Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så de to forrige emnene om vindu og om solens effekt på huden under vann. Og kom på en myte jeg har hørt om at man ikke blir brun av å sole seg med et vindu mellom huden og solen. Stemmer dette? Hvis ja, stopper det bruningen totalt, eller bare svekker vinduet den kraftig?
UVB-stråler stoppes helt av glass, og det er de vi blir brune av.

Det er jo nettopp derfor at vi har drivhus fullt av vindu. For det første stopper det alt av UV stråler. For det andre, blir det veldig varmt gjennom ett vindu. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor blir det varmt gjennom et vindu?

Er det fordi de bølgene som kommer ned går igjennom vinduet og absorberes av ting inni, samtidig som disse gjenstandene da sender ut varmestråling som blir reflektert til en hviss grad av glasset? Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Varmestrålingen som kommer fra sola er kortbølgete stråler, med stor energi. Dermed går den gjennom glasset og varmer opp det som er inne i drivhuset. Strålingen som blir reflektert av det som er inne i drivhuset, er langbølget stråling med mindre energi, så den klarer ikke trenge gjennom glasset, så mye av den blir reflektert tilbake igjen av glasset.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på varmestråling, hvordan fant han gjøken ut at W/m2 = (konstant) * T4? Hvorfor i fjerde, hvorfor ikke i andre? Og hvordan fant han stefan-boltzmann-konstanten? Mange målinger og et gjennomsnitt?

 

Og i prinsippet så var det det jeg sa over? :)

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Finnes det noen verdensstatistikk på navn? Vet at det finnes landsstatistikk.

De kinesiske etternavnene Lee, Wang og Chang ligger nok helt i verdenstoppen på etternavn. Kina har til tross for folketallet veldig få vanlige etternavn. Bare rundt 1000 forskjellige og de tre nevnte er de klart mest brukte. Med et folketall på ca 1,32 milliarder tror jeg det er vanskelig for andre etternavn å hevde seg i kampen om toppplasseringene.

 

Hvilke fornavn som er mest vanlig vet jeg ikke.

 

Redigert. Her fant jeg litt mer statistikk på kinesiske navn:

http://www.logoi.com/notes/common_chinese_names.html

50% av kinas befolkning har en av de 9 mest vanlige etternavnene.

90% har en av de 50 vanligste etternavnene.

 

De vanligste fornavnene er:

1. Wen (culture, writing)

2. Zhi (will, intention; emotions)

3. Yi (cheerful)

4. Ya (elegant)

5. Ming (bright)

6. Hui (smart, wise)

7. Hong (great, wide)

Lenke til kommentar
Hvorfor bruser det over når man putter menthos i cola light?

Karbondioksiden er oppløst i cola-light og slipper normalt unna i små doser. Det skyldes at brusen har en overflatespenning skapt av vann-molekylene som skaper et slags gitter/bur som gjør at bobler ikke så lett lages eller slipper unna. Cola Light+Mentos eksperimentet dreier seg om å raskt frigjøre denne karbondioksiden. Når man slipper mentosene oppi løses disse gradvis opp og svekker overflatespenningen i brusen. Det gjør det lettere for karbondioksid-boblene å unnslippe. Samtidig har mentosene en porøs/ru overflate som fungerer som en "katalysator" for boble-dannelse (kalles på engelsk for nucleation). På grunn av disse to fenomenene (altså svekket overflatespenning og nucleation) får man syk boble-dannelse.

Lenke til kommentar
Finnes det noen verdensstatistikk på navn? Vet at det finnes landsstatistikk.

De kinesiske etternavnene Lee, Wang og Chang ligger nok helt i verdenstoppen på etternavn.

Husk at kinesiske navn har familenavnet først og personnavnet bakerst. Jeg kjenner f.eks en kineser som heter Cai Jun, hvis jeg skal være veldig formell må jeg altså si Mr. Cai, men hvis jeg vil være vennlig og personlig en dag så sier jeg Jun. Hvis Cai Jun hadde bodd i Norge og navnet hans skulle skrives inn i et register med familienavnet først, så et komma og deretter personnavnet, altså ala Nordmann, Ola, så måtte det altså skrives Cai, Jun.

Lenke til kommentar
Mens vi er inne på varmestråling, hvordan fant han gjøken ut at W/m2 = (konstant) * T4? Hvorfor i fjerde, hvorfor ikke i andre? Og hvordan fant han stefan-boltzmann-konstanten? Mange målinger og et gjennomsnitt?

Dette kalles Stefan-Boltzmanns lov, og krediteres som navnet antyder to "gjøker", og ikke bare én. Stefan fant loven empirisk, Boltzmann utledet den teoretisk noen få år senere. Konstanten i loven kan også bestemmes eksperimentelt eller utledes teoretisk.

 

Til alles overraskelse har Wikipedia mer om emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Stefan–Boltzmann_law

 

Når det gjelder nøyaktig hvordan Stefan fant riktig potens for temperaturen, så var det sikkert litt prøving og feiling. Regner med han sjekket om T² passet før han gikk for T⁴.

Lenke til kommentar

Det døde ut ganske kjapt fordi ingen lagde utstyr som var brukendes for vanlige folk. Du hadde noen digre klumpete hjelmer ingen hadde råd til, eller elendige "3d-briller" som egentlig bare var 2 skjermer som viste bilder om hverandre veldig fort for å skape en slags dybdeeffekt. Kunne ofte fås sammen med mid-price 3d-kort. Gjennomgangstema for disse var at ingen var behagelige nok til å gidde å ha på i mere enn 10 minutter i slengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...