikke med det..... og det er akkurat dette jeg har sett mange skremmende eksempler på...

Jenter som blir sjenka dritings og utnytta/voldtatt o.s.v....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-95147
Når burde ungen din få lov til å drikke alkohol?

 

 

Aldri. Gi ungen hasj istedet! Alkohol er gift som ødelegger kropp og sjel.

9545306[/snapback]

 

Har prøvd begge deler, og har valgt å ikke "presentere" det for mine håpefulle. Er jeg en dritsekk?

Lenke til kommentar

Det viktigste er vel egentlig og gjøre det klart for ungen din at du ikke liker at den drikker. Ikke overhode ikke oppfordre til og drikke. Men at ungen ikke skal være redd for og komme hjem hvis man har gjort det, eller har "vært så uheldig, og blitt frista til og smake", som modern sa en gang i tida.

 

Veldig betryggende og vite at du ikke får juling når du kommer hjem, men samtidig setter du deg i respekt for familien og velger og drikke med måte.

 

Sånn har det funka her i heimen, og det har fungert veldig bra.

Lenke til kommentar
Det viktigste er vel egentlig og gjøre det klart for ungen din at du ikke liker at den drikker. Ikke overhode ikke oppfordre til og drikke. Men at ungen ikke skal være redd for og komme hjem hvis man har gjort det, eller har "vært så uheldig, og blitt frista til og smake", som modern sa en gang i tida.

 

Veldig betryggende og vite at du ikke får juling når du kommer hjem, men samtidig setter du deg i respekt for familien og velger og drikke med måte.

 

Sånn har det funka her i heimen, og det har fungert veldig bra.

9587854[/snapback]

Høres egentlig veldig fornuftig ut :)

Lenke til kommentar

Min far lot meg alltid smake på alkohol som vin, øl og slikt som smaker dritt når man er ung, jeg likte det veldig dårlig men syntes det var gøy å smakepå det. min far vet jeg drikke men har lært meg å ha respekt for alkoholen. jeg prøver å ikke drikke så mye men første gang var i 8. klasse. jeg drikker meg litt mer en brisen og er fornuftig under rusen syntes jeg. pappa sier at jeg bar emå komme å legge meg der han bor.

 

Jeg mener jeg kommer til å være nokså lik med min unge, jeg kommer ikke til å skjenke den dritings eller slik men jeg kommer til å snakke om alkoholen og hva den må huske på. jeg kommer til å si til den at den må si ifra om den skal ut å drikke sa jeg kan evt. la være å ta en pils så jeg kan hente om nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gjøre nøyaktig det samme som foreldrene mine gjorde. De ga meg informasjon om alkohol og dens virkninger. De nektet meg å drikke alkohol i hjemmet (untatt et par øl/vin slurper i en alder av 16/17 år) og oppbevare alkohol som var min i huset. Allikevel nektet de meg ikke å dra på fest, og de dro gjerne 5 mil klokken 3 om natten for å hente meg. Det var greit at jeg drakk litt, men de ville blitt skuffet om jeg ble i overstadiget beruset.

 

Det hele endte med at jeg gikk på fester, men drakk aldri (utenom kanskje en øl). Jeg begynte ikke å drikke før jeg ble 18, og jeg vil ikke si jeg drikker spesielt mye nå heller. Jeg har aldri vært så full at jeg ikke husker noe, og jeg drikker igrunn sjeldent. Jeg har et avbalansert forhold til alkohol, og det er ikke det viktigste i livet mitt, slik som det virker på en del andre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel er litt uenig med det at de som får alkohol hjemme drikker mer, i hvertfall virker det ikke slik her på Island. De som startet tidlig og fikk alkohol av eldre "venner" drikker mer mens de fleste av mine kompiser og meg selv har et utmerket forhold til våre foreldre og får noen ganger litt alkohol. Begynte å drikke i starten av 2 år på videregående og synes det går bra. Har aldri vært helt på trynet og det frister ikke så mye. Fortalte mine foreldre når jeg skulle begynne å drikke og de gav meg alkohol uten problemer.

 

Men om man skal gi sine barn alkohol? Det synes jeg en skal evaluere med hvert og ett barn. Noen blir modne fort og har du et någenlunde godt forhold til barna dine så vet du når tiden er inne

Lenke til kommentar
Jeg syns unger/ungdommer kan begynne å drikke i en alder av 15-16 år. Etter man er konfirmert syns jeg at de fleste skal kunne ha egen vilje til å bestemme det selv. Selv er jeg snart 17 og har ikke drukket enda selv om jeg har hatt lov i snart 2 år ;)

Man er altså fornuftig nok til å bestemme alkoholinntak selv i en alder av 15?

Er man da gammel nok til å ta alle avgjørelser selv når man er i denne alderen?

Kan like godt flytte hjemmefra også da :)

Lenke til kommentar

eg synest det er spørs kor voksen unge er for alderen. eg synst når ungen er begynt på vidergåande burde ikkje foreldrene nekte den å fare på fester og slikt, det er jo spørs ka vennegjeng den er i, men å se ungen sin komme heim dritings når den er 16år, trukje eg at eg ville vore begeistra for, men eg synest ikkje ungen burde få drikke FØR 16år ialefall

Lenke til kommentar
Jeg syns unger/ungdommer kan begynne å drikke i en alder av 15-16 år. Etter man er konfirmert syns jeg at de fleste skal kunne ha egen vilje til å bestemme det selv. Selv er jeg snart 17 og har ikke drukket enda selv om jeg har hatt lov i snart 2 år ;)

Man er altså fornuftig nok til å bestemme alkoholinntak selv i en alder av 15?

Er man da gammel nok til å ta alle avgjørelser selv når man er i denne alderen?

Kan like godt flytte hjemmefra også da :)

 

Er mange barn som flytter i 16 års alderen for seg selv :) Og jeg syns de faktisk er gamle nok til å vite hva rett og galt er og ta egne avgjørelser f.eks flytting hjemmefra til bl.a hybel.

Lenke til kommentar

Det er helt opp til hver enkeltperson. Alder har ingen ting å si så lenge man er 15+. Noen 15 åringer er fornuftige og i stand til å ta ansvar og kjenner grensene sine. Noen 23-åringer drikker seg sanseløse hver helg. Poenget mitt er at tilliten foreldrene har til barna er det som bestemmer hva ungdommen får lov til. Er 16 selv, og foreldrene mine blir ikke sure hvis de får vite at jeg har drukket, men det er fordi de stoler på meg og vet at jeg selv skjønner at det ikke er lurt å drikke så mye at jeg ikke husker en dritt neste dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...