Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for svar, da ble det vafler til frokost :)

 

 

Du bør bruke en annen olje enn oliven dersom du ikke vil at vaflene dine skal smake det. En smaksnøytral olje som mais, solsikke eller soya, spesielt soya, er bedre å bruke. Da smaker vaflene vafler og ikke oliven.

 

Selv har jeg bakt kake med rapsolje, og det smakte motbydelig selv om det kun var brukt to spiseskjeer.

 

Edit: Det beste er å pensle med ekte meierismør. Da får du fortreffelige vafler.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Hva skal man gjøre hvis man (bare sånn hypotetisk sett) skulle komme til å se sin egen mor røyke, uten at hun ser deg, mens hun selv sier til resten av familien at hun ikke røyker?

 

Fortjener hun å ta seg en blås (hun jobber mye), eller er dette feil av henne?

Haha.. Har nesten same dilemma. For ca. 5 år "visste" alle at mamma røykte, men ho røykte aldri slik at vi såg det. Eg og bror min reagerte på dette og etter det har vi aldri sett ho røyke. Eg trudde faktisk ho hadde slutta heilt. For ei stund tilbake såg eg ho igjen, ho hadde kjørt meg til kjøretime og skulle vente der til eg var ferdig, tilfeldigvis såg eg ho sat og røykte på eit hjørne :p

 

For ei lita veke sidan kom eg heim litt tidleg frå ein ven, det virkar som om eg tok ho "litt på fersken", sidan det stinka røyk på badet. Har liksom nett same dilemma som deg, ho er hardtarbeidande, og har MYKJE å tenkje på opp gjennom kvardagen, ho forten liksom den blåsen synes eg.

Lenke til kommentar
Vi har jo steinalderen, bronsealderen, middelalderen osv. Hvilken alder er vi i nå?

 

Dataalderen? Informasjonsalderen? :p

 

Vi er nå i stålalderen

 

Er ikke vi i oljealderen? Mener jeg har hørt det før...

Jeg har også hørt plastalderen men siden plast stort sett er laget av olje så vil jeg nok gå for oljealderen jeg også. Den ekstreme velstandsøkningen verden har sett siste 100 år kan i hovedsak tilskrives kreativ bruk av olje(og andre fossile brensler.)

Lenke til kommentar

Det er bare å prate med henne om det. Oppklare situasjonen så hun slipper å være skaprøyker men kan stå frem som den hun er. Det vil sikkert lette litt på samvittigheten hennes og gjøre at hun slipper å gjøre en masse krumspring for å ikke bli oppdaget.

 

Men familien må gjerne diskuter sammen hvilken røykepolitikk de skal ha for huset dere bor sammen i. Skal det være lov til å røyke inne eller ikke? Det er jo noe som angår dere alle så da bør også alle få et ord med i laget.

Lenke til kommentar
Vi har jo steinalderen, bronsealderen, middelalderen osv. Hvilken alder er vi i nå?

Dataalderen? Informasjonsalderen? :p

Slike begreper blir satt på som merkelapper av ettertiden. Det var ingen i bronsealderen som ante at de levde i bronsealderen, de visste nok heller ikke at det tidligere var noe som ettertiden kom til å kalle steinalderen.

 

Dessuten vil svaret avhenge av hvem du spør. Spør du noen som jobber med datarelaterte produkter kommer de garantert til å svare informasjonsalderen. Spør derimot noen som jobber med energi så vil de nok enten svare atomalderen, oljealderen eller energialderen. Byggebransjen ville nok svare betongalderen eller stålalderen. Biologer ville kanske svare dna-alderen, romforskere ville svare romalderen, miljøforkjempere ville nok havne på forurensingsalderen og anakister ville svare byråkratens tidsalder. Konspirasjonister ville nok foreslått UFO-alderen eller den store løgnalderen. I det hele tatt, å be samtiden om å sette en merkelapp på seg selv vil aldri kunne gi et entydig svar. Så hvis du virkelig bare må vite det, så foreslår jeg (spøkefullt) at du vurderer nedfrysing i noen tusen år. Da får du sikkert svar, men ikke nå i vår tid.

Lenke til kommentar
Det er bare å prate med henne om det. Oppklare situasjonen så hun slipper å være skaprøyker men kan stå frem som den hun er. Det vil sikkert lette litt på samvittigheten hennes og gjøre at hun slipper å gjøre en masse krumspring for å ikke bli oppdaget.

 

Men familien må gjerne diskuter sammen hvilken røykepolitikk de skal ha for huset dere bor sammen i. Skal det være lov til å røyke inne eller ikke? Det er jo noe som angår dere alle så da bør også alle få et ord med i laget.

 

Når alle barna allievell vet det, så syns jeg de like gjerne de kan fortelle det til moren sin.

Og om hun smug-røyker, så regner jeg med hun ikke røyker så mye. Tviler på hun vil røyke inne. Moren virker som en fornuftig person som ikke vil skuffe barna sine, altså har litt omtanke. Da går hun sikkert ut de få gangene hun vil røyke.

 

Men hva vet jeg :p

Lenke til kommentar
Kanskje nevnt tidligere, men jeg leste nettopp på Wikipedia at månen ikke er rund, men formet omtrent som et egg!? (Den ser bare rund ut fordi vi ser den fra topp- eller bunnsiden hele tiden.)
Samme er Jorda.

Nja, flattrykt kule er ikke det samme som eggform. Men jeg vil gjerne høre mer om månens form og hvor mye avvik fra kuleform det er snakk om. Er det f.eks 0,1% av diameteren så er det jo ikke noe man legger merke til akkurat.

 

Redigert:

Jeg synes ikke den norske formuleringen var særlig god:

Månen er faktisk ikke rund, men er formet som et egg med en av endene pekende mot Jorden. Månen oppfattes allikevel som rund, ettersom den bestandig har samme side mot Jorden.

 

Den engelske er derimot bedre etter min mening:

The topography of the Moon has been measured by the methods of laser altimetry and stereo image analysis, most recently from data obtained during the Clementine mission. The most visible topographic feature is the giant far side South Pole-Aitken basin, which possesses the lowest elevations of the Moon. The highest elevations are found just to the north-east of this basin, and it has been suggested that this area might represent thick ejecta deposits that were emplaced during an oblique South Pole-Aitken basin impact event. Other large impact basins, such as Imbrium, Serenitatis, Crisium, Smythii, and Orientale, also possess regionally low elevations and elevated rims. Another distinguishing feature of the Moon's shape is that the elevations are on average about 1.9 km higher on the far side than the near side.[1]

 

Topography of the Moon, referenced to the lunar geoid

180px-MoonTopoGeoidUSGS.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...