Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så nord norsk har et eget språk? :hmm:

 

Dette har jeg ikke fått med meg... Trodde Nord Norsk var en alminnelig dialekt jeg...

 

-MK-

 

Er ikke NY-Norsk og nord nosk omtrent det samme?

 

-MK-

 

Definitivt ikke!

Det finnes to skriftspråk i norge (pluss samisk), bokmål og nynorsk. Det finnes ikke et "nord norsk" skriftspråk.

 

Kan ikke huske at jeg nevte skriftspråk. *Sjekke*, nei det gjorde jeg ikke. Jeg nevnte faktisk ikje ordet språk engang.

 

 

Takker Isbilen for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ikke huske at jeg nevte skriftspråk. *Sjekke*, nei det gjorde jeg ikke. Jeg nevnte faktisk ikje ordet språk engang.

 

 

Takker Isbilen for svar. :)

Når det ble nevnte nynorsk nevntes skriftspråk! ;) både nynorsk og bokmål er kun SKRIFTLIGE språk, er ingen som snakker noen av dem :p .

 

Kanskje det også litt inderekte svarer på hovedspørsmålet? altså nordnorsk det muntlige språket/dialekten, nynorsk--> skriftspråket! ;) ikke at jeg aner hvordan nordnorsk er iforhold til nynorsk, men poenget mitt kommer fram! ;)

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar

Jeg ville funnet en passende stokk med en kvist som stikker ut. Jeg ville brekt av kvisten sånn at det bare blir en liten skarp stump igjen av kvisten. Så hadde jeg slått to hull i boksen med stokken/hakka. Så ville jeg brukt en stokk som spett for å utvide det ene hullet. Med to hull ville det sluppet inn luft i boksen samtidig som jeg sugde ut joikabollene og sausen fra det store hullet.

 

Dersom det kun fantes palmer der så kan en palmestokk pluss en skarp stein gjøre samme nytten som en stokk med kvist. Evt. kan man også bruke en stor stein til å slå med og en skarp stein til selve gjennomslaget. For å slippe å slå fingrene ville jeg gravd boksen litt ned i sanda eller jorda sånn at den skarpe steinen står av seg selv i sanda oppå boksen.

 

Kokosnøtter kan brukes på omtrent samme måte. Man slår av det ytre bastlaget med en skarp stein (tidkrevende). Deretter borer man hull i nøtta ved å stikke noe skarpt inn i to av de tre "øynene". Så drikker man kokosmelka. Er man sulten også så knuser man nøtta med en stein og kan plukke ut kokosmassen.

 

mvh. Mc Gyver :p

Lenke til kommentar
Det døde ut ganske kjapt fordi ingen lagde utstyr som var brukendes for vanlige folk. Du hadde noen digre klumpete hjelmer ingen hadde råd til, eller elendige "3d-briller" som egentlig bare var 2 skjermer som viste bilder om hverandre veldig fort for å skape en slags dybdeeffekt. Kunne ofte fås sammen med mid-price 3d-kort. Gjennomgangstema for disse var at ingen var behagelige nok til å gidde å ha på i mere enn 10 minutter i slengen.

Det er jeklit synd, da. En skulle tro det var stort potensiale i dag, når vi har supersensitive bevegelsessensorer, stor prossesorkraft, og høyoppløste bittesmå LCD-skjermer. Og alt i miniformat i tillegg.

Lenke til kommentar
Hva er den største GB-størrelsen på en harddisk som finnes?

Ca 1000 GB (=1TB). Det er det meste som er i salg for vanlige folk og som er i form av en enkelt harddisk.

 

Det finnes selvfølgelig harddisker med større kapasitet som er under utvikling i produsentenes laboratorier. Ellers så sier jeg circa fordi det er fire produsenter av så store disker og ingen av de leverer nøyaktig den kapasiteten. De har vanligvis ca 0,1-1% større kapasitet bare for å være på riktig side av det runde tallet og fordi det passer med organiseringen av sektorer og spor på disken.

 

GB består av to bokstaver, der den første bokstaven står for Giga og den andre for Byte. Giga er en prefiks som betyr nøyaktig 1 milliard. (1 000 000 000). Byte er en benevning som beskriver 8 bit. En bit er den minste lagringsenheten i det digitale systemet og den kan bare ha to tilstander (ikke på samme tid): enten 1 eller 0.

 

NB. Harddiskprodusentene følger denne standard måten å bruke både prefiks og benevning på, men det er det enkelte i IT-bransjen som ikke gjør.

Lenke til kommentar
Når man tauer bort en bil pleier lastebilen å ha en vinsj for å taue opp bilen, men hvordan fikser de det hvis bilen står i gear?

I et lavt gir går det sikkert fint å dra bilen selv om motordeler vil rotere noe. Rullemotstanden blir større enn om den ikke sto i det lave giret, men det skal være fult mulig likevel.

 

Dersom bilen står i et høyt gir så går det nok ikke så bra. Da må de vel dra bilen opp på skateboard-lignende hjulholdere selv om hjulene er i lås når de gjør det. Når bilen er oppe på "skateboardene" så drar man den som normalt.

Lenke til kommentar
Det døde ut ganske kjapt fordi ingen lagde utstyr som var brukendes for vanlige folk. Du hadde noen digre klumpete hjelmer ingen hadde råd til, eller elendige "3d-briller" som egentlig bare var 2 skjermer som viste bilder om hverandre veldig fort for å skape en slags dybdeeffekt. Kunne ofte fås sammen med mid-price 3d-kort. Gjennomgangstema for disse var at ingen var behagelige nok til å gidde å ha på i mere enn 10 minutter i slengen.

Det er jeklit synd, da. En skulle tro det var stort potensiale i dag, når vi har supersensitive bevegelsessensorer, stor prossesorkraft, og høyoppløste bittesmå LCD-skjermer. Og alt i miniformat i tillegg.

Helt utdødd er det ikke. Virtual reality brukes endel bl.a annet innen medisin, forskning, teknologiutvikling og design. Mercedes bruker det f.eks for å studere framtidens bilinteriører, og oljeselskap bruker VR-teknologi til å planlegge traseer for oljeledninger på havbunnen.

http://www.emercedesbenz.com/Apr06/18Desig...edesSClass.html

http://www.msnbc.msn.com/id/16599296/

http://www.humanproductivitylab.com/archiv...virtual_rea.php

Lenke til kommentar

Antall pixler per 2,54 centimeter som trengs for det er avhengig av avstanden til øyet, hvor skarpt syn man har og i hvilken grad man er nærsynt eller langsynt. Det avhenger også av kontrasten på det man ser. Det er f.eks mye vanskeligere å finne et lite svart punktum på en helt hvit vegg enn det er å se en stjerne om natta selv om punktumet er "større" enn stjerna målt i buesekunder. Det er selvsagt ennå værre å finne et lysegrått punktum på en hvit vegg enn et sort punktum.

 

Et annet faktum er at øyet har ulik oppløsning ulike steder i synsfeltet. Midt i synsfeltet er oppløsningen størst mens ut mot kantene er oppløsningen meget grov. Det er blant annet grunnen til at man ikke kan lese aviser med sidesynet (prøv!). Om ikke dette var komplisert nok så har folk ulik evne til å oppfatte synsinntrykk både individuelt og ut i fra sammenhengen. Å finne et punktum på en hvit vegg med små sorte s'er er selvsagt mye vanskeligere enn å finne et punktum på en hvit vegg. Noen har dysleksi og tolker synssignalene på en annen måte enn de uten dysleksi.

Lenke til kommentar

ja eg nar eit nytt sprøsåml: kvifor gjekk begge hårfønarane i stykkar når eg prøvde og tørke kjøyrehanskane tørre? og det stinkar brent i heile badet. :S:S trudde fyrst det berre var den eine hårfønaren det var noke gale med, men så tok eg den andre og akkurat det same skjedde. kan det vere det at eg tok den inni hanskane og at oksygenene eller kva faen som kjem ut ikkje fekk puste?? søstera mi kommer til å kille meg når ho ser eg har øydelagt begge hårfønarene hennarm så hadde vert fint om noken visste kordan eg kan fixe dei

Lenke til kommentar
ja eg nar eit nytt sprøsåml: kvifor gjekk begge hårfønarane i stykkar når eg prøvde og tørke kjøyrehanskane tørre? og det stinkar brent i heile badet. :S:S trudde fyrst det berre var den eine hårfønaren det var noke gale med, men så tok eg den andre og akkurat det same skjedde. kan det vere det at eg tok den inni hanskane og at oksygenene eller kva faen som kjem ut ikkje fekk puste?? søstera mi kommer til å kille meg når ho ser eg har øydelagt begge hårfønarene hennarm så hadde vert fint om noken visste kordan eg kan fixe dei

 

det kan ha noe med at det blir for varmt, da luften inne i hårføneren ikke kommer ut noen sted og varmetrådene derfor brenner opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...